handdator

Visa fullständig version : Vad för skidor?

tho123
2013-02-21, 12:09
Hej!

Jag har hela mitt liv åkt skidor, men för några år sen köpte jag en bräda och sa att jag skulle ge mig fan på att börja åka det.. Har alltid slutat med att jag hyr ett par skidor ändå för att det är roligare att åka!

Iaf! Jag undrar om någon skidkunnig person vet vad jag ska köpa för skidor, som sagt så har jag åkt mycket, jag kan åka skidor men skulle inte säga att jag är ett proffs. Åker mest i åre, ganska lite pist, letar mest efter skogsåkning för att få köra i den nysnö som finns samt lite småhopp osv.
Det känns överdrivet att köpa ett par riktigt feta skidor när man knappt kan utnyttja dem i Åres "offpist" ställen, så vad för skidor ska jag satsa på? Priset bör ligga runt 3000kr eller mindre.

90mm breda twintips kanske? Har inte den blekaste så hit me!

rooz
2013-02-21, 12:15
Längd & vikt?

Storm skis har utförsäljning i STHLM för tillfället vet jag.

tho123
2013-02-21, 12:17
Längd & vikt?

Storm skis har utförsäljning i STHLM för tillfället vet jag.

182 cm och väger 78

rooz
2013-02-21, 12:20
Ett par äldre Völkl mantra / Gotama kanske kan passa.

ca 100-105mm midja är alldeles lagom för svenska fjäll.

tho123
2013-02-21, 13:06
Ett par äldre Völkl mantra / Gotama kanske kan passa.

ca 100-105mm midja är alldeles lagom för svenska fjäll.

allright, tack! ska kika lite vad som finns

rosto
2013-02-23, 03:52
Testa ett par Extrem PT, tillverkade för Åreskutan av Åre skidfabrik och den skönaste skida jag har testat. Borde gå att hitta begagnade för dina pengar. Vill du lägga lite mer pengar så tror jag att Extrem har hittat rätt i år med nya Project 100, tip/tailrocker med 100 midja och ganska tight radie låter helrätt för Åre.

tho123
2013-02-25, 14:46
Testa ett par Extrem PT, tillverkade för Åreskutan av Åre skidfabrik och den skönaste skida jag har testat. Borde gå att hitta begagnade för dina pengar. Vill du lägga lite mer pengar så tror jag att Extrem har hittat rätt i år med nya Project 100, tip/tailrocker med 100 midja och ganska tight radie låter helrätt för Åre.

Testa? som i att hyra dem ngnstans? isåntfall vart? :)

Hittar inga begagnade tyvär!

rooz
2013-02-25, 15:27

Bara så du vet, det finns andra orter än åre*hug*

Kika sportconrad.de, där kan du hitta årets/fjolårets grejor billigt inkl bindning:)

rosto
2013-02-26, 08:00
Testa? som i att hyra dem ngnstans? isåntfall vart? :)

Hittar inga begagnade tyvär!

Extrem har gratis skidprovning i Åre under sportlovsveckan (bredvid VM6an), dessutom kan du hyra skidorna hos Skistar.

Finns förstås en massa andra skidor som är bra, kanske till och med lika bra ;)

tho123
2013-02-26, 08:39
Extrem har gratis skidprovning i Åre under sportlovsveckan (bredvid VM6an), dessutom kan du hyra skidorna hos Skistar.

Finns förstås en massa andra skidor som är bra, kanske till och med lika bra ;)

Hela landets sportlovsveckor? dvs 8 9 10? eller är det bara denna vecka? för jag åker upp på ons vecka 10.. skulle vara kul om det fanns kvar då! *drool*

rosto
2013-02-26, 10:46
Hela landets sportlovsveckor? dvs 8 9 10? eller är det bara denna vecka? för jag åker upp på ons vecka 10.. skulle vara kul om det fanns kvar då! *drool*

Skidtestet gäller hela vintern ser jag nu på hemsidan http://extrem.com/sv/testa-vara-skidor/

tho123
2013-02-26, 11:31
Skidtestet gäller hela vintern ser jag nu på hemsidan http://extrem.com/sv/testa-vara-skidor/

perfekt, torsdag-lördag också, det är dem dagar jag kommer åka :hbang: