Visa fullständig version : Går jag ner i fett eller muskler?
Hej Kolo!
Nu har jag tränat snart i 2 månader. Jag försöker hålla mig på 1800kcal-2000kcal om dagen (snittet i veckan överstiger i alla fall aldrig detta).
Träningen består av styrkepass på kvällar och löppass på morgonen flera dagar i veckan. Nu har jag snart tappat 4kg sedan jag började och undrar nu lite hur mycket detta är i fett? Jag ökar hela tiden på gymmet så frågan blir då har jag ökat i muskelmassa eller har jag minskat i muskelmassa men de muskler som är kvar har blivit mer viktvana?
Spontant så tänker jag att det är just fett som försvunnit för jag har tappat några cm runt magen och ser slankare ut i ansiktet. Men jag äter "bara" 1,5-1,6g protein per kg så blev lite orolig efter att ha läst deff-guiden. :)
Har du mätt midjan under tiden?
Har du mätt midjan under tiden?
Inte midjan exakt men den tjockaste delen av magen (precis under naveln där man får med kärlekshandtagen) och där har jag tappat ca 4cm.
Edit: Asså jag vet ju att jag har tappat i fett också. Min fråga (som kanske var lite dåligt formulerad) är om en ökning i vikter på styrkepassen betyder att jag inte tappar i muskler och om man då kan räkna hela viktminskningen till fett. :)
fredrik89
2013-02-22, 09:35
Man ska mäta sig mellan nedersta revbenet och magen för att få fram midjemåttet i alla fall gjorde läkarn så på senaste hälsokontrollen. :)
Läste en "tumregel" (senste BODY kanske?) att 1 cm på midjan motsvarar 1 kg fett. Sen huruvida exakt detta är låter jag vara osagt...
Men eftersom du gått ner 0,5 kg/vecka är det nog rimligt att större delen är just fett, och eventuellt vatten.
Ok men då vet jag :) haha visste inte riktigt vart midjan satt ^^
Ja, 0,5kg i veckan är just det jag siktar på så då låter det ju bra. Känner att man slipper gå runt hungrig om man tränar och siktar på 0,5 så motivationen hålls uppe.
edasvangen
2013-02-22, 10:11
Man ska mäta sig mellan nedersta revbenet och magen för att få fram midjemåttet i alla fall gjorde läkarn så på senaste hälsokontrollen. :)
Om man nu vill hålla koll på fettminskning och bryr sig mindre om vad "korrekt mätning" är, borde det inte vara bäst att mäta där det är mest fett då? just omkring naveln där kärlekshandtagen finns? :d
Det gör då jag när jag deffar!;)
Läste en "tumregel" (senste BODY kanske?) att 1 cm på midjan motsvarar 1 kg fett. Sen huruvida exakt detta är låter jag vara osagt...
Jag har mätt vikt och midjemått senaste halvåret, under vilket jag gått ner runt 25 kilo. På mig stämmer det väldigt väl. Mitt kalkylark säger att för mig gäller 0,95 cm/kg för spannet 118kg-93kg och det ser dessutom väldigt linjärt ut! Är ca 189 cm lång.
Om man nu vill hålla koll på fettminskning och bryr sig mindre om vad "korrekt mätning" är, borde det inte vara bäst att mäta där det är mest fett då? just omkring naveln där kärlekshandtagen finns? :d
Det gör då jag när jag deffar!;)
haha just så jag resonerade :) Hålla koll på den delen man vill minska i mest ^^
Jag har mätt vikt och midjemått senaste halvåret, under vilket jag gått ner runt 25 kilo. På mig stämmer det väldigt väl. Mitt kalkylark säger att för mig gäller 0,95 cm/kg för spannet 118kg-93kg och det ser dessutom väldigt linjärt ut! Är ca 189 cm lång.
Kollade din tråd. Riktigt nice jobbat :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.