Visa fullständig version : EFSA bedömningar angående aspartam
King Grub
2013-02-24, 15:00
Den kommer att publiceras i maj 2013, men redan nu finns slutsatserna i FAQ-form. Några utdrag:
What are the main conclusions of the draft opinion?
Following a detailed and methodical analysis, EFSA’s scientific experts have initially concluded in this draft opinion that aspartame and its breakdown products pose no toxicity concern for consumers at current levels of exposure. The current ADI is considered to be safe for the general population and consumer exposure to aspartame is below this ADI.
In setting the ADI, the ANS Panel considered findings from long-term studies conducted in experimental animals related to toxicity and carcinogenicity and possible adverse health effects of phenylalanine, one of aspartame’s breakdown products, on the developing fetus. Phenylalanine is an amino acid making up protein found in many foods. It is known to be toxic at high intake levels, in particular to the developing fetus in women suffering from the medical condition phenylketonuria (PKU). This inherited disorder increases blood phenylalanine concentrations to levels toxic to the developing brain. The Panel confirmed that the ADI, while protective of the general population, is not applicable to people who suffer from PKU, as they require strict adherence to a low phenylalanine diet.
The Panel’s draft conclusions in relation to potential safety concerns in humans are as follows:
Studies do not suggest an increased risk associated with aspartame consumption for pre-term delivery in pregnant women, leukaemia, brain tumours or a variety of cancers, including brain, lymphatic and haematopoietic (blood) cancers.
The weight of evidence suggests that aspartame ingestion has no effect on behaviour or cognitive function.
There is no evidence that consuming aspartame causes seizures.
There is no convincing evidence that consuming aspartame causes headaches.
The weight of evidence shows that aspartame is not associated with allergic type reactions.
In addition, available data do not indicate a genotoxic concern for aspartame (i.e. it does not affect DNA, the genetic material of cells).
Does the draft scientific opinion specifically address all aspects relating to the safety of aspartame?
The draft opinion explores the potential safety concerns relating to toxicity, carcinogenicity and genotoxicity as well as possible reproductive and developmental effects related to aspartame, its breakdown and degradation products. Based on its comprehensive review, EFSA concludes that aspartame and its breakdown products pose no safety concern for consumers at current levels of exposure. The current Acceptable Daily Intake (ADI) is considered to be safe for the general population and consumer exposure to aspartame is below this ADI.
The Panel also confirmed that the ADI, while protective of the general population (including infants, children and pregnant women), is not applicable to people who suffer from PKU, as they require strict adherence to a low phenylalanine diet. (PKU is an inherited disorder which increases blood phenylalanine concentrations to levels toxic to the developing brain).
Do these conclusions also take into consideration EFSA’s recent scientific work on aspartame?
Yes. In 2010, publication of two studies influenced the timing of the re-evaluation of aspartame. The studies looked at possible health risks related to the consumption of artificial sweeteners including aspartame: namely an epidemiological study on the association between intakes of artificially sweetened soft drinks and increased incidence of preterm delivery (Halldorsson et al., 2010); and a carcinogenicity study in mice exposed to aspartame through feed conducted by the European Ramazzini Foundation (ERF) (Soffritti et al., 2010).
For EFSA’s 2013 risk assessment, the ANS Panel has re-examined these studies in full.
http://www.efsa.europa.eu/en/faqs/faqaspartame.htm
No effect on behavior? Korkat. Det smakar, det känns, därför påverkar det.
Jag väljer det framför osötade livsmedel = Det smakar bättre, i.e. det påverkar monoaminer och därmed kognitiv förmåga.
campvesslan
2013-03-11, 15:04
Och alla andra studier som visar att det är cancerframkallande, ökar hungersug och dylikt då? Har dessa varit skräp alltså?
Och alla andra studier som visar att det är cancerframkallande, ökar hungersug och dylikt då? Har dessa varit skräp alltså?Vilka studier tänker du på?
De två(en?) som visat det på råttor förkastades ju. Tumörer beroende av en avkomma är inte cancer. Och den andra gick väl över tiden?
