Logga in

Visa fullständig version : Optimera förhållandena sista veckan (dagarna)inför 800m-lopp?

asdzxc
2013-02-20, 21:04
Har ett vad med en kompis: snabbast på 800 meter!
Tränar på konditionsmässigt, både längre och kortare distanser. Inte för att jag tänker testa allt själv, men kom att fundera på hur man bäst förbereder sig inför ett sånt lopp.

-Hur gör man kostmässigt för att pressa sig ner de där sista sekunderna?
-Hur gör man kosttillskottmässigt -----"--------?
-Hur gör man träningsmässigt sista veckan och dagarna? (ok, kostforat här, men låt stå om nån har nåt vettigt att tillägga kanske)

Egna tankar: kolhydratladda from kanske 3 dagar innan loppet.
Blir mkt anaerob löpning, så bör man ta kreatin?
Lätt träning sista 4 dagarna innan loppet.
Bör/kan man ta nåt mot mjölksyran? Typ bakpulver? Vet att laktatet är en energikälla, men om loppet är att beakta som ett engångstillfälle, bör nettovärdet att slippa smärtan inte vara högre då?

Jag har absolut noll koll på om ovanstående är rimligt. Vet du bättre -rätta mig gärna då. Hoppas på en intressant diskussion eller intressanta inlägg om hur eliten formtoppar sig.

King Grub
2013-02-20, 21:36
Kolhydratladda inför ett 800-meterslopp är direkt negativt. Det gör dig bara tung och långsam. Det är bra vid halvmaror och längre, inte annars.

asdzxc
2013-02-20, 21:54
Kolhydratladda inför ett 800-meterslopp är direkt negativt. Det gör dig bara tung och långsam. Det är bra vid halvmaror och längre, inte annars.

ok, jag förstår! :)
Har du nåt förslag på hur man ska "bete" sig?
Äta inget alls på tävlingsdagen (för att väga lite) och bara suga i sig lite malto strax innan?
Äta som vanligt det bästa?

cero
2013-02-20, 22:46

Vad exakt är "kolhydratsladda"? Käka mycket pasta?

asdzxc
2013-02-22, 08:07
Bumpar i hopp om att det finns nån gammal löpare/friidrottare på brädan :)

Everest
2013-02-22, 08:20
hur har du tränat senaste veckorna/månaderna/året?

asdzxc
2013-02-22, 09:20
hur har du tränat senaste veckorna/månaderna/året?

Bra grundkondis, joggar en del, spelar motionskorp, en del intervaller nu mot slutet. Ingen mängdträning dock ur en renodlad löpares perspektiv.

kberg
2013-02-22, 09:26
Just sista veckan så ska man nog bara försöka att träna så man inte blir för sliten.
Man kan ju testa att springa några halvkorta intervaller i uppskattad tävlingsfart.
Arbetet ska ju redan vara gjort om man säger så.

Vad siktar du på för tid?
Kommer ni springa ihop?
Är du snabb?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

asdzxc
2013-02-22, 09:37
Just sista veckan så ska man nog bara försöka att träna så man inte blir för sliten.
Man kan ju testa att springa några halvkorta intervaller i uppskattad tävlingsfart.
Arbetet ska ju redan vara gjort om man säger så.

Vad siktar du på för tid?
Kommer ni springa ihop?
Är du snabb?

Som mitt första inlägg anger är det mesta av akademiskt intresse, och inget jag 100% tänker anamma.
Men för att leda tråden vidare: siktar på 2:15-2:20. Vi springer samtidigt. Vet ej hur snabbt andra tycker det är.

kberg
2013-02-22, 09:39
Om man är någorlunda snabb så kan man gå upp i täten och bromsa för att dra ifrån på slutet fast det är ju mer taktiskt för att komma först och inte för att få en så bra tid som möjligt.

asdzxc
2013-02-22, 09:42
Om man är någorlunda snabb så kan man gå upp i täten och bromsa för att dra ifrån på slutet fast det är ju mer taktiskt för att komma först och inte för att få en så bra tid som möjligt.

Jag tänker mer på att göra så bra tidsmässigt resultat som möjligt :)