Visa fullständig version : Bygga träningsprogram utan att använda skivstång?
AriCharlieGold
2013-02-23, 22:50
Tjena!
Jag är ny på gymmet, och har knappt någon koll alls på träning i allmänhet.
Dock fick jag massa tips om det här programmet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Jag har endast varit på gymmet en gång och då körde jag "endagars programmet", men jag tänker då nu använda mig av tredagarsprogrammet.
Problemet är att jag gymmar helt själv, och jag vill helst inte använda mig av skivstångar överhuvudtaget såsom bänkpress osv.
Därför undrar jag jag kan byta ut dessa övningar som finns i tredagarsprogrammet mot övningar med hantlar eller maskiner istället? Känner mig mycket säkrare så, så det skulle hjälpt något oerhört!
Tack på förhand!
Kan och kan, du kan ju göra precis hur du vill.
Det enda rådet du lär få av folk här är dock "skärp dig"
Det är dessutom ett bra råd, lyd det.
Annars kommer du, om ett halvår eller så, när du har börjat lyfta ordentligt att vara sur på dig själv för att du inte bara gjorde det från början
AriCharlieGold
2013-02-23, 23:02
Kan och kan, du kan ju göra precis hur du vill.
Det enda rådet du lär få av folk här är dock "skärp dig"
Det är dessutom ett bra råd, lyd det.
Annars kommer du, om ett halvår eller så, när du har börjat lyfta ordentligt att vara sur på dig själv för att du inte bara gjorde det från början
Jag tänker mest bara nu i början, om det inte finns liknande övningar med t.ex. hantlar som ger samma effekt som t.ex. bänkpress.
Jag kommer börja med skivstång inom någon månad eller så också, men det är bara nu ibörjan när jag gymmar helt själv.
Så, vi kan skippa "skärp dig" snacket.
Kvicksilver
2013-02-23, 23:09
Jag tänker mest bara nu i början, om det inte finns liknande övningar med t.ex. hantlar som ger samma effekt som t.ex. bänkpress.
Jag kommer börja med skivstång inom någon månad eller så också, men det är bara nu ibörjan när jag gymmar helt själv.
Så, vi kan skippa "skärp dig" snacket.
Går utmärkt att bänka med hantlar, både i sned och rak bänk.
Så här kan det se ut...
http://www.youtube.com/watch?v=VmB1G1K7v94
Du känner ingen som kan visa dig?
Går utmärkt att köra med stång själv. Man skippar bara att gå till fail
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
whuddafuks
2013-02-24, 11:58
Går utmärkt att köra med stång själv. Man skippar bara att gå till fail
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
This
Och med tanke på tråden så antar jag att du är rätt ny? Och då kommer du förmodligen inte köra med några värstingvikter, så om du failar på bänken så är det bara att du försiktigt rullar stången över magen (låg vikt kommer nog inte göra särkilt ont) ;)
Och sen är ju inte alla stångövningar farliga på det viset att man kan fastna. T.ex. militärpress, stångrodd, marklyft är det ju bara att släppa/böja på knäna om du känner att du inte klarar av!
Jag kommer ihåg när jag började styrketräna för ett hyffsat tag sen, då tyckte jag det var säkrast att hålla mig till maskinerna som nybörjare för "farorna" med stänger och annat.
Hade jag fått ge ett tips till mig själv när jag började så hade det varit "gå direkt till skivstängerna, man måste lära sig någon gång, lika bra att göra det från början".
Om du är orolig för just bänken kan du köra hantelpres där, annars är det bara att kolla så mycket teknik videos du kan och greppa en stång på gymmet ;)
Snömannen
2013-02-24, 15:26
Kanske finns nåt powerrack du kan bänka i?
Fishtank
2013-02-24, 16:00
Med tanke på att rulla 100+ kilo inte är några problem för de flesta män så tror jag nog du klarar dig med vanlig bänk.
Adriantbh
2013-02-24, 20:44
Det alla säger här är sant.
Jag förstår att det kan vara lite läskigt, men ärligt talat så finns det ingen fara.
Det värsta som kan hända är just att du fastnar i bänkpress, och då kan du bara rulla stången ner över magen och sätta dig upp. Det kanske känns lite pinsamt men det är inte farligt någonstans.
I nästan alla andra övningar så lägger du bara ner stången när du inte orkar mer. (förutom i knäböj men då hoppas jag att du har någonting som kan fånga vikten, annars får du släppa den bakom dig vilket mest låter hemskt)
chestbrah
2013-02-25, 01:44
Går utmärkt att bänka med hantlar, både i sned och rak bänk.
Så här kan det se ut...
http://www.youtube.com/watch?v=VmB1G1K7v94
Tycker vi ska höja en skål för Scott!
det alla säger här är sant.
Jag förstår att det kan vara lite läskigt, men ärligt talat så finns det ingen fara.
Det värsta som kan hända är just att du fastnar i bänkpress, och då kan du bara rulla stången ner över magen och sätta dig upp. Det kanske känns lite pinsamt men det är inte farligt någonstans.
I nästan alla andra övningar så lägger du bara ner stången när du inte orkar mer. (förutom i knäböj men då hoppas jag att du har någonting som kan fånga vikten, annars får du släppa den bakom dig vilket mest låter hemskt)
med tanke på att rulla 100+ kilo inte är några problem för de flesta män så tror jag nog du klarar dig med vanlig bänk.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.