Logga in

Visa fullständig version : Varför slutar gym med oldschool utrustning?!

jasonmago
2013-02-18, 20:06
Jag bara undrar varför så många gym slutar de "riktiga" bänkpressarna, marklyftspodiumen, böjracken etc?

Nu vet jag inte hur det är hos er men Västerås är en otroligt gymtät stad. Vad som dock är svårt att få tag i här är ordentliga grejjer! Tycker att nästan vart man än tränar så är bänkpressen utbytt mot någon läskig bänk som går och ställa in i alla möjliga vinklar med ergonomiska stöd hit och dit. Ironsport ska ju vara ett riktigt byggargym här men en vanlig bänkpress finns inte ens och Böjracken är intryckta långt ner i något hörn om det ens finns något. Är det så överallt eller vad är de frågan om här? Stör mig nå grymt!

tänkte om de är någon som jobbar på ett gym som har något svar..

Grazzafukkinrazzi
2013-02-18, 20:10
Leta reda på en atletklubb så är problemet löst.

Kristus
2013-02-18, 20:11
Dom flesta gymmen är företag som måste tjäna pengar. Tyvärr är det så att många "vanliga" personer som tränar upplever det jobbigt/irriterade/skrämmande med folk som lever om och lyfter tunga vikter. Om man inte har tillräckligt kundunderlag för att rikta in sig mot lyftare/byggare så blir det tyvärr dom som får finna sig i att bli undanskuffade.

Solros
2013-02-18, 20:17
Vad tror du själv?

jasonmago
2013-02-18, 20:23
Men lite komiskt är det ju att ett Stort bodybuildinginriktat gym inte har vanliga basövningsstationer

baggard
2013-02-18, 20:33
Tvärtom för mig. Helt oställbar bänkjävel. Precis att det går att få av stångfan ur ställningen när man ligger ned för den är så högt upp. Och det andra hacket är så lågt att man måste i princip göra en hel press för att få stången i startläget.

z_bumbi
2013-02-18, 20:43
Jag tycker snarare att fler gym skaffar bättre grejer även om de kanske inte har en aning om hur man använder dem "på riktigt".

Jorgen
2013-02-18, 20:46
Jag bara undrar varför så många gym slutar de "riktiga" bänkpressarna, marklyftspodiumen, böjracken etc?

Nu vet jag inte hur det är hos er men Västerås är en otroligt gymtät stad. Vad som dock är svårt att få tag i här är ordentliga grejjer! Tycker att nästan vart man än tränar så är bänkpressen utbytt mot någon läskig bänk som går och ställa in i alla möjliga vinklar med ergonomiska stöd hit och dit. Ironsport ska ju vara ett riktigt byggargym här men en vanlig bänkpress finns inte ens och Böjracken är intryckta långt ner i något hörn om det ens finns något. Är det så överallt eller vad är de frågan om här? Stör mig nå grymt!

Bjurhovda borde väl passa dig bra då?

Pengarna finns hos motionärerna, inte hos dom som tränar "seriöst".

L-Sami
2013-02-18, 20:50
I Stockholm är det inte så, åtminstone fyra av SATS i centrala Stockholm har bra grejer som eleikostänger, vikter, ställningar och lyftarpodier. Man kan till och med bedriva seriös styrkelyfts/tyngdlyftningsträning i en fräsch miljö.

xOr
2013-02-18, 20:55
Känner igen det där, tränar på Sportlife och har försökt i ett år att få ett böjrack till men det finns tydligen bara pengar till massa trx-trams.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

mikaelj
2013-02-18, 20:59
Ta kontakt med Adama här på forumet.

Arne Persson
2013-02-18, 21:09
City Gym i Västerås har en riktigt rejäl bänkpressbänk. Håller godkända mått. Men viktigast av allt är att jag har konstruerat den!;):d

Baan
2013-02-18, 21:18
Sportlife uppgraderar väl skit med skit ungefär. Vet inte om det blir sämre, det håller ungefär samma mått. Förvisso inte på stängerna som köptes senast på Sportlife Almedal i Göteborg. Var man hittar stänger med så random mått på allting är ett mysterium.

