Visa fullständig version : Kan dessa värden stämma?
Aurelien
2013-02-23, 19:58
Beräknat för en dag:
Basalt energiintag: 1861 kcal
För att behålla vikt: 3209 kcal
För att Minska i vikt 2709 kcal
Protein (60 E%) = 406 gram = 1626 kcal
Kolhydrater (20 E%) = 135 gram = 542 kcal
Fett (20 E%) = 60 gram = 542 kcal
Väger 81kg och är 180cm lång. 18 år gammal.
Det beror helt på hur mycket du rör på dig. 3200 kcal behöver inte vara mycket alls om du konditionstränar eller bara är allmänt aktiv.
Men varför stoppa i sig 406 g protein?!!!! Det är extremt överflödigt och hälften skulle vara långt mer än nödvändigt. Njurarna får slita extra mycket för att forsla bort alla restprodukter. Såna mängder protein är inte bra alls det kan man lugnt slå fast. 406/81=5 g/kg kv är definitivt skadligt i längden. Om du är ute efter att öka i muskelmassa är mer kolhydrater oändligt mycket bättre, för då får du mer tryck i musklerna och orkar stimulera dem bättre.
Njurarna har bara begränsad förmåga att återhämta sig (jämfört med levern).
Aurelien
2013-02-23, 20:08
Ja 406g är lite väl mycket. Ligger runt 300g per dag.
Hård styrketräning fem gånger i veckan.
VAD jag undrar mest är om "tappa i vikt-värdena" är korrekta. Tycker faktiskt att 2,7k känns lite väl mycket.
Ja 406g är lite väl mycket. Ligger runt 300g per dag.
Hård styrketräning fem gånger i veckan.
VAD jag undrar mest är om "tappa i vikt-värdena" är korrekta. Tycker faktiskt att 2,7k känns lite väl mycket.
Om du vet att du ligger på balans så är det bara att räkna på vad du äter en normal dag.
caloriesperhour.com har en massa vardagliga aktiviteter.
300 g per dag är nästan 4 g/kg kv. Det är också extremt mycket. Knappast något en läkare eller dietist hade rekommenderat. Du kan helt klart utveckla njurskador när du kommer upp i såna nivåer. Skulle inte förvåna det minsta om man lever kortare av det också.
Testa att ligga på 2 g/kg kv (fullt tillräckligt även under deff) och fylla ut med en del fett och mycket kolhydrater. Då presterar du bättre.
tossefar
2013-02-23, 20:14
Kan mycket väl stämma, 81 kg är ganska mycket på 180 cm.
Aurelien
2013-02-23, 20:23
Kan mycket väl stämma, 81 kg är ganska mycket på 180 cm.
Ja, har bulkat upp mig något år nu.
Om 2.7k kalorier verkligen stämmer så är jag ytterst nöjd.
TorbjornFred
2013-02-23, 21:16
Om du vet att du ligger på balans så är det bara att räkna på vad du äter en normal dag.
caloriesperhour.com har en massa vardagliga aktiviteter.
300 g per dag är nästan 4 g/kg kv. Det är också extremt mycket. Knappast något en läkare eller dietist hade rekommenderat. Du kan helt klart utveckla njurskador när du kommer upp i såna nivåer. Skulle inte förvåna det minsta om man lever kortare av det också.
Testa att ligga på 2 g/kg kv (fullt tillräckligt även under deff) och fylla ut med en del fett och mycket kolhydrater. Då presterar du bättre.
Varför skulle inte en dietist kunna rekommendera det? Mig veterligen finns inget som bevisats att mer än 2g/kg,kv är onödigt.. Och är det ens en påfrestning på njurarna med den mängden protein?
Varför skulle inte en dietist kunna rekommendera det? Mig veterligen finns inget som bevisats att mer än 2g/kg,kv är onödigt.. Och är det ens en påfrestning på njurarna med den mängden protein?
Det finns en teoretisk gräns på ~3.5 g/kg kv där det ska kunna bli direkt skadligt.
Tyvärr är höga proteinintag dåligt undersökta över tid, men det verkar osunt att belasta njurarna i onödan. Ponera att man redan har mindre njurskador som förvärras (ovetandes). Man har bara ett par njurar som ska vara friska livet ut. Hur som helst blir det en massa slaggprodukter kroppen måste göra sig av med. En av teorierna till att kroppen åldras är ackumulation av olika skadliga ämnen i kroppen.
Enligt SOK är till och med 2 g/kv överflödigt vid viktbalans (1,6-1,7 räcker)*. Det är ologiskt att äta hundratals gram protein och sedan snåla med kolhydraterna. Följden blir sämre energitillstånd och klart sämre tryck i musklerna som nästan garanterat gör att man klarar någon repitition mindre på någon övning.
* http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf
TorbjornFred
2013-02-24, 20:58
Det finns en teoretisk gräns på ~3.5 g/kg kv där det ska kunna bli direkt skadligt.
Tyvärr är höga proteinintag dåligt undersökta över tid, men det verkar osunt att belasta njurarna i onödan. Ponera att man redan har mindre njurskador som förvärras (ovetandes). Man har bara ett par njurar som ska vara friska livet ut. Hur som helst blir det en massa slaggprodukter kroppen måste göra sig av med. En av teorierna till att kroppen åldras är ackumulation av olika skadliga ämnen i kroppen.
Enligt SOK är till och med 2 g/kv överflödigt vid viktbalans (1,6-1,7 räcker)*. Det är ologiskt att äta hundratals gram protein och sedan snåla med kolhydraterna. Följden blir sämre energitillstånd och klart sämre tryck i musklerna som nästan garanterat gör att man klarar någon repitition mindre på någon övning.
* http://www.sok.se/download/18.71552e2411fa881a5cb800037408/Kostpolicy+SOK+2009.pdf
Enligt Näringslära för kroppsbyggare, Anki Sundin 2009 finns inga studier som pekar på att protein skulle vara farligt för njurarna.
"Det finns inga undersökningar som pekar på att ett större intag än de rekommenderade mängderna skulle vara ohälsosamt för friska, tränande människor. Rädslan för njurskador kommer från studier som är gjorda på djur och patienter med redan existerande njursjukdom".
Med antagande att vi har friska njurar blir det därmed fel att säga att ett högt proteinintag skadar njurarna. Om högt proteinintag (över 2g/kg,kv) medför ökad muskeltillväxt jämfört med >2g/kg,kv låter jag vara osagt. Men med tanke på hur "eliten" käkar skulle jag inte bli förvånad om det visar sig att ända upp till 4g/kg,kv är positivt för muskeltillväxt.
Hon refererar sin källa till: Juhn MS. Popular Sports Supplements and Ergogenic Aids. Sports Med 2003;33(12):921-39.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.