Logga in

Visa fullständig version : Underviktig 12-åring

spoonchest
2013-02-20, 19:04
Lillsyrran hade varit på kontroll och det visade sig, inte helt oväntat, att hon var underviktig.
Ungen har alltid varit tunn, med halvdan aptit, och väldigt petig med maten.
På fritiden är hon i stallet eller rider så mycket det bara går. Så hon är aktiv så hälften vore nog. Detta i kombination leder till att "tillväxtkurvan" inte har följts som den ska.
Morsan försöker komma tillrätta med problemet med bla smoothies. Vad hon har i dem är jag inte helt hundra på, men råa ägg vet jag iaf inte är en bra idé när det kommer till att få i en petig unge mer kcal.

När jag själv tacklade min spinkighet spetsade jag ibland mina protein-shakes med olja. Funkade bra förvisso, men jag är inte en tolvårig tjej, och vet inte om det är att rekommendera.(?)
Tänkte höra med kolo-expertisen om matnyttiga tips om hur man kan smyga in mer kcal i kosten.

Några tankar jag fick i huvudet på en gång var:
*Fetare varianter av mejeriprodukterna, om det finns magra alternativ i kylen.
*Som ovan nämnt, proteinshakes med lite extra kcal i form av matolja. Förutsatt att det faller henne i smaken. Men blåbärs-vassle är ju smått beroendeframkallande.

Vunnis
2013-02-20, 19:07
Sen måste det ju inte bara vara superhögproteinmat heller. Göra maten roligare på ett eller annat sätt är kommer antagligen vara väldigt viktigt, eller bara mer lättäten av någon annan anledning, räknat per energienhet.

spoonchest
2013-02-20, 19:09
Som jag förstått så var mer protein och energi rekommenderat efter kontrollen.
Därav det lite förvirrade greppet med råa ägg i smoothies, antar jag.

Ballt
2013-02-20, 19:10
smoothies med bär och glass osv? goda mackor i ugnen med ost på, pannkakor, någon god gainer?

Ballt
2013-02-20, 19:11
Som jag förstått så var mer protein och energi rekommenderat efter kontrollen.
Därav det lite förvirrade greppet med råa ägg i smoothies, antar jag.

kolhydrater är det lättast att få i sig mycket av för liten mättnadskänsla, så det skulle jag satsa på vid viktuppgång, sen vet jag inte ang detta fall.

StarkaUlf
2013-02-20, 19:13
Går trots allt utmärkt att få i sig mycket protein utan proteinpulver..
Tänk dig att det är en 12 årig undernärd flicka, inte någon 25 årig kille.

Vad tycker hon om att äta? Det kan alltid underlätta att veta.

Tips på smoothie kan ju t.ex vara smaksatt kesella alt. 10% kesella, lite glass, vispgrädde/fet mjölk/smaksatt yoghurt, bär, frukt. Släng i lite druvsocker om du vill öka sötman/lite mer kolhydrater.

Vunnis
2013-02-20, 19:14
smoothies med bär och glass osv? goda mackor i ugnen med ost på, pannkakor, någon god gainer?

Det här tror jag kommer funka bättre än att försöka stoppa i ungen högproteinkost. Mat med högt proteininnehåll är över lag ganska tråkig, i alla fall för medelsvensson, och ganska så framför allt för barn. Förutfattad mening. Men du får väl kika med henne vad hon tycker om till en början och vad hon vill äta. Med ett större energiintag kommer mer protein trilla med utan att man behöver sträva speciellt efter det och generella kostråd säger ~0.7g/kilo kroppsvikt, vilket inte blir allt för mycket på en underviktig tolvåring.

Wzup2u
2013-02-20, 19:24
något som är klockrent som knappt smakar fett över huvudtaget är havegrädde det drack jag 1,5liter innan tittbsom tätt kanon att dricka ha i mat göra smoothies m.m
sen som vanlig,smööörrr och oljaaa i större mängder, släng ner i pasta, bre xtra på mackan, stek bacon i 100g smör.

Wzup2u
2013-02-20, 19:27
haha sen gillar väl alla 12 åringar oboy...
köp mass gainer chokladsmak och lägg i ett oboy pkt över 700kcal lalalala

Bryggan
2013-02-20, 20:46
Exakt! Den perfekta födan är mjölk tycker jag, lagom med fett, protein och kolhydrater. Mitt recept är milkshakes, oboy, mjölk och flingor osv.

