handdator

Visa fullständig version : Hur bra är de med Bodypump ur muskelbyggar syfte?

Figgeduni
2013-02-19, 23:10
Hej, har gymmat ett tag nu och nu har mina polare fått för sig att vi ska börja köra Bodypump. Så jag undrar helt enkelt hur bra det är ur muskelbyggarsyfte att lägga in ett pass bodypump i mitten av min 4-split? Är nämligen så att det känns som att jag tappar lite dagen efter i det jag kör då jag kört bodypump före och undrar om de är värt de elr om det är mer opti att skippa bodypumpen? *flex*

Adama
2013-02-19, 23:13
Det ger usel effekt för muskelbygge. Det är mer effektivt att träna vanlig muskelbyggarträning med tunga/tyngre vikter.

MaxHBG
2013-02-19, 23:18
Skit

Gober
2013-02-19, 23:19
Minimal till ingen effekt alls på muskeluppbyggnad om du nu inte är totalt otränad sedan tidigare?

KevinWest
2013-02-19, 23:24
Kondition

jagärensnnällman
2013-02-19, 23:33
Kommer ge minus gainz

Philley
2013-02-19, 23:37
Kommer ge minus gainz

Inte nödvändigtvis

Gober
2013-02-19, 23:37
Tanken med Bodypump är väl att en redan vältränad kille ska kunna glida in i ett linne, få upp en rejäl pump för att impa på brudarna som kör samma pass?

Arne Persson
2013-02-19, 23:38
Ett skämt av Guds nåde.

PureWhey
2013-02-19, 23:44
/tråd

LillisJ
2013-02-19, 23:45
Ett skämt av Guds nåde.

Så står det "BodyPumpens grundare." under ditt namn :laugh::laugh:

Carnes
2013-02-19, 23:53
Bodypump är djävulens påfund.

Figgeduni
2013-02-19, 23:57
Bodypump + ställa sig längst bak + yoga pantz, i don't complain! :hbang: Men okej, får helt enkelt ta och hoppa över de då! *gah!*

limenka
2013-02-20, 00:04
Hör hört att ett pass med bodypump ger lika bra magträning som 1000ish situps.

edit: kan ha varit bodycombat eller nåt

Rikard Jansson
2013-02-20, 00:09
Hör hört att ett pass med bodypump ger lika bra magträning som 1000ish situps.

edit: kan ha varit bodycombat eller nåt

Det lär faktiskt stämma. Finns inget som kommer i närheten av allt annat jag gjort som bodycombat förutom brottning, men det räknas väl inte.

cero
2013-02-20, 00:21
Figgeduni: Du behöver tung belastning för att bygga muskler, och därför är bodypump kasst. På ett ungefär:

1-5 repetitioner: betoning på styrka
6-12 repetitioner: betoning på volym
13+ repetitioner: betoning på uthållighet

Då väljer du alltså en vikt som du endast klarar att lyfta så många repetitioner. Gå inte till fail för ofta bara, och skippa det i början av dina pass.

Arne Persson
2013-02-20, 01:23
Så står det "BodyPumpens grundare." under ditt namn :laugh::laugh:

Precis! Och jag har även listat ut vilken galen moderator som skrivit in det... Grrr!

:d

Nikodemus
2013-02-20, 07:21
Precis! Och jag har även listat ut vilken galen moderator som skrivit in det... Grrr!

:d

det tog säkert ett år innan jag förstod att det var ett skämt haha :D

aijou
2013-02-20, 07:39
Jag vill minnas att de skrivit om någon studie angående bodypumpens effektivitet på traningslara.se. Jag vill även minnas att resultatet var ganska uruselt både i muskeluppbyggande syfte och i konditionssyfte. Men jag orkar inte leta upp sidan från mobilen. Det är möjligt att det var någon annan stans jag läste det.

Skickat från en mobil enhet.

herzie
2013-02-20, 07:41
det tog säkert ett år innan jag förstod att det var ett skämt haha :D

Haha, samma här....:smash:

Paperbasket
2013-02-20, 07:43
På träningslära har de skrivit om ämnet typ 5 gånger. Har för mig att de tog upp samma saker som redan tagits upp här. It more or less sucks as bygga stora muskler träning. Inte tillräckligt intensivt för konditionsträning och inte tungt nog för styrketräning, har jag för mig.

