Visa fullständig version : Överleva utan mat.
shirunai
2004-02-19, 10:47
Min lärare (utb+vårdlärare, sjuksköterska) vi hade en diskus om hur länge en människa kan överleva utan mat med bara vätska ?
Hon påstår bara lite över en vecka oftast, jag skriver mer om min teori när jag kommer hem.
Jag skulle sätta min röst på strax över en månad,
får kroppen inget protein på den tiden så blir man ju köttfärs (man dör "lixom"). Och resten klarar man sig utan sålänge man får vatten ju ;)
Ey, what do I know, I'm just a punk.
.
Finns en generell sån här grej man brukar säga för normaltränade personer "i fält"...
Utan luft 3 minuter
Utan vatten 3 dagar
Utan mat 3 veckor
.
Originally posted by Feeble
Jag skulle sätta min röst på strax över en månad,
får kroppen inget protein på den tiden så blir man ju köttfärs (man dör "lixom"). Och resten klarar man sig utan sålänge man får vatten ju ;)
Ey, what do I know, I'm just a punk.
Säg det till Prahlad!!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,396392,00.html :D
Originally posted by comp
.
Finns en generell sån här grej man brukar säga för normaltränade personer "i fält"...
Utan luft 3 minuter
Utan vatten 3 dagar
Utan mat 3 veckor
.
Typ så ja
Rör man sig mycket så blir det kanske kortare tid men det finns ju otaliga exempel på människor som klarat mer än två veckor utan näring.
Originally posted by Assazel
Säg det till Prahlad!!
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,396392,00.html :D
Fan vad ballt hehe.
//Garnax
shirunai
2004-02-19, 12:30
Som jag trodde man klarar sig ett bra tag utan mat, den tar på fettreserverna och hjärnan/hjärtat mm måste ha sin del kolhydrater och börjar göra glukagon(tror det heter så) av muskelproteinet....mm det var prat om en vecka i klassrummet.
Jag tror runt en månad. Men utan vatten tar hjärnan och kroppen skada redan efter ett bar dagar.
överleva gör man längre än 1 vecka.
Måste finnas en miljon exempel på folk som hungerstejkat mer en 1 vecka.
//garnax
Originally posted by Garnax
överleva gör man längre än 1 vecka.
Måste finnas en miljon exempel på folk som hungerstejkat mer en 1 vecka.
//garnax
Finns oxå exempel på människor som hungerstrejkat som dött av ketosförgiftning. Man dör inte av hungern i sig utan av att ketoser bildas och man förgiftas.
Det var väl mina kemikunskaper samlade, så jag hoppas någon utvecklar detta.
Medlemmar i IRA hungerstrejkade på 80-talet i engelska fängelser.
Visserligen dog ett par av dem men de överlevde med vatten i över 40 dygn.
Kroppen går ned på sparlåga och förbränner fettreservern. För att förbränna fettet måste hela tiden lite protein brytas ned till glukos.
Efter en tid har kroppen förlorat så mycket protein, och blodproteiner att det är svårt att transportera näringsämnen i blodet. Nästa effekt är att blodproteinerna inte heller kan hålla tillräkligt med vatten så ett blodvolymen minskar. Vätska samlas ute i kroppen och hjärtat orkar helt enkelt inte med längre att filtrera blodet i njurarna.
Det är ungefär det som händer.
Originally posted by Sverker
Medlemmar i IRA hungerstrejkade på 80-talet i engelska fängelser.
Visserligen dog ett par av dem men de överlevde med vatten i över 40 dygn.
Kroppen går ned på sparlåga och förbränner fettreservern. För att förbränna fettet måste hela tiden lite protein brytas ned till glukos.
Efter en tid har kroppen förlorat så mycket protein, och blodproteiner att det är svårt att transportera näringsämnen i blodet. Nästa effekt är att blodproteinerna inte heller kan hålla tillräkligt med vatten så ett blodvolymen minskar. Vätska samlas ute i kroppen och hjärtat orkar helt enkelt inte med längre att filtrera blodet i njurarna.
Det är ungefär det som händer.
Någon som är sugen på att hungerstrejka efter att ha läst detta? :rolleyes:
Tänkte inte det, det är bara att :eating:
det intressanta är att ni alla utgick ifrån att vätskan bara är vatten.
Min första tanke var att det beror väl på vad vätskan innehåller?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.