Visa fullständig version : Övningar för nedre trapezius och baksida axlar?
Bomastoman
2013-02-26, 14:28
Hej!
Jag var hos en kiropraktor idag för första gången för att kolla upp lite problem jag har haft med axlarna.
Hon konstaterade då att jag har framåtroterande axlar, och att Nedre Trapezius, baksida axlar och rotatorcuffar är det jag behöver träna extra.
Rotatorcuffar tränar jag redan, är det någon som har några bra övningar för just Nedre Trapezius och baksida axlar?
Holmeros
2013-02-26, 14:31
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071 :)
exevision
2013-02-26, 14:42
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=180913
Latissimus Dorsi
2013-02-26, 14:44
Facepulls :)
Vad hade du för problem med axlarna?
Hög bred Kabelrodd + Omvända Flyes :)
Du kan med fördel lägga in baksida axlar först i bröstpasset (1 övning ex. Kabelkryss/Omv. Flyes)
Rotatorcuffar på axelpasset
Samt Hög Rodd och ev. Omvända flyes på Ryggpasset.
+1 på hög bred kabelrodd. Den tar riktigt gött. Jag kör den på ryggpasset, och sedan även rear delt flyes med hantlar eller i maskin på axelpasset. Har vart väldigt bra för mina axelproblem sedan jag la extra fokus på baksidan.
bigbellybob
2013-02-26, 16:57
Nedre trapz - maskinrodd o hantelrodd med full rom
Bakre axlar - facepulls och väldigt framåtlutade "sidolyft" med kabel
dluddeckens
2013-02-26, 17:00
Frivändningar gör underverk för hållningen/bröstryggen/traps ;)
Bomastoman
2013-02-27, 07:46
Tack för alla bra svar!
Bred kabelrodd vet jag vad det är, men när ni säger hög, hur högt upp menar ni då? Brösthöjd? :)
Vad hade du för problem med axlarna?
Får ont i högeraxeln vid tunga pressövningar på bröstpasset. Har misstänkt själv att det var rotatorcuffen som inte tränades tillräckligt och det fick jag bekräftat nu, men det andra visste jag inte om.
Bred kabelrodd vet jag vad det är, men när ni säger hög, hur högt upp menar ni då? Brösthöjd? :)
I princip att armarna ska vara i linje med axelpartiet eller strax därunder mot bröstet genom hela rörelsen.
Använd en lätt vikt så att du kan stanna upp rörelsen och kontrahera övre ryggen i ändläget (när stången är vid axlarna/bröstet).
Hantelrodd!!
Det är helt sjukt vilken respons jag fick från exakt nedre trapezius av hantelrodd. Kör ofta enhandsrodd med kabel och trodde i min enfald att det är typ samma...men icke. På kul körde jag en dag hantelrodd av bara h-e. Döm av min förvåning när jag hade lite extra ont på ett ställe jag knappt visste fanns på min rygg, nämligen just nedre trapezius. Trodde först jag hade "uppfunnit" en ny muskel på ryggen:).
Snömannen
2013-02-27, 20:33
Hantelrodd!!
Det är helt sjukt vilken respons jag fick från exakt nedre trapezius av hantelrodd. Kör ofta enhandsrodd med kabel och trodde i min enfald att det är typ samma...men icke. På kul körde jag en dag hantelrodd av bara h-e. Döm av min förvåning när jag hade lite extra ont på ett ställe jag knappt visste fanns på min rygg, nämligen just nedre trapezius. Trodde först jag hade "uppfunnit" en ny muskel på ryggen:).
Samma här. Jag var inte säker på om det var rodden eller marken som var den skyldige. Kanske lite av båda..
Chins/latsdrag
Häpnadsväckande att ingen har nämnt dem ännu.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.