handdator

Visa fullständig version : Känner mig övermätt på 2500kcal?

Fff12
2013-02-19, 17:50
Tjena.

Har i några veckor kört en deff på alldeles för lite kalorier. Har tappat mycket ork och även lite muskelmassa.
Jag vill nu gå tillbaka till balansvikt, och ska enligt uträknande äta mellan 2000-2500 kcal/dag. Har försökt att komma upp i den kcalmängden, men det är inte lätt! Känner mig jättefull på mat från morgon till kväll, och dagen efter vaknar jag fullt mätt. Har också gått upp 2kg nu när jag börjat äta 2000/2500 kcal. Kan det vara vattenvikt? Har precis börjat äta så mycket.
Vänjer sig kroppen efter ett tag och återgår till vikten jag hade, eller kommer jag att fortsätta öka i vikt?

En normal dag ätarväg (har koll på kalorierna ganska exakt)

Frukost 08.00:
kvarg 250g ~ 175kcal
paulins musli portion ~ 145kcal
Kokt ägg ~ 85 kcal
Macka ~ 100 kcal
Skinkskivor ~ 20kcal
Banan ~ 100kcal
=625 kcal

Lunch kl 11.30:
Skollunch ~ 500 kcal (håller koll på vad det är och mängd)

Mellanmål: kvarg eller något runt 200 kcal

Middag: tonfisk, räkor, kyckling med pasta, ris, broccoli
Runt 5-600kcal

Kvällsfika: väger upp de kalorier som är kvar med vad som helst, oftast keso,kvarg, mackor med skinka. Blir grismätt av detta mål.

Vad ska jag göra för att känna mig mindre mätt och mer smidig, inte gå med full mage hela dagen och känna mig övermätt, men ändå äta nyttigt och bra?
Hoppas ni förstår! Någon som känner igen sig kanske?

Vikt 68-69
Längd 184
Man
Tacksam för goda svar!

Provrörsbarn
2013-02-19, 18:10
Tjena.

Har i några veckor kört en deff på alldeles för lite kalorier. Har tappat mycket ork och även lite muskelmassa.
Jag vill nu gå tillbaka till balansvikt, och ska enligt uträknande äta mellan 2000-2500 kcal/dag. Har försökt att komma upp i den kcalmängden, men det är inte lätt! Känner mig jättefull på mat från morgon till kväll, och dagen efter vaknar jag fullt mätt. Har också gått upp 2kg nu när jag börjat äta 2000/2500 kcal. Kan det vara vattenvikt? Har precis börjat äta så mycket.
Vänjer sig kroppen efter ett tag och återgår till vikten jag hade, eller kommer jag att fortsätta öka i vikt?

En normal dag ätarväg (har koll på kalorierna ganska exakt)

Frukost 08.00:
kvarg 250g ~ 175kcal
paulins musli portion ~ 145kcal
Kokt ägg ~ 85 kcal
Macka ~ 100 kcal
Skinkskivor ~ 20kcal
Banan ~ 100kcal
=625 kcal

Lunch kl 11.30:
Skollunch ~ 500 kcal (håller koll på vad det är och mängd)

Mellanmål: kvarg eller något runt 200 kcal

Middag: tonfisk, räkor, kyckling med pasta, ris, broccoli
Runt 5-600kcal

Kvällsfika: väger upp de kalorier som är kvar med vad som helst, oftast keso,kvarg, mackor med skinka. Blir grismätt av detta mål.

Vad ska jag göra för att känna mig mindre mätt och mer smidig, inte gå med full mage hela dagen och känna mig övermätt, men ändå äta nyttigt och bra?
Hoppas ni förstår! Någon som känner igen sig kanske?

Vikt 68-69
Längd 184
Man
Tacksam för goda svar!

Dricka kalorier brukar hjälpa, så som mjölk.

Fff12
2013-02-19, 18:30
Ja det har du rätt i. Men jag har legat på kcal runt 2000 och ändå gått upp nu när jag börjat äta upp till den kcalmängden. Kan det ha att göra med att maten jag äter är "tung"?

Hennish
2013-02-19, 18:59
Sluta käka kvarg och allmän deffmat, byt ut kycklingen mot fetare alternativ som t.ex. fläskkarré, lägg till gräddsåser, drick mjölk/vassle/kasein etc etc. Vill också ha dina problem :(

Fff12
2013-02-19, 19:18
Sluta käka kvarg och allmän deffmat, byt ut kycklingen mot fetare alternativ som t.ex. fläskkarré, lägg till gräddsåser, drick mjölk/vassle/kasein etc etc. Vill också ha dina problem :(

Det som känns konstigt är väll mest att jag gått upp lite/ känner mig tjock nu när jag precis börjat äta mer. Vad kan det den lilla viktuppgången bero på? Har ju koll på kalorierna!

