Visa fullständig version : Bänkpress, 10kg på 4 veckor möjligt?!
Tjenna, ligger nu på 90x2 i bänkpress, målet är 100kg på påsklovet dvs ca 4 veckor. Är det möjligt tror ni?
godisbiten
2013-02-25, 17:08
ja
Mmjo, men det kräver lite tur och mycket mat.
Hur länge har du tränat, och på vilka vikter startade du?
svenbanan
2013-02-25, 17:14
Tjenna, ligger nu på 90x2 i bänkpress, målet är 100kg på påsklovet dvs ca 4 veckor. Är det möjligt tror ni?
Det beror på en massa olika saker.
Har du tränat bänkpress kontinuerligt flera månader nu?
Hur snabba ökningar har du gjort den senaste tiden i bänkpress?
Vad gör du mer för övningar, och hur stark är du i dessa?
Om du inte har tränat så jättemycket det senaste halvåret så borde du kunna öka några kg i veckan.
Har du legat still på samma vikt ett bra tag (trots att du tränat bra) så måste du säkerligen ändra nåt för att komma igång igen. Du kan ju se på dina träningsdata hur snabbt du ökar, och på så sätt se om det är realistiskt (om du klarade 80kg för en månad sedan så verkar det ju lovande). Klarade du 85kg för en månad sedan så är det mindre troligt att du grejar det (med samma upplägg).
Om du kommit till nåt slags platå som beror på att du är för klen nån annanstans än pecs, triceps och delta så kanske det krävs att du ser till att göra rodd och pullups och marklyft eller liknande för att stärka ryggen.
Hur länge har du tränat, och på vilka vikter startade du?
Det beror på en massa olika saker.
Har du tränat bänkpress kontinuerligt flera månader nu?
Hur snabba ökningar har du gjort den senaste tiden i bänkpress?
Vad gör du mer för övningar, och hur stark är du i dessa?
Om du inte har tränat så jättemycket det senaste halvåret så borde du kunna öka några kg i veckan.
Har du legat still på samma vikt ett bra tag (trots att du tränat bra) så måste du säkerligen ändra nåt för att komma igång igen. Du kan ju se på dina träningsdata hur snabbt du ökar, och på så sätt se om det är realistiskt (om du klarade 80kg för en månad sedan så verkar det ju lovande). Klarade du 85kg för en månad sedan så är det mindre troligt att du grejar det (med samma upplägg).
Om du kommit till nåt slags platå som beror på att du är för klen nån annanstans än pecs, triceps och delta så kanske det krävs att du ser till att göra rodd och pullups och marklyft eller liknande för att stärka ryggen.
Har just nu fotboll 6 dagar i veckan. Kör ett helkropp på fredagar bestående av följande:
Bänkpress x5
Marklyft x3
Chins x3
Rodd x3
Sidolyft x4
Hantelpress x3-4
armar
jag kör också ett dips/chins pass+ rodd och armar innan fotbollen en dag i veckan. Kommer nog byta ut dipsen mot bänkpress nu dock.
Innan detta körde jag överkropp/underkropp 3 dagar i veckan.
19 december 2012 gjorde jag 85kg x1. Tror jag kan klara 95kg x1 nu kanske.
Tveksamt att öka 10 kg med 6 pass fotboll i veckan, skulle jag säga.
gratefuldead
2013-02-25, 17:29
Klart som fan det går. Ät som en gris och lyft tungt. I och med att du tar 90x2 kan du säkert ta 92,5kg eller 95kg idag, så vägen är inte så lång.
Ser att du inte tränar bänk speciellt hårt. Mitt förslag är att öka bänkandet till 3 dagar i veckan, där ett eller två av passen bara är explosivitet på 1-3 reps högst. Kanske 70 kg eller så, inte mer än 3 set. Här ska du försöka göra lyften så explosivt som möjligt med den teknik som du tror är optimal. De 5 sista dagarna innan maxningen lägger du ner all träning, och taggar mentalt.
