handdator

Visa fullständig version : Vad håller jag på med?!

Savedbythebell
2013-02-19, 18:12
Jag har nyss börjat styrketräna igen och intresset är stort, speciellt för kost och näring! Jag går väldigt högt upp i att jag får i mig det jag behöver och jag får den sömn jag skall ha.

Har dock ett litet problem; Får jag i mig det jag behöver?

Mina stats:
Längd: 169
Vikt (Morgon): 65kg
Kön: Pojke
Ålder: 22

Mitt upplägg:
Tränar efter nybörjar schemat i denna tråd
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Kör styrkan 2-3 gånger i veckan med ett konditionpass

Jag vill ligga i balans, alltså inte hålla på och trycka allt jag kommer över i huvudet, gå upp en massa i onödan för att sen leva tråkigt i ett par månader för att få fram rutorna, nej, jag vill ha det balanserat. Möjligtvis ligga lite över vad jag behöver för att vara säker på att musklerna mina växer så mycket som möjligt.

Här har ni ett par exempel på hur mina dagar kan se ut:

Frukost:
75g Havregryn min
5dl Mjölk 3.0%

Tidigt mellanmål:
1 hel banan

Lunch:
100g Ris
140g Kyckling filé
30g Sweet chili

Eftermiddags mellanmål:
250g Kesella 1%
1 port FUN light

Middag:
170g Nötfärs 10-12% fett
1 hamburgarbröd
60g Creme cheese

Övrigt:
1 portion shake (Whey-80)

P/K/F: 164g Protein / 250g Kolhydrater / 66g Fett
Kalorier: 2258
__________________________________________________ ____________

Frukost:
3dl Mjölk 3%
70g Havregryn min

Tidigt mellanmål:
1 hel banan
1.5 ägg (big ass ägg)

Lunch:
100g Kokt ris
130g Kyckling filé
30g Sweet Chili

Eftermiddags mellanmål:
130g Kesella 1% fet
1 port FUN light

Middag:
1st Kebab tallrik (1000kcal)

Övrigt:
1st Lingongrova
30g Cream cheese
90g gröna kärnfira vindruvor

P/K/F: 124g Protein / 231g Kolhydrater / 94g Fett
Kalorier: 2245

Frukost:
1 Portion havregryn (277 kcal)
2.5dl Mjölk 3%
70g Lingongrova
10g Bregott extra salt
4 skivor rökt salami

Tidigt mellanmål:

Lunch:
80g Skånemejeri kvarg 0.3%
80g Tonfisk
35g Pesto
90g Fusilli pasta

Eftermiddags mellanmål:
230g Kesella 1% fett
1 port. FUN light

Middag:
280g Kokt ris
130g Kyckling filé
70g Lidl kvarg
5g Sweet chili

Övrigt:
2 skopor Whey-80

P/K/F: 183g Protein / 251g Kolhydrater / 71g Fett
Kalorier: 2380

Såhär ser mina dagar ut. Varit mycket kyckling på senaste, äter mycket nötfärs, fläskfilé, ryggbiff, fisk (torsk/spätta/lax osv)

Får jag i min de värden jag behöver för att öka i muskelmassa utan att lägga på mig allt för mycket fett?

Har jag glömt något hojta så hojta till är ni snälla!

Tack på förhand!

RobinEH
2013-02-19, 18:15
Grönsaker är ju inte så farliga att äta.

Savedbythebell
2013-02-19, 18:17
Grönsaker är ju inte så farliga att äta.

Oj ja det glömde jag nämna, jag äter en del grönt, lägger bara inte till det :em:

tjing
2013-02-19, 18:18
Var beredd på att det tar en hel evighet (bokstavligt talat) att bygga på "balans". Det är något som låter fint i teorin men i praktiken inte leder till mycket förutom i fall där individer tränar troget i många år och sköter kosten och återhämtning.

Sportfiskaren
2013-02-19, 18:20
Får jag i min de värden jag behöver för att öka i muskelmassa utan att lägga på mig allt för mycket fett?

Finns ingen som kan svara på den här frågan. Beror på alltför många faktorer.

Men, generellt sett, ligger du på ett kaloriöverskott och styrketränar kommer du att öka i muskelmassa och fettvikt.

apfel
2013-02-19, 18:52
Var beredd på att det tar en hel evighet (bokstavligt talat) att bygga på "balans". Det är något som låter fint i teorin men i praktiken inte leder till mycket förutom i fall där individer tränar troget i många år och sköter kosten och återhämtning.
vet inte riktigt om jag håller med. jag är fullt övertygad om att det går att bygga bra och öka på balans, jag har själv gjort det nu under några månader.
såhär har det sett ut för mig:
Deff ner från 72.4 till 60kg på 7 månader (avslutade i november). en "set period" då man går upp några kilo för att man lägger på sig vätska efter deffen, nu mer än 3 månader senare väger jag lika mycket som efter "set perioden" på cirkus 2 veckor f ö.. 62kg morgonvikt.

ökningar?
- o ja.

November, 12/11

Cykel 2, wave 2, Bänkpress
62.5x11[F] d v s till fail.

Februari, 18/2

Cykel 5, Wave 2, Bänkpress
70x11 inte till fail.

Och bänken är det jag anser mig själv ha ökat sämst i...

För att inte fotobomba tråden så hänvisar jag till två sidor i min journal, s.19 (bild på slutet av deffen och början också för den delen) & s.21 (bild tagen efter tungt böj-set, i början av februari) inte ultimata bilder att jämföra men jag tar inte så mycket bilder. En sak de som läser detta bör veta är att jag inte tränar för hypertrofi utan endast för styrka och uthållighet.

Savedbythebell
2013-02-19, 18:57
Okej, ett rakt svar är väl inte att förvänta när man pratar om detta ämne antar jag, men ser det ut som att jag får i mig för lite kalorier då?

apfel
2013-02-19, 19:02
Okej, ett rakt svar är väl inte att förvänta när man pratar om detta ämne antar jag, men ser det ut som att jag får i mig för lite kalorier då?
omöjligt att säga då du inte anger allt du gör under dagen. men gissningsvis ser det inte omöjligt ut att du ligger på balans.

testa. kör två veckor, går du upp i vikt? ner i vikt?
- nej, bra.
- ja, justera!

Savedbythebell
2013-02-19, 20:20
omöjligt att säga då du inte anger allt du gör under dagen. men gissningsvis ser det inte omöjligt ut att du ligger på balans.

testa. kör två veckor, går du upp i vikt? ner i vikt?
- nej, bra.
- ja, justera!

Jag vill gärna gå upp i vikt, skall bara vara mestadels muskler :)
Lättaste är kanske att mäta lite olika kropsdelar och ställa mig på vågen och hålla koll på båda delarna och justera kost efter resultat.

Antar att det är väldigt individuellt men vad är hälsosamt att gå upp per månad?

1684_
2013-02-19, 20:30
fett e inte heller farligt, typ fet fisk, avokado och sånt,