Visa fullständig version : Problem med bröstträningen, rotatorcuff som spökar?
Hejsan hoppsan, finns det en tråd som jag egentligen ska posta i så ber jag om ursäkt redan nu.
Börjar nu bli lite smått desperat. Bröst har alltid varit min starkaste muskelgrupp och jag har aldrig fastnat på en "platå" mer än 2 veckor typ, men nu har jag suttit på samma vikter i nästan ett halvår. Och det känns som jag blir svagare. Grejern är att min högra axel alltid ger upp, det var längesen jag kunde köra ett bröstpass där bröstmusklerna inte pallade mer. Nu beror allt egentligen på min högra axel.
Enligt mina egna funderingar så tror jag att det är rotatorcuffen som spökar, för det känns jäkligt ostabilt nu för tiden. Sen så får jag sån satans mjölksyra på utsida delt, bara högersidan.
Är det någon som själv haft detta problem och har några tips eller ska jag lägga min surt förvärvade pengar på att uppsöka en sjukgymnast?
Tack på förhand
xoxo
Ibland kan man på egen hand rätt lätt testa hälsan i cuffen genom att efter bröstpasset göra lite utåtrotationer och inåtrotationer. Om ena axeln är mycket svagare än den andra så är det rätt klart vad som ska göras. Då drar man ner på volymen i bänk en smula och slänger in den rotation det handlar om. Märker man detta i tid räcker det ofta bara en fråga om ett par veckor med lugnare bänkande och mycket rotationer.
Annars är det bara att gå till sjukgymnast, kostar typ 100 spänn och man får svar på en kvart.
Det är ganska märkbart att höger är svagare, även om den inte varit de innan. Så får väl börja med diverse övningar då.
Ojdå, trodde faktiskt det var dyrare!
Det gäller då säklart för landstingets sjukgymnaster, och där är det ofta lite kötid. Priset varierar väl något över hela landet, men det är iaf inte speciellt dyrt.
bighulken
2013-02-23, 18:01
Rotatorcuffar är ofta inte fel att köra!!
jag kör dessa som uppvärmning inför varje bänk pass!! inte så mkt då,förstås.
ska man köra många set osv,är det bättre att köra dessa separat.en annan dag alltså.för de blir utmattade av bänkandet.
du kan också ha lite dålig teknik i bänkandet!!....koppla in för mkt axlar mao!!!
då bör man lära sig tekniken med att dra in axlar.detta gör man via att man tränar mkt rodd,dvs,bröstrygg.sen kan man ha svagare axlar än bröst också,då sliter det givetvis mer på axlar.
zyzzchest
2013-02-23, 18:06
Ibland kan man på egen hand rätt lätt testa hälsan i cuffen genom att efter bröstpasset göra lite utåtrotationer och inåtrotationer. Om ena axeln är mycket svagare än den andra så är det rätt klart vad som ska göras. Då drar man ner på volymen i bänk en smula och slänger in den rotation det handlar om. Märker man detta i tid räcker det ofta bara en fråga om ett par veckor med lugnare bänkande och mycket rotationer.
Annars är det bara att gå till sjukgymnast, kostar typ 100 spänn och man får svar på en kvart.
Har exakt samma problem som TS, hur gör man dessa innåtrotationer och utåtrotationer?
Har exakt samma problem som TS, hur gör man dessa innåtrotationer och utåtrotationer?
Det tar 5 sekunder att kolla upp på google/youtube om du söker.
OnT: Har även själv problem med högeraxeln. Cuffuppvärmning hjälper lite, antagligen kan detta vara något du får dras med livet ut. Men det funkar bra att köra lite högre reps och lägre vikt. Själv har jag svårt för pressar med hantlar, medans stång funkar bättre.
ska man köra många set osv,är det bättre att köra dessa separat.en annan dag alltså.för de blir utmattade av bänkandet.
du kan också ha lite dålig teknik i bänkandet!!....koppla in för mkt axlar mao!!!
då bör man lära sig tekniken med att dra in axlar.detta gör man via att man tränar mkt rodd,dvs,bröstrygg.sen kan man ha svagare axlar än bröst också,då sliter det givetvis mer på axlar.
Tänkte också att det kan vara tekniken, men har alltid nötat på i bänken med samma teknik och det har aldrig hänt innan. Axlarna har också alltid varit starka, men slutade med militärpress för ett tag sen av någon okänd anledning, sen dess har problemen börjat kom jag precis på...
Blä, skrev ett långt inlägg men råkade stänga fönstret... skriver om med lite kortare formulering :(
Håller i stort sett med i allt. Många tror att uppvärmning av cuffarna räcker, men jag tror att många kan tjäna massor på att verkligen TRÄNA cuffarna på en separat dag eller iaf efter bänkandet. Det enda som skiljer cuffträning är att man bör hålla sig på aningens högre reps, har man ingen direkt skada men är svag så tror jag 20-8 är bra, är man skadad så är kanske intervallet 30-15 bättre. I övrigt är det som bänkträning: Den bör vara planerad och ge progressiva ökningar, det bör vara hög volym (alltså inte bara något enstaka set) och successivt kan man gå mot lägre repsintervall och högre vikter. Detta kommer ha en kortsiktigt negativ effekt på bänkandet. Jag gör inte detta jämt, under hårda bänkperioder funkar det ej.
Dålig teknik är helt klart möjligt, men det ena utesluter inte det andra. Starka cuffar är för övrigt viktigt för att kunna ha den teknik man vill ha, så det kanske till och med är så att det ena förutsätter det andra.
Finns som sagt klipp på youtube och bilder på google. Tyvärr är många av dessa förklaringar ganska dåliga, så man får faktiskt jobba på det på egen hand. Typ alla som har problem med cuffen tycker att det känns mycket bättre när de träffar rätt i träningen, så i princip är kanske det bästa rådet att leka runt med kablarna tills man hittar ett utförande som känns skönt. Det jag kan rent konkret tipsa om är att det handlar om att få kontakt med muskler som sitter i skulderbladet, så det är där man ska känna det. En kompis kan också hålla fingertopparna på ditt skulderblad medans du jobbar. Då känner han när musklerna där jobbar, speciellt bör han känna att de vibrerar om de är svaga. Tror man kan känna alla cuffens utåtrotatroer så, lite osäker dock, jag är egentlgien inte så bra på just anatomin.
Inåtrotationer är ovanligare att man har problem med, och det är mer komplicerat att träna. Jag nöjer mig med att skriva att 1) nästan alla på internet och i verkligheten gör fel och 2) man bör kopplar ur bröstmuskel (och kanske lats) genom ett stöd bakom armbågen/överarmen.
Med det sagt vill jag dock också säga att jag är en helt outbildad internetperson, vill man vara opti så går man till sjukgymnast.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.