handdator

Visa fullständig version : Räknat rätt gällande kcal-intag?

Illuminatus
2013-02-24, 21:24
Har gjort följande uträkning med hjälp av Harris-Benedict-ekvationen att mitt basala energiintag är 1800kcal/dag. Utöver det här uppskattar jag min aktivitetsnivå till låg och förbrukar således ytterligare 500kcal på en dag vilket blir ett slutresultat på ca 2300 kcal om dagen.

2300 kcal behöver jag alltså äta för att behålla en nuvarande vikt utan ytterligare fysisk aktivitet.

Så här tänker jag kring uträkningen av energiförbrukningen inklusive träning med mål att tappa 0,5kg/veckan:

Träningsdag (cardio + gym): 2600kcal = -500kcal underskott
Träningsdag (enbart cardio): 2200kcal = Samma som ovan

Stämmer mina uträkningar och uppskattning av förbrukning?

Längd: 172cm
Vikt: 76kg
Ålder: 22

Aktivitetsnivå: Låg (arbetslös)
Träning: 40min cardio på morgonen (ca -400kcal) 7 dagar i veckan. Styrketräning 6 dagar i veckan med uppvärmning (ca -150kcal) och tung styrketräning i 45-60min effektiv tid.

Mål: Långsam deff med mål att tappa 0,5kg/veckan tills jag är nöjd för att återigen bygga vidare.

Makrofördelning:

Protein 30%: 210g
Kolhydrat 40%: 281g
Fett 30%: 94g

/A

gratefuldead
2013-02-24, 21:37
Ja det ser ut att stämma. Men det är ju ungefärliga uppskattningar, du får ju testa själv om det stämmer. Du kommer märka :)

Illuminatus
2013-02-24, 22:08
Skönt att höra :)

Ja precis. Tiden får utvisa hur resultatet blir i slutändan.

Makrofördelningen ser bra ut den också?

fredrik89
2013-02-24, 22:26
Om du är osäker så använd dig utav programet på matdagboken.se
använder mig själv utav det och fungerar riktigt bra och så slipper man räkna ut allt själv :)

Reaper123
2013-02-24, 22:28
Skönt att höra :)

Ja precis. Tiden får utvisa hur resultatet blir i slutändan.

Makrofördelningen ser bra ut den också?Jag skulle äta mer kolhydrater och drar ner lite på proteinet (typ runt 2,5xLBM->2xkv) och fettet (~1xkv).... men det är bara jag det! (svarar personligen bra på kolhydrater både prestations- och återhämtningsmässigt!)

I övrigt ser dina beräkningar korrekta ut, så deffupplägget som sådant ser bra ut för är ju som sagt bara teoretiska siffror! :thumbup:

Illuminatus
2013-02-25, 18:01
Jag äter i dagsläget ca 300g kolhydrater per dag och har problem med att få i mig den mängden. Tanken var med det nya upplägget att minska något på kolhydraterna för att på så vis kunna utöka mängden protein. Men det blir som du kanske säger lite "overkill" med 200g+ protein per dag på min vikt.

Min kropp verkar svara bra på makrofördelningen så kommer fortsätta med den och den är ungefär densamma. 160g protein, 300g kolhydrater & 80g fett. Värt att tillägga är att jag ligger på överskott för stunden och troligtvis kommer fortsätta med det en månad framöver. Känner att det går bra nu och ser bra ökningar gällande massa så det känns surt att avbryta något som funkar. Och än så länge är jag inte "oaptitligt fet" :d