Finns bara en nackdel med aspartam som jag ser det: det smakar för illa!
King Grub
2013-03-11, 16:14
Det är dock ett relativt fåtal som anser att aspartam smakar illa. Vissa personers smaklökar ger aspartam en bismak, men majoriteten finner att aspartam (kombinationen aspartam/acesulfam-k) ger den behagligaste sötman efter vanligt socker.
campvesslan: vilka studier har visat att aspartam är cancerframkallande? Låter på dig som det finns massor. Du får gärna berätta vilka du syftar på.
Det är dock ett relativt fåtal som anser att aspartam smakar illa. Vissa personers smaklökar ger aspartam en bismak, men majoriteten finner att aspartam (kombinationen aspartam/acesulfam-k) ger den behagligaste sötman efter vanligt socker.Intressant! Jag trodde alla kände samma sak som jag, sedan är det ju en annan fråga om man gillar smaken eller inte. Men så verkar det inte vara alltså.
För att flyta ut lite om det här med artificiella sötningsmedel men ändå stanna kvar vid aspartam. Skulle man kunna säga att man lurar hjärnan att det smakar sött men kroppens sug efter energi gör att man ändå stoppar i sig ännu mer? Eller är det bara en myt?
Överviktiga personer och Coca cola-light verkar vara som hand i handske rent generellt baserat på mina ytterst ovetenskapliga observationer.
Langster
2013-03-11, 16:42
Intressant! Jag trodde alla kände samma sak som jag, sedan är det ju en annan fråga om man gillar smaken eller inte. Men så verkar det inte vara alltså.
För att flyta ut lite om det här med artificiella sötningsmedel men ändå stanna kvar vid aspartam. Skulle man kunna säga att man lurar hjärnan att det smakar sött men kroppens sug efter energi gör att man ändå stoppar i sig ännu mer? Eller är det bara en myt?
Överviktiga personer och Coca cola-light verkar vara som hand i handske rent generellt baserat på mina ytterst ovetenskapliga observationer.
Normalviktiga och underviktiga personer och Coca cola-light verkar vara som hand i handske också. Någonting är väldigt mystiskt!!
Hur mycket är de vi talar om som är rdi?
King Grub
2013-03-11, 16:48
RDI på aspartam? 0.0 gram. Det finns inget rekommenderat dagsintag av artificiella sötningsmedel.
Langster
2013-03-11, 16:50
ADI 40 mg/kg kroppsvikt antar jag att han var ute efter.
Kvicksilver
2013-03-11, 16:54
Finns bara en nackdel med aspartam som jag ser det: det smakar för illa!
Vad är då fördelen?
Begriper inte varför man använder sötningsmedel över huvud taget. Det är väll bättre att vänja sig av med sockret och sedan nöja sig med det som finns naturligt i tex frukt?
Langster
2013-03-11, 17:02
Vad är då fördelen?
Begriper inte varför man använder sötningsmedel över huvud taget. Det är väll bättre att vänja sig av med sockret och sedan nöja sig med det som finns naturligt i tex frukt?
För att det är gott?
Vad är då fördelen?
Varför ska man vänja sig av med socker?
Kvicksilver
2013-03-11, 18:51
Varför ska man vänja sig av med socker?
Lättare att hålla vikten kanske. Slippa "sötsuget". Har sällan "cravings" som så många verkar ha problem med sedan jag minskade sockret till ett minimum.
Kvicksilver
2013-03-11, 18:52
För att det är gott?
Han skrev att han tyckte det smakade illa.
Jupp, jag tycker det smakar illa men andra verkar tycka att det smakar gott...eller något, och de flesta verkar inte känna någon skillnad på artificiellt och riktigt socker.
Fördelen är väl att man tillfredsställer "sötsuget" men slipper kalorierna. Hur kroppen reagerar på att få "socker" men ändå ingen energi vet jag inte.
Försökte göra lingonsylt till kålpudding med sötningsmedel och det fungerade inte alls, de rårörda lingonen blev inte till sylt alls utan blev just bara söta lingon:(. Ganska självklart när man tänker på det men jag var ju tvungen att prova iaf.
sötma 4 lajf i såser, sylt, mat ja sött och salt är ju hand i handske med...
