handdator

Visa fullständig version : Mycket kolhydrater före, under och efter träning

Määng
2013-02-19, 11:15
Har lite svårt att få i mig nog med kalorier nu under bulken eftersom jag ogillar att äta. Fuskar redan som det är med grädde, fet mjölk, kaloririka smoothies osv men det hjälper inte. Att dricka kalorierna är att föredra så jag tänkte ifall jag kan dricka 50 gram maltodextrin före, under och efter träningen eller ifall det blir för mycket?

King Grub
2013-02-19, 11:17
För mycket för vad?

Det är nog mer än du har nytta av under själva passet, då tarmens upptag är begränsat till runt 1 gram per minut, men någon skada gör det inte, om du inte blir risig i magen av det.

frekar3
2013-02-19, 11:35
Skulle själv föredragit omkring 0,5xkroppsvikten innan träning, (eller 50 gram om du nu vill det)
För att sedan bara dricka vatten under passet. Eventuellt BCAA/EAA under längre träningspass om du känner att det behövs.

För att sedan dra i sig lika mycket malto som protein efter träning. (30g Vassle = 30g Malto/10g EAA = ca 30g Malto)

Määng
2013-02-19, 11:51
För mycket för vad?

Det är nog mer än du har nytta av under själva passet, då tarmens upptag är begränsat till runt 1 gram per minut, men någon skada gör det inte, om du inte blir risig i magen av det.

Jo, jag antog att det var mer än vad som behövdes men jag vill bara ha i mig kalorierna och tänkte att bästa tillfället för ett sånt intag bör var runt träningen.
Med för mycket tänkte jag nog mest på om det va lika "dåligt" som att slänga i sig samma mängd någon annan tid på dygnet och ifall de är ohälsosamt med ett så stort intag.

Rober
2013-02-19, 15:40
För mycket för vad?

Intressant!
Om man överskrider tarmens upptagningsförmåga, innebär det då att kolhydraterna inte kan räknas till kcal-överskottet?

En närliggande fråga som jag har: ifall man på en vilodag ligger på kcal-överskott men endast äter morgon / kväll, bygger kroppen sämre då jämfört med om man hade haft ett jämnt intag av kalorier? Eller är timing av kostintag enbart viktigt just runt träningstillfället?

nitz
2013-02-19, 15:50
Intressant!
Om man överskrider tarmens upptagningsförmåga, innebär det då att kolhydraterna inte kan räknas till kcal-överskottet?

Det räknas till.

En närliggande fråga som jag har: ifall man på en vilodag ligger på kcal-överskott men endast äter morgon / kväll, bygger kroppen sämre då jämfört med om man hade haft ett jämnt intag av kalorier? Eller är timing av kostintag enbart viktigt just runt träningstillfället?
Det är mest viktigt kring träning, måltidsfrekvens i övrigt verkar inte vara den avgörande betydelsen, men det är inte omöjligt att det kan påverka på något plan.

stargate
2013-02-19, 16:24
Jag blandar ihop och dricker under träning:

1 dl Malto
2 dl proteinpulver
1 tesked kreatin

Detta funkar bra för mig + att jag slipper tänka på att blanda en proteindrink när jag kommer hem och är trött. Enda nackdelen är att drinken inte riktigt släcker törsten under gympasset.

vicarious
2013-02-19, 16:34
Jag blandar ihop och dricker under träning:

1 dl Malto
2 dl proteinpulver
1 tesked kreatin

Detta funkar bra för mig + att jag slipper tänka på att blanda en proteindrink när jag kommer hem och är trött. Enda nackdelen är att drinken inte riktigt släcker törsten under gympasset.

Varför dricker du kreatinet under passet och inte efter?

stargate
2013-02-19, 16:58
Varför dricker du kreatinet under passet och inte efter?

För att det är smidigt att dricka allt på samma gång (blandar allt i samma shake)