handdator

Visa fullständig version : 30 chokladkakor på 30 dagar.

Zizou
2013-02-18, 10:34
Hallå där.

Ja, som rubriken lyder så kommer jag alltså få den stora äran att betygsätta och recensera 30 chokladkakor på 30 dagar. Detta är alltså 30 olika smaker/märken som jag tidigare aldrig har smakat (undantaget är Apelsin krokant), så det kommer verkligen att bli kul *popcorn*

Förhandsfavorit: Marabou Premium French Nougat.
Förhandssopa: Coop X-tra Mörk Choklad.

Jag kommer betygsätta, ge en liten utvärdering samt ranka dom i en topplista, 1-30.

Betygskalan kommer ligga mellan 1-8 där;
1-2: Dålig, ingenting jag köper igen.
3-4: Godkänd, den går ner, köpes i nödfall.
5-6: Väl godkänd. Denna smak kommer definitivt att köpas igen.
7-8: Mycket Väl Godkänd. Wow! Vilken sensation! Smaklökarna dansar av glädje.

Delar med mig en liten bild på 28 stycken (2 stycken ej på bild. Kinapuff chokladkaka samt marabou polka, som jag köper idag).

Första dagen så mjukstartar jag med Ica Basic Mjölkchoklad. Återkommer med betyg och recension lite längre fram under dagen.

Grotesk
2013-02-18, 10:37
Livin' the dream!

Gör du detta med eller utan sponsring?

Zizou
2013-02-18, 10:39
Livin' the dream!

Gör du detta med eller utan sponsring?

Definitivt! :)

Utan sponsring. Ett eget beslut faktiskt. En kul sak att testa, och nu får jag äntligen veta vilken choklad som blir min favorit ;)

Fuark
2013-02-18, 10:39
http://img.mu.cdn.li/Ao/xqefEH.jpg

Abbs
2013-02-18, 10:47
Släng in en kaka från Green & Blacks så ser den där listan bra ut!

Detta kommer följas :D

Mouline
2013-02-18, 11:00
Kom akne kom! ;P

Reaper123
2013-02-18, 11:04
Spännande, för ser ett par sorter jag ej provat än men varit nyfiken på så får se vad du kommer säga om dessa ;)

Ps. Förutsätter att du enbart kommer provsmaka och inte äta upp ALL choklad på en provsmakning? Helvete så fet jag skulle bli om jag skulle göra detta smaktest för skulle inte kunna låta bli att äta upp ALLT! Ds.

StrangeKraem
2013-02-18, 11:51
*Torkar dreggel*

Kommer lätt att följas! Salmiakkin är förövrigt to die for, njut av den åt mig är du rar!

Lillstrumpa
2013-02-18, 12:08
Bra initiativ! Ser fram mot dina recensioner. Själv är jag väldigt svag för Marabou 200g med Non Stop i, men senast jag var på ICA var den borta. Hoppas inte de lagt ner produktionen... :(

http://www.marabou.se/marabou/page?siteid=marabou-prd&locale=sesv1&PagecRef=657

Krabby
2013-02-18, 12:43
Gissar på att Ica basic och eldorado chokladen är identiska, testat någon från Marabou sensation och dem är goa som fan :)

vicarious
2013-02-18, 12:43
Du fick det att låta som att du fått sponsring för detta när du skrev "fått äran", som nån testpanel eller liknande. Men kul grej hursomhelst. :thumbup:

Zizou
2013-02-18, 12:50
Släng in en kaka från Green & Blacks så ser den där listan bra ut!

Detta kommer följas

Åhå, vars kan denna finnas? Tror aldrig jag har sett det märket.

Kom akne kom! ;P

Come at me, Acne!!

Spännande, för ser ett par sorter jag ej provat än men varit nyfiken på så får se vad du kommer säga om dessa

Ps. Förutsätter att du enbart kommer provsmaka och inte äta upp ALL choklad på en provsmakning? Helvete så fet jag skulle bli om jag skulle göra detta smaktest för skulle inte kunna låta bli att äta upp ALLT! Ds.