Sheogorath
2013-03-11, 20:27
Jupp, jag tycker det smakar illa men andra verkar tycka att det smakar gott...eller något, och de flesta verkar inte känna någon skillnad på artificiellt och riktigt socker.
Fördelen är väl att man tillfredsställer "sötsuget" men slipper kalorierna. Hur kroppen reagerar på att få "socker" men ändå ingen energi vet jag inte.
Försökte göra lingonsylt till kålpudding med sötningsmedel och det fungerade inte alls, de rårörda lingonen blev inte till sylt alls utan blev just bara söta lingon:(. Ganska självklart när man tänker på det men jag var ju tvungen att prova iaf.
Det är relativt välstuderat. Om inte nya data tillkommit sedan sist jag tittade kommer man i stora drag att inta något fler kalorier än om man druckit vatten, men inte så många kalorier extra som de man hade fått i sig om man druckit sockersötad dryck.
Så från total kalorihänseende: bättre än socker men sämre än vatten. Men givetvis: har man koll på sitt kaloriintag och inte äter efter sug/hunger/mättnad ger det ju ingen påverkan alls, d.v.s. likvärdigt med vatten.
ADI 40 mg/kg kroppsvikt antar jag att han var ute efter.
yes tack.
Dock så såg ja att de inte står hur mycket de innehåller i produkter så är ju rätt fail.
Har aldrig fattat mig på folk som är så naivt anti-aspartam, är det så svårt att förstå att folk tycker om att kunna njuta av något sött utan kalorierna, inget mer, inget mindre.
Det finns studier som visar att,
Aspartam är ofarligt
Mobiltelefoni är ofarligt
Kvicksilver i vaccin är ofarligt
Lobbyism förekommer, vinklade studier förekommer. Alla gör som de vill, på egen risk helt enkelt :)
Aspartam är ofarligt
Lobbyism förekommer, vinklade studier förekommer. Alla gör som de vill, på egen risk helt enkelt :)
Jag tror jag hittade något som tillhör dig
http://totcycle.com/storage/tin%20foil%20hat.jpg
Aspartam är ofarligt
Lobbyism förekommer, vinklade studier förekommer. Alla gör som de vill, på egen risk helt enkelt :)Aspartam är väl undersökt. Det inte sagt att det är ofarligt, men du tar upp aspartam i samma mening som kvicksilver. Tänk igenom det hela ett varv till :)
Att mobiltelefoni skulle vara farligt var på tapeten för några år sedan, att det skulle vara skadligt visades väl aldrig? Du drar dina egna slutsatser om ett ämne du inte kan något om?
Det inte sagt att det är ofarligt, men du tar upp aspartam i samma mening som kvicksilver. Tänk igenom det hela ett varv till :)Men kvicksilver är väl inte så farligt...eller?
Lite spännande är det ändå med helsyntetiska livsmedels-tillsatser som bara uppfinns och sedan tillsätts i livsmedel med bara den garantin att de inte är akutgiftiga. Långtidseffekter, cancer-frekvens, bioackumulering etc får tiden utvisa hos populationen.
Men kvicksilver är väl inte så farligt...eller?
Lite spännande är det ändå med helsyntetiska livsmedels-tillsatser som bara uppfinns och sedan tillsätts i livsmedel med bara den garantin att de inte är akutgiftiga. Långtidseffekter, cancer-frekvens, bioackumulering etc får tiden utvisa hos populationen."Dock är kvicksilver ett starkt gift, såvål för människor och djur som för miljön. Det ger bland annat skador på centrala nervsystemet och njurarna."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvicksilver
Vet inte om du var ironisk eller inte.
Fast på sjuttiotalet gjorde man ju tester på människor med riktigt höga doser. Och långtidsundersökningar, hur lång tid skulle vi väntat med aspartaminförandet menar du? Vad skulle vi haft istället, socker? Tycker du att det är en rimlig ersättare?