Just bra stänger förstår jag inte varför man snålar in på, kanske handlar om ren okunskap? Det är skitpengar i jämförelse med vad alla andra 511 maskiner kostar och man får något riktigt bra som håller i många år. Särskilt med tanke på hur dåligt det lyfts på de stora gymmen här i stan ;)

Solros
2013-02-18, 21:29
SATS Kompassen i Göteborg har stänger, racks och lyftarpodier :)

xOr
2013-02-18, 21:38
Sportlife uppgraderar väl skit med skit ungefär. Vet inte om det blir sämre, det håller ungefär samma mått. Förvisso inte på stängerna som köptes senast på Sportlife Almedal i Göteborg. Var man hittar stänger med så random mått på allting är ett mysterium.

Just bra stänger förstår jag inte varför man snålar in på, kanske handlar om ren okunskap? Det är skitpengar i jämförelse med vad alla andra 511 maskiner kostar och man får något riktigt bra som håller i många år. Särskilt med tanke på hur dåligt det lyfts på de stora gymmen här i stan ;)

Fick förklarat för mig att stänger köper dom bara av Concept pga leasingavtal, och deras stänger är skit.

mikaelj
2013-02-18, 21:52
Off-topic...

SATS Kompassen i Göteborg har stänger, racks och lyftarpodier :)

SATS Kompassens utrustning är bara snäppet över värdelös. Alldeles för smala bänkar, blanka stänger, fyrkantiga(?!?!) viktskivor och suspekta böjrack.

Slottskogsvallen / Göteborg Kraftsportklubb (GKK) om man vill träna, i så fall. Riktig styrkelyftsutrustning (Eleiko!) och dessutom kostar engångsträning bara 90 kronor.

tjabon
2013-02-18, 21:53
Fick förklarat för mig att stänger köper dom bara av Concept pga leasingavtal, och deras stänger är skit.

Ja det är långt ifrån Elekokvalitet!
En del stänger på Sportlife JKPG-city är permanent deformerade.-Bananform.
Det är en av anledningarna till att jag slutade träna där.

filmjölk
2013-02-18, 21:58
När jag tänker på "oldschool" så tänker jag knappast på tävlingsbänkar med safetyracks, svindyra fräscha eleikostänger, kalibrerade viktplattor, powerracks och lyftarpodier.

Jag tänker mig rostiga skitstänger av obskyra märken som böjs/knäcks om de lastas med mer än 250kg, slitna viktplattor av olika märken, träningsbänkar där stoppningen flyger ut, silvertejp, rost, mögel, betong, läckande rör i taket.

Solros
2013-02-19, 11:00
Off-topic...

SATS Kompassens utrustning är bara snäppet över värdelös. Alldeles för smala bänkar, blanka stänger, fyrkantiga(?!?!) viktskivor och suspekta böjrack.

Slottskogsvallen / Göteborg Kraftsportklubb (GKK) om man vill träna, i så fall. Riktig styrkelyftsutrustning (Eleiko!) och dessutom kostar engångsträning bara 90 kronor.

Måste varit längesedan du var på SATS Kompassen?
Alla stänger är från Eleiko, och det finns inga fyrkantiga viktskivor.
Inte funnits där sålänge jag tränat där, cirka 1.5 år.

Arne Persson
2013-02-19, 11:13
Är denna utmärkta roddmaskin (Corbin Gentry, USA) från 82-83 tillräckligt "Old school"? I söndags hämtade jag den till gymet från min gamla atletklubb i Kristianstad. Det är nog den bästa platetloaded roddmaskin jag hittills testat.:) http://forumbilder.se/CDCMN/corbingentry-jpeg.JPG (http://forumbilder.se/CDCMN/corbingentry-jpeg)

mikaelj
2013-02-19, 11:22
Inte funnits där sålänge jag tränat där, cirka 1.5 år.

Får man släppa stången i golvet efter mark eller frivändning? Finns det några riktiga böjställningar? Finns det några bra bänkpresställningar?

Adama
2013-02-19, 11:25
Nu vet jag inte hur det är hos er men Västerås är en otroligt gymtät stad. Vad som dock är svårt att få tag i här är ordentliga grejjer! tänkte om de är någon som jobbar på ett gym som har något svar..

Jo detta har du helt klart rätt i när det gäller västerås. När de som startar gymmen här i stan så verkar utrustningen väljas av folk som inte tränat böj, bänk, mark till någon som helst nivå.

Leta reda på en atletklubb så är problemet löst.

Bjurhovda borde väl passa dig bra då?