Kul att höra, Reaper! Ska försöka göra mitt bästa!

Jag kommer att äta 1 chokladkaka per dag, i 30 dagar :) recension varje dag.

*Torkar dreggel*

Kommer lätt att följas! Salmiakkin är förövrigt to die for, njut av den åt mig är du rar!

Åh, säg inte så! Nu längtar jag ju till den! Älskar ju lakrits, får se hur det passar ihop med deras choklad!

Bra initiativ! Ser fram mot dina recensioner. Själv är jag väldigt svag för Marabou 200g med Non Stop i, men senast jag var på ICA var den borta. Hoppas inte de lagt ner produktionen... :(

http://www.marabou.se/marabou/page?siteid=marabou-prd&locale=sesv1&PagecRef=657

Den ska finnas vet jag! Vi har den då i butiken där jag jobbar, så jag antar att dom inte tagit bort den. Men den har jag redan smakat, så därför undvek jag den!

Ica Basic Mjölkchoklad

Jag har väl inga större förhoppningar på Basics choklad, men denna överraskade mig en aning. Lite väl sliskig i smaken, och då gillar jag ändå väldigt söta saker. Påminner väldigt mycket om den billiga chokladen i chokladkalendrar, vilket kan vara på både gott och ont. Tycker däremot att den har tappat lite i smak sedan den gamla goda Euroshopper-tiden på mellanstadiet. Priset väger väl däremot upp kvalitén, 4-5 kr för en chokladkaka är ett riktigt bra pris och den var ändå bättre än jag trodde. Därför får Ica Basic Mjölkchoklad 4 kakaobönor utav 8 möjliga i betyg.

Ny chokladkaka imorgon!

Top 30:

1. Ica Basic Mjölkchoklad.

Måsse
2013-02-18, 13:20
Kul grej! Får försöka Komma ihåg att titta in de gånger jag är mätt bara ;).

Reaper123
2013-02-18, 13:41
Kul att höra, Reaper! Ska försöka göra mitt bästa!

Jag kommer att äta 1 chokladkaka per dag, i 30 dagar :) recension varje dag.Hehe, har jag tur kanske jag kan bespara mig ett par inköp för vore ju tråkigt att behöva slänga choklad! ;)

U mad bro? Iofs, har man plats i kcalbudgeten så går det väl äta choklad varje dag... men 100g/dag i 30 dagar? Helvete vad less man borde bli på choklad tillslut? *screwy*

Keep it up, detta ska som sagt bli spännande! :thumbup:

Lärlingen
2013-02-18, 13:53
Detta måste jag följa :D. Galet soft idè och vi som ligger i deff får dregla massor vilket bara är nyttigt. Kör hårt :)

Zizou
2013-02-18, 14:09
Hehe, har jag tur kanske jag kan bespara mig ett par inköp för vore ju tråkigt att behöva slänga choklad!

U mad bro? Iofs, har man plats i kcalbudgeten så går det väl äta choklad varje dag... men 100g/dag i 30 dagar? Helvete vad less man borde bli på choklad tillslut? *screwy*

Keep it up, detta ska som sagt bli spännande! :thumbup:

Hehe ja precis, något bottennapp lär jag ju hitta i denna hög av choklad! :D

Jo precis. Nackdelen är väl att jag också är i diet nu, så bara chokladen tar ju upp ~1/4 av det dagliga intaget! Får väl se om jag blir less! :) Samt hur hungern kommer utveckla sig.

Tackar! Ska göra mitt bästa!

Detta måste jag följa. Galet soft idè och vi som ligger i deff får dregla massor vilket bara är nyttigt. Kör hårt

Hehe kul att höra Lärlingen, och kul att du ska följa det!
Även jag ligger i deff nu, så mja, jag får väl också dregla! ;)

Wzup2u
2013-02-18, 18:45
najs kanske man skulle testa har dock ätit alla de sorterna.
om du räknar fr vänster uppifrån och framåt så är nr 12 lätt godast av alla =)

gratefuldead
2013-02-18, 19:54
Hur kom du på den briljanta idén att genomföra detta under diet? :D

alexander96
2013-02-18, 20:50
haha fan vad skön ide sådär under diet. Skall följas!

