handdator

Visa fullständig version : Underkänt på Matte 1b - konsekvenser?

The Animal
2013-02-22, 16:21
Vad händer om man blir underkänd på matte 1b? Vad jag hört är att man inte kan plugga ma 2b isåfall nästa gymnasieår eller att man måste plugga i KOMVUX efter gymnasiet. Går
Första året på gymnasiet.

Dreas
2013-02-22, 16:25
Det som händer är att du kommer med stor sannolikhet att ångra dig om du inte fixar det. Ge det 2-5 år innan du börjar ångra dig.

Everest
2013-02-22, 16:26
Varför ens utsätta sig för att hamna i den sitsen?

The Animal
2013-02-22, 16:27
Pluggar för fullt nu men har lite svårt med ekvationer och geometri.

The Animal
2013-02-22, 16:28
Det som händer är att du kommer med stor sannolikhet att ångra dig om du inte fixar det. Ge det 2-5 år innan du börjar ångra dig.

Därför att?

xodd
2013-02-22, 16:28
Därför att?

Att gå ut gymnasiet och inte klarat första årets matte sätter helt klart käppar i hjulet för dig i framtiden, oavsett vad du skall göra.

The Animal
2013-02-22, 16:29
Att gå ut gymnasiet och inte klarat första årets matte sätter helt klart käppar i hjulet för dig i framtiden, oavsett vad du skall göra.

Men finns det ingen chans att plugga om det ? Typ på komvux

Wibba
2013-02-22, 16:36

Det finns det väl alltid? Men jag skulle hellre lägga ner mer tid på det nu för att slippa läsa på komvux.

Udd3n
2013-02-22, 16:39
Prata med din lärare? Få extrahjälp?

stolpskott
2013-02-22, 16:48

Det kommer inte vara lättare på Komvux, så det är lika bra att ta tag i det nu.
Om du inte klarar av första mattekursen så är det inte heller särskilt troligt att du klarar resten, så det är lika bra att ta tag i det nu.
Om du ansöker till högskola/universitet med komvux-betyg så kvoteras du in genom en 20%-grupp, så det är mindre chans att du kommer in, så det är lika bra att ta tag i det nu.

Var inte dum, ta tag i det nu.

petersson
2013-02-22, 17:33

Har skolan någon räknestuga? Gå på den isåfall.
I vilken stad bor du? I vissa städer anordnar Mattecentrum gratis räknestugor någon eller några dagar i veckan.

PixelMiner
2013-02-22, 17:34

Om din engelska är hyffsad så finns ju alltid KhanAcademy som med hjälp av videos förklarar det mesta. Dessutom finns det övningsuppgifter som rättas automatiskt:
http://www.khanacademy.org/exercisedashboard

Annars finns det Youtube videos på svenska också. t.ex:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLD89C9F3A4C70DE97

Perfekt för den som vill plugga extra i egen takt. Lycka till!

Kör du fast helt, så finns ju mattetråden här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=140258

Kål
2013-02-22, 19:17

Som jag minns det så hade man hela gymnasiet på sig att läsa upp de kurser man har fått underkänt i.

Rahf
2013-02-23, 02:47
Prata med din lärare. Det är skillnad att ha svårt för något, motför att inte lägga ner all energi man kan för att banka in det i hjärnan. Huvudsaken är att du lär dig dem matematiska reglerna.

Tro oss som genomgått gymnasiet; det suger verkligen ap-pung att behöva läsa på Komvux.

tlk
2013-02-23, 06:17
Tro oss som genomgått gymnasiet; det suger verkligen ap-pung att behöva läsa på Komvux.
*bs*
Jag kan inte alls hålla med här förvisso. Hade jättetrevlig och givande tid på komvux.

Gober
2013-02-23, 07:10
Alltid haft ganska svårt för matte då jag finner det otroligt trist (kanske för att jag är dålig) och skoltrött som jag var i gymnasiet sket jag helt i det och blev underkänd i matte A, antar det är motsvarande.

Några år senare ville jag ta mig i kragen och läsa upp alla betyg plus extra B kurser osv. Det gick bra med MVG i det mesta förutom just matte då det var ännu svårare några år senare när jag knappt kom ihåg grunder från högskolan. Jag fick kämpa som fan för att få ett ynkligt godkänt och det var på håret. Matte B var bara att glömma då jag inte hade klarat det på egen hand.

Så mitt tips är att ta tag i det direkt, be om extra hjälp. Jag lovar att du kommer ångra dig senare annars.

Gpajpen
2013-02-23, 07:13
Vafan skulle han ångra det för. Snälla sluta. Har haft 4 jobb sen gymnasiet inte en käft har ens nämnt gymnasiebetyget. Kunde lika gärna haft alla mvg som alla ig.

Gpajpen
2013-02-23, 07:16
Ett skämt är det.

Gober
2013-02-23, 07:23
Ett skämt är det.

Det är nog du som är skämtet just nu?

Det finns människor som vill utbilda sig, utan godkänt i matte kommer du inte in på många utbildningar. Att du haft fyra jobb betyder inte att det är ett skämt och att framtiden är ordnad för TS trots avsaknad av betyg.

Är TS helt säker på att h*n aldrig vill utbilda sig så är det kanske en annan sak.

Rahf
2013-02-23, 08:53
*bs*
Jag kan inte alls hålla med här förvisso. Hade jättetrevlig och givande tid på komvux.

Det hade jag med, men det lägger band på andra utbildningar osv. Man fastnar lite, helt enkelt.