Mjo det skulle man kunna tro men tyvärr är inte riktigt så fallet. BAK har en enda SL-liknande stång som är riktigt sliten. Dock är det inte en halkig OL-stång som alla andra gym i stan har. "Bänkpressen" hör till de sämst konstruerade jag har sett och givetvis helt utan safetys. Det finns ett rack som duger till att böja i, men det går inte t.ex. inte att bänka i det. Det bästa på BAK är att de har riktiga gamla eleikovikter med rätt mått storleksmässigt.

Allt detta enbart ur en lyftarsynvinkel.

Pengarna finns hos motionärerna, inte hos dom som tränar "seriöst".

Så är det nog tyvärr..

City Gym i Västerås har en riktigt rejäl bänkpressbänk. Håller godkända mått. Men viktigast av allt är att jag har konstruerat den!;):d

Tyvärr ligger själva gymmet helt off i "förorten" och inte i något city. Men det är nog enda gymmet jag inte inspekterat i stan än. Du som utrustat stället, finns det sl-stänger, böjrack, markflak, bänkpress med safetys och vikter med standardmått?

Dreas
2013-02-19, 11:25
Inte funnits där sålänge jag tränat där, cirka 1.5 år.Det finns dåliga stänger från Eleiko och så finns det bra stänger från Eleiko. De som finns på de flesta gym är en bättre version av glatta skolstänger :/

Arne Persson
2013-02-19, 11:29
Jo detta har du helt klart rätt i när det gäller västerås. När de som startar gymmen här i stan så verkar utrustningen väljas av folk som inte tränat böj, bänk, mark till någon som helst nivå.

Mjo det skulle man kunna tro men tyvärr är inte riktigt så fallet. BAK har en enda SL-liknande stång som är riktigt sliten. Dock är det inte en halkig OL-stång som alla andra gym i stan har. "Bänkpressen" hör till de sämst konstruerade jag har sett och givetvis helt utan safetys. Det finns ett rack som duger till att böja i, men det går inte t.ex. inte att bänka i det. Det bästa på BAK är att de har riktiga gamla eleikovikter med rätt mått storleksmässigt. Micke Bäckman som äger det är själv styrkelyftare. Jag minns inte vilken utrustning han har där.

Så är det nog tyvärr..

Tyvärr ligger själva gymmet helt off i "förorten" och inte i något city. Men det är nog enda gymmet jag inte inspekterat i stan än. Du som utrustat stället, finns det sl-stänger, böjrack, markflak, bänkpress med safetys och vikter med standardmått?

Micke Bäckman som äger det är själv styrkelyftare. Jag minns inte vilken övrig utrustning han har där. Jag har bara levererat dit våra maskiner (LK). Han har en del övrigt kvar där.

Adama
2013-02-19, 11:57
Micke Bäckman som äger det är själv styrkelyftare. Jag minns inte vilken övrig utrustning han har där. Jag har bara levererat dit våra maskiner (LK). Han har en del övrigt kvar där.

Hmmm, får nog ta mig en sväng förbi och spana lite då :)

Dyrgripen
2013-02-19, 12:01
När jag tänker på "oldschool" så tänker jag knappast på tävlingsbänkar med safetyracks, svindyra fräscha eleikostänger, kalibrerade viktplattor, powerracks och lyftarpodier.

Jag tänker mig rostiga skitstänger av obskyra märken som böjs/knäcks om de lastas med mer än 250kg, slitna viktplattor av olika märken, träningsbänkar där stoppningen flyger ut, silvertejp, rost, mögel, betong, läckande rör i taket.

http://gifsforum.com/images/gif/yes/grand/yes.gif (http://gifsforum.com/gif/28503)

Carnes
2013-02-19, 12:03
För att gymmen i Sverige har blivit pussified. Det är ju lätt att bygga muskler, tjejer ska bara tona, skullcrushers till pannan osv höhö:> På mitt nya gym (Liten styrkeklubb i en källare) så har vi tävlingsgrejer, fyfan vilken skillnad det är. Maskinerna är gamla Panteragrejer, riktigt basic och ser förjävliga ut, men skönare maskiner får man leta efter.

Dyrgripen
2013-02-19, 12:04
För att gymmen i Sverige har blivit pussified. Det är ju lätt att bygga muskler, tjejer ska bara tona, skullcrushers till pannan osv:> På mitt nya gym (Liten styrkeklubb i en källare) så har vi tävlingsgrejer, fyfan vilken skillnad det är.