Zizou
2013-02-18, 22:16
najs kanske man skulle testa har dock ätit alla de sorterna.
om du räknar fr vänster uppifrån och framåt så är nr 12 lätt godast av alla =)

Haha, din jävel! :) Jag ser verkligen fram emot den, tror den kan vara sjukt god!

Hur kom du på den briljanta idén att genomföra detta under diet? :D

Haha, vet inte riktigt om jag ska vara ärlig. Men eftersom jag alltid har avbrutit varje diet efter typ 2 veckor tidigare, så tänkte jag testa något annorlunda. Kanske får detta mig att fortsätta hela den tänkta vägen!! Och nu måste jag ju köra på i 30 dagar, vilket jag aldrig gjort tidigare. Men jag kom väl på tanken för en sisådär 3 veckor sen och tänkte; vafan, varför inte?
Sen får jag ju äta massa choklad *popcorn*

haha fan vad skön ide sådär under diet. Skall följas!

Haha kul att höra alexander! Kan nog bli en spännande diet!

Ny recension imorgon runt klockan 3 skulle jag tro!

ballen123
2013-02-19, 00:08
Marabou Sensation Almonds&Salt är den godaste skiten som någonsin tillverkats.

Sprint
2013-02-19, 01:02
Kul idé!

Måste liksom Krabby påpeka att ICA basic och Eldorado är samma choklad (samma tillverkare) och därför borde endast en sort räknas (Euroshopper=ICA basic=Eldorado).

Ska bli intressant att se vad du tycker om Fazer! Alltid velat testa men ändå kommit hem med vanlig marabou från affären.

PureWhey
2013-02-19, 04:17
Dumle, Daim och Blueberry Milk pers. favos. Börjar vattnas i munnen..

Gurkyngel
2013-02-19, 05:37
*tråden Gurkyngel-blockad*

knuckles
2013-02-19, 07:52
Marabou cookies n cream tror jag den heter, sensation

abstract
2013-02-19, 08:01
Haha fan vad soft grej. Hey, spara en bit från varje, smält ner tillsammans och låt stelna till en superchokladkaka. Undrar hur den skulle smaka....

exevision
2013-02-19, 08:58
Meh! Ingen från ICA selection? ;)

spoon
2013-02-19, 09:11
Bra initiativ, gillas starkt!

PatJack
2013-02-19, 09:42

+1 Skall följas! :cool:

Zizou
2013-02-19, 10:39
Marabou Sensation Almonds&Salt är den godaste skiten som någonsin tillverkats.

Låter bra, då har jag verkligen något att se fram emot!

Kul idé!

Måste liksom Krabby påpeka att ICA basic och Eldorado är samma choklad (samma tillverkare) och därför borde endast en sort räknas (Euroshopper=ICA basic=Eldorado).

Ska bli intressant att se vad du tycker om Fazer! Alltid velat testa men ändå kommit hem med vanlig marabou från affären.

Ja se där! Tur att det bara blev 2 stycken från eldorado då, men vem vet, kanske är mina smaklökar på topphumör då och känner enorm skillnad! ;)

Haha, samma för mig! Så det ska bli kul faktiskt, kanske fazer är godare ändå?

Dumle, Daim och Blueberry Milk pers. favos. Börjar vattnas i munnen..

Dom låter onekligen väldigt goda iallafall!

*tråden Gurkyngel-blockad*

Haha! ;) du får baka något istället!

Marabou cookies n cream tror jag den heter, sensation

Tyvärr var den slut på både coop, ica och willys när jag skulle handla!! så får ta den någon annan gång!

Haha fan vad soft grej. Hey, spara en bit från varje, smält ner tillsammans och låt stelna till en superchokladkaka. Undrar hur den skulle smaka....

