Visa fullständig version : Armhävningar vs bänkpress
Min flickvän och jag har börjat styrketräna ihop.
Hon kör som jag, helkroppspass med basövningar tre gånger i veckan.
I dagsläget kan hon dock inte göra en korrekt armhävning. Min åsikt är därför att hon bör träna med sin egna kroppsvikt först och främst. Ett antal reps i knäböj, chins, dips och armhävningar tycker jag hon borde kunna genomföra innan hon börjar med vikter på gymmet. I alla fall ett pass i veckan, av tre, borde enligt mig vara helt fokuserat på den egna kroppsvikten.
Hon håller dock inte med mig om detta, utan vill istället fortsätta med fria vikter.
Vad säger tjejerna och killarna här på kolo om detta?
gratefuldead
2013-02-24, 22:59
Varför ska du bestämma åt henne? Hon har väl en egen vilja. Vill hon köra med vikter så låt henne göra det. Träning ska vara roligt och det är något man själv ska vilja för att det ska vara givande.
Finns liksom inga minimi-gränser när det gäller att börja styrketräna med vikter. Låt henne börja med stången i bänkpress, ganska snart därefter kommer hon kunna göra flera armhävningar.
Du borde börja lyssna på din flickvän.
Fria vikter är bättre för man kan börja väldigt lågt, ännu lättare än kroppsvikt, och jobba uppåt. Det är inte alla som kan göra vissa kroppsviktsövningar, däremot så kan i princip alla utföra de klassiska basövningarna bara man har tillräckligt låg vikt.
Trots att jag sällan gör armhävningar annat än när jag tvingas på kampsportsträningen så har jag iaf i mitt eget tycke byggt upp väldigt bra styrka i dom med fria vikter.
Varför ska du bestämma åt henne? Hon har väl en egen vilja. Vill hon köra med vikter så låt henne göra det. Träning ska vara roligt och det är något man själv ska vilja för att det ska vara givande.
Finns liksom inga minimi-gränser när det gäller att börja styrketräna med vikter. Låt henne börja med stången i bänkpress, ganska snart därefter kommer hon kunna göra flera armhävningar.
Du borde börja lyssna på din flickvän.
Om jag bestämde åt henne hade hon tränat med sin kroppsvikt och jag hade inte skrivit ett inlägg här. Pajas.
Fria vikter är bättre för man kan börja väldigt lågt, ännu lättare än kroppsvikt, och jobba uppåt. Det är inte alla som kan göra vissa kroppsviktsövningar, däremot så kan i princip alla utföra de klassiska basövningarna bara man har tillräckligt låg vikt.
Trots att jag sällan gör armhävningar annat än när jag tvingas på kampsportsträningen så har jag iaf i mitt eget tycke byggt upp väldigt bra styrka i dom med fria vikter.
Jag är kampsportare i grunden och vi gjorde alltid knäböj, armhävningar osv på träningen. Känns som en skonsam metod för att bygga upp en stadig grundfysik som man sedan kan ta till gymmet när vanliga armhävningar inte längre stressar kroppen som man önskar.
Jag ser armhävningar och andra kroppsegna övningar som krypstadiet i träning. Att man borde lära sig krypa innan man lär sig gå, läs fria vikter.
svenbanan
2013-02-24, 23:12
Varför utesluta det ena? Armhävningar och bänkpress är ju inte riktigt samma sak heller. Betydligt mer av bålstabilitetsträning i armhävningar.
Hon kanske kunde tänka sig att avsluta bänkpasset med lite armhävningar? Om hon inte grejar vanliga så kan ju ett alternativ vara att göra mot en bänk eller ett bord, så hon kommer upp i 10-15 repetitioner i alla fall.
Varför utesluta det ena? Armhävningar och bänkpress är ju inte riktigt samma sak heller. Betydligt mer av bålstabilitetsträning i armhävningar.
Hon kanske kunde tänka sig att avsluta bänkpasset med lite armhävningar? Om hon inte grejar vanliga så kan ju ett alternativ vara att göra mot en bänk eller ett bord, så hon kommer upp i 10-15 repetitioner i alla fall.
Det ena behöver inte utesluta det andra, jag anser dock att ett pass i veckan kunde hon lägga på endast kroppsegna övningar. Jag tror hon har mycket att vinna på det.
Jag är kampsportare i grunden och vi gjorde alltid knäböj, armhävningar osv på träningen. Känns som en skonsam metod för att bygga upp en stadig grundfysik som man sedan kan ta till gymmet när vanliga armhävningar inte längre stressar kroppen som man önskar.
Jag ser armhävningar och andra kroppsegna övningar som krypstadiet i träning. Att man borde lära sig krypa innan man lär sig gå, läs fria vikter.
Finns ju dock ingen direkt grund till det påståendet. Fria vikter kommer eventuellt göra henne tillräckligt stark för att utföra sådana kroppsviktsövningar som i dagsläget kan vara problematiska.
Jag tycker bara det faktum att din flickvän vill träna fria vikter är så ovanligt att du borde uppmuntra det och belöna det med typ en förlovningring ellet nåt. ;) You've struck gold, my friend.
Ja precis så skulle jag vilja uttrycka det. Fler muskler aktiveras bättre vid armhävningar, dessutom på ett naturligare sätt än bänkpress. Öka på vikten blir däremot svårt med armhävningar. Kan hon inte göra armhävningar idag så hade jag också gett rådet att börja där. När hon sedan gör 10x3 är det dags att lägga i bänkpressen.
Så tycker jag iaf...
gratefuldead
2013-02-24, 23:24
Jaså är jag en pajas? :D
Det är pretty much skitsamma vart man börjar. Känner man att man vill börja med vikter så gör man det. Viktigaste är att man gillar det man gör. Är träning tråkigt är det smått meningslöst, tyvärr.
Skulle helt klart i så fall gjort det lite som svenbanan säger.
Exempelvis :
Pass 1 :
Helkropp
+ Knäböj utan vikt (Går att hålla i en hantel så småningom á la Goblet Squat)
Pass 2 :
Helkropp
+ Armhävningar + Rygglyft / Negativa Chins
Pass 3 :
Helkropp
+ Utfall
I dagsläget kan hon dock inte göra en korrekt armhävning. Min åsikt är därför att hon bör träna med sin egna kroppsvikt först och främst. Ett antal reps i knäböj, chins, dips och armhävningar tycker jag hon borde kunna genomföra innan hon börjar med vikter på gymmet. I alla fall ett pass i veckan, av tre, borde enligt mig vara helt fokuserat på den egna kroppsvikten.
Hon håller dock inte med mig om detta, utan vill istället fortsätta med fria vikter.
Jag tycker det beror väldigt mycket på din tjejs förutsättningar. Om hon är lång och väger lite mer skulle jag verkligen inte satsa enbart på kroppsviktsövningar då det kan ta en stund för en tjej att bli stark nog att göra chins, dips och armhävningar om hon väger 65kg och uppåt.
Sedan får man även se till om hon tränat någon sport innan och hur hennes rörlighet och vighet är.
Själv hade jag personligen aldrig rekommenderat enbart kroppsviktsövningar till någon då det kan kännas både tråkigt och inte ger så mycket i längden i många fall. Undantaget hade möjligtvis varit om dennes mål varit att bli bra i kroppsviktsövningar (även om man även då kan behöva komplettera med fria vikter). Lika bra att lära in en bra teknik i bänk, knäböj med stång m.m då det är övningar hon kan fortsätta att utvecklas inom under lång tid.
Armhävningar och annat kraffs lär man sig på en kvart om man väl bara har styrkan för det och om det inte har något egenvärde för personen att vara duktig på armhävningar kan man gott skippa det helt.
