Visa fullständig version : Mat innan eaa hur lång tid?
91renner
2013-02-22, 11:05
Har precis börjat använda EAA pulver och jag brukar alltid gå till gymmet direkt när jag vaknar på morgonen, men på senare dagar har jag känt att min energi är för dålig så jag har börjat ta en proteindrink när jag vaknat och sedan gröt, men hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta EAA'n? Vill helst inte vänta alltför länge!
Har precis börjat använda EAA pulver och jag brukar alltid gå till gymmet direkt när jag vaknar på morgonen, men på senare dagar har jag känt att min energi är för dålig så jag har börjat ta en proteindrink när jag vaknat och sedan gröt, men hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta EAA'n? Vill helst inte vänta alltför länge!
Är du trött på morgon ta koffein tabs. Ta eaa efter passet istället för innan.
91renner
2013-02-22, 11:14
Är du trött på morgon ta koffein tabs. Ta eaa efter passet istället för innan.
Är de inte bättre om man tar eaa innan träning och sedan efter tillsammans med en gainer/protein shake?
Tar du protein, gröt och sedan går till gymmet, skippa EAA.
Fast vad äter du efter gymmet? Det är då energi behövs.
EAA är aminosyror. Tar du vassle eller gainer får du i dig aminisyror. Blanda alltså inte.
Tar du proteinpulver på morgonen innan träning så räcker det.
91renner
2013-02-22, 11:22
Tar du protein, gröt och sedan går till gymmet, skippa EAA.
Fast vad äter du efter gymmet? Det är då energi behövs.
EAA är aminosyror. Tar du vassle eller gainer får du i dig aminisyror. Blanda alltså inte.
Efter träning blir det ibland mer gröt/eller nått annat som är energigivande och mättande
Efter träning blir det ibland mer gröt/eller nått annat som är energigivande och mättandeBra!
Reaper123
2013-02-22, 11:28
Låter som du köpt något du ej har användning för, då du som sagt har nödvändiga byggstenar i systemet pga frukosten/shaken...
Man brukar säga att man ska ta EAA på fastande mage, vilket brukar innebära minst 2h efter senaste matintaget.
Läsvärt i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
91renner
2013-02-22, 11:47
Låter som du köpt något du ej har användning för, då du som sagt har nödvändiga byggstenar i systemet pga frukosten/shaken...
Man brukar säga att man ska ta EAA på fastande mage, vilket brukar innebära minst 2h efter senaste matintaget.
Läsvärt i ämnet:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561
Okej, som sagt, jag har tidigare gått till gymmet direkt när jag har vaknat med en pwo (craze/brutal fx) men du tycker alltså att de är bättre om jag går till gymmet utan frukost men med pwo och eaa och sedan käka som vanligt efter de?
Reaper123
2013-02-22, 11:56
Okej, som sagt, jag har tidigare gått till gymmet direkt när jag har vaknat med en pwo (craze/brutal fx) men du tycker alltså att de är bättre om jag går till gymmet utan frukost men med pwo och eaa och sedan käka som vanligt efter de?Bättre för vem då? Har ingen aning om hur du prestera på fastande mage vs frukost i magen...
Gör precis som du känner för, men att ta EAA innan passet om du nyligen ätit frukost känns onödigt!
Jag har personligen inte ätit en måltid före mina gympass på gud vet när, om man inte räknar 32g riskakor och lite honung som mat... Presterar bättre på "tom" mage (intar bcaa+malto innan) oavsett om det är styrkelyft eller 10km+ löpning, glygkogen har jag alltid så det räcker och blir över trots 20h fasta!
Hur blir EAA onödigt bara för att man ätit innan? Det är fortfarande EAA.
Reaper123: Kul att du har börjat tävla.
Reaper123
2013-02-22, 12:14
Reaper123: Kul att du har börjat tävla.Huh, vad har jag missat? :D
Sen vet jag inte inte om det första var svar på mitt "känns onödigt", för han tar ju trots allt en vassleshake som "frukost" blir det inte lite kaka på kaka då? :)
Det blir kaka på kaka att äta en biff, äta pasta och dricka mjölk till också men de flesta gör det för att få i sig mer protein. EAA ger högre intag av just EAA och vi vet alldeles för lite om när det ger någon effekt men att ett högre proteinintag sällan är en nackdel.
Du skrev styrkelyft?
91renner
2013-02-22, 12:20
Huh, vad har jag missat? :D
Sen vet jag inte inte om det första var svar på mitt "känns onödigt", för han tar ju trots allt en vassleshake som "frukost" blir det inte lite kaka på kaka då? :)
Anledningen till att jag tar en proteinshake när jag vaknar är för att min polare tyckte att jag skulle göra de för att få har man liksom varit utan protein hela natten, va tycker du?/ni?
Reaper123
2013-02-22, 12:36
Det blir kaka på kaka att äta en biff, äta pasta och dricka mjölk till också men de flesta gör det för att få i sig mer protein. EAA ger högre intag av just EAA och vi vet alldeles för lite om när det ger någon effekt men att ett högre proteinintag sällan är en nackdel.
Du skrev styrkelyft?Okej, du har helt klart en poäng där så jag ger mig ;)
Sorry, var mitt dåliga ordval (första gången jag skriver lyft istället för träning)... jag styrketränar alltså på hobbynivå utan några som helst planer på att tävla!
Anledningen till att jag tar en proteinshake när jag vaknar är för att min polare tyckte att jag skulle göra de för att få har man liksom varit utan protein hela natten, va tycker du?/ni?Du frågar helt fel person, då jag kör periodisk fasta. Men förstår precis hur din polare tänker, det är dock totalen för dagen som är mest intressant och inte vad som händer tex exakt kl 07.00. Innebär en shake på morgonen att du får ihop ditt dagliga proteinbehov så fortsätt så! :thumbup:
Som du säger, för att öka proteinintaget är det en bra idé, men just före passet har du ju redan tillräckligt med EAA i omlopp efter en proteinshake samt grötintag.
Personligen skulle jag lägga EAAt under dagen isf.
Anledningen till att jag tar en proteinshake när jag vaknar är för att min polare tyckte att jag skulle göra de för att få har man liksom varit utan protein hela natten, va tycker du?/ni?Jag tycker att du ska köra på som du känner för. Kroppen är förövrigt inte så känslig att den måste ha protein HELA tiden.
Jag gillade EAA, pass, eaa, massa mat-upplägget när jag körde tidigare pass.
EAA före pass när du redan tagit en proteinshake samt gröt ser jag ingen fördel med förutom just ett ökat intag av aminosyror, det kan du fixa via kosten.
jag styrketränar alltså på hobbynivå utan några som helst planer på att tävla!Du är en dålig människa! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.