Haha! Det kan ju nästan vara årets bästa idé hittills! Räcker ju med 3 gram från varje kaka så har jag 99 gram i slutet. Tack för förslaget :thumbup:

Meh! Ingen från ICA selection?

Nej tyvärr *ledsen-gubbe* försöker undvika mörka chokladen (>70%) så mycket som möjligt faktiskt.

Tackar skeden, kul att höra!

+1 Skall följas!

Hehe härligt PatJack!! :thumbup:

Otroligt kul att så många verkar gilla idén och vill följa den! Trodde jag faktiskt inte för en dag sedan :) Då blir det än roligare och lättare att genomföra!

Använder mig av en slumpmässigt nummer-generator för att slumpa fram ett nummer mellan 1 och 30. Idag blev det 25, vilket resulterar i att dagens chokladkaka kommer bli Salmiakki. Kommer inmundigas efter dagens benträning. Lakritsen kommer förstöra alla gains idag...

Återkommer med recension förmodligen någonstans kring klockan 3!

1684_
2013-02-19, 10:40
Kört igång eller?

Zizou
2013-02-19, 10:56
Kört igång eller?

Jajjemän! :) Började igår, recension av första chokladkakan finns på första sidan.

StrangeKraem
2013-02-19, 11:01
Använder mig av en slumpmässigt nummer-generator för att slumpa fram ett nummer mellan 1 och 30. Idag blev det 25, vilket resulterar i att dagens chokladkaka kommer bli Salmiakki. Kommer inmundigas efter dagens benträning. Lakritsen kommer förstöra alla gains idag...

Återkommer med recension förmodligen någonstans kring klockan 3!

Den ser vi fram emot! :D Åh vad avundsjuk jag vart nu, haha

mattilainen
2013-02-19, 11:34
Jag tycker du ska i din topplista sen skriva med poängen efter. t.ex. 7. ica chokladkaka (4)

Zizou
2013-02-19, 14:57
Den ser vi fram emot! :D Åh vad avundsjuk jag vart nu, haha

Haha! Den var bra!

Jag tycker du ska i din topplista sen skriva med poängen efter. t.ex. 7. ica chokladkaka (4)

Precis det jag hade tänkt, min gode mattilainen. Kom på det igår efter att jag postat, så tänkte justera det i denna posten. Men kul att du påpekade det ändå! :) Du ska bara veta hur svårt det var att somna när jag låg och tänkte på att jag glömde skriva det i första recensionen!! ;)

Dagens:

Fazer Salmiakki

Jag gillar lakrits. Och jag gillar choklad. Jag förstod att den skulle vara god. Och efter 18 timmars fasta så gjorde den mig väl inte besviken, men ändå inte helt belåten.
Jag tycker att fazers chokladsmak i kakorna brukar vara bra, och så även i denna. Men jag tycker att den försvann lite för mycket i lakritsfyllningen. Själva fyllningen var god, men kanske lite för salt för sitt eget bästa. En liten sötare lakritssmak tror jag hade höjt den till skyarna och plockat fram det bästa utav två världar. Den bästa chokladkakan jag har i tanke som den skulle kunna efterlikna är Cloettas gamla Plopp-Lakrits, som var snäppet vassare än denna. Priset är bra, varken dyr eller jättebillig.
Men allt som allt, en väldigt god kaka! Jag rekommenderar den om du gillar saltlakrits.

Betyg: Den får trots allt 5 utav 8 möjliga kakaobönor. Med lite sötare fyllning hade jag säkerligen gått upp mot 6 kanske 6.5. Men man kan inte få allt här i världen.

Top 30:

1. Fazers Salmiakki (5)
2. Ica Basic Mjölkchoklad (4)

Måsse
2013-02-19, 22:39
Spännande detta :D. Vilken hoppas du på imorgon? Jag tycker de där temptation är jävligt goda..

machine gun
2013-02-19, 22:45
Grymt initiativ! Starta en blogg och kalla den "Chokladdieten" och du skulle få sjukt många läsare. Det här med chokladtest under diet kan liksom gå åt två håll: Antingen blir du sjukt less på att äta choklad, eller så kickar dietsmaklökarna in och allt blir bara godare och godare för varje dag som går :D Lycka till!