Chins och dips har självklart en plats i ett styrketräningsschema men jag hade sett till att öva upp styrkan och tekniken genom negativa chins och latsdrag innan chins och öva upp triceps--, axel- och bröststyrkan en del innan jag sätter någon på dips. Detta då dips är en övning med stor skaderisk om man utför den fel och utan rejäl kroppskontroll.
Finns ju dock ingen direkt grund till det påståendet. Fria vikter kommer eventuellt göra henne tillräckligt stark för att utföra sådana kroppsviktsövningar som i dagsläget kan vara problematiska.
Jag tycker bara det faktum att din flickvän vill träna fria vikter är så ovanligt att du borde uppmuntra det och belöna det med typ en förlovningring ellet nåt. ;) You've struck gold, my friend.
Hehe det blir hon glad över att läsa :)
Men för att bli så stark som möjligt så fort som möjligt så tror jag att hon kan vinna på att köra två helkroppspass med fria vikter tillsammans med ett pass bestående av knäböj, burpess, plankan, armhävningar på knäna, negativa chins och rodd i ringar osv. Speciellt om man är nybörjare utan stabil grundfysik. Jag vill tro att dessa kroppsegna övningar kommer gynna övningarna med fria vikter, inte bara att fria vikterna gynnar de kroppsegna.
Vad säger tjejerna på kolo?
Jag tycker att hon borde få träna med vikter eftersom hon vill. Hon kommer inte bli sämre tränad av det än kroppsviktsövningar, och hon får göra det hon själv tycker är kul. Att bromsa henne i början som du vill (aka krypa innan hon får gå) tror jag dödar mer lust än det ger avkastning. Din roll borde vara att peppa och hjälpa när hon vill ha din hjälp, inte styra och dämpa motivationen hon verkar ha.
Jag tycker att hon borde få träna med vikter eftersom hon vill. Hon kommer inte bli sämre tränad av det än kroppsviktsövningar, och hon får göra det hon själv tycker är kul. Att bromsa henne i början som du vill (aka krypa innan hon får gå) tror jag dödar mer lust än det ger avkastning. Din roll borde vara att peppa och hjälpa när hon vill ha din hjälp, inte styra och dämpa motivationen hon verkar ha.
Denna tråd skapades av två anledningar. Den första för att hon ska kunna läsa vad ni anser om min och hennes delade mening så att hon själv kan fatta ett eget beslut.
Den andra anledningen är för min egen skull, träningsintresserad som jag är blir jag stimulerad av en diskussion kring ämnet.
Så snäll, skippa "låt henne göra vad hon vill" kommentarer i fortsättningen. Oroa er inte, hon gör som hon vill.
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:14
Fria vikter är bättre, rakt av, för att bli stark, och man borde i vilket fall göra det man gillar, det är nästan magiskt hur mycket bättre det funkar då. Det handlar inte om frihet, "låt henne göra som hon vill", utan att det faktiskt ger mycket bättre resultat att göra det man vill.
Kroppsviktsövningar suger ärligt talat, om man inte ska bli gymnast eller parkour-stjärna.
Denna tråd skapades av två anledningar. Den första för att hon ska kunna läsa vad ni anser om min och hennes delade mening så att hon själv kan fatta ett eget beslut.
Den andra anledningen är för min egen skull, träningsintresserad som jag är blir jag stimulerad av en diskussion kring ämnet.
Så snäll, skippa "låt henne göra vad hon vill" kommentarer i fortsättningen. Oroa er inte, hon gör som hon vill.
Formulerar om det då: hon kommer ha en bättre utveckling av att göra något hon tycker om än något hon inte tycker om. Allt annat är sekundärt.
svenbanan
2013-02-25, 00:18
Fast en stor del av anledningen att folk tycker att hon ska köra med fria vikter är ju just att det är det hon vill. Så att be folk skippa dessa kommentarer är ju hyfsat meningslöst. Då skulle du inte bett om åsikter.
Konstig åsikt, säger den här tjejen. Din grund för den verkar också vara ganska dålig, snarast bara "jag har tränat mycket kampsport och då gjorde vi mycket armhävningar". Ja, och? Bara som ett exempel kan man ju vara milsvitt från att kunna göra armhävningar och chins, och då är det ju betydligt smartare att träna upp styrkan med annat (viktträning) så att man har en chans att lära sig bemästra kroppsviktsövningarna. Sedan är det ju inte direkt som att det finns något självändamål i att vara ett äss i armhävningar.
I och för sig undrar jag varför du skapade tråden, om du egentligen bara vill ha en sorts åsikter.
svenbanan
2013-02-25, 00:19
Fria vikter är bättre, rakt av, för att bli stark, och man borde i vilket fall göra det man gillar, det är nästan magiskt hur mycket bättre det funkar då. Det handlar inte om frihet, "låt henne göra som hon vill", utan att det faktiskt ger mycket bättre resultat att göra det man vill.
Kroppsviktsövningar suger ärligt talat, om man inte ska bli gymnast eller parkour-stjärna.
BS
Kroppsviktsövningar funkar skitbra till massor av grejer. Till exempel styrkeuthållighet.
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:20
bs
kroppsviktsövningar funkar skitbra till massor av grejer. Till exempel styrkeuthållighet.
bs
svenbanan
2013-02-25, 00:23
bs
Vad är det du tycker du inte kan träna med kroppsviktsövningar då?
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:24
Alltså man kan ju göra det, men det finns inget man kan träna med kroppsvikten som man inte kan göra effektivare med hjälp av vikter. Ge gärna motförslag :)
Man lär sig ju knappast ta 150 kg i bänkpress genom att göra armhävningar, som ett exempel. Vad som är "effektivt" beror ju på vad man har för mål. Jag gillar kroppsviktsgrejor, men det är ju för att jag håller på med sådant där det är bra att kunna, inte för att det finns någon högre mening med att vara bra i det.
Och så tramsar vi inte sönder den här tråden bara för att Jorgen satte stopp i den förra tramstråden. Tack.
Du frågade. Jag (och fler) svarade. Var inte så defensiv.
Motivation och träningslust är inte oviktigt i valet av träningsform och -upplägg så nej, det går inte att skippa att ta upp den aspekten. Snarare skulle jag säga att det är långt viktigare än vad som bygger bäst eller ger optimal styrkeutveckling. Den träning hon vill göra och som är lustfylld är den bästa. Förstår du bättre nu?
Nej för att bli stark funkar ju vikter bättre men just nu är ju inte flickan stark nog för sin egen vikt! Däri ligger skillnaden.
Sedan hävdar jag bestämt att fler muskler aktiveras på ett bättre sätt vid armhävning.
Och Självklart ska hon ändå få göra det hon finner roligast...så dumt att ens nämna men det verkar behövas här
svenbanan
2013-02-25, 00:29
Alltså man kan ju göra det, men det finns inget man kan träna med kroppsvikten som man inte kan göra effektivare med hjälp av vikter. Ge gärna motförslag :)
Det var ju du som skrev att kroppsviktsövningar suger, och att man bara har nytta av det om man ska syssla med parkour.
Men tillexempel kan man ju tänka sig att hängande benlyft är bra för magen. Pullups för ryggen. När detta blir för lätt kan man ju ägna sig åt levers. Handstående armhävningar för axlarna. Tja det går väl att hitta på hur mycket som helst.
svenbanan
2013-02-25, 00:31
Man lär sig ju knappast ta 150 kg i bänkpress genom att göra armhävningar, som ett exempel. Vad som är "effektivt" beror ju på vad man har för mål. Jag gillar kroppsviktsgrejor, men det är ju för att jag håller på med sådant där det är bra att kunna, inte för att det finns någon högre mening med att vara bra i det.
