handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning inför Vasaloppet

komintepånågot
2013-02-21, 09:35
Jag ska till helgen åka Vasaloppet - Öppet Spår. När det gäller kroppen så kan jag tänka mig att det är bra att vila muskler och leder fram tills dess. Dock har jag en fundering gällande konditionen. Ska man träna kondition in i det sista, eller är det bra att vila fram till tävlingen? T.ex. är det vettigt att köra ett pass innebandy ikväll, kondition på fredag etc. Hur mycket skillnad tror ni det gör?

spoon
2013-02-21, 09:37
Jag hade nog kört det sista passet senast på tisdagen för att kunna lägga all kraft på tävlingen. Vill du verkligen träna på fredag så tycker jag du ska köra väldigt lugnt så att du känner dig utvilad när du står på starten.

komintepånågot
2013-02-21, 09:43
Jag körde ett lite lättare skidpass igår. På torsdagar spelar jag innebandy (idag alltså), men funderar på att hoppa det för att vila upp kroppen till på söndag. Är jag rätt ute?

spoon
2013-02-21, 09:45
Jag körde ett lite lättare skidpass igår. På torsdagar spelar jag innebandy (idag alltså), men funderar på att hoppa det för att vila upp kroppen till på söndag. Är jag rätt ute?

Det handlar ju om hur man prioriterar. Har du tränat länge för öppet spår och vill prestera max så tycker jag att du borde stå över innebandyn. Innebandy kan du ju spela nästa torsdag medan det är ett år till nästa öppet spår.

role
2013-02-21, 16:45
När jag cyklar vättern lägger jag ner all aktivitet 3-4 dagar innan. Äter mycket och total vila, har funkat jättebra.

Everest
2013-02-21, 16:51
Det är ju såklart väldigt individuellt det där och beroende på vilken nivå du är på bland annat. Jag gillar inte alls flera vilodagar i rad innan tävling. Blir stel och tappar känsla. Föredrar att sista 2-3 dagarna köra korta och superlätta pass (en intensitet motsvarande en snabb promenad)

spoon
2013-02-22, 08:55
Det är ju såklart väldigt individuellt det där och beroende på vilken nivå du är på bland annat. Jag gillar inte alls flera vilodagar i rad innan tävling. Blir stel och tappar känsla. Föredrar att sista 2-3 dagarna köra korta och superlätta pass (en intensitet motsvarande en snabb promenad)

Absolut. Jag brukar känna mig helt otränad innan start om jag vilar många dagar men när jag startar så svarar kroppen bra.

Hade varit kul om TS skrev hur han gjorde och hur det gick på ÖS.

Lycka till med loppet. Hoppas det går bättre än när du skulle komma på användarnamn ;)

bear.flowertwig
2013-02-22, 18:28
Det handlar ju om hur man prioriterar. Har du tränat länge för öppet spår och vill prestera max så tycker jag att du borde stå över innebandyn. Innebandy kan du ju spela nästa torsdag medan det är ett år till nästa öppet spår.

Ställer man frågor om konditionsträning ett par dagar innan man ska åka Vasaloppet har man nog inte haft jättehög prio på det :d

spoon
2013-02-22, 18:32
Ställer man frågor om konditionsträning ett par dagar innan man ska åka Vasaloppet har man nog inte haft jättehög prio på det :d

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Äsch :D