Zizou
2013-02-19, 22:46
Spännande detta :D. Vilken hoppas du på imorgon? Jag tycker de där temptation är jävligt goda..

Mja bra fråga. Hoppas kanske på någon av alla marabous. Blir dock en sen uppdatering imorrn, då jag kommer hem efter 21..

Grymt initiativ! Starta en blogg och kalla den "Chokladdieten" och du skulle få sjukt många läsare. Det här med chokladtest under diet kan liksom gå åt två håll: Antingen blir du sjukt less på att äta choklad, eller så kickar dietsmaklökarna in och allt blir bara godare och godare för varje dag som går :D Lycka till!

Kul att höra! Haha, en bra idé faktiskt ;) kanske får starta en på shapemeup eller någoot sådant :D
Precis! Jag hoppas att jag inte blir less på choklad iallafall. Om man nu kan bli det? *jorgen*

Fuark
2013-02-19, 22:51
lakrits i choklad? låter vidrigt :D menmen, smaken = baken

HMS Laestander
2013-02-19, 23:01
Haha. Trodde nästan det skulle vara ett nytt av TJACKARIs påhitt när jag klickade in.

Ska bli kul att se vad som händer! Följs!

machine gun
2013-02-19, 23:05
Kul att höra! Haha, en bra idé faktiskt ;) kanske får starta en på shapemeup eller någoot sådant :D
Precis! Jag hoppas att jag inte blir less på choklad iallafall. Om man nu kan bli det? *jorgen*

Du skulle lätt kunna fixa spons till fortsatt dietande på det sättet iaf :D

Zizou
2013-02-19, 23:06
lakrits i choklad? låter vidrigt :D menmen, smaken = baken

Haha. Det är helt okej! :) Jag har en lakrits-stjärt kanske?

Haha. Trodde nästan det skulle vara ett nytt av TJACKARIs påhitt när jag klickade in.

Ska bli kul att se vad som händer! Följs!

Haha! Hans pizza-tråd var helt outstanding. Plus att han var så grymt bra på att skriva. Den tråden får 8 av 8 i betyg! ;)

Kul att höra, det uppskattas!

Du skulle lätt kunna fixa spons till fortsatt dietande på det sättet iaf :D

Haha, det hade varit något! Gratis choklad inför varje diet! :D

Zizou
2013-02-20, 11:30
Ja sådär, då har man lottat fram dagens choklad. Dagens nummer blev 3
Idag får Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin äran att ätas *popcorn*
Tyvärr jobbar jag till 21 ikväll, så den kommer att ätas under arbetstiden, vilket resulterar i en recension som dyker upp först kring 22.00 ikväll kanske.

Tog även machine_guns förslag och skapade en blogg till det hela;

http://chokladdieten.shapemeup.se/

Där skriver jag även ner hur vikten går osv.

Så jag återkommer ikväll med en ny recension!

gratefuldead
2013-02-20, 11:32
Jag tycker du kan börja äta chokladkakan till frukost :)

Zizou
2013-02-20, 11:40
Jag tycker du kan börja äta chokladkakan till frukost :)

Hehe, brukar göra det. Men idag jobbar jag så pass länge så att den kan va bra att ha som energiboost under jobbet, då jag inte har några raster alls (inte ens för att äta). Så den blir smidig att ha tillsammans med en proteindrink på jobbet!

Grazzafukkinrazzi
2013-02-20, 11:47
Men om inte alla chokladkakor intas under samma omständigheter så är ju en objektiv bedömning omöjlig :(

Sprint
2013-02-20, 17:10
En helt objektiv bedömning av 30 chokladkakor blir väldigt svårt oavsett när han intar dem. Jag tror inte att han skulle vara lika sugen på choklad vid sista kakan som första även om han bara tuggade och spottade ut. Så vi får ha det i beaktning. Det är ju trots allt en subjektiv studie utifrån Zizous smak.