Vem har pratat om att ta 150kg i bänkpress?
Nej för att bli stark funkar ju vikter bättre men just nu är ju inte flickan stark nog för sin egen vikt! Däri ligger skillnaden.
Ja, och då tycker jag att det verkar rimligt att träna upp styrkan med vikter som är lägre än kroppsvikten. För det kommer att ta enormt mycket längre tid att lära sig hantera kroppsvikten om man bara skall göra det genom att faceplanta i armhävning x 1 tills man lärt sig.
Svenbanan: Du ställde frågan vad man inte kan träna med kroppsviktsövningar, och jag gav ett exempel. Sedan håller jag iofs inte med Rikard heller, om hans åsikt är att det bara är något för den som vill leka parkour.
svenbanan
2013-02-25, 00:34
Ja, och då tycker jag att det verkar rimligt att träna upp styrkan med vikter som är lägre än kroppsvikten. För det kommer att ta enormt mycket längre tid att lära sig hantera kroppsvikten om man bara skall göra det genom att faceplanta i armhävning x 1 tills man lärt sig.
Svenbanan: Du ställde frågan vad man inte kan träna med kroppsviktsövningar, och jag gav ett exempel.
Likaväl som man kan sänka vikten på stången kan man ju flytta upp händerna på en bänk om man är för svag för en vanlig armhävning. Det finns gråskalor vettu.
Jag ställde den frågan till Rikard som påstod att det var bs att man kunde träna styrkeuthållighet med kroppsvikt, och att det bara duger till parkour.
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:35
Det var ju du som skrev att kroppsviktsövningar suger, och att man bara har nytta av det om man ska syssla med parkour.
Men tillexempel kan man ju tänka sig att hängande benlyft är bra för magen. Pullups för ryggen. När detta blir för lätt kan man ju ägna sig åt levers. Handstående armhävningar för axlarna. Tja det går väl att hitta på hur mycket som helst.
Varför göra det svårare för sig själv när det alltid finns effektivare val? Hängande benlyft är jobbigt åt händerna och kan göra (gör på mig iaf) ont i axlarna. Cable crunches är mycket effektivare för att träffa magen. Pullups är sannerligen bra för ryggen, men inte i närheten så versatilt och flexibelt som latsdrag, speciellt inte eftersom du inte kan hänga på extra vikt i pullupsen. Ja, du kan hitta på hur mycket som helst, och det finns bättre alternativ till precis varenda en :)
Svenbanan: Du ställde frågan vad man inte kan träna med kroppsviktsövningar, och jag gav ett exempel. Sedan håller jag iofs inte med Rikard heller, om hans åsikt är att det bara är något för den som vill leka parkour.
Nu vet jag inte om du driver eller något. Det går ju faktiskt att antingen börja med reducerad vikt genom att stå på knäna istället för på tårna eller utföra armhävningarna med sned vinkel på kroppen.
Men som sagt det är vad jag tycker. Är hon ofantligt road av fria vikter så kör på det.
svenbanan
2013-02-25, 00:38
Varför göra det svårare för sig själv när det alltid finns effektivare val? Hängande benlyft är jobbigt åt händerna och kan göra (gör på mig iaf) ont i axlarna. Cable crunches är mycket effektivare för att träffa magen. Pullups är sannerligen bra för ryggen, men inte i närheten så versatilt och flexibelt som latsdrag, speciellt inte eftersom du inte kan hänga på extra vikt i pullupsen. Ja, du kan hitta på hur mycket som helst, och det finns bättre alternativ till precis varenda en :)
Det är inte jag som påstår att det inte finns bättre alternativ än kroppsvikt. Det är du som påstår att kroppsviktsövningar suger.
Sedan hävdar jag bestämt att fler muskler aktiveras på ett bättre sätt vid armhävning.
Och Självklart ska hon ändå få göra det hon finner roligast...så dumt att ens nämna men det verkar behövas här
+1
Ponera att träning inte är roligt. Att det endast är ett nödvändigt ont mot ett mål för att få en starkare och bättre fysik. Att den bästa mest effektiva vägen är den väg som motiverar mest.
Vore intressant att diskutera kring dessa premisser.
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:46
Det är inte jag som påstår att det inte finns bättre alternativ än kroppsvikt. Det är du som påstår att kroppsviktsövningar suger.
Ja, det mindre goda alternativet suger. Det är så det funkar när man bestämmer vad som suger. :)
Rikard Jansson
2013-02-25, 00:47
+1
Ponera att träning inte är roligt. Att det endast är ett nödvändigt ont mot ett mål för att få en starkare och bättre fysik. Att den bästa mest effektiva vägen är den väg som motiverar mest.
Vore intressant att diskutera kring dessa premisser.
Nej, det vore intressant för det vore inte relevant inför verkligheten. Dels eftersom din flickvän faktiskt tycker en av träningsformerna är roligt, och om man inte har det som jobb så borde man inte träna om man inte tycker det är roligt. Men om det är så du vill ha det så vinner ändå fria vikter, alla dagar i veckan.
svenbanan
2013-02-25, 00:49
Ja, det mindre goda alternativet suger. Det är så det funkar när man bestämmer vad som suger. :)
Du får du hålla tillgodo med att jag klassar den åsikten som BS.
Nej, det vore intressant för det vore inte relevant inför verkligheten. Dels eftersom din flickvän faktiskt tycker en av träningsformerna är roligt, och om man inte har det som jobb så borde man inte träna om man inte tycker det är roligt. Men om det är så du vill ha det så vinner ändå fria vikter, alla dagar i veckan.
Jag har inte sagt att hon tycker det är roligt.
Jag har endast sagt att hon inte håller med mig i att hon kan tjäna på att ha större fokus på kroppsegna övningar.
Till er som förkastar kroppsegna övningar:
https://www.youtube.com/user/calisthenicskingz
Rikard Jansson
2013-02-25, 01:11
Du har ju tydligen redan bestämt dig, så förstår inte vad frågan är. :)
Eller jaha, du skapade tråden enbart för medhåll. Tråkigt att det inte gick vägen :/
Till er som förkastar kroppsegna övningar:
https://www.youtube.com/user/calisthenicskingz
Låt oss se benen på dessa herrar. ;) F.ö. så är jag för viktträning. Kroppsviktsträning förutom chins och dips känns ganska så meningslöst imo.
Du har ju tydligen redan bestämt dig, så förstår inte vad frågan är. :)
Jag har bestämt mig, men inte hon :)
Så alla möjliga synpunkter och åsikter är välkomna!
Roligast är bäst i längden - check!
Flera?
Rikard Jansson
2013-02-25, 01:16
Kroppsviktsövningar:
-Du kan inte öht lika lätt kontrollera belastningen
-Det är hårdare på leder
-Det kopplar nästan alltid in sekundära muskelgrupper som inte får någon egentlig träning samtidigt som det begränsar den primära träningen
-Du stagnerar på ett eller annat sätt väldigt fort
De är antingen för lätta, för skadliga, för svåra eller på gränsen till omöjliga i 99% av fallen.
Kroppsviktsövningar:
-Du kan inte öht lika lätt kontrollera belastningen
-Det är hårdare på leder
-Det kopplar nästan alltid in sekundära muskelgrupper som inte får någon egentlig träning samtidigt som det begränsar den primära träningen
-Du stagnerar på ett eller annat sätt väldigt fort
De är antingen för lätta, för skadliga, för svåra eller på gränsen till omöjliga i 99% av fallen.
Dom är för lätta samtidigt som dom är skadliga och svåra tom. på gränsen till omöjliga :D
Det där går inte ihop i min hjärna.