Inget fel med det.

Skullcrushers till pannan <3

inb4 arne

Arne Persson
2013-02-19, 12:06
Inget fel med det.

inb4 arne

Aaaaaaaaargh!!!!*grr**gah!*

:)

Carnes
Inget fel med det.

inb4 arne

Bryr du dig om dina armbågar så är det något fel med det. Stay Safe brah<3

LOL, in after Arne.

Dreas
Inget fel med det.

inb4 arneBeror ju på ens mål.

Och angående skullcrushers är det ju bara dumt att köra till pannan, träna delar av en muskel och missa hela poängen med varför övningen är bra, känns genomtänkt...

Dyrgripen
2013-02-19, 12:11
http://gifsforum.com/images/gif/cats/grand/Mouce-okay-6bb61e3b7bce0931da574d19d1d82c88-2894.gif (http://gifsforum.com/gif/47011)

Quiz, vem symboliserar katten/kvinnan? :D

tossefar
2013-02-19, 12:41
Alla gym jag testat i Västerås går snarare mot MER fria vikter. Jag tränar på sats, där finns det två lyftarpodier, ett böjrack, bänkpress, sned bänkpress och en smithställning. All utrustning är eleiko. En gång var det över 10 pers på gymmet, och då är det nog största gymdelen i stan...

Dreas
2013-02-19, 12:49
Alla gym jag testat i Västerås går snarare mot MER fria vikter. Jag tränar på sats, där finns det två lyftarpodier, ett böjrack, bänkpress, sned bänkpress och en smithställning. All utrustning är eleiko. En gång var det över 10 pers på gymmet, och då är det nog största gymdelen i stan...Jag vet inte riktigt varför men Eleiko har blivit synonymt med bra grejor. Mja, grejorna håller och ja, de kostar. Men vissa bänkar är riktigt dåliga. De podier jag sett från Eleiko är för smala för att vara riktigt ljud- och stötdämpande. Eller bara lika bra som något annat men tre ggr så dyra.

Och det här med stänger igen som är glatta och inte speciellt bra för varken bänk eller mark.

Rikard Jansson
2013-02-19, 13:01
Beror ju på ens mål.

Och angående skullcrushers är det ju bara dumt att köra till pannan, träna delar av en muskel och missa hela poängen med varför övningen är bra, känns genomtänkt...

Om du kör skullcrushers på något annat sätt så är det inte skullcrushers. (ja, det är en dålig övning)

Macroman
2013-02-19, 13:03
Tvärtom för mig. Helt oställbar bänkjävel. Precis att det går att få av stångfan ur ställningen när man ligger ned för den är så högt upp. Och det andra hacket är så lågt att man måste i princip göra en hel press för att få stången i startläget.

Ja, vad är det för idiot som tagit fram denna värdelösa bänkjävel! *grr*

Råkade ut för den när jag var på SATS i Götet häromveckan. Gick knappt att använda fanskapet.

feyin
2013-02-19, 13:05
Jag tränar pa ett gym som har Ungefärligt dessa saker. Det finns dock ett annat problem, Hänt Extra verkar skriva mycket om Crossfit eftersom mängder av individer gör bänkdips pa bänkpressarna, armhävningar superset med stangrodd superset med bosuboll studs superset med utfall utan vikter pa marklyftspodiet... osv..

Macroman
2013-02-19, 13:10
Jag tränar pa ett gym som har Ungefärligt dessa saker. Det finns dock ett annat problem, Hänt Extra verkar skriva mycket om Crossfit eftersom mängder av individer gör bänkdips pa bänkpressarna, armhävningar superset med stangrodd superset med bosuboll studs superset med utfall utan vikter pa marklyftspodiet... osv..

Ja, det är märkligt att den hånade gamla cirkelträningen har blivit så populärt på sistone.

Baan
2013-02-19, 14:34

Låter konstigt att leasingavtalet hindrar dem från köpa något annat, men det kanske är mer så att de vill ha en leverantör och den leverantören, Göstas skitutrustning AB, tar inte in några andra stänger.

Jag skrev faktiskt ett mail till det gymmet jag tränar mest på, sakligt och allt. Fick aldrig något svar.