Arne Persson
2013-02-20, 08:03
Jag vill minnas att de skrivit om någon studie angående bodypumpens effektivitet på traningslara.se. Jag vill även minnas att resultatet var ganska uruselt både i muskeluppbyggande syfte och i konditionssyfte. Men jag orkar inte leta upp sidan från mobilen. Det är möjligt att det var någon annan stans jag läste det.

Skickat från en mobil enhet.

I BodyPump (urk) är tjo och tjimfaktorn den tveklöst viktigaste komponenten.

Scratch89
2013-02-20, 08:40
Sen får man såklart tänka på att Bodypump inte direkt utgett sig för att vara den bästa träningen för att bygga muskler, eller för att få bra kondition. Det är en rolig träningsform där man blir svettig och trött. All träning som får en att återkomma och inte bli permanent fastsjunken i soffan är bra.

Loke
2013-02-20, 08:51
Sen får man såklart tänka på att Bodypump inte direkt utgett sig för att vara den bästa träningen för att bygga muskler, eller för att få bra kondition. Det är en rolig träningsform där man blir svettig och trött. All träning som får en att återkomma och inte bli permanent fastsjunken i soffan är bra.

Exakt. Som en motivationshöjande del i ett större program kan bodypump ha fin muskelbyggande effekt, även om hypertrofin kanske inte uppnås som ett direkt resultat av det passet. Jag vet många som kör den typen av pass som har stora muskler och många som bara kör gym och har små muskler...

dluddeckens
2013-02-20, 09:00
Att kalla det "djävulens påfund" känns tramsigt.

Som min gamle tränare brukade säga: "den bästa träningen är den du gör".

Klart att en elitatlet vinner så mycket på att börja med bodypump, men om man är relativt otränad är det självklart bättre med bodypump än att vara inaktiv den dagen.

z_bumbi
2013-02-20, 09:03
Sen får man såklart tänka på att Bodypump inte direkt utgett sig för att vara den bästa träningen för att bygga muskler, eller för att få bra kondition.

Från deras hemsida:

"BODYPUMP™, the original LES MILLS™ barbell class, will sculpt, tone and strengthen your entire body, fast!

Great bodies aren't born, they are transformed, using the proven BODYPUMP™ formula: THE REP EFFECT™ a breakthrough in resistance workout training. Focusing on low weight loads and high repetition movements, you'll burn fat, gain strength and quickly produce lean body muscle conditioning.

BODYPUMP™ is one of the world's fastest ways to get in shape as it challenges all of your major muscle groups while you squat, press, lift and curl."

Arne Persson
2013-02-20, 09:36
Från deras hemsida:

"BODYPUMP™, the original LES MILLS™ barbell class, will sculpt, tone and strengthen your entire body, fast!

Great bodies aren't born, they are transformed, using the proven BODYPUMP™ formula: THE REP EFFECT™ a breakthrough in resistance workout training. Focusing on low weight loads and high repetition movements, you'll burn fat, gain strength and quickly produce lean body muscle conditioning.

BODYPUMP™ is one of the world's fastest ways to get in shape as it challenges all of your major muscle groups while you squat, press, lift and curl."

Med tanke på att Herr Les Mills själv troligen har en 50 meters bassäng fylld med pengar så har han troligen rätt!:d
"Det är tur att det kvinnliga släktet existerar", anser han säkert.;)

Anders The Peak
2013-02-20, 09:39
Men antagligen bra mycket roligare för kvinnor som trivs att göra saker tillsammans och inte som ensam är stark gymrats med alla dessa tics/beteenden ... :)

Arne Persson
2013-02-20, 09:40
Men antagligen bra mycket roligare för kvinnor som trivs att göra saker tillsammans och inte som gymrats med alla tics som de oftast har... :)

Som sagt... tjo och tjim...:)

Latissimus Dorsi
2013-02-20, 09:53
Med tanke på att Herr Les Mills själv troligen har en 50 meters bassäng fylld med pengar så har han troligen rätt!:d
"Det är tur att det kvinnliga släktet existerar", anser han säkert.;)

Så sa jag en gång i tiden, ringer fortfarande i öronen efter örfilen jag fick av TM PK-maffian :D

Hög igenkänningsfaktor på att man faktiskt trodde du va mr bodypump :D

z_bumbi
2013-02-20, 10:06
Frågan är fortfarande hur det är för att bygga muskler och där är effekten självklart högst tveksam och jag skulle ha svårt att rekommendera det till någon. Vill de göra något annat så ser jag mer nytta med gympa, yoga, spinning etc och BP kommer bara in om de helt har tröttnat på styrketräningen men då är de inte heller så intresserade av att bygga muskler.

