handdator

Visa fullständig version : Kalipermätning på sig självt?

Victuhh
2013-02-19, 01:30
God kväll nattkoloiter :)

Någon här som sitter på en budget-kaliper och brukar mäta sig själv? Jag planerar min deff nu i mars och tänkte kolla BF före och efter dieten. Nu kostar detta 400kr att göra på ett lokalt gym i trakten men efter lite googlande och sökningar visar det sig att det finns budgetkalipers att köpa för ca 200kr.

Kan det vara bättre att slå till på en sådan istället? Frågorna är ju då, diffar resultaten så mycket på en ordentlig dyr kaliper än en plastversion samt en förstamätare eller en PT?

Mätningen blir ju aldrig 100% även om jag inte gör den själv och betalar de dyra slantarna till fingymmet, hur eller hur, jag tänkte att det skulle ge mig ett hum av fettprocenten och ha som mät och jämför-värde inför framtida dieter så behöver inte vara superexakt!

Tack och god natt :)

EDIT: ber om ursäkt för stötande stavfel i rubrik :D

AronP
2013-02-19, 13:04
En 3-punkters jackson/pollock kommer du kunna få till samt kontrollmäta punkter. Det kommer ge dig lite bättre koll men för att kunna mäta bra behöver man ha övat mycket.

Rekommederar att du inte beställer en av dom sämre varianterna från sverige utan tar en helt okej från usa.

http://www.linear-software.com/slimguide.html
Är stor och klumpig men bra i förhållande till priset.

Tisu
2013-02-19, 14:16
"Sequoia Fitness Products USA Defender Body Fat Caliper" använder jag. Är ju inte helt exakt, men man ser ju förändringen. Fördel med den att den har en tryckindikator så man trycker med samma tryck/motstånd värje gång.

duffemannen
2013-02-19, 18:02
"Sequoia Fitness Products USA Defender Body Fat Caliper" använder jag. Är ju inte helt exakt, men man ser ju förändringen. Fördel med den att den har en tryckindikator så man trycker med samma tryck/motstånd värje gång.

Precis beställt en sån. Fick den för otroliga 166 SEK inkl frakt.
För dom pengar gör det inte så mycket om den inte ens fungerar.. :cool:

Lärlingen
2013-02-19, 18:31
Beställde en sån igår, kan vara värt att lära sig för att hålla koll hur framstegen går :)

duffemannen
2013-02-19, 22:40
Ska bli riktigt intressant. Har aldrig gjort en kalipermätning förut.

Lärlingen
2013-02-19, 22:46
Inte jag heller, men någongång kan man börja och får bli nu. Sen om man så räknar fel så är det ett ungefär :). Blir att hårdnöta teknik och hoppas på det bästa