AronP
2013-02-21, 08:39
Detta beror ju lite på hur pass underviktig hon och om hon kommit in i puberteten. Är det inte farligt underviktig och hon inte är i puberteten än så kan jag tro att det är problem som löser sig själv.

Först och främst bör man arbeta med maten, se vad hon ville äta och försöka få henne att äta det. Luras med tallrikstorlek och likande. Behöver det absolut komma in energi och hon vägrar att äta så är ju drickbara kalorier ett alternativ, helst mjölk och liknande då men på dig låter det som om hon är väldig aktiv så att dricka sötade drycker lär ju inte vara någon större fara (viss risk för att skapa framtida dåliga vanor dock).

begt
2013-02-21, 09:01
Det här tror jag kommer funka bättre än att försöka stoppa i ungen högproteinkost. Mat med högt proteininnehåll är över lag ganska tråkig, i alla fall för medelsvensson, och ganska så framför allt för barn. Förutfattad mening. Men du får väl kika med henne vad hon tycker om till en början och vad hon vill äta. Med ett större energiintag kommer mer protein trilla med utan att man behöver sträva speciellt efter det och generella kostråd säger ~0.7g/kilo kroppsvikt, vilket inte blir allt för mycket på en underviktig tolvåring.

Säger de verkligen 0.7 g/kg kroppsvikt? WHO säger 0.8 g/kg, men för barn över 2 år och vuxna anger SLV 15 E% som riktlinje. Men E 10-E 20% är ok.

Om den här aktiva lilla tjejen förbränner 2000 kcal per dag motsvarar det 200-400 kcal från protein, alltså 50-100 g. Om hon väger 35 kg kommer hon upp i ca 1.4-2,85 g/kg. På så vis kan hon antagligen äta mycket proteinfattig kost som ger under 50 g/2000 kcal.

Det är förstås möjligt att hon förbränner under 2000 kcal, men mindre än 1500 kcal vore mycket osannolikt med tanke på att hon växer och är mycket aktiv. Redan där så motsvar E 10% 37,5 g protein eller 1 g/kg kv.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/

Vunnis
2013-02-21, 09:31
Säger de verkligen 0.7 g/kg kroppsvikt? WHO säger 0.8 g/kg, men för barn över 2 år och vuxna anger SLV 15 E% som riktlinje. Men E 10-E 20% är ok.

Om den här aktiva lilla tjejen förbränner 2000 kcal per dag motsvarar det 200-400 kcal från protein, alltså 50-100 g. Om hon väger 35 kg kommer hon upp i ca 1.4-2,85 g/kg. På så vis kan hon antagligen äta mycket proteinfattig kost som ger under 50 g/2000 kcal.

Det är förstås möjligt att hon förbränner under 2000 kcal, men mindre än 1500 kcal vore mycket osannolikt med tanke på att hon växer och är mycket aktiv. Redan där så motsvar E 10% 37,5 g protein eller 1 g/kg kv.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-intaget-av-fett-kolhydrater-och-protein/
Livsmedelsverket säger väl bestämt 0.7?
...
WHO rekommenderar 0,75 gram protein av god kvalitet per kilo kroppsvikt vilket för en vuxen person som äter blandad kost motsvarar cirka 50-60 gram protein per dag. I praktiken får vi oftast i oss betydligt mer om vi äter en blandad kost. I Sverige rekommenderas att 10-20 procent av den energi man får i sig under en dag kommer från protein.
0.75! - och det var ju faktiskt WHO. Mittimellan. Men det du kommer fram till med uträknandet där är i alla fall min poäng, för en underviktig flicka så är det inte svårt att komma upp i en önskvärd/acceptabel/whatever mängd protein på en dag. Problemet verkar vara att få i sig mat alls.

begt
2013-02-21, 09:37
Livsmedelsverket säger väl bestämt 0.7

Protein bör bidra med 10-20 % av det totala energiintaget (E%). Populationsmålet är 15 E%, vilket bör användas för planeringsändamål.

Enligt sidan jag länkade till.

stromming
2013-02-21, 11:51
Syntha-6 med nån chokladsmak

spoonchest
2013-02-21, 12:53
Tack för feedbacken.
Jag är lite inne på om en gainer skulle kunna vara lösningen.

Jag förutsätter att hon äter frukost, lunch och middag regelbundet. För hon går inte ner i vikt. Men hon växer inte som hon ska.
Annars tror jag inte morsan skulle börja mecka med smoothies och råa ägg, utan börjat se över just matlagningen och hennes ätvanor. Att hon är petig med maten kan man ju som förälder jobba sig runt rätt enkelt, då man vet vad barnet äter.
Men det blir kanske svårt att pröva nytt. Att hon blir mätt snabbt kan man ju inte göra mycket åt.