Personligen tror jag armhävningar är en bättre basövning än bänkpress då den involverar mer muskler än bänkpress samt är skonsammare för lederna. Knäböj med stång tror jag är skadligare än knäböj utan stång för den otränade. Plankan tror jag är skonsammare och mer täckande än cabelcrunches t.ex.
Sen tror jag chins/pullups är bra mycket effektivare än latsdrag.
Sen är utvecklingen på kroppsegna övningar begränsad, det är där vikterna borde komma in. Inte före.
Rikard Jansson
2013-02-25, 01:25
Dom är för lätta samtidigt som dom är skadliga och svåra tom. på gränsen till omöjliga :D
Det där går inte ihop i min hjärna.
Personligen tror jag armhävningar är en bättre basövning än bänkpress då den involverar mer muskler än bänkpress samt är skonsammare för lederna. Knäböj med stång tror jag är skadligare än knäböj utan stång för den otränade. Plankan tror jag är skonsammare och mer täckande än cabelcrunches t.ex.
Sen tror jag chins/pullups är bra mycket effektivare än latsdrag.
Sen är utvecklingen på kroppsegna övningar begränsad, det är där vikterna borde komma in. Inte före.
Det går nog inte ihop för att du inte kan läsa isåfall. Antingen, inte samtidigt. Bara för att en övning involverar mer muskler blir den inte bättre, utan om det inte är en övning där man kan lasta på väldigt mycket vikt så är det tvärtom. Kan tyvärr inte säga mer än att alla dina resonemang är fel, och har inte lust att diskutera mer.
Det går nog inte ihop för att du inte kan läsa isåfall. Antingen, inte samtidigt. Bara för att en övning involverar mer muskler blir den inte bättre, utan om det inte är en övning där man kan lasta på väldigt mycket vikt så är det tvärtom. Kan tyvärr inte säga mer än att alla dina resonemang är fel, och har inte lust att diskutera mer.
Att hävda att den andra har fel och att du har rätt är aldrig klokt.
Stirra inte blint på vikterna, glöm inte att träna förnuftet också.
http://www.emok.tv/videos/44-der-besten-kraftubungen.html
Stefan J
2013-02-25, 07:37
Det är ingen nödvändighet att börja med kroppsviktsövningar och sedan gå över på skivstång när man är "stark nog" för det. I synnerhet inte för en tjej där bland annat chins/dips kan vara för tungt att göra en enda rep i väldigt länge om hon inte är mycket lätt, och till och med det kan ta en lång tid för en tjej att klara av om hon inte välsignats med god överkroppsstyrka.
Jag har en flickvän som började träna med mig när vi blev ihop. Hon kunde göra 1-2 skakiga armhävningar när hon började träna. Naturligtvis satte jag henne på att träna bänkpress bland mycket annat. Efter ett år hade hon ökat från 1 reps på 25-27,5 till 6-8 reps på 40kg i bänkpress med i princip oförändrad kroppsvikt (+/-1kg). Hon testade på min uppmaning att göra armhävningar igen och klarade då med lätthet 12st.
Så jag tycker inte alls att det är en nödvändighet att börja träna med kroppsvikten tills man är "stark nog". Även om jag förstår din tanke bakom det så finns det inget syfte med detta. Det kan dessutom bli jäkligt tråkigt om man börjar på en nivå där man klarar 0 armhävningar/chins/dips. Progressionen blir i princip noll och det känns som om man inte kommer någonvart. Jag tror din flickvän lessnar dessutom, de flesta tycker nog det är betydligt roligare att träna med vikter än att stå i ett hörn och träna utan vikt medan man ser alla andra kötta på.
Jag har precis fått igång frun att styrketräna. Hon kör i princip kolozzeums nybörjarprogram rakt av: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Hon kör dock motsvarande maskiner i bänkpress/militärpressen nu i början. Det funkar bra, hon har börjat kunna öka belastningen så smått. När hon blivit starkare så ska vi försöka oss på vanlig bänkpress igen, hon var långt ifrån att klara bara stången första gången vi provade.
Så jag tycker inte alls att det är en nödvändighet att börja träna med kroppsvikten tills man är "stark nog". Även om jag förstår din tanke bakom det så finns det inget syfte med detta. Det kan dessutom bli jäkligt tråkigt om man börjar på en nivå där man klarar 0 armhävningar/chins/dips. Progressionen blir i princip noll och det känns som om man inte kommer någonvart.
+1
JHon kör dock motsvarande maskiner i bänkpress/militärpressen nu i början. Det funkar bra, hon har börjat kunna öka belastningen så smått. När hon blivit starkare så ska vi försöka oss på vanlig bänkpress igen, hon var långt ifrån att klara bara stången första gången vi provade.
:thumbup:
Allmänt om val av träningsredskap/icke träningsredskap
Trots vad många säger så är maskiner bra till mycket och det viktigaste är att man kan belasta inom rimliga repsområden och inte exakt vilka övningar man kör så tveka inte att använda en maskin om den är mest lämplig.
Det kan t o m vara en nackdel att försöka köra fria vikter, eller kroppsvikt, med folk om de inte orkar eller har balansen då det kan upplevas som en negativ faktor som de antingen förknippar med träning och/eller just den variant som de inte lyckas i.
Ur tränarsynvinkel kan man "luras" genom att låta folk testa maskinerna först på vissa övningar och sedan testa med fria vikter och sedan vända på det för andra övningar. Sedan väljer man bara det redskap som ser bäst lämplig ut för personen. Då får man lättare en blandning av maskiner och fria vikter som ur träningssynvinkel inte betyder så mycket för stunden men som gör att personen lättare känner sig trygg med båda typerna av redskap.
Rikard Jansson
2013-02-25, 11:43
Att hävda att den andra har fel och att du har rätt är aldrig klokt.
Stirra inte blint på vikterna, glöm inte att träna förnuftet också.
Du måste ju skämta.
Jag håller med Rikard om i princip allt. några konkreta problem med kroppsviktsträning:
Benträning - det går inte att öka belastningen på ett bra sätt. kom inte med att pistolsquats och sissysquats är bra för de har hög skaderisk och är otroligt svåra jämfört med kroppsviktsböjar.
axelträning - övningar för baksida axlar är svåra att öka belastningen på. fatman pull-ups/inverted row är bra i början men sen då?
vadträning - hur F*N tränar du vaderna på egen kroppsvikt och får bra styrke- samt volymökning? ordentliga vadpressar går inte.
chins och dips är bra övningar men mestadels för att någon snubbe i början av svensk fitnesshistoria bestämde sig för att så skulle det vara. för tjejer är de alldeles för svåra då de ofta har i proportion till sin benstyrka en svag överkropp.
svenbanan
2013-02-25, 15:01
Jag håller med Rikard om i princip allt. några konkreta problem med kroppsviktsträning:
Benträning - det går inte att öka belastningen på ett bra sätt. kom inte med att pistolsquats och sissysquats är bra för de har hög skaderisk och är otroligt svåra jämfört med kroppsviktsböjar.
axelträning - övningar för baksida axlar är svåra att öka belastningen på. fatman pull-ups/inverted row är bra i början men sen då?
vadträning - hur F*N tränar du vaderna på egen kroppsvikt och får bra styrke- samt volymökning? ordentliga vadpressar går inte.
chins och dips är bra övningar men mestadels för att någon snubbe i början av svensk fitnesshistoria bestämde sig för att så skulle det vara. för tjejer är de alldeles för svåra då de ofta har i proportion till sin benstyrka en svag överkropp.
Har du några belägg för det där med skaderisken på enbensknäböj?
