Visa fullständig version : HIIT på morgonen
Hejsan!
Har läst från diverse bra källor att man inte behöver oroa sig för att träna på fastande mage på morgonen då de kompenseras över dagen. Jag funderar om detta även gäller under intensiva pass som t.ex. HIIT? Jag vet att lågintensiv cardio under en längre tid inte är någon fara men då tar ju kroppen energin från kroppsfettet men under intensiva pass så lär ju inte detta räcka för att täcka energibehovet och kroppen övergår till att bryta ner muskler istället kanske? (I fastande tillstånd, annars täcker ju kolhydrater detta)
Om ni inte rekommenderar att köra HIIT på fastande mage, vad rekommenderar ni att äta/dricka innan på morgonen?
Har inte tillgång till aminosyror men har tillgång till vassleprotein. Tänkte kanske om man kan skydda muskelnedbrytandet med en vassleshake (utan mjölk) men då kanske man förstör själva idén med fastandet på morgonen och insulinnivåerna ökar? (om detta är möjligt på så lite kolhydrater som det innehåller)
Borde jag kanske skippa HIIT på morgonen och försöka pressa in det någon annanstans i mitt schema?
Tacksam för hjälp.
King Grub
2013-02-21, 19:40
Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning.
Muskelnedbrytning är inte förhöjd under träning.
Kan du utveckla? Skulle uppskatta ett svar på vad du anser om kosten innan HIIT på morgonen.
Du menar alltså att kroppen enbart använder sig av kroppsfett som energi i fastande tillstånd och aldrig övergår till muskler, även under ett högt intensitetspass som t.ex. HIIT?
Du menar alltså att kroppen enbart använder sig av kroppsfett som energi i fastande tillstånd och aldrig övergår till muskler, även under ett högt intensitetspass som t.ex. HIIT?Han menar nog att kroppen inte tar av musklerna under aktiviteten utan att muskelnedbrytningen blir högre efter aktiviteten, min gissning.
Han menar nog att kroppen inte tar av musklerna under aktiviteten utan att muskelnedbrytningen blir högre efter aktiviteten, min gissning.
Okej tack. Jag förstår dock inte riktigt vad han vill komma med det inlägget. Påstår han att det enda jag behöver tänka på är att ha en bra kost förövrigt efter aktiviteten men att inte behöva oroa mig att träna HIIT på fastande mage för att muskelnedbrytningen bara blir högre efteråt precis som efter vilken låg/högaktivitet som helst? Att kroppen inte tar musklerna som energi under själva aktiviteten.
Okej tack. Jag förstår dock inte riktigt vad han vill komma med det inlägget. Påstår han att det enda jag behöver tänka på är att ha en bra kost förövrigt efter aktiviteten men att inte behöva oroa mig att träna HIIT på fastande mage för att muskelnedbrytningen bara blir högre efteråt precis som efter vilken låg/högaktivitet som helst? Att kroppen inte tar musklerna som energi under själva aktiviteten.Din tredje mening skulle jag vilja säga gäller för alla.
Sköter man kosten kan man träna när man känner för det utan problem.
Så länge du inte är helt tom på glykogen kan du köra fastande HIIT utan muskelnedbrytning.
Men det är ganska icke-optimalt om du vill ha optimal träningseffekt. Man orkar inte jättemycket med fastande HIIT i jämförelse med när man ätit.
Så länge du inte är helt tom på glykogen kan du köra fastande HIIT utan muskelnedbrytning.
Men det är ganska icke-optimalt om du vill ha optimal träningseffekt. Man orkar inte jättemycket med fastande HIIT i jämförelse med när man ätit.
Alltså tar kroppen antagligen energi från kroppsfett eller glykogen i samband med HIIT på fastande mage? Och som du skriver i värsta fall muskler om glykogenlagret är tomt.
Håller med dig att det kan vara svårt att prestera bra i HIIT om man inte har ätit, har testat och det kändes. Men tack så mycket för ditt svar!
Glykogen huvudsakligen, vid den intensiteten som HIIT innebär.
För övrigt kan du läsa mer här vid intresse:
Human muscle protein synthesis and breakdown during and after exercise
http://www.jappl.org/content/106/6/2026.full
Det framgår att muskelnedbrytning sannolikt inte ökar under träning (vare sig konditionsträning eller styrketräning) men däremot efter träning, vilket inte är någon nyhet.
Det kan också tänkas vara så att den ökade muskelnedbrytningen efter träningen beror på att icke-myofibrillärt protein degraderas för att tillhandahålla material för uppbyggnaden av myofibrillärt protein.
Glykogen huvudsakligen, vid den intensiteten som HIIT innebär.
För övrigt kan du läsa mer här vid intresse:
Human muscle protein synthesis and breakdown during and after exercise
http://www.jappl.org/content/106/6/2026.full
Det framgår att muskelnedbrytning sannolikt inte ökar under träning (vare sig konditionsträning eller styrketräning) men däremot efter träning, vilket inte är någon nyhet.
Det kan också tänkas vara så att den ökade muskelnedbrytningen efter träningen beror på att icke-myofibrillärt protein degraderas för att tillhandahålla material för uppbyggnaden av myofibrillärt protein.
Ska jag göra sen när jag har tid över. En sista fråga, tycker du jag ska dricka en vassleshake utan mjölk innan HIIT på morgonen eller köra helt på fastande mage? (om vi bortser från prestationsförmågan på bandet) Påverkar den mängden protein, kolhydrat och fett fastandet/insulinnivåerna märkbart?
Vassle tillför ju givetvis protein och ger också en relativt kraftig insulintopp så det kan vara en idé. Experimentera t ex med en banan innan också eller dylikt om du vill öka prestationen.
I övrigt kan du gott och väl köra fastande HIIT om du äter nära inpå utan några som helst problem.
Barbastark
2013-02-22, 11:48
Är detta att muskelnedbrytningen inte ökar under träning en global mer hormonstyrd process som gäller för hela kroppens muskulatur även om man kanske bara tränar överkropp i passet, eller bara kör ett löppass? Eller är den mer lokal, dvs bara avstannad i muskeln som arbetar?
King Grub
2013-02-22, 14:23
Muskelnedbrytning pågår alltid i all muskulatur, men träning förhöjer den inte under aktiviteten.
Är detta att muskelnedbrytningen inte ökar under träning en global mer hormonstyrd process som gäller för hela kroppens muskulatur även om man kanske bara tränar överkropp i passet, eller bara kör ett löppass? Eller är den mer lokal, dvs bara avstannad i muskeln som arbetar?
Muskelnedbrytningen ökar inte, alltså är den konstant oavsett om du talar om en muskel som arbetar eller en vilande muskel.
Däremot ökar muskelnedbrytningen efter passet i muskeln som arbetat jämfört med muskeln som inte arbetat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.