Hennish
2013-02-19, 19:22
Kan ju vara så att du gått upp några kilo i vätska som du tappat ifall du hållit en väldigt kolhydratfattig kost under din deff.

Bryggan
2013-02-19, 19:45
Håller med provrörsbarn, är du inte laktosintolerant så drick mjölk.!

Fff12
2013-02-19, 20:18
Håller med provrörsbarn, är du inte laktosintolerant så drick mjölk.!

Tack för tipset!

Kommer min vikt att öka lite nu när jag ökat kolhydratintaget, men ändå ligger på kaloribalans?

vicarious
2013-02-19, 20:20
Sluta äta massa mättande, kalorisnåla livsmedel? T ex kvarg, keso, tonfisk.

Reaper123
2013-02-20, 11:33
Dom flesta har redan påpekat det, för ja... man blir mätt av att äta bra och proteinrikt. Så sluta upp med detta om du vill känna mindre mättnad, för du blir inte fet av vanlig mat ;)

Denna tråd kanske kan hjälpa, trots att den handlar om att gå upp i vikt:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

När jag slutade deffa och började bulka (kontrollerat) så hade jag också problem med att få i mig mina kalorier (kände mig dock aldrig spymätt), men jag äter desto mer och "alla" kalorier inom en timme (kör PF) så har helt enkelt valt att sluta äta enbart mättande livsmedel + att jag vant magen av mer mat så nu är det inte längre ett problem!

Fff12
2013-02-20, 21:40
Dom flesta har redan påpekat det, för ja... man blir mätt av att äta bra och proteinrikt. Så sluta upp med detta om du vill känna mindre mättnad, för du blir inte fet av vanlig mat ;)

Denna tråd kanske kan hjälpa, trots att den handlar om att gå upp i vikt:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376

När jag slutade deffa och började bulka (kontrollerat) så hade jag också problem med att få i mig mina kalorier (kände mig dock aldrig spymätt), men jag äter desto mer och "alla" kalorier inom en timme (kör PF) så har helt enkelt valt att sluta äta enbart mättande livsmedel + att jag vant magen av mer mat så nu är det inte längre ett problem!

Tack för tipsen, uppskattas!

rogerQ
2013-02-21, 01:32
Går du upp i vikt så äter du med hundra procents säkerhet "för mycket" kalorier. Ät inte så mycket överhuvud taget och sluta räkna kalorier för du räknar ju uppenbarligen fel. Ät så du blir mätt men inte mer.

z_bumbi
2013-02-21, 11:24
Går du upp i vikt så äter du med hundra procents säkerhet "för mycket" kalorier.

Nej för det går också att återhämta sig efter en period med lite mat och mycket träning, då ökar kroppsvikten i början men sen avtar den ökningen och personerna kan t o m gå ner i vikt igen då de fortfarande ligger på underskott.
En hel del förväxlar den viktuppgången med att de faktiskt går upp i fett och så drar de ner igen, nästa gång de testar så händer samma sak och det uppfattas som att de inte kan äta mer än vad de gör utan att bli fetare. Ganska många blandar också ihop att de har mer mat i magen med att de går upp i fett där men de missar att maten i sig väger och också ger ökat omfång.

För de som deffat/bantat något så när normalt så kan det räcka med att låta vikten stabiliseras sig i 1-2 veckor och sedan se vad som händer på vågen. Då verkar de flesta ha återhämtat sig.

rogerQ
2013-02-21, 13:45
Ok, erkänner att jag förenklade och generaliserade lite för mycket. Men lösningen är hur som helst inte att ersätta fast föda med proteindrinkar som vassle och kasein.

Mental
2013-02-21, 14:46
Ok, erkänner att jag förenklade och generaliserade lite för mycket. Men lösningen är hur som helst inte att ersätta fast föda med proteindrinkar som vassle och kasein.

Varför inte? Flytande kalorier mättar sämre, så för att inte känna sig mätt hela tiden kan man ju dricka delar av energibehovet.

rogerQ
2013-02-21, 15:13
Varför inte? Flytande kalorier mättar sämre, så för att inte känna sig mätt hela tiden kan man ju dricka delar av energibehovet.

Ja, men en person som har deffat på för lite kcal och nu har gått upp i vikt och äter enligt honom 2000 kcal som är väldigt lite och klagar på att han är för mätt. Mina varningklockor ringer, det kanske inte dina gör, men det här är uppenbarligen en person som har problem, och problempersoner ska inte dricka sina kalorier.

herzie
2013-02-21, 17:19
Det jag reagerar på är "ska enligt uträknande äta mellan 2000-2500 kcal/dag". Vet du inte vad/hur mycket du åt under deffen? Du ska ju inte behöva RÄKNA ut detta, utan bara höja lite.
Som du skriver ser det ut som om du inte vet vad du utgick ifrån.
Gick du konstant ned i vikt under deffen, och i så fall i vilken takt?
2000-2500 är ju också ett ganska stort spann.