Vi har använt aspartam i trettio år nu, vi borde ha sett några fall vid det här laget som pekar på att det är cancerframkallande eller liknande? Nu vill jag inte få en youtubelänk...
Oj! Lugn nu lugn snälla.
Jag håller med att aspartam just har nu funnits så pass länge att iaf jag anser det vara ofarligt. Jag talade om livsmedelstillsatser i en mer generell mening. Tittar jag på acesulfam-K tex rent kemiskt, hade jag tänkt både en och två gånger innan jag stoppade den i munnen. Där får väl tiden utvisa vad som händer...bara ett exempel så akta hjärtat nu.
Gällande kvicksilver var jag inte ironisk heller. Hade det varit så att det var supergiftigt så hade vi varit döda allihopa. Inte nog med att kvicksilver i ren metallform är vida spritt i samhället utan även den giftigare jon-formen (Hg2+) har i princip alla som är äldre än 30 år i tänderna!! Där ligger den sakta och läcker ut sitt giftiga innehåll rakt in i kroppen hos den med amalgam-fyllningen. Jag har dessutom träffat människor som har jobbat i åratal med kvicksilver (metallform) formligen upp till armbågarna och är till synes friska.
Eftersom världen verkar vara så svart-vit så lägger jag bara till för säkerhetsskull att: ja, jag anser också att kvicksilver är ett gift som ska bannlysas och sluta användas överhuvudtaget. Men att ersätta lysrör och lågenergilampor kommer dock att ta tid och även om användandet av kvicksilver minskar om än långsamt är den fortfarande stor. Allt jag vill är att diskussionerna blir mer nyanserade utan så skarpa gränser mellan "rätt och fel".
Oj! Lugn nu lugn snälla.
Jag håller med att aspartam just har nu funnits så pass länge att iaf jag anser det vara ofarligt. Jag talade om livsmedelstillsatser i en mer generell mening. Tittar jag på acesulfam-K tex rent kemiskt, hade jag tänkt både en och två gånger innan jag stoppade den i munnen. Där får väl tiden utvisa vad som händer...bara ett exempel så akta hjärtat nu.
Gällande kvicksilver var jag inte ironisk heller. Hade det varit så att det var supergiftigt så hade vi varit döda allihopa. Inte nog med att kvicksilver i ren metallform är vida spritt i samhället utan även den giftigare jon-formen (Hg2+) har i princip alla som är äldre än 30 år i tänderna!! Där ligger den sakta och läcker ut sitt giftiga innehåll rakt in i kroppen hos den med amalgam-fyllningen. Jag har dessutom träffat människor som har jobbat i åratal med kvicksilver (metallform) formligen upp till armbågarna och är till synes friska.
Eftersom världen verkar vara så svart-vit så lägger jag bara till för säkerhetsskull att: ja, jag anser också att kvicksilver är ett gift som ska bannlysas och sluta användas överhuvudtaget. Men att ersätta lysrör och lågenergilampor kommer dock att ta tid och även om användandet av kvicksilver minskar om än långsamt är den fortfarande stor. Allt jag vill är att diskussionerna blir mer nyanserade utan så skarpa gränser mellan "rätt och fel".Jag är lugn :)
Asculfam K finns ju i allt som är sötat med Aspartam.
Jag känner till amalgam.
Det är skillnad på att ha en nyanserad diskussion och skriva skräp utan belägg utifrån vad man tycker och tror(inte riktat till dig).
Nej det är nog jag som inte är lugn. Larmbolaget ringde kvart över tre och sa att larmet gick på mitt företag, eftersom jag ligger på ett hotellrum på Manhattan så tog det en stund innan jag fattade var jag var att klockan var kvart över åtta i Svedala och att det med största sannolikhet var en anställd som hade triggat larmet. Tror du jag kan somna om eller :(. Jaja nu är det bara 55 min kvar till jag ska upp iaf.
Om det är någon som inte får ihop tidskillnaden så kan jag berätta att de bytte till sommartid i lör-sön och att det i några veckor endast är 5 timmar differens till öst-kusten USA.
