handdator

Visa fullständig version : Snabba kolhydrater och timing?

Rober
2013-02-18, 21:09
Hej,

Har kroppen nytta av snabba kolhydrater / socker även när de inte äts i samband med träning, dvs kan man räkna dem till kalori-överskottet och vara trygg med att muskler byggs?

En annan fråga: är det viktigt att ha ett jämnt kalori-intag för att kroppen ständigt skall ha något att bygga med, eller kan man förlägga större delen av intaget till morgon / kväll? Har nämligen inte alltid möjlighet att äta lunch.

Dreas
2013-02-18, 21:13
När du ligger på kcalöverskott så skulle jag vilja påstå att behovet av snabba kolhydrater efter passet minskar. Du hinner med största sannolikhet att återhämta dig innan nästkommande pass, speciellt om du inte tränar samma muskelgrupper flera dagar i rad.

Jag skulle nog minska ner på sockret om jag var du, speciellt vid bulk.

Rober
2013-02-18, 21:21
Menar du att bulken / muskelbyggandet blir sämre om för mycket av kolhydrat-intaget är från socker, eller är det bara för diabetes-risken som du rekommenderar lägre intag?

Jag tror väl ändå att 50 g choklad, 3 dl juice och 3 dl Coca-Cola (samt två frukter) är ganska måttligt om man jämför med hur många i västvärlden äter?

Dreas
2013-02-18, 21:28
Menar du att bulken / muskelbyggandet blir sämre om för mycket av kolhydrat-intaget är från socker, eller är det bara för diabetes-risken som du rekommenderar lägre intag?

Jag tror väl ändå att 50 g choklad, 3 dl juice och 3 dl Coca-Cola (samt två frukter) är ganska måttligt om man jämför med hur många i västvärlden äter?Innan du editerade ditt inlägg så skrev du att du åt mycket kolhydrater från juice, godis och läsk.

Rober
2013-02-18, 21:32
Ja, det blev lite fel där. Det jag menade var just de mängder jag angav i senaste inlägget.