handdator

Visa fullständig version : Charlotte Erlanson-Albertsson

nissepelle
2013-02-25, 11:36
http://www.erlanson-albertsson.se/index.html

Vem är det här egentligen? Skriver på sin sida att autism kan behandlas genom att utesluta gluten. Wtf? Vad jag vet finns det endast jäävligt tveksam forskning på det. Men hon har ju ändå en titel som ser bra ut.

maqan
2013-02-25, 19:39
Det står ju inte direkt att det kan "behandlas" men att det möjligtvis kan bli bättre av att undvika vissa allergener.

tjing
2013-02-25, 19:44
Det finns de som anekdotalt hävdar så ja.

Det är inte omöjligt att det finns de som blir bättre av gluten/kasein-fria dieter vid tillstånd som autism och andra neurologiska diagnoser (ADHD/Tourette etc). En del rapporterar om rätt häpnadsväckande förändringar vid kostomläggning, vilket såklart inte är ett bevis på att det fungerar. Men något tror jag finns där.

Studier på allergener och symptom vid ADHD (placebokontrollerad) har för övrigt visat att lågallergen kost signifikant förbättrar symptom, även hos folk utan regelrätta allergier enligt gängse blodtest.

Att automatiskt avskriva sådant som flum tycker jag är oansvarigt. Dessutom kan det vara svårt att mäta "förbättring" av ett tillstånd, både för invigda och belackare.

tjing
2013-02-25, 19:47
Jaså det är hon. Ja så vitt jag vet är kvinnan högt respekterad. Dessutom framträder hon ofta som expert i olika medier och tv-soffor.

maqan
2013-02-25, 19:48
Hon är dessutom väldigt snäll och trevlig :).

tjing
2013-02-25, 19:50
Ja, hon verkar vara det ja. Eftersom du är från Lund kanske du träffat damen då hon är knuten till Lunds uni.