Visa fullständig version : Äter 500 kcal/dag, får hetsätningsattacker
Jag har sedan i dec gått ner 7 kg med shakes, och har sedan i början på januari ätit mat igen.
Av rädsla för att gå upp i vikt (vilket jag vet att många gör efter svältkurer) vågade jag knappt börja äta. Jag gjorde ett schema som jag följde strikt, men fokuseringen på maten gjorde att jag efter tre veckor fick en total breakdown och hetsåt allt jag kom över i två dagar. Detta har nu blivit ett återkommande problem, jag klarar av att hålla min kost i 1-2v. sedan kommer en 2dagars down jag inte kan kontrollera mig själv.
Jag tror att dessa downs har sin grund i att jag äter för lite, jag ligger på 400-600 kcal / dag och försöker köra 45 min kondition minst 5 dagar i veckan. Jag vill fortfarande gå ner lite i vikt, mina breakdowns gör ju att jag i princip hamnar +-0 på vågen eftersom det tar ett par dagar för kroppen att släppa vätskan osv.
Men jag vet inte hur jag ska äta!! Eller vad, för jag vill gå ner i vikt, men samtidigt hitta ett sundare förhållningssätt till maten. Och om jag bara kunde äta lite bättre kanske jag skulle slippa mina breakdowns?
En typisk dag ser ut enligt följande:
Frukost: 40g minikeso, 40g kalkon
Lunch: 100g kycklingfilé, 25 g bladspenat, 80g gurka, 30g broccoli
Mellanmål: som frukosten
Middag: som lunchen
Mål efter träning: som frukost/mellanmål
Tacksam för hjälp, idiotiska kommentarer undanbedes
Du får hetsätningsattacker för att du svälter dig. Det är en ganska normal reaktion på svält, om än den förefaller sjuk. Du kommer följaktligen inte att kunna banta dig ur ditt hetsätande, utan du måste börja våga äta så att du inte är konstant vansinneshungrig. I längden är det bättre för din viktutveckling att du äter rimligt och regelbundet än att du omväxlande svälter och hetsäter.
Jag misstänkte att det var där problemet låg eftersom jag aldrig hetsätit innan. Problemet är bara att jag verkligen inte vet vad / hur jag ska äta utöver mitt dagliga schema.. :(
Oj oj oj, du äter ju alldeles för lite (men det vet du redan)
Imponerande att du orkar köra kondition 5 dagar i veckan på det energiintaget.
Kan du inte testa att minst dubbla det du idag äter? 1000-1200 kalorier är ju fortfarande väldigt lite, men du kanske slipper dina hetsätningar?
Jag misstänkte att det var där problemet låg eftersom jag aldrig hetsätit innan. Problemet är bara att jag verkligen inte vet vad / hur jag ska äta utöver mitt dagliga schema.. :(
Då får du våga prova dig fram. Du åt ju innan du började hetsbanta, och du har ju sett andra äta ett helt liv, säkert också hört en del i skolen, av föräldrar och i media. Det finns ingen som kan lösa dina problem genom att ge dig ett "safe" matschema som du sedan är trygg så länge du följer slaviskt.
Alltså varifrån plockade du 400-600 kcal/dag?? Är du 1,30 hög och väger 33 kilo(du skrev nämligen inget om dig själv)? Om inte så är nog tipset att kolla runt lite på forumet för här verkar det finnas många som både förlorar, och vinner vikt på högst naturliga sätt.
Lycka till.
Ja, jag får väl helt enkelt våga kasta mig ut i världen utanför mitt strikta matchema och hoppas på att jag varken går upp eller åker på fler hetsätningsvågor.. och så länge man fortsätter träna borde det väl inte var så svårt att hitta balans kanske.. men det är inte så lätt som det kan tänkas när man är "liten, rädd & okunnig" i en värld av två tusen olika dieter, skolor och synsätt på hur man bör göra och inte göra
Bryggan: Det var det jag låg på när jag skulle vänja kroppen vid mat igen efter shakerna för att inte chocka den totalt, men istället för att fortsätta öka på kcal intaget tyckte jag att det var rätt bekvämt att fortsätta en snabb viktminskning (man är inte alltid så smart som man tror).
Är det inte viktigare att ändra din livsstil snarare än att gå ned i vikt (i både muskler och fett) snabbt? Tänk långsiktigt istället. Du kan ju fortfarande gå ned hyfsat snabbt i takt. Jag går ned ett kilo i veckan och jag går inte runt hungrig någon gång.
