Visa fullständig version : Hur ska man bäst dela upp kroppen
boblindeman
2013-02-23, 15:19
Halloj!
Jag har nu under ett långt tag kört varierad styrketräning. Nu har jag tänkt mig tre pass i veckan hur ska jag bäst splitta upp passen?
Tipsa mig gärna på tre pass i veckan, vila muskelgrupper lämpar sig bäst i passen.
Måndag: Marklyft
Onsdag: Bänkpress
Fredag: Knäböj.
Bra resultat samt att du sparar en massa tid.
En vanlig 3-split fungerar nog bra, Bröst/Axlar/Triceps, Rygg/Biceps, Ben/Mage
Eller att du kör 3 halvkroppspass i veckan, alternativt 3 helkroppspass.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Jag tycker att man till stor del det går att skona axlarna när jag kör bröst genom att jag kör mestadels flyes (cable), flyes (hantel), pecdeck. Min fördelning ser ut som följer, bröst/mage/triceps, rygg/axlar/biceps, ben.
Har man dåligt med tid så tycker jag compound-övningar som Tisu sa.
Lycka till
Personligen har jag ett tag kört Jim Wendlers 5-3-1 fullkroppsschema som går snabbt, är roligt och funkar bra tycker jag. Det kör jag 3 ggr i veckan
boblindeman
2013-02-25, 13:00
Räcker tre pass i veckan dvs man kör en muskelgrupp bara en gång i veckan?
Jag tycker att man till stor del det går att skona axlarna när jag kör bröst genom att jag kör mestadels flyes (cable), flyes (hantel), pecdeck. Min fördelning ser ut som följer, bröst/mage/triceps, rygg/axlar/biceps, ben.
Har man dåligt med tid så tycker jag compound-övningar som Tisu sa.
Lycka till
Compound-övningar är de bästa övningarna du kan göra för att bygga en bra styrka och fysik, oavsett om du har tid eller inte...
Jag gillar att köra helkropp eller halvkropp.
Havkropp:
Bröst
Triceps
Axlar
Framsida lår
Rygg
Biceps
Baksida lår
Mage
1-2 pass i veckan med komplettering för de muskler som släpar.
boblindeman
2013-02-25, 16:56
Jag kommer att köra 3 pass varje vecka. Bröst/triceps, rygg/axlar/biceps, ben/mage
Räcker det att köra ett pass/muskelgrupp per vecka?
jag kör 3 övningar per muskelgrupp 6-10 rep 3-4 set
Jag kommer att köra 3 pass varje vecka. Bröst/triceps, rygg/axlar/biceps, ben/mage
Räcker det att köra ett pass/muskelgrupp per vecka?
jag kör 3 övningar per muskelgrupp 6-10 rep 3-4 set
Tycker du ska lägga axlar på bröstdagen. De är relativt små muskler. De tar stryk i bröstpressövningar, framför allt om man kör lutande pressar.
Dessutom får triceps stryk både på bröst och axeldagen i ditt upplägg.
Men smaken är som baken.
Måndag: Marklyft
Onsdag: Bänkpress
Fredag: Knäböj.
Bra resultat samt att du sparar en massa tid.
Menar du att man endast ska träna dessa tre övningar? Om ja, lägg till militärpress och skivstångsrodd.
Adriantbh
2013-02-25, 18:32
Menar du att man endast ska träna dessa tre övningar? Om ja, lägg till militärpress och skivstångsrodd.
5 övningar på 3 pass är ändå sjukt lite, omotiverat enligt mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.