Energirikare ingredienser överlag, och ett kaloririkt mellanmål, med rätt högt proteininnehåll som inte mättar alltför mycket.
Bara på en gainer har man ju runt 4-500kcal.

Ironwoman
2013-02-21, 15:59
Tänk på hur HON kommer att uppfatta det ni gör. Det är trots allt henne det handlar om. Att hälla i henne en gainer på 400-500 kcal så att hon upplever sig tvingad och proppmätt skulle kunna leda till att hon känner att äta är jobbigt och skulle kunna gå vidare och utveckla ätstörningar.

Jag hade ätstörningsproblematik och blev tvångsmatad vilket ledde till att jag sedan minskade måltider för att kompensera. Då kunde det bara handla om att en av föräldrarna gick in på mitt rum och sa att de skulle sitta där till jag ätit upp en banan. Det var över 15 år sedan men jag mår fortfarande dåligt av att äta vissa saker.

Att laga god mat (som man kan gömma kcal in genom gräddsåser eller liknande), pannkakor med sylt och grädde eller liknande och sitta i en lugn avstressad miljö som flera andra varit inne på tror jag är bäst. Lägga in fika mellan måltiderna där alla sitter vid bordet och äter tillsammans.

begt
2013-02-21, 16:03
Tack för feedbacken.
Jag är lite inne på om en gainer skulle kunna vara lösningen.

Jag förutsätter att hon äter frukost, lunch och middag regelbundet. För hon går inte ner i vikt. Men hon växer inte som hon ska.
Annars tror jag inte morsan skulle börja mecka med smoothies och råa ägg, utan börjat se över just matlagningen och hennes ätvanor. Att hon är petig med maten kan man ju som förälder jobba sig runt rätt enkelt, då man vet vad barnet äter.
Men det blir kanske svårt att pröva nytt. Att hon blir mätt snabbt kan man ju inte göra mycket åt.

Energirikare ingredienser överlag, och ett kaloririkt mellanmål, med rätt högt proteininnehåll som inte mättar alltför mycket.
Bara på en gainer har man ju runt 4-500kcal.

Som framgick av räkneexemplet jag gav behöver hon inte ha större fokus på protein än vilken svensson som helst. Möjligen att hon bör ser till att äta just i anslutning till ridningen.

Maine_Cat
2013-02-21, 16:15
Min uppfattning är att vara ytterst försiktig med att smyga in kalorier, utan att veta ordentligt vad som orsakar undervikten är den fastställd? Bra matrutiner gemensamma måltider och laga mat tillsammans utan att kritisera eller påpeka vikten bör räcka. Vara med och påverka måltider under veckan önska favoriter etc.

Woody R
2013-02-21, 16:20
Vaniljkesella, mhmmmm.

LizaK
2013-02-24, 15:08
Jag är definitivt ingen expert på ämnet, så du får ta mitt inlägg med en nypa salt.

För det första - vad fint att du bryr dig så mycket om din lillasyster & vill hjälpa henne.

Har du pratat om det här med era föräldrar? Om inte, kanske en diskussion vore på sin plats, så att ni inte arbetar med problemet på olika håll, utan gemensamt.
När ni väl har en idè om hur ni ska göra, anser jag att ni ska låta din lillasyster säga sitt samt påverka hur hon vill ha det.
Kanske ligger det ingen ätstörning bakom alls - hon kanske bara är ointresserad av mat. Kanske ligger det mer bakom (och om så är fallet kan ni alla behöva kontakta vården för att på bästa sätt kunna hjälpa din lillasyster).

Att "smyga i" henne mat kan verka praktiskt men på sikt lär det nog bara förstöra saker och ting. Bl.a hennes fötroende för er. Det är bättre att vara ärlig. Att säga som det är. Förklara för henne att hon är en flicka som håller på att växa upp. Därmed behöver hon näring. Att hon dessutom är aktiv på fritiden (vilket är BRA & ska uppmuntras) bidrar till att hon behöver äta ännu mer. Förklara att ni nu kommer att ändra kostvanorna lite grann och att om hon ska fortsätta leva som hon gör nu, behöver bjuda till och acceptera detta.
Enkelt och lite hårt men fullt korrekt.

Lycka till!
Mvh Liza