Visa fullständig version : Måste man äta på morgonen för bra/opti muskeluppbyggnad?
Marcbolan1
2013-02-23, 12:09
Tjena. Jag är en nattmänniska och mår uruselt på morgonen. Jag har extremt svårt att få i mig mer än en näve nötter och en kopp te på morgonen. cofffee
Hur viktigt är det att få i sig protein/kalorier på morgonen för muskeluppbyggnaden? Skulle jag få välja så skulle jag nästan skippat frukosten och ätit mer senare, vilket ofta händer, men jag försöker trycka i mig på morgonen ändå.
Jag har hört folk säga att man på morgonen behöver protein p.g.a. man sovit en hel natt och det inte finns något att "ta av" för muskeluppbyggnad?
Säkert varit uppe förut men jag hittade inget som passade när jag sökte. :em:
edasvangen
2013-02-23, 12:16
Kolla upp periodisk fasta, låter som att det skulle passa bra för dig, finns en tråd om det här på forumet.
StarkaUlf
2013-02-23, 13:03
Nej, du måste inte äta frukost/på morgonen för att bygga muskler.
exevision
2013-02-23, 13:06
Det är iaf bättre i syfte att bygga muskler, att äta frukost än att äta på natten.
Att stimulera muskelproteinsyntesen stimulerar muskeluppbyggnad.
Sedan får man tolka det hur man vill med hur många gånger man ska äta. För det finns inga bra jämförande studier hur som helst på tränande personer så allt är bara spekulationer i nuläget.
Vad man vet är:
*Protein bygger upp muskler, samt minskar muskelnedbrytning.
*En viss (relativt låg) mängd insulin minskar muskelnedbrytning.
*Mer protein ger mer muskler (dock inte linjärt, utan ökningen dalar ut snabbt någonstans).
*Måltidsfrekvens har ingen effekt på energiförbrukning.
*Protein från blandad kost tas upp relativt långsamt, men proteinoxidationen ökar också av stora intag åt gången.
Huruvida fler måltider bygger muskler går inte att säga eftersom jämförande studier som sagts inte gjorts i relevanta populationer. Någonstans kan prestationen minska om träningen utförs när en för lång tid förflutit från förra måltiden.
exevision
2013-02-23, 17:31
tjing, du menar väll att man ska undvika kolhydrater fram till 18:00 på vilodagar. Det hör ju lite till tråden iom att frukosten endast ska vara protein och fett. Varför?
Klockslaget är inte helt exakt men framförallt tillväxthormon (GH > IGF-1), fettförbränning och energinivåer.
Man har också sett i studier att människor som äter kolhydraterna på kvällen tappar mer fettvikt etc. Dessutom som jag nämnde i förra tråden om kortisol, så ökar proteinmåltider kortisol vilket kanske ger en ytterligare skjuts till det hela.
exevision
2013-02-23, 17:58
Jo, men man har väll lätt att lagra glykogen på morgonen?
Visst men man har också lätt att lagra fett. Insulinkänsligheten är förhöjd i båda muskel- och fettvävnad.
Nu är frukostar iofs ofta relativt fettsnåla, men ja.
Att äta kolhydrater på kvällen på vilodagar är dessutom inget problem eftersom jag nämner mängder mellan 100-300 gram, vilket bidrar till allmänna energibehov huvudsakligen (man ligger kring kcal-balans).
exevision
2013-02-24, 10:00
Så du menar på fullt allvar att insulin gör en fetare?
Anders The Peak
2013-02-24, 10:24
Personligen tycker jag att om man tränar för att få muskler bör man äta regelbundet 3-4 mål per dag och frukosten är välundersökt för välmåendet och hur man presterar under en dag i skola eller arbete.
Förhöjt blodsocker dvs man äter för snabba sockerarter allt för tätt gör att fettförbränningen minimeras och om man är en stillasittande person som inte gör något åt sin kropps behov av rörelse och motion leder det inte sällan till insulinresistens/leptinresistens.
Men i en blandad måltid dvs med alla makronutrienter sänks den glykemiska belastningen ordentligt och det är bara överskottet av energin som lagras. Eftersom fett är den komponent som inlagras lättast med eller utan insulin för kroppen tar kroppen den lättaste vägen.
King Grub
2013-02-24, 14:08
Så du menar på fullt allvar att insulin gör en fetare?
Det är väl ingen tveksamhet om att insulin är ett mycket kraftfullt fettinlagrande hormon och störningar i insulinkänsligheten är en faktor för övervikt.
exevision
2013-02-24, 14:45
Det är väl ingen tveksamhet om att insulin är ett mycket kraftfullt fettinlagrande hormon och störningar i insulinkänsligheten är en faktor för övervikt.
Jo jo, men nu menade jag inte så. Äta kolhydrater och insulin var det jag syftade på.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.