handdator

Visa fullständig version : Använder "Matdagboken" men stämmer uträkningen?

fredrik89
2013-02-20, 19:46
Hej!

Jag använder mig utav "Matdagboken" i min deff men stämmer verkligen uträkningen jag fått känns som något är fel.

Jag är 1,78cm
Vikt: 82kg

följande fick jag uträknat utav programmet "Matdagboken" och det är en vanlig dag.

Energibehov: 2703 kcal
Kaloriavdrag för viktminskning - 500 kcal
Mat - 2478 kcal
Motion + 523 kcal

Kvar att äta = 248 kcal

Förstår inte är detta bra eller dåligt då jag ska ner i vikt?

Är mycket tacksam för all hjälp och svar jag kan få gällande detta :)

massakay
2013-02-21, 07:00
Hej!

Jag använder mig utav "Matdagboken" i min deff men stämmer verkligen uträkningen jag fått känns som något är fel.

Jag är 1,78cm
Vikt: 82kg

följande fick jag uträknat utav programmet "Matdagboken" och det är en vanlig dag.

Energibehov: 2703 kcal
Kaloriavdrag för viktminskning - 500 kcal
Mat - 2478 kcal
Motion + 523 kcal

Kvar att äta = 248 kcal

Förstår inte är detta bra eller dåligt då jag ska ner i vikt?

Är mycket tacksam för all hjälp och svar jag kan få gällande detta :)

Om du har mycket muskelmassa kan jag tycka det är lite lite kcal om dagen även vid viktmiskning, men annars ser det väl helt okej ut för din vikt och längd. Det är ju jätte svårt att svara på då vi inte vet om du rör dig mycket för övrigt under en dag, så som: Cyklar fram och tillbaka till skolan, ståt och går mycket under dagen, hur tungt och mycket du tränar, mm!

Men börja på det kaloriintaget och se vart det bär, och justera längre fram om du märker att det står still eller går ner för mycket i vikt för fort.:)

al3ks
2013-02-21, 07:53
Jag använder mig av den sidan och har gjort det i typ 2 års tid och har lyckats skala av mig ett par kilon!

Använder mig dock ALDRIG av deras motionsberäknare utan fyller bara i vad jag äter där.

Adama
2013-02-21, 08:11
Jag brukade ställa in aktivitetsnivån på lägsta, vilket verkade stämma in ganska bra. Det kan bli lite väl mycket "glädjekalorier" annars.

Dessutom som nämnts, motionen ska du vara jäkligt försiktig med att lägga in hur som helst. Brukade knappa in manuellt hur mycket kcal jag tyckte ett pass fick vara värt, och då såg jag till att lägga mig rejält lågt. Tex det kunde få vara värt 200-250 kcal max.

Jämför att t.ex. en Big Mac = ca 500 kcal, det bränner man inte i första taget av ett hyfsat normalt styrketräningspass.

fredrik89
2013-02-21, 08:20
Jag brukade ställa in aktivitetsnivån på lägsta, vilket verkade stämma in ganska bra. Det kan bli lite väl mycket "glädjekalorier" annars.

Dessutom som nämnts, motionen ska du vara jäkligt försiktig med att lägga in hur som helst. Brukade knappa in manuellt hur mycket kcal jag tyckte ett pass fick vara värt, och då såg jag till att lägga mig rejält lågt. Tex det kunde få vara värt 200-250 kcal max.

Jämför att t.ex. en Big Mac = ca 500 kcal, det bränner man inte i första taget av ett hyfsat normalt styrketräningspass.

Tack för alla svar jag ställde också in nu på lägsta aktivitetsnivån.