Att det är bättre att man rör på sig än att inte göra det, att det går att skapa och upprätthålla en rimlig styrke- och konditionsnivå med BP eller att man förbrukar energi är det väl ingen som ifrågasätter?

filmjölk
2013-02-20, 10:17
Jag tycker ni är onödigt hårda mot Bodypump nu. Det räcker att titta på kvinnor som tränar bodypump för att iaf jag kan dra slutsatsen att bodypump ger med tiden en väldigt snygg figur.

Ponde
2013-02-20, 11:35
Ger en "snygg figur" om man redan från början var i helt ok-skick förrän man började träna BP. Sedan är "snygg figur" subjektivt och alla tycker olika, jag skulle inte säga att de nästan pinnsmala fitnesstjejerna man ser på vissa gym är attraktiva.
"Snygg figur" handlar i sista hand om vad du äter och hurdana gener du har som sedan påverkar hur kroppen ser ut.

filmjölk
2013-02-20, 11:55
Ger en "snygg figur" om man redan från början var i helt ok-skick förrän man började träna BP. Sedan är "snygg figur" subjektivt och alla tycker olika, jag skulle inte säga att de nästan pinnsmala fitnesstjejerna man ser på vissa gym är attraktiva.
"Snygg figur" handlar i sista hand om vad du äter och hurdana gener du har som sedan påverkar hur kroppen ser ut.

Låt ett gäng smalfeta otränade tjejer och damer träna BP 2-3 ggr i veckan ett par år (utan att ändra diet) och jag vågar nästan lova att majoriteten har utvecklat lite muskler på armarna, fått köttigare skinkor, mindre daller, markeringar på ryggen och tränat upp muskler på pinnbenen - dvs fått en snygg figur.

Tolkia
2013-02-20, 12:06
Nu var ju TS fråga inte om hen skulle bygga stora muskler av BP utan om det var så enormt nedbrytande att hen skulle tappa en massa. Det tror jag inte. BP är, som många redan pekat ut, väldigt långt ifrån vad Les Mills marknadsför det som (vilket kanske iofs säger mer om sjuk marknadsföring än om BP, då Les Mills halleluja-marknadsför samtliga sina konceptpass som det bästa som någonsin uppfunnits - illustrerat med svårartat photoshoppade foton, det år Petter Ehrnvall var på affischerna gick det knappt att känna igen honom), men det är ju inte något slags magisk muskelätarsport som gör att fyra dagars träning i veckan automagiskt görs om till noll.

Tycker man att det är kul att köra ett pass i veckan ser jag inga problem med det. Att man upplever sig prestera sämre på gymmet dagen efter tror jag inte beror på att den hemska BP:n har ätit upp ens muskelmassa, utan på att man är stel och stum efter att ha tränat på ett sätt man inte är van vid. Det brukar bli bättre när man har kört några gånger.

SteelPulse
2013-02-20, 12:07
Från deras hemsida:

Det där stämmer väl alldeles utmärkt för vissa som skulle skippa effektivare träningspass efter tre gånger och avstå från träning.

dennis89
2013-02-20, 12:08
Låt ett gäng smalfeta otränade tjejer och damer träna BP 2-3 ggr i veckan ett par år (utan att ändra diet) och jag vågar nästan lova att majoriteten har utvecklat lite muskler på armarna, fått köttigare skinkor, mindre daller, markeringar på ryggen och tränat upp muskler på pinnbenen - dvs fått en snygg figur.
Definitionen av snygg figur är personlig, men ja det kommer antagligen synas att de rör på sig några gånger i veckan.

gratefuldead
2013-02-20, 12:09
Kunde 50 cent bygga upp sin fysik på armhävningar kan man nog komma långt på bodypump.