Många kroppsviktsövningar kan man göra tyngre med hjälp av en ryggsäck med grus, eller göra lättare med gummiband. Det kanske inte klassas som samma övning längre, men kan vara ett rätt så enkelt sätt att göra övningen tyngre utan att behöva betala för gymkort i alla fall.
Ska man försöka vara lite nyanserad vilket några verkar ha svårt för, så är väl det största problemet med kroppsviktsövningar att man inte kan finjustera om träningen ska ta på maxstyrka eller styrkeuthållighet. Antingen klarar man tre pushups, eller så klarar man typ 75. Har man lite fantasi så kan man i de flesta fall tweaka övingarna så det blir lättare eller tyngre, beroende på vad man vill uppnå. Eller så kan man nöja sig med att rätt muskler i alla fall blir tränade oberoende av vilket repsomfång det råkar bli.
Själv tycker jag det är ganska långt från att inse detta och att hävda att kroppsviktsövningar är värdelösa för alla utom ballerionor och gymnaster.
Har du några belägg för det där med skaderisken på enbensknäböj?
Många kroppsviktsövningar kan man göra tyngre med hjälp av en ryggsäck med grus, eller göra lättare med gummiband. Det kanske inte klassas som samma övning längre, men kan vara ett rätt så enkelt sätt att göra övningen tyngre utan att behöva betala för gymkort i alla fall.
Ska man försöka vara lite nyanserad vilket några verkar ha svårt för, så är väl det största problemet med kroppsviktsövningar att man inte kan finjustera om träningen ska ta på maxstyrka eller styrkeuthållighet. Antingen klarar man tre pushups, eller så klarar man typ 75. Har man lite fantasi så kan man i de flesta fall tweaka övingarna så det blir lättare eller tyngre, beroende på vad man vill uppnå. Eller så kan man nöja sig med att rätt muskler i alla fall blir tränade oberoende av vilket repsomfång det råkar bli.
Själv tycker jag det är ganska långt från att inse detta och att hävda att kroppsviktsövningar är värdelösa för alla utom ballerionor och gymnaster.
Jag har själv testat pistolsquats och det som gör att jag tror att skaderisken blir hög är att det blir så sjukt instabilt. det är svårt att inte skjuta fram knät och det är svårt att hålla knät i en rak bana utan att åka in och ut.
Jag vet att för många är detta inte intressant men jag tycker ändå det är värt att nämna: har själv haft enorma problem med mina knän, sträckningar, schlatter, korsbandsskada etc och pistolsquats är enormt obekvämt och smärtsamt. knäböj går dock hur fint som helst.
Det finns ingen anledning till att vara nyanserad. I en situation där man kan välja mellan kroppsviktsträning och styrketräning med fria vikter och maskiner så vinner det senare, alltid. Om inte målet är att bli bra på någon kroppsviktsövning/ parkour som Rikard sade.
Tjaba! Flickvännen speaking :)
Ingen behöver oroa sig för att jag inte kommer göra som jag vill, för jag kommer alltid göra som jag vill. Jag hade en magkänsla av att inte lyssna på just det rådet (även om jag lyssnar på många andra som varit framgångsrikt). Jag bad honom ställa frågan här för jag tyckte det annars var en väldigt intressant fråga.
Målet är ju att förr eller senare klara av armhävningar, självklart. Jag kommer inte utesluta armhävningsträning, men att byta ett helt pass för enbart kroppsviktsövningar intresserar mig inte. Nu har jag äntligen hittat min plats bland de fria vikterna och tänker inte backa därifrån på ett bra tag.
Det jag undrar nu är hur jag ska få in armhävningar i mitt träningschema. För jag erkänner, jag tycker inte det är roligt att inte ens klara av 1... Precis som jag har som mål att klara av 1 chin/pullup (till att börja med).
Det borde väl vara så enkelt som att bara lägga in lite armhävningar (på knä, eller lutandes mot något) på det passet jag inte har bänkpress och på det passet jag har bänkpress istället lägga negativa chins (för det andra målet)?
Men nu är det så att jag köpt hem en träningsstång och monterat upp i dörrn eftersom jag blev så sugen på hänga lite varje dag för att nå mitt mål, men jag kanske inte ens bör hänga varje dag? För lite vila? Åsikter?
Tränar du latsdrag ett tag så kommer du klara fler chins. Att träna en rörelse som man endast klarar 1 gång, eller kanske inte ens det utan bara ena delen av rörelsen (negativa repetitioner) blir en väldigt hög belastning. Och om man gör det med kroppsviktsövningar så är det inte alltid man kan värma upp på ett bra sätt genom att stegra belastningen. För den anledningen tycker jag du ska skippa armhävningar och chins tills du klarar ett par stycken. Fast sen är jag väldigt petig med skaderisker osv.
En belastning där du klarar 8-10 repetitioner tycker jag är lagom nu i början.
cero: Du pratar belastning på latsdrag nu?
Där har jag tyvärr ett superstort problem. Det är ngt i min vänstra armbåge som poppar så fort jag kör tunga latsdrag. Det är en akut katastrofal smärta som får mig att släppa vikten och vilja skrika. Smärtan hänger aldrig kvar, utan går snabbt över men återkommer vid varje rep..
Därför är jag fast i att i latsdrag enbart dra lätta vikter och högreps.. Jag trodde att smärtan förr eller senare skulle lägga sig när jag blev mer tränad men det verkar som jag kommer dras med det för alltid. Så att träna tungt i latsdrag för att bli bättre på chins som brukar vara ett normalt förfaringssätt kommer tyvärr inte fungera på mig...
Kör sittande rodd i kabel då om inte latsdrag funkar? Testa fler ryggövningar som aktiverar lats.
Här har du en lista på övningar! http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071
Rolig tråd för övrigt, älskar att Zababa länkar ghettoworkout snubbar, som om de inte vart på ett gym i deras liv och är rena :P
svenbanan
2013-02-25, 20:07
Effektivare att göra pullups/chins (än latsdrag) om man vill bli bra på detta. Skaffa ett gummiband som du knyter fast i stången. Ungefär som i denna video. Då behöver du inte ägna dig åt negativa.
http://www.youtube.com/watch?v=fw3FnkqViKo
Min erfarenhet är att det bästa sättet att snabbt göra fler pullups är att göra flera dagar i veckan av pullups. Dock ska det inte vara en massa set till failure. Säg att du kan göra 8 reps (med gummibandet) men inte 9. Då gör du istället flera set med 3 reps, och 60s vila. När du grejar mer än 10 set så kan du nästa gång köra med 4 reps i varje set istället.
Grejar du jättemånga repetitioner med gummibandet så kan du hänga på dig en ryggsäck med lite vikt i för att balansera upp det så du inte grejar så många. Detta kan vara enklare än att hålla på och justera längden på gummibandet för att få mindre hjälp.
Gör det inte lika ont i armbågen vid pullups som chins då? Det är ju samma rörelse i princip...
Armhävningar skulle jag säga är bättre att göra mot en bänk eller bord eller nåt innan man grejar på golvet. Knästående blir lite avigare tycker jag.
Den sista meningen syftade på alla övningar. Du kan ju träna tyngre om du vill, men då får du se till att du har ordentlig koll på teknik och återhämtning.
Antal repetitioner som du klarar av att utföra en viss rörelse avgör ju hur hög belastning de involverade musklerna får. Klarar du endast 1 armhävning så är det en väldigt hög belastning. Klarar du 35 chins så är det en promenad för musklerna.
Du har inte samma problem i chins som du har i latsdrag? Och försök aldrig träna igenom smärta. Får man obehagliga känningar under en övning, eller i efterhand, så avbryter man omedelbart och rättar till problemet. Genom att t ex sänka vikten, och sedan stegra upp långsamt igen.
svenbanan
2013-02-25, 20:13
Jag har själv testat pistolsquats och det som gör att jag tror att skaderisken blir hög är att det blir så sjukt instabilt. det är svårt att inte skjuta fram knät och det är svårt att hålla knät i en rak bana utan att åka in och ut.