Varför äter du endast 100g kycklingfilé exempelvis? Det är inte särskilt kaloririkt, men innehåller mycket protein. Lägg minst på det dubbla.
(man är inte alltid så smart som man tror).Nä allt som oftast inte...
Reaper123
2013-02-21, 14:18
Nu verkar du ju redan fått alla frågetecken besvarade. Men eftersom jag deffat/bantat av och till i snart 4 års tid så vill jag dela med mig av min erfarenheter...
Just detta fenomen hade jag problem med när jag deffade... eller ja bantade (för underskottet var STORT) i veckorna och på helgerna gav mig lite mer fria tyglar. Kunde utan problem äta upp veckans underskott på lördag & söndag.
När jag på senasaste deffen istället valde att äta mer kcal VARJE dag (men alltså på ett underskott) så försvann stor del av suget att äta allt jag såg och var bara lite småsugen då å då vilket är lite mer normalt?
Så alltså inte konstigt att kroppen skriker efter näring. Just detta beteende har helt försvunnit sen jag slutat deffat och börjat äta mer normalt (tom ett litet överskott) och går nog även härleda till att jag ökat mitt fettintag radikalt för just detta sägs kunna påverka suget efter "skräp"!?
Nu vet jag inte vad du väger, men ingen människa behöver äta så där lite för att gå ned i vikt. Det dubbla skulle säkert gå bra det med, kanskre rentav det 3 dubbla om du rör på dig. Så mitt uppenbara förslag är att äta mer och glöm inte bort fettet!
Reaper 123: Alla råd är välkomna, även om många är desamma..vilket egentligen bara bekräftar att de är bra råd :) Ska försöka äta lite mer och hoppas på att dessa konstiga sug försvinner!
Jag är 162 cm väger ca 64 kg efter att ha hetsätigt i tisdags... tanken är att jag ska ta mig ner till 58-60 så det är ju inga 30 kg jag ska gå ner.
Reaper 123: Alla råd är välkomna, även om många är desamma..vilket egentligen bara bekräftar att de är bra råd :) Ska försöka äta lite mer och hoppas på att dessa konstiga sug försvinner!
Jag är 162 cm väger ca 64 kg efter att ha hetsätigt i tisdags... tanken är att jag ska ta mig ner till 58-60 så det är ju inga 30 kg jag ska gå ner.
Du har säkert ett energibehov på 2000+ kcal om du tränar lite. Ett underskott på 500-700 kcal minskar kraftigt risken för hetsätningar. Det är betydligt mer lagom och även 0,5-0.7 kg i veckan räntar på bra.
MangeWbg
2013-02-21, 18:54
Jag har sedan i dec gått ner 7 kg med shakes, och har sedan i början på januari ätit mat igen.
Av rädsla för att gå upp i vikt (vilket jag vet att många gör efter svältkurer) vågade jag knappt börja äta. Jag gjorde ett schema som jag följde strikt, men fokuseringen på maten gjorde att jag efter tre veckor fick en total breakdown och hetsåt allt jag kom över i två dagar. Detta har nu blivit ett återkommande problem, jag klarar av att hålla min kost i 1-2v. sedan kommer en 2dagars down jag inte kan kontrollera mig själv.
Jag tror att dessa downs har sin grund i att jag äter för lite, jag ligger på 400-600 kcal / dag och försöker köra 45 min kondition minst 5 dagar i veckan. Jag vill fortfarande gå ner lite i vikt, mina breakdowns gör ju att jag i princip hamnar +-0 på vågen eftersom det tar ett par dagar för kroppen att släppa vätskan osv.
Men jag vet inte hur jag ska äta!! Eller vad, för jag vill gå ner i vikt, men samtidigt hitta ett sundare förhållningssätt till maten. Och om jag bara kunde äta lite bättre kanske jag skulle slippa mina breakdowns?
Du äter mat för någon som är ca 80cm lång och väger 30 kg...
Finns massor av vettig information här på forumet. Du borde börja med att räkna ut dit dagliga energibehov.
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
Här har du en enkel utträkning.
Tex. för min del
182cm
vikt 86kg
ålder 30
För att behålla min vikt ska jag ligga på ca Energiintaget :
ca: 2616 kcal(kalorier) /dag
Skulle jag nu vilja gå ner i vikt så kanske jag skulle vilja testa lägga mig på ca:2200-2300 kalorier/dag eller runt där. Testa en vecka eller så.
