handdator

Visa fullständig version : Livsmedel med lågt GI kontra "fusk" med psylliumfrön

joa
2004-02-19, 13:02
Börjat med psyllioumfrön till mina större måltider eftersom jag tycker om tex jasminris och pannkakor.
Mha detta sänker jag ju GI på måltiden ganska rejält. Alltså borde det inte spela någon roll om jag äter snabbare mat med psylliumfrön istället för att tänka på GI i livsmedelt hela tiden?
Frukost och mellanmål äter jag bara låg-GI mat.

GI är ju bara en del i pusslet, det vet jag

//Jocke

Olsson
2004-02-19, 13:36
ur GI synpunkt spelar det ingen roll nä. men den "snabbare" maten innehåller förmodligen mindre fiber, fullkorn och andra nyttigheter som du går miste om. vilket jag tycker är viktigare än själva GI värdet i alla fall.

King Grub
2004-02-19, 13:43
Eftersom psylliumfrön inte förändrar näringsvärdet det allra minsta, utan bara gör att ditt blodsocker påverkas mindre av kolhydraterna, kan man inte på något sätt se dem som ett medel att äta hur mycket processerade kolhydratkällor, som pommes frites, vitt bröd, vetemjölspannkakor och godis, som helst och ändå vänta sig vettiga resultat av träningen. Då krävs näringsrik mat. Däremot kan man ju kombinera näringsrik mat med en extra psylliumboost för optimala resultat.

Även om man sänker GI:t på skräpmat är det ändå skräpmat det är frågan om. Jasminris, för att ta ditt exempel, är ett bra sätt att använda fröna. Jasminris är bra mat. Pannkakorna är mer tveksamma, men så länge man inte baserar kostschemat på pankisar är det ju inte problem där heller. :eating:

joa
2004-02-19, 14:03
Har det bara som komplelemt till en redan rätt bra kost.
Pannkisar och vitt bröd blir det högst en gång per vecka.
Äter även fibrer så det räcker (ständigt BT 10) :em:
Är dock så less på paraboiled ris så nu är det jasmin som gäller.
Hur är det med pasta. Är det overkill att strö över där också?
För lågt blodsocker är ju inte heller optimalt.
Kanske är lite övertaggad efter att ha läst Pauluns bok om GI :)

//Jocke

King Grub
2004-02-19, 14:06
Originally posted by joa
Hur är det med pasta. Är det overkill att strö över där också?
För lågt blodsocker är ju inte heller optimalt.

Det finns ingen anledning, med tanke på att helt vanlig pasta har så pass lågt GI i sig, och äter du någonting protein- och fettrikt tilllsammans med makaronerna sänks det ytterligare. Dessutom ger pasta rätt liten insulinutsöndring, så det skall inte behövas.

Äter även fibrer så det räcker

Ät inte mer än 60 gram fibrer per dag. Där utöver har studier visat att du får mer negativa effekter än positiva, men näringsförluster och negativa hormoneffekter.