Flygplan
2013-02-23, 09:03
Fixa det... Jag var skoltrött i gymnasiet och matte B var en av de kuser jag sket i, "man fick ju räkna bort 50 poäng" resonerade jag.

5 år senare ville jag hoppa på en teknisk utbildning på högskolan. Och gissa vad, matte B var ett krav. Fick ta mig en termin på komvux, dels för matte B och dels för att få upp mitt snitt.

Nu som 27-åring sitter jag här och betalar en massa statlig inkomstskatt. Om det inte vore för att jag fixat matte B hade jag nog gått på soss istället :D

Maine_Cat
2013-02-23, 09:06
Matte 1b är tämligen grundläggande och jag skulle råda TS att verkligen ta tag i det genom att fråga lärare om stöd hjälp samt kanske finns någon klasskamrat som kan visa och göra läxor tillsammans. Har du svårt med siffror allmänt fundera på att få träffa en specialpedagog med intresse för dyskalkyli.

Gymnasiekompetens går att läsa in som vuxen på olika sätt men helt klart en fördel att ha de grundläggande kunskaperna med sig då det ofta innebär lån osv. när en är äldre, och skulle du trots att du inte känner det nu vilja skola om dig är det skönt att slippa de extra åren då.

tlk
2013-02-23, 09:26
Det hade jag med, men det lägger band på andra utbildningar osv. Man fastnar lite, helt enkelt.

Nog för att jag håller med om andemeningen att det är "bättre" att fixa kurserna direkt i gymnasiet... men jag kan inte hålla med om att det lägger band på andra utbildningar. Jag spenderade själv 2 år på komvux med helttidsstudier + ett halvår med distans parallellt med jobbande för att komplettera så jag fick komplett gymnasiebetyg och behörighet. Kommer nu med lätthet in på t.ex. valfri läkarutbildning här i landet.

Klart det är "bättre" att fixa det direkt, men någon ödesdom är det ju knappast. Speciellt i kombination med högskoleprov så finns det alla möjligheter att göra vad som oavsett hur det går i gymnasiet.

The_RobRoy
2013-02-23, 09:35
Nu som 27-åring sitter jag här och betalar en massa statlig inkomstskatt. Om det inte vore för att jag fixat matte B hade jag nog gått på soss istället :D

Massor av statlig skatt? Man betalar 1 krona i statlig skatt när lönen är 34 435 SEK/mån, snyggt att göra en sån vändning i yrkeslivet!

Flygplan
2013-02-23, 09:48
Massor av statlig skatt? Man betalar 1 krona i statlig skatt när lönen är 34 435 SEK/mån, snyggt att göra en sån vändning i yrkeslivet!

Tack! En eftertraktad teknisk utbildning + anställning på en stor privat koncern med en rad roliga tillägg på grundlönen = profit.

stolpskott
2013-02-23, 09:54
Nog för att jag håller med om andemeningen att det är "bättre" att fixa kurserna direkt i gymnasiet... men jag kan inte hålla med om att det lägger band på andra utbildningar. Jag spenderade själv 2 år på komvux med helttidsstudier + ett halvår med distans parallellt med jobbande för att komplettera så jag fick komplett gymnasiebetyg och behörighet. Kommer nu med lätthet in på t.ex. valfri läkarutbildning här i landet.

Klart det är "bättre" att fixa det direkt, men någon ödesdom är det ju knappast. Speciellt i kombination med högskoleprov så finns det alla möjligheter att göra vad som oavsett hur det går i gymnasiet.

Det är ingen som påstår att det är en ödesdom, allt som sägs är att det är mycket bättre att tag i det på en gång. Om jag inte missförstått så håller du med om det, och då är det väl jävligt dumt att sitta och skriva saker som uppmuntrar till att välja KOMVUX.

The_RobRoy
2013-02-23, 10:09
Tack! En eftertraktad teknisk utbildning + anställning på en stor privat koncern med en rad roliga tillägg på grundlönen = profit.

:thumbup:

Jag kanske är lite taskig, men kom igen, hur kan det vara svårt att få G i de första mattekurserna om man faktiskt försöker? Är någon så korkad att det faktiskt är svårt att klara G om man kämpar? Jag tror alla som klarar att logga in på en dator och skapa ett konto på kolozzeum och skriva inlägg har tillräcklig intelligensnivå för ett G i matte om man går in för det.

Om jag jämför något som jag själv i skolan tyckte va svintråkigt och något jag är väldig dålig på - språk. Trots det fick jag utan problem G i Tyska A och sen till och med VG i Tyska B.

Loke
2013-02-23, 10:13
Jag var nära att kugga flera kurser på gymnasiet. Kemi B tex skrev jag och flera andra massor med omprov i, haha :P

Skolan fixar sånt här om man visar att man själv vill anstränga sig för att klara sig.

killenigrillen
2013-02-23, 12:43

Whaa?

Jag fattar typ vad du menar men det fetstilade torde vara tillräcklig motivation för vemsomhelst att fixa sina gymnasiestudier tycker man.

tlk
2013-02-23, 13:26
Whaa?

Jag fattar typ vad du menar men det fetstilade torde vara tillräcklig motivation för vemsomhelst att fixa sina gymnasiestudier tycker man.

Det är väl ändå ingen som argumenterar för att det är något bättre att inte fixa det direkt. :smash:

Inte för jag personligen upplevde det hela som negativt på något sätt. Mest glad att vi har så fint system i Sverige där man kan fixa saker som man sket i att fixa första rundan.