Finns seriösa studier som visat att aspartam är ofarligt. Hur det dock påverkar kroppen tillsammans med andra tillsatser har det dock inte forskats alltför mycket i..
Cocktaileffekter kan man spekulera i.
Sedan, ska man gå omkring & undvika saker pga rädslor tror jag man förlorar med på än vinner..
Överkonsumerar man inget alltför ofta är man nog ganska säker..
Heddaway
2013-03-12, 11:04
finns väl värre saker än aspartam, som tex att röka ihjäl sig eller äta ihjäl sig. Tror det går snabbare att dö av fetma och få hälsoproblem av övervikt än att käka sötningsmedel, men det är väl för att jag själv inte klarar mig utan det;)
campvesslan
2013-03-12, 11:24
campvesslan: vilka studier har visat att aspartam är cancerframkallande? Låter på dig som det finns massor. Du får gärna berätta vilka du syftar på.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23088901
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23088901http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190978&highlight=aspartam
Hur drar du slutsatsen att det är cancerframkallande?
Finns seriösa studier som visat att aspartam är ofarligt. Hur det dock påverkar kroppen tillsammans med andra tillsatser har det dock inte forskats alltför mycket i..
Cocktaileffekter kan man spekulera i.
Sedan, ska man gå omkring & undvika saker pga rädslor tror jag man förlorar med på än vinner..
Överkonsumerar man inget alltför ofta är man nog ganska säker..
+1
Ska man undvika något så bör det ju vara pga försiktighet och inte en nojig personlighet. Har man lätt för att noja kommer nog den stressen göra mer skada om man tar till sig en massa pseudovetenskap (samt eventuella näringsbrister som kan utvecklas av att undvika stora grupper av livsmedel). Blir man ordentligt påläst kanske ens nojor botas (nyanserad bild uppstår) eller så förvärras det ytterligare ("jäklar vad mycket faror det finns i livet!" :D)
Hur kan man fastställa ett ADI innan man faktiskt vet hur det påverkar?
Hellre foliehatt än nattmössa alla dar i veckan :)
Aspartam kan vara ofarligt, jag vet inte.
Men personligen köper jag inte att det är riskfritt, delvis för att FDA från början var emot aspartam, hundratals djur har dött av det i studier, FDA godkände det först efter lobbyism från Donald Rumsfeld.
Jag försöker konsumera så lite som möjligt men inte lyckats sluta helt, använder proteinpulver och dricker lightläsk med aspartam.
Gissar på att väldigt många inte skulle kunna klara en utmaning på en aspartamfri månad, och det säger ganska mkt om hur fäst man är vid det, och är man väldigt fäst vid nått blundar man helst för riskerna.
Men som jag skrev tidigare alla får avgöra själva och jag påstår inte att jag har rätt och nån annan har fel.
Knatcharn
2013-03-14, 10:52
Det är svårt att beskriva min tacksamhet för denna länk Grub. Nu får jag äntligen slänga länkar i ansiktet på mina släktingar som cancerstämplar aspartam och dess mörka okända biverkningar.
*popcorn*
Det är svårt att beskriva min tacksamhet för denna länk Grub. Nu får jag äntligen slänga länkar i ansiktet på mina släktingar som cancerstämplar aspartam och dess mörka okända biverkningar.
*popcorn*Det här är en sån störande grej som jag hatar.
Folk utan koll svär och skyr vissa saker och vägrar lyssna. Dagen de kanske får rätt hoppas jag aldrig kommer.
"Det sa jag ju hela tiden"...... *facepalm*
Knatcharn
2013-03-14, 12:20
Det här är en sån störande grej som jag hatar.
Folk utan koll svär och skyr vissa saker och vägrar lyssna. Dagen de kanske får rätt hoppas jag aldrig kommer.
"Det sa jag ju hela tiden"...... *facepalm*
Det stod väl i någon tidning för tre år sedan att det var djävulens påhitt och av någon anledning är det just den artikeln som stämmer och ingen av de andra. Man ser det man vill se helt enkelt. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.