Logga in

Visa fullständig version : Fråga om deff

DrViolet
2013-02-21, 17:24
Jag tänkte bli av med fett fram till sommaren. Har styrketränat i ca 1 månad och kör nu 3 ggr i veckan i splitschema. Det viktigaste för mig är dock att förlora fett då mitt kroppsfett är ca 27 % i dagsläget. Vill dock samtidigt försöka bygga så gott det går, men mindre fett får bli prio.

Enligt Tanitavågen så är min vilokalorförbrukning ca 1700 kcal per dag vilket inte är helt orimligt (trots att siffran är låg) enligt min bedömning baserat på tidigare viktminskningsgenomgångar, även om de flesta internetsidor skriver om 2200-2400 kalorier per dag för män.

Nu till frågan:

Varför ska jag köra 40 min rask gång eller exempelvis crosstrainer i stället för att bara äta mindre? Det ger väl ändå samma resultat i slutändan? Beror det på att man bränner mer fett och mindre muskler om man går jämfört med om man bara äter mindre? (Givetvis får man bättre kondition med kardio än om man bara äter mindre, men om man bortser från det faktumet.)

Dessutom måste jag väl i min kostberäkning dra ifrån kardioträning och styrketräning? Låt oss säga att jag jag vill ligga på 1500 kcal per dag efter avdrag för träning, om jag då tränar för 300 kcal en dag måste jag lägga på kalorier och äta 300 kcal mer mat den dagen jag tränar så att det blir 1500 kcal i slutändan?

Eller hur ska jag tänka?

Klassfrid
2013-02-21, 17:30
Du ska väl käka minst 2k kalorier annars börjar kroppen stänga ner sig. Därav ska du nog ta den däe promenaden i stället för att Skita i att äta. rätta mig om jag har fel, men tror de står så i Medicinsk grundkursboken.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

begt
2013-02-21, 17:40
Vilokaloriförbrukning avser sängliggande hela dagen. 2200-2400 är för män som sitter framför datorn hela dagen.

Du kan ha en basalförbränning på 1700 kcal dock även om det låter lite lite.

I princip handlar det bara om kalorier. Konditionsträning bevarar bara muskler något bättre jämfört med att inte träna. Alltså vill du inte störa styrketräningen för mycket genom att konditionsträna samma dag (om du vill vara optimal).

Men det är underskottet som gör att du går ned i vikt. Om du tränar för 300 kcal, och är nästan stillasittande i övrigt, bränner du alltså 2500-2700 kcal (2200+300 eller 2400+300).

Tisu
2013-02-21, 18:00
Du ska väl käka minst 2k kalorier annars börjar kroppen stänga ner sig. Därav ska du nog ta den däe promenaden i stället för att Skita i att äta. rätta mig om jag har fel, men tror de står så i Medicinsk grundkursboken.

Stänga ner sig? Vad händer då?

knuckles
2013-02-21, 18:06

Narkolepsi.

DrViolet
2013-02-21, 18:17
Men jag går knappt ner i vikt om jag äter exempelvis 1800 kcal om dagen netto (dvs även kompenserat för träning). 1500 kcal om dagen låter kanske lite men det verkar funka bättre.

Men rask promenad bibehåller alltså musklerna bättre än att bara äta mindre...? Mr. Olympia-snubbar går väl en timme på morgonen och en timme på kvällen?

Testade att räkna ut mitt energibehov enligt Harris&Benedict-ekvationen och kom fram till 2050 kcal ungefär efter multiplicering med 1,2. Drar man av 500 så blir det drygt 1500 kcal så det kanske är rimligt då...

Klassfrid
2013-02-21, 18:34

Organen stänger ner sig ett efter ett för att spara enrgi åt hjärnan och hjärtat. Dom slås ut för att det inte finns energi till alla så npgra tar över. Enkelt förklarat.

Edit: Det jag var osäker på i förra inlägget var antalet kalorier, inte vad som händer.

begt
2013-02-21, 18:55
Organen stänger ner sig ett efter ett för att spara enrgi åt hjärnan och hjärtat. Dom slås ut för att det inte finns energi till alla så npgra tar över. Enkelt förklarat.

Edit: Det jag var osäker på i förra inlägget var antalet kalorier, inte vad som händer.

I såna fall måste du äta väldigt lite under lång tid. Kroppen stängs inte av för att man äter under 2000 kcal med normal aktivitetsnivå :)

Tisu
2013-02-21, 21:53

Hur överlevde då denna man?

http://tranastyrka.se/fasta-pa-riktigt/

Bmwtwinturbo
2013-02-21, 22:14
VLCD folk brukar väl ligga runt 500 kalorier per dag under en period.

Men kan det inte basera sig på detta faktum. Ex. säg att kroppen kräver 2000kcal per dag enligt uträkning. Vi äter 1800kcal. Detta underskott på 200kcal kompenseras ju genom att ta på kroppens lager av energi. Således får man ju i sig mer energi än man äter sig till?
Fungerar det så? Resonemanget om kalorier där kroppen stänger av funktioner, bygger kanske då på vad som händer när man har lite energireserv och lågt intag.

King Grub
2013-02-21, 22:33
Enkelt förklarat.

Du menar fullständigt inkorrekt.

Klassfrid
2013-02-22, 11:03
I såna fall måste du äta väldigt lite under lång tid. Kroppen stängs inte av för att man äter under 2000 kcal med normal aktivitetsnivå :)
Nä. Som jag skrev så var jag osäker på antalet kalorier.

Du menar fullständigt inkorrekt.

Please. Tell Me why?

King Grub
2013-02-22, 14:47
Organen stängs inte ner förrän i absoluta slutstegen av total svält, strax innan man dör.

frekar3
2013-02-22, 15:11
Organen stängs inte ner förrän i absoluta slutstegen av total svält, strax innan man dör.

Nu får du gärna informera mig.

Om man äter mindre än 2000 kcal/rekommenderat dagligt intag av kalorier.
Innebär detta att den anaeroba ämnesomsättningen påverkas?
Jag menar, om man äter strax under det rekommenderade intaget under en LÅNG tid, gör detta att den anaeroba ämnesomsättningen går på "sparlågor", dvs. inte fungerar så optimalt som den skulle göra med ett högre kaloriintag?

King Grub
2013-02-22, 15:26
Ett energiunderskott innebär en nedreglering av ämnesomsättningen, ja, större än vad som kan förklaras av viktnedgången i sig.