Jag vet att för många är detta inte intressant men jag tycker ändå det är värt att nämna: har själv haft enorma problem med mina knän, sträckningar, schlatter, korsbandsskada etc och pistolsquats är enormt obekvämt och smärtsamt. knäböj går dock hur fint som helst.
Det finns ingen anledning till att vara nyanserad. I en situation där man kan välja mellan kroppsviktsträning och styrketräning med fria vikter och maskiner så vinner det senare, alltid. Om inte målet är att bli bra på någon kroppsviktsövning/ parkour som Rikard sade.
Du säger alltså att pistoler har hög skaderisk eftersom du får ont i knät av dem? Det var ju inte särskilt stort statistiskt underlag...
Du verkar ju inte vara enbart nyanser som gått swoosh över huvudet på dig...
Som dam i den här frågan kan jag ju berätta att jag varken kunde göra armhävningar eller chins då jag började träna för ett år sedan.. och inte var det så skoj att ligga där på golvet och försöka häva sig upp. Först efter ett halvår med basövningarna vågade jag mig på nya försök, och då var det inga svårigheter! :D (Vilket såklart gjorde att armhävningar och chins är lite ombyte som förnöjer)
För att komma till poäng så är det ju inte skitkul att tragla med övningar man inte klarar av.. Så kötta med de fria vikterna :)
http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/35419400.jpg
Du säger alltså att pistoler har hög skaderisk eftersom du får ont i knät av dem? Det var ju inte särskilt stort statistiskt underlag...
Du verkar ju inte vara enbart nyanser som gått swoosh över huvudet på dig...
man får inte tro något på forumet alltså?
vad har du för statistiskt underlag för det du säger då?
jag tror helt enkelt att pistolsquats har hög skaderisk. knät hamnar i en dålig position och man är otroligt instabil i den övningen. tycker inte du att det stämmer så tycker du annorlunda, fine.
Clajj: Klarar du runt ett reps idag så lägg mest tid på att bli generellt starkare och så testar du kroppsviktsövningarna då och då. I början bör du i alla fall koncentrera dig på färre övningar för att lära dig dem bättre så varför inte köra sådana som du faktiskt kan träna effektivt?
För att bli bra på armhävningar så kör också en del plankan då en del har styrkan i övre delen av kroppen men saknar bålstyrkan för att få till sådana, t o m förvånande många som borde ha bättre bålstyrka missar på den punkten.
Problemet med armbågen är något en sjukgymnast bör kolla på.
jag tror helt enkelt att pistolsquats har hög skaderisk. knät hamnar i en dålig position och man är otroligt instabil i den övningen. tycker inte du att det stämmer så tycker du annorlunda, fine.
Om man har så dålig balans/kontroll att man inte kan utföra en pistol korrekt kanske man bör fundera på att se över hur kroppen fungerar och börja med någon form av prehab då något tydligen inte står rätt till. I ditt fall verkar det ju dock vara så att du haft en mängd skador på knät tidigare så för din del kanske det är omöjligt att få någon form av unilateral stabilitet.
För att tillägga en anekdot så använder ju tex. Mike Boyle pistols och viktade pistols vid rehab av vissa knäskador, men där handlar det ju å a. ndra sidan oftast om atleter och de kanske har bättre grundförutsättningar att utföra övningen korrekt.
Gällande tråden så finns det många svar men det finns som oftast inte några specifika mål uppsatta (förutom att klara armhävningar). Gäller det att få snyggare kropp? flytta större fria vikter? bli bra på kroppsviktsövningar? skadeförebyggande?
Om du vill klara en armhävning så snart som mäjligt är det väl bara att kombinera pressar med fria vikter med knästående/negativa/lutande armhävningar tills du klarar en vanlig armhävning.
Om det gäller chins/pullups så är det som svenbanan säger troligen det bästa, skaffa ett gummiband och använd det. Min flickvän gick från 0 till 3 pullsups med full rom på någon månad, mycket effektivare än latsdrag och/eller negativa, iaf för henne. Sen går ju gummibanden använda till mycket annat också.
Om man har så dålig balans/kontroll att man inte kan utföra en pistol korrekt kanske man bör fundera på att se över hur kroppen fungerar och börja med någon form av prehab då något tydligen inte står rätt till.
Varför skulle man behöva kunna göra en enbensböj och vilket direkt samband har den med att man måste köra prehab? Det är ju inte direkt en övning som så många behöver kunna utföra och för väldigt många är det dessutom en tung övning.
svenbanan
2013-02-26, 18:24
Varför skulle man behöva kunna göra en enbensböj och vilket direkt samband har den med att man måste köra prehab? Det är ju inte direkt en övning som så många behöver kunna utföra och för väldigt många är det dessutom en tung övning.
Pistoler kan ju vara svåra att utföra för vissa, även om de har styrkan för det. Dålig rörlighet i fotled, dålig aktivering av utåtrotatorerna, dålig rörlighet i hamstrings tex, gör att det lätt ballar ur. Detta kan ju vara värt att försöka åtgärda. Själva övningen som sådan finns det väl inget självändamål i att klara av. Men grejar man vanliga knäböjar med flera hundra kg på ryggen, men att det knasar ur då man försöker sig på pistoler så finns det stor risk att man har nåt knas nånstans.
svenbanan
2013-02-26, 18:32
Klart du får tycka och tro vad du vill. Men igår skrev du detta:
Det läser jag som att du är tvärsäker på att pistoler är dåliga för alla.
Därför frågade jag vad du hade för belägg för detta. Jag tror nämligen inte det finns nåt inneboende problem med pistoler.
Vad jag vet har jag inte gjort några liknande tvärsäkra uttalanden. Men du får gärna berätta vad du vill att jag ska förtydliga, så ska jag se vad jag kan åstadkomma.
Klart du får tycka och tro vad du vill. Men igår skrev du detta:
Det läser jag som att du är tvärsäker på att pistoler är dåliga för alla.
Därför frågade jag vad du hade för belägg för detta. Jag tror nämligen inte det finns nåt inneboende problem med pistoler.
Vad jag vet har jag inte gjort några liknande tvärsäkra uttalanden. Men du får gärna berätta vad du vill att jag ska förtydliga, så ska jag se vad jag kan åstadkomma.
jag håller med om att det var en klantig formulering. självklart ska det ju vara "jag tror att sissysquats och pistolsquats har en hög skaderisk". Men samtidigt kan man ju anta att det är jag som tror/tycker det eftersom det är jag som skriver det och eftersom jag inte anger någon källa. Kul att du är källkritiskt och ifrågasättande men det blir lite löjligt att ständigt be personer om källor så fort de uttrycker en åsikt, speciellt med tanke på att det är ett diskussionsforum, på internet.
Alla diskussioner skulle ju bli sjukt intressanta om alla bad varandra om källor.
A: Dips är en farlig övning
B: Dips är inte alls en farlig, har du någon källa på det du påstår?
A: nej, har du någon källa på det du påstår?
B: nej.
inte speciellt intressant, visst?
så jag föreslår att du bemöter mina argument till varför pistoler har hög skaderisk (alltså instabilitet, knät i dåligt läge rent mekaniskt & stor risk att tappa balansen etc.) istället.
Nu har ju svenbanan redan givit ett utmärkt svar men skriver lite kort iaf.
