handdator

Visa fullständig version : Tankar angående PF-upplägget "Early Morning Fasted Training"

Hennish
2013-02-25, 12:55
Jag har precis bestämt mig för att köra PF till 100% då jag i princip gör det på dagar då jag inte tränar, men på mina träningsdagar har jag alltid käkat en tidig bastant frukost (7-8 på morgonen) direkt efter min träning. Efter att ha läst igenom Martins blogg så ger han ett exempel där man smuttar på 30g EAA under sitt fastafönster för att sedan käka sitt postworkout-meal vid 12.00.

http://www.leangains.com/2010/05/early-morning-fasted-training.html

Det jag undrar är om man det här upplägget kan skippas på icke-tränande dagar? Skulle bli så helvetiskt dyrt framförallt att trycka i sig 30g EAA varje dag även dom dagar man inte tränar. Försökte kolla igenom kommentarerna till inlägget men hittade ingen fråga angående det.

Så summa summarum: Kan jag köra Early Morning Fasted Training-upplägget på dom dagar jag tränar och på dom dagar jag inte tränar så kör jag vanlig PF, d.v.s. ingenting alls mellan 20.00-12.00?

Tacksam för svar och synpunkter!

Reaper123
2013-02-25, 13:08
Låter som ett funktionsdugligt upplägg, eftersom man väljer att proteinpulsa just pga att man tränat.

Fastan bryts ju alltså inte förrän "post workoutmeal 1" som blir vid samma tid 7 dagar i veckan i ditt fall trots vilodag?

Edit: Btw, så här brukar jag personligen göra på lördagar om man väljer att träna på förmiddan! (bryter normalt min fasta kl 16-17)

tjing
2013-02-25, 17:33
Varför ska man tvunget fasta efter träningen?

Det är väl bara att äta som vanligt resten av dagen, med första målet efter träning. Det här är ju ett exempel på när metoden krånglar till det hela i onödan.

Ola Wallengren
2013-02-25, 17:50
Varför ska man tvunget fasta efter träningen?

Det är väl bara att äta som vanligt resten av dagen, med första målet efter träning. Det här är ju ett exempel på när metoden krånglar till det hela i onödan.

+1

Endast BCAA lär ju inte bygga några muskler i alla fall så det känns som ett ganska dåligt val när det finns EAA (eller vanlig mat för den delen).

Hennish
2013-02-25, 18:08
Det är ju så jag har kört innan, d.v.s. periodisk fasta de dagar jag inte tränar (ätfönster mellan 12-20) och de dagar jag har tränat så har jag ätit frukost bestående av gröt och ägg direkt efter träning. Det är ju lite det jag frågar efter, vad det finns för nackdelar/fördelar med det upplägget som Martin rekommenderar och med det upplägg som jag kör på nu, med frukost efter morgonträning och sen som vanligt resten av dagen. Det måste ju finnas något skäl till varför han rekommenderar det som ett upplägg.