handdator

Visa fullständig version : Ständig svartmålning av samhället av media, varför ?

Ado2000
2013-02-21, 09:35
Kan någon förklara för mig varför det är så att media envisas med att ständigt svartmåla saker i samhället. Jag förstår liksom inte, vecka efter vecka läser man något där det tydligen är något fel på samhället.

Vi blir fetare, svenska polisen är sämst, försvarsmaktens icke existens, stor barn fattigdom, liksom vafan. Ständigt sådana här rubriker, man får intrycket att man bort i ett korrumperat u-land.

Personligen så tror jag inte att det är så illa ställt som media vill få det att framstå men varför envisas de med att ständigt visa sådana här negativa saker. Är det verkligen enbart för att dra till sig läsare, tittare, är det verkligen sådana här negativa grejer vi dras till å höra å läsa ?

Mental
2013-02-21, 09:38
Att solen skiner och trafiken flyter är inte en nyhet.

Att Lasse går till jobbet och kör truck på lagret är inte en nyhet, att han våldtar Agda på vägen hem är en nyhet. Är han dessutom biträdande i skolnämden i sin kommun är det en större nyhet. etc.

spoon
2013-02-21, 09:39
Det är medias uppgift att granska samhället. När allt är bra så är det ingen nyhet.

Sen är det lite synd att tidningarna går så mycket mot sensationsjournalstik.

grondahl
2013-02-21, 09:46
Att media exponerar fel och brister i myndighetsutövning och samhället är ett mycket positivt fenomen. Motsatsen hittas i länder som Nordkorea och Iran.

Loke
2013-02-21, 09:51
Har nyligen varit på några intressanta föreläsningar om sånt här på sistone.

En forskare som kom med väldigt oroväckande påståenden om världens jordbruk menade att det inte var hennes roll att presentera lösningar, som forskare måste hon få (och bör kanske) lägga fram problem utan att komma med förslag på lösningar (även om hon kanske har sådana också). Det menade hon var ingenjörernas uppgift.

En person från FOI kommenterade att deras framtidsscenarier alltid är mer eller mindre negativa. Han sa att det beror på att de inte vore intressanta annars. Den privata sektorn får ta hand om positiva händelser, medan det är statens ansvar att oroa sig för sådant andra kallt räknar med inte kommer hända.

Det dessa tankegångar har gemensamt är just att en aktör tar ansvaret att meddela om hot och problem, an annan aktör hittar lösningar och möjligheter. Det fina med det här är att så länge aktörerna har liknande resurer så kommer aldrig positiv attityd i samhället få oss att blunda för problem. Det gör också att vi skapar förmågor baserat på de problem vi har, snarare än att endast hitta problem som vi har förmåga att lösa.

Så jag tänker mig att det helt enkelt är medias roll att se det negativa. Det kanske är vi som privatpersoner som får stå för optimismen. Eller kanske företag med reklamannonser.

miaz
2013-02-21, 09:52
vX1CvW38cHA

Ado2000
2013-02-21, 09:53
Att solen skiner och trafiken flyter är inte en nyhet.

Att Lasse går till jobbet och kör truck på lagret är inte en nyhet, att han våldtar Agda på vägen hem är en nyhet. Är han dessutom biträdande i skolnämden i sin kommun är det en större nyhet. etc.

Men det gör det inte heller. Solen skiner inte hela tiden å trafiken flyter verkligen inte heller. Att där är en hel del skit som händer är inte precis någon nyhet heller precis.

Att media exponerar fel och brister i myndighetsutövning och samhället är ett mycket positivt fenomen. Motsatsen hittas i länder som Nordkorea och Iran.

Jovisst men barnfattigdom i Sverige ? Liksom var fan kom det ifrån ? Som barn här i Sverige får man nästan allt i princip gratis. Sen detta med att vi blir fetare. Sverige är ett av dom länder som har störst andel människor som tränar å håller sig friska. Så när trenden om att skriva att vi blir fetare inte funkade längre så vände dem på det å börja skriva istället att där är en träningshets i samhället.

Barstar
2013-02-21, 11:03
Några anledningar (tror jag):
-Nyhetsvärdering (se Mentals inlägg)
-Medieproducenterna är för det mesta vinstdrivande företag och kommer således agera på det sätt som genererar störst vinst.
-Generellt vill folk hellre bli upprörda, kränkta och känna skadeglädje än de vill känna empati, glädje och kärlek.
- Folk ser på nyheter utifrån sin egen världsbild. Ogillar man Malmö så kommer man i nyhetsflödet lägga större vikt vid nyheter som bekräftar den åsikten.

tlk
2013-02-21, 11:18
- Folk ser på nyheter utifrån sin egen världsbild. Ogillar man Malmö så kommer man i nyhetsflödet lägga större vikt vid nyheter som bekräftar den åsikten.

Förmodligen därför jag upplever nyhetsflödet som mest positiva nyheter. Sorterar helt enkelt bort resten..

kalle_banan
2013-02-21, 11:37
Här är en intressant dokumentär som går in på hur media fungerar och olika orsaker till varför.
PQhEBCWMe44

ChrisRiddick
2013-02-21, 12:51
"Lugn och trevlig tisdag"

säljer inga lösnummer.

grondahl
2013-02-21, 13:18
Nu svartmålar DN tom universum (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/higgs-pekar-mot-utplaning)

Allvarligt talat så tror jag också att det handlar om hur man konsumerar media. Man får väldigt olika bilder av samhället beroende på om man läser ex DN och SvD jämfört med kvällstidningarna (eller Flashback).

kaer
2013-02-21, 13:21
Negativa nyheter säljer mer.