Det finns inget självändamål med att göra pistols, men detta gäller även knäböj och alla andra övningar för personer som inte har dem som tävlingsmoment. Jag konstaterade bara att om en övning som enbensböj, som jag anser inte är så svår trots att jag är långt svagare än de flesta på forumet i basövningarna, orsakar problem för en tränad individ som brukar knäböj i sin träning så kanske det finns någon form av muskelsvaghet eller inflexibilitet hos individen, detta i sin tur kanske inte vore dumt att undersöka och kanske åtgärda om man har ett intresse av att hålla kroppen skadefri i ett längre perspektiv.
så jag föreslår att du bemöter mina argument till varför pistoler har hög skaderisk (alltså instabilitet, knät i dåligt läge rent mekaniskt & stor risk att tappa balansen etc.) istället.
Givetvis är det större risk att skada sig om man inte utför övningen korrekt och varför inbilla sig att en övning där man märker att man inte klarar av utförandet skulle vara ofarligt?
Pistols har säkert hög skaderisk för många då de inte klarar av att utföra den korrekt. Om man är stark i vanlig böj men inte klarar av en pistol med bra form kanske det säger något. Om man inte har någon form av styrka i benen så kan det ju inte förväntas att man ska klara en pistol med bra form.
Går ju dock utmärkt att, om man väljer att träna med kroppsvikt, undvika fulldjupa enbensböjar och/eller hålla sig i något för att få lite hjälp med stabiliteten till dess att man har styrkan och/eller rörligheten för att utföra övningen med fullt rom, korrekt och utan hjälpmedel.
Så om man, som vid andra typer av lite svårare kroppsviktsövningar, följer en progression till dess att man klarar en enbensböj med bra form och kontroll ser jag inte varför den skulle vara en övning med större skadebenägenhet än t.ex. vanlig knäböj.
Om enbensböj är sämre på att bygga styrka eller massa är ju en helt annan fråga, troligen är den ju sämre i båda fallen, iaf om man sedan mäter styrka med vanlig knäböj. I fallet med TS flickvän, för att återknyta till ämnet, så är ju det enda klara målet hon uttalat att göra armhävningar. Detta gör det svårt att se hur diskussionen om kroppsvikt vs fria vikter gällande knäböj är applicerbar där. Om hon uttalar en önskan om att klarar pistols så är välet enkelt, om hon vill böja tungt är valet enkelt, om hon vill få stora muskler är valet också enkelt, om hon vill variera sin träning och utmana sig själv på andra sätt än att slänga på mer vikt på stången kanske enbensböj är något
att inkludera i schemat.
Nu har ju svenbanan redan givit ett utmärkt svar men skriver lite kort iaf.
Det finns inget självändamål med att göra pistols, men detta gäller även knäböj och alla andra övningar för personer som inte har dem som tävlingsmoment. Jag konstaterade bara att om en övning som enbensböj, som jag anser inte är så svår trots att jag är långt svagare än de flesta på forumet i basövningarna, orsakar problem för en tränad individ som brukar knäböj i sin träning så kanske det finns någon form av muskelsvaghet eller inflexibilitet hos individen, detta i sin tur kanske inte vore dumt att undersöka och kanske åtgärda om man har ett intresse av att hålla kroppen skadefri i ett längre perspektiv.
Att utföra en enbensböj är varken något som folk tränar på, dvs om någon testar är risken väldigt stor att den inte klarar det, eller ett tecken på att man har lämplig balans eller en lämplig rörlighet. Så vad baserar ni båda det på att man ska använda just den övningen som någon sorts mall?
svenbanan
2013-02-26, 22:55
jag håller med om att det var en klantig formulering. självklart ska det ju vara "jag tror att sissysquats och pistolsquats har en hög skaderisk". Men samtidigt kan man ju anta att det är jag som tror/tycker det eftersom det är jag som skriver det och eftersom jag inte anger någon källa. Kul att du är källkritiskt och ifrågasättande men det blir lite löjligt att ständigt be personer om källor så fort de uttrycker en åsikt, speciellt med tanke på att det är ett diskussionsforum, på internet.
Alla diskussioner skulle ju bli sjukt intressanta om alla bad varandra om källor.
A: Dips är en farlig övning
B: Dips är inte alls en farlig, har du någon källa på det du påstår?
A: nej, har du någon källa på det du påstår?
B: nej.
inte speciellt intressant, visst?
Varför ska jag bemöta något? Jag frågade dig om du hade nåt som styrkte ditt påstående att pistoler var skadliga. Du är ju den enda som påstått något.
Men om det var en felskrivning, så fine. Jag är inte intresserad av att debattera skadligheten i nån av dessa övningar. Jag var intresserad av att ta del av vart du fått det ifrån att pistoler var skadliga, eftersom jag snarare trott att de var rätt välgörande för knät.
Ditt A & B exempel liknar dock inte denna diskussion särskilt mycket. Tsta detta istället:
A: Dips är en farlig övning.
B: Va? Källa på det?
A: Det har jag ingen. Jag menade att jag tror att dips är en farlig övning. Har du nån källa på att dips är en bra övning då?
B: Det skrev jag ju inte.
Att utföra en enbensböj är varken något som folk tränar på, dvs om någon testar är risken väldigt stor att den inte klarar det, eller ett tecken på att man har lämplig balans eller en lämplig rörlighet. Så vad baserar ni båda det på att man ska använda just den övningen som någon sorts mall?
För att undvika att missförstås ytterligare så får jag väl säga att mitt första uttalande var lite för starkt, att personen inte klarar av en pistol innebär inte automatiskt att något är fel. Det är lätt att skriva mer än man borde när man blir lätt irriterad :) så ta istället det jag sagt i senare posts, om man inte klarar det trots att man har bra benstyrka så kanske man bör fundera över om något inte funkar så bra som det kanske kunde eller borde.
Att använda single leg squat som "mall" vet jag inte, men den används ju som diagnostiskt test. Nu verkar ju mer eller mindre alla typer ortopediska test att vara ganska usla så det kanske inte säger så mycket.
Hur som helst så kanske t.ex. denna (http://ajs.sagepub.com/content/39/4/866)artikel vara värt att läsa. Nu handlar det ju om relationen mellan dåligt utförande av SLS och abduktorer, men som de skriver i introt så verkar det ju finnas en relation mellan vissa knäproblem och svaga abduktorer. Nu kan det ju givetvis vara så att dåliga knän ger svaga abduktorer pga ovanliga rörelsemönster. Sen är det ju svårt att jämföra en full pistol mot SLS som den utförs som test då djupet skiljer sig en hel.
Om det nu är så att SLS kan vara en indikator för att vissa höftmuskler inte funkar bra och detta i sin tur kanske kan leda till knäproblem så ser jag det inte som direkt uppseeendeväckande att påstå att det kan vara värt att fundera över om allt står rätt till i kroppen om man böjer tungt men inte klarar av att utföra en korrekt pistol, eller ens paralell enbensböj för den delen. Givetvis under förutsättningen att det inteär någon skada som hindrar rörelsen. Det problem som återstår är väl isf att kunna avgöra om man utför rörelsen korrekt eller inte. Detta givetivs under förutsättningen att man, som jag skrev tidigare, lägger någon vikt vid hur kroppen kommer fungera i långa loppet.
Så för att sammanfatta, om en böjstark person har problem med att göra enbensböj korrekt så kanske detta kan vara en indiktation på att något inte funkar optimalt och detta kanske kan värt vara att uppmärksamma om man är intresserad av att försöka hålla sig skadefri i ett långsiktigt perspektiv.
Hoppas att detta klargör min ståndpunkt lite bättre, jag förespråkar inte att man ska göra övningen om den upplevs tråkig, gör ont, inte kan utföras korrekt, inte hjälper till att uppfylla träningsmålen osv.
Varför ska jag bemöta något? Jag frågade dig om du hade nåt som styrkte ditt påstående att pistoler var skadliga. Du är ju den enda som påstått något.
Men om det var en felskrivning, så fine. Jag är inte intresserad av att debattera skadligheten i nån av dessa övningar. Jag var intresserad av att ta del av vart du fått det ifrån att pistoler var skadliga, eftersom jag snarare trott att de var rätt välgörande för knät.
Ditt A & B exempel liknar dock inte denna diskussion särskilt mycket. Tsta detta istället:
A: Dips är en farlig övning.
B: Va? Källa på det?
A: Det har jag ingen. Jag menade att jag tror att dips är en farlig övning. Har du nån källa på att dips är en bra övning då?
B: Det skrev jag ju inte.
För att besvara det fetstilta direkt:
från rationellt tänkande och empiri.
När jag säger att en övning har hög skaderisk är jag väl medveten om att nästan alla övningar som utförs korrekt inte är skadliga. problemet tror jag ligger i att pistoler ofta utförs fel för att de är så svåra att utföra rätt. marklyft har också hög skaderisk men av en annan anledning, folk lastar på mer vikt än de klarar av att lyfta med korrekt teknik.
svenbanan
2013-02-26, 23:11
Varför skulle inte pistoler kunna användas som indikator på om man är orörlig eller liknande?
Tex så kan jag göra pistoler med vänstern, men inte högern. Min högra vrist har sunkig rörlighet och kommer inte så långt fram över knät. Försöker jag göra pistoler på högern så drattar jag på arslet. Vanliga knäböj funkar. Men inte ryckböj eller tyngdlyftarböjar.
Jag tänker mig att just eftersom man enbart kör på ett ben så straffas man extra hårt (jämfört med vanliga böj) om man är dålig på att trycka ut knäna.
Om man klarar att böja dubbla kroppsvikten, eller mer, men inte grejar att göra en pistol tycker i alla fall jag det tyder på att nåt är knas.
svenbanan
2013-02-26, 23:19
För att besvara det fetstilta direkt:
från rationellt tänkande och empiri.
När jag säger att en övning har hög skaderisk är jag väl medveten om att nästan alla övningar som utförs korrekt inte är skadliga. problemet tror jag ligger i att pistoler ofta utförs fel för att de är så svåra att utföra rätt. marklyft har också hög skaderisk men av en annan anledning, folk lastar på mer vikt än de klarar av att lyfta med korrekt teknik.
Jag kan hålla med om att pistoler kan vara svåra att utföra korrekt. Fast eftersom just denna övning ställer så höga krav på att man har vinklarna på rätt ställe (pga balansen) så blir det ju snarare så att man helt enkelt failar ifall man inte får till tekniken. I motsats till marklyft till exempel där man kan köra ostbågsrygg och ändå få upp vikten, eller knäböj där man kan ha kobenta knän och ändå få upp vikten.
Extremt rörig tråd. Fan vet vad den handlar om egentligen.
När jag började träna efter flera års total inaktivitet blev jag helt chockad när jag upptäckte att jag inte klarade en enda chin eller pull-up. Jag började då köra "jumping pull-ups" dvs hoppa upp mot räcket med sån fart att man klarar att dra sig vidare hela vägen upp. Funkade hur bra som helst och det dröjde inte länge innan jag kunde börja köra strikta utan hopp.
Vad det gäller pistols/enbensböj så körde jag en del såna också och tycker nog att man kan tillåta sig att hålla sig i något för balansens skull om det inte är just balans man vill träna.
För övrigt är det rätt konstigt att folk i den här tråden som dissar kroppsviktsövningar verkar ignorera det faktum att en kroppsviktsövning går att överbelasta när den blir för lätt. Dips och chins är kanske det man tänker på först där det bara är att spänna på sig ett bälte som man hänger en vikt i. Sen finns det ju en kroppsviktövning som dom flesta på det här forumet (på goda grunder) höjer till skyarna, KNÄBÖJ. Just det, en kroppsviktsövning där de flesta (men knappast alla) är tillräckligt starka för att kunna överbelasta med en skivstång.
För övrigt är det rätt konstigt att folk i den här tråden som dissar kroppsviktsövningar verkar ignorera det faktum att en kroppsviktsövning går att överbelasta när den blir för lätt.
I detta fall är det ju tvärt om. Dvs att TS är för svag för att utföra kroppsviktsövningarna på ett vettigt sätt.
svenbanan
2013-02-27, 01:22
I detta fall är det ju tvärt om. Dvs att TS är för svag för att utföra kroppsviktsövningarna på ett vettigt sätt.
Fast det kunde hon ju faktiskt. Armhäv mot bänk tex... Men det var väl mer att hon ville köra med skivstång istället för hon tyckte det var tråkigt, typ.
Tack för alla råd! Och framförallt roligt att höra från er som varit där jag är och att det kommer bli bättre =)
Målet med träningen just nu är att få upp en grundstyrka överhuvudtaget samt bli lika stark i båda sidor då min vänstra kroppshalva väldigt tydligt sackar efter. Jag har dessutom 3kg att gå ner så jag räknar inte med att bygga något under den tiden. När jag dock nått viktmålet kommer fokus ligga på att bli ännu starkare och satsa på att äta mer och bygga synliga muskler. Men allt har sin ordning.
Jag har nu lagt in armhävningar (antingen mot bänk eller så många vanliga jag orkar) och plankan finns redan med i schemat. Jag ska definitivt fundera på att köpa gummiband för chinsen men de jag har hittat kostar en röding och det känns lite väl saftigt.
Angående armbågen så borde jag undersöka den ja, men har läst runt på nätet och min uppfattning är att det säkert är något som inte kommer gå att lösa ändå och att man kastar en massa pengar i sjön. Men jag ger det gärna ett försök. Vart man ska vända sig är dock väldigt snurrigt. Sjukgymnast? Vårdcentralen? Naprapat?
svenbanan
2013-02-27, 19:52
Jag har nu lagt in armhävningar (antingen mot bänk eller så många vanliga jag orkar) och plankan finns redan med i schemat. Jag ska definitivt fundera på att köpa gummiband för chinsen men de jag har hittat kostar en röding och det känns lite väl saftigt.
Du räcker säkert med ett sådant som folk brukar ha för att stå och köra rehab för axlar och liknande (om du inte är jättelångt från att greja en pullup). De brukar ju inte vara snordyra. Definitivt ska du inte behöva hosta upp mer än nån enstaka hundring i varje fall.
Det räcker med att du klarar 4-5 repetitioner med gummibandet för att du ska kunna träna vettigt...
Angående armbågen så borde jag undersöka den ja, men har läst runt på nätet och min uppfattning är att det säkert är något som inte kommer gå att lösa ändå och att man kastar en massa pengar i sjön. Men jag ger det gärna ett försök. Vart man ska vända sig är dock väldigt snurrigt. Sjukgymnast? Vårdcentralen? Naprapat?
En sjukgymnast med landstingsavtal kostar 100-150 kr/besök och att gissa efter vad man läst på nätet är sällan så bra.
övning av armhävningar om man är dålig börja med att ha halva knäna på sängen i hljd sen händer mot golv upp och ner öva varje dag och öka sen kan man börja med armhävningar på riktigt bara ett tips bra start up
Varför skulle man inte kunna "lösa" det? Småkänningar kan utvecklas till allvarliga skador, och ska tas på allvar.
Var bor du?
Det räcker med att du klarar 4-5 repetitioner med gummibandet för att du ska kunna träna vettigt...
Jag skulle aldrig tränat på 4-5RM utan uppvärmning. Latsdrag är mycket mer praktiskt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.