Kanske någon annan har ett annat förslag, vi får se. Men jag tror absolut det är möjligt om du verkligen går in för det. Det är en avvägning mellan att träna riktigt hårt och att vila riktigt ordentligt, men jag tror 4 veckor räcker.
Många duktiga bänkare från förr (Marvin Eder,Pat Casey etc) tyckte att dips kompletterade bänken bra.
Adriantbh
2013-02-25, 18:31
Ser att du inte tränar bänk speciellt hårt. Mitt förslag är att öka bänkandet till 3 dagar i veckan, där ett eller två av passen bara är explosivitet på 1-3 reps högst. Kanske 70 kg eller så, inte mer än 3 set. Här ska du försöka göra lyften så explosivt som möjligt med den teknik som du tror är optimal. De 5 sista dagarna innan maxningen lägger du ner all träning, och taggar mentalt.
Kanske någon annan har ett annat förslag, vi får se. Men jag tror absolut det är möjligt om du verkligen går in för det. Det är en avvägning mellan att träna riktigt hårt och att vila riktigt ordentligt, men jag tror 4 veckor räcker.
Hela fem dagars vila? Räcker det inte med två?
ByggareBrun
2013-02-25, 19:58
Det beror på när du senast ökade till 90, om du precis gjorde den ökningen så kan det bli svårt, men om det var längesen du gjorde den ökningen så borde det gå ganska fint!
4 tunga bröstpass och sen ett försök på 100 !
Våga fetta på dig nu under 4 veckor, kör 2-3 dagar i veckan bänk som någon sa, kolla på so you think you can bench på youtube, kolla om du har en SL-klubb nära dig där du kan få hjälp, alternativt leta upp en styrkelyftare på ditt gym..
Jag tror du kan klara det! Det gäller dock att tekniken sitter, antar att du inte har perfekt teknik nu så redan där kan du göra fina ökningar :) Lycka till.
Är du rätt grön på bänk går det absolut utan tvekan genom att bara träna som vanligt och tagga och ta i ordentligt när du kör.
Har du kört länge krävs det bra komplementträning och gärna köra bänk minst 2 ggr i veckan och verkligen satsa på det momentet fullt ut.
Då tror jag det är fullt möjligt!
Jag hade som mål att ta 100 innan nyår med tre månader på mig, hade tagit 90 innan, tog 110.
Smäll upp Smolov Jr och ät som ett as i 3-4 veckor.
Rasmus Carlsson
2013-02-25, 21:06
Går absolut, som tidigare sagt snåla inte mat maten dock du vill ha så mkt energi som möjligt.
Sen är du nog närmare än vad du tror, för mig fungerar det ungefär såhär att om jag klarar en 3a på 80kg klarar jag en 1a på 90kg osv och då har jag dålig teknik. Så du kan nog va närmare än du tror redan nu. :)
Hela fem dagars vila? Räcker det inte med två?
Det beror egentligen på hur hård träningen är innan. Jag tycker generellt två dagar är för lite, möjligtvis kan jag tänka mig 5 dagar vila från tung träning men ett mycket lätt explosivitetspass 2 dagar innan bara för att vara trygg i tekniken.
stromming
2013-02-25, 22:18
2x90 till 1x100 är ju inget hopp på 10 kg. Lite bättre teknik, mer brygga om du inte redan har en rejäl sådan, sen ska det väl inte vara några problem.
trixen9565
2013-02-25, 22:43
Det är fortfarande 10kg det handlar om, 90-100 är inga babyweights heller. Men med ett bra program som en tidigare nämnde, smolov jr så är det mycket möjligt. Utan smolov trorjag, om du nu inte planerat att söka in till biggest loser, är rätt så svårt.
Om du tränar fotboll 6 gånger i veckan så tvivlar jag på att det är så aktuellt att lägga om hela träningen bara för att nå ett bänkmål?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.