Snälla var rädd om dig! Och försök tänk om på ditt kalori intag!
Sahar tror jag att det funkar...
Du deffar FOR hart tills du ar i ketos. Nar man ar i ketos funkar det skitbra att halla vikten trots ganska extrema underskott och man fullkomligt rasar i vikt. Anledningen till att det ar sa latt ar for att ditt blodsocker ar extremt stabilt. Din kropp har typ helt slut pa lagrat socker och du far inga storre mangder via maten. Vissa aminosyror omvandlas till glukos i tarmen men inte i nagon storre mangd. Den storsta delen av glukos som din kropp anvander ar lipolys fran ditt kroppsfett. Man kanner sig tung i kroppen, allt gar i slow motion och det ar i allmanhet ganska skont. Det ar inga problem att halla koll pa vad man stoppar i sig, man far inte direkt nagon hunger att tala om.
Men, sen kommer den dagen da du ater de dar kolhydraterna och ditt blodsocker gar upp. Din ketos avbryts och kroppen gar over fram reservbranslet ketoner till att ga pa kolhydrater igen. Du har atit lite grann bara men tillrackligt for att avbryta ketosen, men INTE tillrackligt for att fylla pa glykogendepaerna. Hjarnan far nu ingen energi alls eftersom den gar pa glykos, och din lever har dragit ner enormt pa lipolysen sa hjarnan kanner att den inte far nagon energi och far panik och tror att den kommer att do.
Sa det gar som ett ALARM i kroppen, HELVETE nu dor jag, HJALP! Den skickar ut en miljon signaler som sager att AT NU FOR I HELVETE ANNARS DOR JAG!! Det har har riktigt djupt rotade overlevnadssignaler, och lycka till att man kan kontrollera dessa med sin viljestyrka. For att gora det extra javligt sa skickar hjarnan inte bara ut signaler som sager att du ska ata, den skickar ocksa ut dopaminer i enorma doser sa du blir belonad av det dessutom!
Sorry for wall of text.
Klockrent kaspen! Fast jag skulle vilja lägga till att man blir ganska dum i huvudet av att vara i ketos också. Jag kör med ganska stort underskott kolhydrater och eftersom mitt arbete går ut på till stor del problemlösning så vet jag...tror jag, eller vad höll jag på med nu:).
som reaper säger ät fett det hämmar många andra sug och smör,avokado, nötter, olja m.m är bara gott och mättar mer och gör kroppen lugn...
sen ska man unna sigg skräp med. dock äter jag choklad varje dag men inte tex 300gram på en gång tar några rutor hit och dit sen äter jag mkt mat och fettrikt i feel good
Gillar makrill i tomatsås (125 g) + potatismos med lite grädde i (typ 400-500 g potatis). Mättar bra och är nyttigt. Bra fetter och mycket mättnad och en hel del näring i potatisen sammantaget.
Tack för många kloka svar. Som ni säger, borde jag äta mer, men jag har svårt att avgöra/vad eller hur jag ska äta & måste ha en plan att följa. Det är så jag hamnat här, i min inrutade vardag på 500 kcal & 45 min kondition om dagen.
Kanske är det så att jag får ta mig till en dietist för att få hjälp med kosten, för hjärnan vill inte gå med på något testande om hur mkt man kan äta utan att sabba viktminskningen :(
Tack för många kloka svar. Som ni säger, borde jag äta mer, men jag har svårt att avgöra/vad eller hur jag ska äta & måste ha en plan att följa. Det är så jag hamnat här, i min inrutade vardag på 500 kcal & 45 min kondition om dagen.
Kanske är det så att jag får ta mig till en dietist för att få hjälp med kosten, för hjärnan vill inte gå med på något testande om hur mkt man kan äta utan att sabba viktminskningen :(
Om du har en kropp som fungerar normalt så fungerar det utmärkt att äta betydligt mer och ändå gå ned i vikt. Äter du 500 kcal mindre än du förbränner går du ned ett halvt kg i veckan. Du har ett mångdubbelt större underskott och det är inte bra för hälsan. Ju långsammare man går ned i vikt desto mindre risk för hetsätning. Ett halvt kg i veckan är standard.