När jag däremot klagade på deras personal en gång fick jag svar av samma personal att jag överdrev och hittade på. :)

ChrisRiddick
2013-02-19, 14:44

för att det är inte gymråttorna som gymmar 4-5 dagar i veckan, hederlig gammla styrketräning, som betalar räkningarna.

det är nyårslöftena, medelålders kvinnnor som suktar efter tonårskroppen dom en gång hade, snart-sommar-bantarna, töser som spenderar timmar på crosstrainerna för att TOOOOONNNNNAA ben och rumpa, som betalar räkningarna och vinsten.

Dreas
2013-02-19, 15:40
Om du kör skullcrushers på något annat sätt så är det inte skullcrushers. (ja, det är en dålig övning)True :D

jasonmago
2013-02-19, 16:43

Mjo det skulle man kunna tro men tyvärr är inte riktigt så fallet. BAK har en enda SL-liknande stång som är riktigt sliten. Dock är det inte en halkig OL-stång som alla andra gym i stan har. "Bänkpressen" hör till de sämst konstruerade jag har sett och givetvis helt utan safetys. Det finns ett rack som duger till att böja i, men det går inte t.ex. inte att bänka i det. Det bästa på BAK är att de har riktiga gamla eleikovikter med rätt mått storleksmässigt.

Så är det nog tyvärr..

Varken hovda eller bäckby (city gym) skulle jag sätta min fot på när det gäller att träna. Inte ens säkert bilen står kvar när man ska hem.

Har du kollat in member 24 på kopparlunden? Folk har rekommenderat det till mig men jag vettefan.

Adama
2013-02-19, 17:16
Varken hovda eller bäckby (city gym) skulle jag sätta min fot på när det gäller att träna. Inte ens säkert bilen står kvar när man ska hem.

BAK har jag tränat rätt mycket på, det är helt okay sommarhalvåret. Om man kör dagtid eller när det är ljust ute :)

Har du kollat in member 24 på kopparlunden? Folk har rekommenderat det till mig men jag vettefan.

Jag kör där nu (samt i kolbäck så ofta jag kan för att få träna med bra utrustning och sällskap).

Bänkpressen är det största skämtet som någonsin skapats, men det finns ett rack som man kan göra om till bänkpress.

Självfallet bara OL-stänger med dåligt grepp.

Två markflak (där det ena lutar så att stången drar iväg) och utan dämpning så ljudet förstärks istället för dämpa. Bättre att marka på golvet.

Dåligt med vikter också faktiskt så om två samtidigt får för sig att marka så kan det bli svårt att få ihop tillräckligt med vikt.

Finns en crossfit yta med kettlebells, stege i taket, trx-grejer och sådant.

Jag tittar ju med SL-ögon och då är det svårt att inte kritisera, men jag kör där ändå i brist på bättre alternativ :)

jasonmago
2013-02-19, 17:30
BAK har jag tränat rätt mycket på, det är helt okay sommarhalvåret. Om man kör dagtid eller när det är ljust ute :)

Jag kör där nu (samt i kolbäck så ofta jag kan för att få träna med bra utrustning och sällskap).

Bänkpressen är det största skämtet som någonsin skapats, men det finns ett rack som man kan göra om till bänkpress.

Självfallet bara OL-stänger med dåligt grepp.

Två markflak (där det ena lutar så att stången drar iväg) och utan dämpning så ljudet förstärks istället för dämpa. Bättre att marka på golvet.

Dåligt med vikter också faktiskt så om två samtidigt får för sig att marka så kan det bli svårt att få ihop tillräckligt med vikt.

Finns en crossfit yta med kettlebells, stege i taket, trx-grejer och sådant.

Jag tittar ju med SL-ögon och då är det svårt att inte kritisera, men jag kör där ändå i brist på bättre alternativ :)

Finns det något bra ställe att böjja på? Gärna med spegel:em:

Adama
2013-02-19, 17:33
Finns det något bra ställe att böjja på? Gärna med spegel:em:

Ja. Rack med spegel finns. Dessutom två böjställningar på varje markpodium varav det ena med spegel ;)

tossefar
2013-02-19, 17:43

Har du verkligen testat SATS då?

Asdf
2013-02-19, 17:47
Aaaaaaaaargh!!!!*grr**gah!*

:)

:laugh:

Adama
2013-02-19, 17:47
Har du verkligen testat SATS då?

