Visa fullständig version : Tips på medialösningar
Sparven från Minsk
2013-02-19, 14:58
Behöver lite input och tips på smidiga och smarta medialösningar.
Har införskaffat en ny tv (Samsung smart tv)
Ska införskaffa ny bärbar dator (Asus Zenbook prime)
Datorn kommer stå på ett skrivbord knappt 2 m från tv:n. Min tanke var att dra HDMI kabel längs golvet direkt till tv:n från datorn så kan jag med en knapptryckning klona bilden till tv.
Koppla in antningen en extern HDD till datorn för att få plats med alla filmer, alt en NAS så även paddan och luran kan få tillgång till grejerna.
Till Tv:n har jag kopplat förstärare och golvhögtalare.
I mitt tycke känns detta som den smartaste lösnnigen, slipper jag en extern mediaspelare och kan surfa, se film, musik via tv:n.
Frågan är om en extern HDD är bättre än en NAS för detta.
Input? Shoot!
Extern HDD kommer vara billigare, och ska du ändå alltid ha dne inkopplad till din laptop så kan du ju dela ut den så övriga enheter på ditt nät kommer åt den, precis som en extern NAS.
I övrigt känns lösningen att alltid behöva ha sin laptop inkopplad till en HDMI-sladd speciellt smart eller smidig, men det är kanske en fråga om personliga preferenser.
http://xbmc.org ett måste imo att ha på datorn sen isåfall :)
Extern HDD kommer vara billigare, och ska du ändå alltid ha dne inkopplad till din laptop så kan du ju dela ut den så övriga enheter på ditt nät kommer åt den, precis som en extern NAS.
I övrigt känns lösningen att alltid behöva ha sin laptop inkopplad till en HDMI-sladd speciellt smart eller smidig, men det är kanske en fråga om personliga preferenser.
Självklart ska det stå "I övrigt känns INTE lösningen att alltid behöva ha sin laptop inkopplad till en HDMI-sladd speciellt smart eller smidig..."
Sparven från Minsk
2013-02-19, 15:36
Självklart ska det stå "I övrigt känns INTE lösningen att alltid behöva ha sin laptop inkopplad till en HDMI-sladd speciellt smart eller smidig..."
Kändes som ett relativt billigt sätt. Smidigare sätt?
Glömde ju att säga att datorn kommer styras med trådlöst tangentbord och mus :)
Boxee box med Boxxe+, solklart val imo.
Har laptop, har nas, har externa, Boxeen har fortfarande en solklar plats här.
Med ett NAS behöver du ju också inte ha igång laptopen hela tiden.
Kändes som ett relativt billigt sätt. Smidigare sätt?
Glömde ju att säga att datorn kommer styras med trådlöst tangentbord och mus :)
Billigt ja, men inte smidigt :D
Eller, det beror ju på hur man använder sin dator. Jag har min laptop i soffan oftast, och då känns det ju inte smidigt att behöva koppla in sladdar, så i mitt fall är det smidigare att ha en dedikerad dator kopplad till min TV (den agerar även NAS).
Trådlös tangentbord och mus ville jag också slippa, så kör en minifjärr alternativt sätter igång serier/filmer osv via plex-appen på iphonen eller ipaden.
Sparven från Minsk
2013-02-19, 15:42
Billigt ja, men inte smidigt :D
Eller, det beror ju på hur man använder sin dator. Jag har min laptop i soffan oftast, och då känns det ju inte smidigt att behöva koppla in sladdar, så i mitt fall är det smidigare att ha en dedikerad dator kopplad till min TV (den agerar även NAS).
Trådlös tangentbord och mus ville jag också slippa, så kör en minifjärr alternativt sätter igång serier/filmer osv via plex-appen på iphonen eller ipaden.
Okej :)
Min laptop kommer nog mer vara stationerad på skrivbordet. Varför jag inte kör på en stationär dator är ju för att in case att jag vill ha med mig den.
Så sladden kan lika väl sitta i haha.
HAr en Padda för soffsurf, men tanken är att surfa mer via datorn kopplad till tv.
Skulel kunna styra datorn med paddan, men tycker en riktig mus och tangentbord på soffbordet är klart bättre (om än inte lika smidigt och hightec)
Okej :)
Min laptop kommer nog mer vara stationerad på skrivbordet. Varför jag inte kör på en stationär dator är ju för att in case att jag vill ha med mig den.
Så sladden kan lika väl sitta i haha.
HAr en Padda för soffsurf, men tanken är att surfa mer via datorn kopplad till tv.
Skulel kunna styra datorn med paddan, men tycker en riktig mus och tangentbord på soffbordet är klart bättre (om än inte lika smidigt och hightec)
Aha, ja, ska den alltid stå på skrivbordet så är det en annan femma.
Plex (eller kanske xbmc) hade jag nog kollat på ändå. Kostar ju inget så kan vara värt att testa. Jag trivs iaf fint med att köra plex på datorn och sen bläddra i bilbioteket med telefon/platta och starta filmer/serier genom telefon/platta.
Jag kör med en rapsberry pi, som jag kör xbmc på. Pi kostar väl ca 35$.
Så strömmar jag film från datorn.
Dunka in Plex-appen på TVn och kör igång Plex Media Center på datorn.
Klart!
Fredriiik
2013-02-19, 20:40
när du har en tv från Samsung så är det bara att tanka hem samsung allshare till datorn. Jag kör 20gb filmer via det trådlöst utan lagg. Så jävla smidigt så det inte finns!!!
Inga HDMI-kablar eller andra program behövs :)
Sparven från Minsk
2013-06-01, 09:56
Ny fråga!
Att koppla till tv för att kunna spela upp film, surf med mera.
Denna:
Acer Aspire Revo L70 (http://cdon.se/hemelektronik/htpc_acer_aspire_revo_l70_amd_e450_4gb_750gb_radeo n_hd_6320_wlan_w7hp-20931984?gclid=CLO_4Na8wrcCFTJ6cAodmyQA6Q)
Eller:
Apple mini (http://cdon.se/hemelektronik/apple_mac_mini_core_i5_2.5ghz%2f4gb%2f500gb%2finte l_hd_graphics-22445143)
Alt:
Playstation 3 slim (http://cdon.se/spel/playstation_3_slim_500gb-21388814)
I soffan kör jag samsung chrome. Skulle nog vilja ha en stationär dator för mer ergonomiskt arbete samt kunna leka mer i excel, ladda hem saker med mera (chrome är lite begränsad).
En PS3 blir ju enbart mediaspelare då, men de två andra fungerar jy även ypperligt som stationära datorer, främst macen då men är lite anti den då jag mer gilla android och windows.
Böket blir kanske att måsta ha en hdi switch för att växla mellan tv skärm och en datorskärm.
Allt jag gör är surf, ladda hem, YT och lite lätt excel och liknande.
Tankar, ideer tips?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.