;)

King Grub
2013-02-20, 13:59
Kondition

Nej, inte det heller.

MaxHBG
2013-02-20, 14:42
http://traningslara.se/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/

KevinWest
2013-02-20, 15:30
Nej, inte det heller.

Det jag menade var att om man ska placera bodypump i ett fack så hade jag valt att placera det i kondition snarare än styrketräning.

Jag har iof aldrig gått på ett bodypump pass, men de som dräller ut från gruppträningssalen brukar vara rätt andfådda.

Silencer
2013-02-20, 15:35
Om du är otränad kanske du får lite effekt, annars nej. Oavsett finns bättre alternativ!

Nikodemus
2013-02-20, 15:40
http://traningslara.se/falsk-marknadsforing-kring-bodypump/

fan jag snöade in i det där kommentatorsfältet. hur gick det för guddi, gick han den där instruktörsutbildningen? : D

Ponde
2013-02-20, 16:11
Andfådd kan man bli av ett tugnt mark/böj-sett också, är väl ingen bra mätstolpe på hur bra man tränat sin "kondition" ett givet pass...

Sniggel
2013-02-20, 16:53
Tanken med Bodypump är väl att en redan vältränad kille ska kunna glida in i ett linne, få upp en rejäl pump för att impa på brudarna som kör samma pass?

Jepp.

Sniggel
2013-02-20, 16:57
Jag tycker ni är onödigt hårda mot Bodypump nu. Det räcker att titta på kvinnor som tränar bodypump för att iaf jag kan dra slutsatsen att bodypump ger med tiden en väldigt snygg figur.

Är det så att kvinnor som gillar att träna, i högre utsträckning tränar bodypump?
Då kan det vara så att de bygger muskler av annan träning, men även råkar utöva bodypump just för att de gillar att träna.

cero
2013-02-20, 17:21
Är det så att kvinnor som gillar att träna, i högre utsträckning tränar bodypump?
Då kan det vara så att de bygger muskler av annan träning, men även råkar utöva bodypump just för att de gillar att träna.

Antagligen, ja. Och dessa kvinnor lär ju också tänka mer på vad de äter.

Knatcharn
2013-02-21, 11:32
En förbättrad kondition kan ge positiva effekter på styrketräningen så det behöver inte vara dåligt.

King Grub
2013-02-21, 11:35
Men man får ju inte bättre kondition av bodypump.

Fifteen men and 15 women completed a Body Pump workout in which VO2 and heart rate (HR) were measured continuously. The workout was performed at a mean VO2 of 14.8 ml·kg−1·min−1 (29.1% of VO2peak), HR of 123.6 b·min−1 (63.0% of HRmax), and caloric expenditure of 5.3 kcal·min−1. Tracks using primarily the lower body had higher (p < 0.01) O2, HR, kcal·min−1, and weight lifted than tracks using primarily the upper body. Men had higher (p < 0.05) VO2, HR, percentage HRmax, total kilocalories, and kcal·kg−1·min−1 during Body Pump than women, but there were no differences (p > 0.05) for VO2 in ml·kg FFM−1·min−1 and kcal·kg FFM−1·min−1. Responses were below that necessary to elicit an aerobic-training effect and were lower than responses previously reported with circuit weight training.

http://www.setantacollege.com/wp-content/uploads/Journal_db/00124278-200005000-00005.pdf

Tolkia
2013-02-21, 11:40
Varför envisas folk med att kalla BP för konditionsträning? Jag som faktiskt kör BP har aldrig ens övervägt att göra det. Iofs minns jag någon tråd där man skulle berätta vad man körde för konditionsträning, och där folk på fullt allvar började skriva om sina högreps, så jag kanske inte borde vara förvånad.

Vad jag kan tänka mig att det skulle bidra med, om man annars tränar vanlig styrketräning, är väl mer koordination. Jag ser många som ändå annars är bra på gymmet som har förvånansvärt svårt att följa en ledare och göra saker i takt till musik, och det i sig är nog inte fel att förbättra. Om man nu tycker att det är kul.