Nej tyvärr, men det faller (troligtvis) på andra kriterier för mig. Öppettider och fri parkering.

Eller ingår parkering?

Låter ju helt klart intressant annars..

jasonmago
2013-02-19, 17:53
Ska kolla in det! Men fan alltså! Ska de vara så svårt att införskaffa sig en vanlig bänkpress! :O

tossefar
2013-02-19, 18:09
Nej tyvärr, men det faller (troligtvis) på andra kriterier för mig. Öppettider och fri parkering.

Eller ingår parkering?

Låter ju helt klart intressant annars..

Nu bor jag alldeles bredvid, så jag har aldrig tagit bilen, men som jag förstår så får man något slags parkeringsbevis så man inte behöver betala parkeringen. Tyvärr är ju allt annat på SATS dyrt istället, men jag tycker att det är värt det.

Adama
2013-02-19, 18:17
Nu bor jag alldeles bredvid, så jag har aldrig tagit bilen, men som jag förstår så får man något slags parkeringsbevis så man inte behöver betala parkeringen. Tyvärr är ju allt annat på SATS dyrt istället, men jag tycker att det är värt det.

Ok det låter ju bra, får ta och kolla upp det!

Exdiaq
2013-02-19, 18:45

Ungefär så tänker jag också. Vet knappt om jag skulle vilja kalla mitt första gym för old school ens; hälften stall, hälften gym, ta sig förbi 2 "ilskna" rottweilers för att komma in, ingen isolering, enda värmekälla på vintern var en liten kupéfläkt i hörnan, gammal/halvgammal utrustning, betalning på 100kr/månad gjordes genom att man la pengarna i en gammal glassburk och skrev upp att man hade betalt.

Förresten, granne till det lilla stallet/gymmet var en folkilsken dansk, gubbe som påminner väldigt mycket om min mentala bild av dig filmjölk!

Adama
2013-02-19, 19:04
Trådens titel är väl lite felaktig. Frågan var ju efter gym med bra möjligheter att träna vanliga skivstångsövningar som böj, bänk och mark. Det kan väl kanske sägas vara oldschool.. men det är ju frågan om vanlig träning helt enkelt och kanske inte fokus på moderna maskiner.

Wzup2u
2013-02-19, 20:36
orecis denna frågan sa jag till en kille på gymmet för 2 daggar sen

jasonmago
2013-02-19, 20:47
Allting är ju relativt. Oldschool för mig är vanliga bänkar och vanliga böjrack t ex. Inga bänkar där man kan ställa in "lower chest" eller "upper chest".

filmjölk
2013-02-20, 00:05
Förresten, granne till det lilla stallet/gymmet var en folkilsken dansk, gubbe som påminner väldigt mycket om min mentala bild av dig filmjölk!

wtf? :D

z_bumbi
2013-02-20, 07:36
De riktigt slitna gym jag har varit på har trots allt haft möjlighet att köra böj, bänk och mark med minst en bra (bra som att den tål belastningen även om den är/var aningen blanksliten) stång och en ställbar ställning. När det gäller resten av utrustningen så visst var/är den sliten men genom urval och frikostigt användande av en svets och plattjärn så var/är det mesta mycket bättre än de sk moderna gymmen, både vad gäller hur de funkade att träna på och hur mycket vikt man kunde lasta på. Ett 25 mm fyrkantsrör som grund i en kabelrodd är t ex inte så stadigt men lägg på 5 mm plattjärn runtom så har ni något som tål en del.
Funkade något inte från början som det skulle så har det gått sönder, slängts ut eller modifierats tills man får ett fungerade gym. Silvertejp, flagnande färg, fulsvetsar och plattjärn etc fick man på köpet.
Detta är vad jag har i bakhuvudet när jag är på många gym där de lyckats sämre med utrustningsvalet än vad ett gäng amatörer lyckats skrapa ihop utan några större resurser. Så svårt är det inte att testa utrustningen och sålla bort det som är dåligt. Ett bra urval underlättar och gör det också säkrare för de "vanliga kunderna" och man måste inte ha jättestora viktmagasin bara för att man väljer bra grejer som funkar för de flesta.
Iofs är det förvånande att tillverkare av utrustningen inte heller verkar testa grejerna och det gäller, tyvärr, även några av de mer kända och det som automatiskt klassas som kvalitet.