Tyvärr låter det som att du har eller håller på att utveckla en ätstörning.
machine gun
2013-02-21, 23:02
Börja med att dubbla rakt av. Då har du 1000 kcal/dag, vilket även det är väldigt lågt. Det vore bra om en del av kcal-ökningen bestod av fett, för just nu verkar du knappt få i dig något fett alls och fett är trots allt livsnödvändigt. Ett exempel:
Lägg till 10 g kokosflingor (65 kcal) + 15 g sötmandel (90 kcal) till frukost och kvällsmål = +155 kcal/dag
Lägg till 100 g avokado (170 kcal) till lunch + middag = +340 kcal/dag
Då är du uppe i totalt 995 kcal/dag, vilket fortfarande är väldigt lågt, men åtminstone närmare en normal bantningskost. Prova i någon vecka och öka sedan intaget med 100 kcal/vecka tills du är uppe i åtminstone 1500 kcal/dag, Med största sannolikhet kommer du att fortsätta gå ner i vikt.
Tyvärr låter det som att du har eller håller på att utveckla en ätstörning.
Tyvärr. Du borde nog prata med en dietist omgående som ett första steg. Du behöver nog mer hjälp än vad vi kan erbjuda här. Ju förr du får hjälp att reda ut det här desto bättre. Tiden är inte på din sida.
500 kalorier/dag är alldeles för lite. Kroppen behöver mer för att de basala funktionerna inte ska bli lidande.
Dessutom kan du endast förlora en viss del fett/dag, resten tas från t.ex musklerna.
Hetsätningen blir du förhoppningsvis inget problem då du börjar sköta om samt lyssna på din kropp.
Machine Gun:
Tack för konkreta råd, ska prova lägga till lite nötter och avokado redan idag! :)
Latissimus Dorsi
2013-02-22, 12:26
Om du inte kan hålla en diet, så är den för dålig. Höj kaloriintaget till minst 1000 kcal skulle jag våga säga.
vicarious
2013-02-22, 12:29
Jag tror att dessa downs har sin grund i att jag äter för lite
Du är på helt rätt spår.
Guybrush82
2013-02-22, 13:16
"Been there, done that". Ställde mig ungefär samma fråga när jag var mitt uppe i min ätstörning (är fortfarande där men med bättre insikt). Du/jag undrar "varför hetsäter jag" och "hur slutar jag". Idag förstår jag inte hur jag kunde vara så blind, och nu känns svaret lika självklart som varför 1+1=2, men det kan tyvärr ta tid att komma till denna insikt.
Bl.a. Tolkia och Kaspen har beskrivit det väl innan så ta till dig det. Svält dig och kroppen kommer gå in i någon form av "svältläge" där den gör allt för att "överleva", och förr eller senare faller man dit i hetsätningsattacker vilket egentligen är ett "naturligt" sätt för kroppen att svara på de signaler du ger den genom att svälta dig.
Hoppas du kommer till "insikt", får hjälp och kan ta dig ur denna situation.
Tyvärr. Du borde nog prata med en dietist omgående som ett första steg. Du behöver nog mer hjälp än vad vi kan erbjuda här. Ju förr du får hjälp att reda ut det här desto bättre. Tiden är inte på din sida.
Det var minst en, nu två dietister i tråden ;)
Och det behöver inte alls röra sig om en ätstörning, utan snarare ett stört ätbeteende (något stora delar av kollo uppvisar)
Tar man det bara lugnt och fint och trappar upp kosten så ska det gå bra.
Guybrush82
2013-02-22, 14:09
Det var minst en, nu två dietister i tråden ;)
Och det behöver inte alls röra sig om en ätstörning, utan snarare ett stört ätbeteende (något stora delar av kollo uppvisar)
Tar man det bara lugnt och fint och trappar upp kosten så ska det gå bra.
Sant. Likväl som att man inte ska göra "en höna av en fjäder" så ska man heller inte underskatta risken med att ett "stört ätbeteende" övergår i en regelrätt "ätstörning". Denna gräns är väldigt diffus.
Jag har gått på så kallade svältdieter flera gånger med bra resultat och jag föreslår att du läser "A guide to flexible Dieting" av Lyle Mcdonald. Finns att få tag lätt på nätet som pdf. Handlar enbart om svältdiet och han förklarar bra hur man undviker ökad hunger efter dieten.
Jag har gått på så kallade svältdieter flera gånger med bra resultat och jag föreslår att du läser "A guide to flexible Dieting" av Lyle Mcdonald. Finns att få tag lätt på nätet som pdf. Handlar enbart om svältdiet och han förklarar bra hur man undviker ökad hunger efter dieten.
Tack! Ska leta upp den =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.