Zizou
2013-02-20, 21:48
The world ain't all sunshine and rainbows ;)

Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin

Idag föll lotten alltså på nummer 3.

När jag tog första tuggan och började tugga så kände jag besvikelsen komma snabbt och jag hade redan börjat fundera på hur jag skulle såga denna chokladkaka. Sen small det bara till och den underbara apelsinsmaken exploderade fram i munnen och gifte sig gudomligt med den perfekta chokladsmaken. En gastronomisk orgasm uppenbarades i munnen. En mörk choklad, varken för söt eller för besk, som gav en lagom lång eftersmak som förlängde njutningen ett par sekunder.
Sen måste man även ge cred till den geniale konstruktören av denna chokladkaka med hans beslut att slänga i små bitar av cornflakes för att ge kakan lite extra krispighet. Perfekt textur.
Jag hade aldrig trott att jag skulle träffa på en apelsinchoklad som skulle överträffa dom hederliga Romerska Bågarna från Cloetta, men jag blev överbevisad.
Ett litet minus får den för sin svåra tillgänglighet, då den varken finns på Coop eller Ica. Men ett litet plus för en clean och enkel design på omslaget.
En tidig utmanare till mästartiteln.

Betyg: Jag ger denna kaka hela 7 av 8 möjliga kakaobönor. Den blir svårslagen, men det finns säkerligen många godbitar kvar i högen.

Top 30:

1. Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin (7/8)
2. Fazer Salmiakki (5/8)
3. Ica Basic Mjölkchoklad (4/8)

Finns även att följas här där jag även kommer slänga in dagens vikt samt eventuella träningspass: http://chokladdieten.shapemeup.se/

StretfordEnd
2013-02-20, 21:53
Riktigt nice tråd Zizou!
Apelsin + choklad är klockrent :)

Zizou
2013-02-20, 22:55
Riktigt nice tråd Zizou!
Apelsin + choklad är klockrent :)

Tackar Stretford! :)
Ja det är verkligen magiskt! En mycket fin kombination :)

Reaper123
2013-02-21, 08:42
Spännande, för jag är själv en sucker för just romerska bågar och har än så länge aldrig hittat något som är godare är just dessa så kommer utan tvekan försöka hitta denna choklad i min håla!

Vill man prova något som är snarlikt romerska bågar så tycker jag dessa faktiskt var över förväntan då även dessa innehåller "krisp" iform av majsflingor:
http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/choklad-apelsin-150g-noblesse.jpg

vicarious
2013-02-21, 09:51
Men om inte alla chokladkakor intas under samma omständigheter så är ju en objektiv bedömning omöjlig :(

+1. Är man riktigt hungrig/sugen osv så kan ju även den äckligaste chokladkakan smaka gudomligt bra.

Zizou
2013-02-21, 10:06
I princip alla chokladkakor kommer att användas till att bryta fastan.
Men jobbar jag, som igår och tisdag nästa vecka, 8 timmar med start kl 12 eller 13, så kommer den att ätas på jobbet istället.
Haters gonna hate. Man behöver inte följa tråden om man nu bryr sig så mycket om det. Jag bör väl rimligtvis, om något, vara mindre sugen på just dessa 2 chokladkakor, då jag trots allt har en stor portion mat i magen 3 timmar innan.

Spännande, för jag är själv en sucker för just romerska bågar och har än så länge aldrig hittat något som är godare är just dessa så kommer utan tvekan försöka hitta denna choklad i min håla!

Vill man prova något som är snarlikt romerska bågar så tycker jag dessa faktiskt var över förväntan då även dessa innehåller "krisp" iform av majsflingor:
[IMG]http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/choklad-apelsin-150g-noblesse.jpg[./IMG]

Det tycker jag helt klart att du ska göra Reaper! :) Jag tror, om jag inte minns fel, att jag köpte denna på ÖB.
Oh, dom där har jag aldrig sett tidigare. Vanliga noblesse är ju riktigt fina, så dessa bör ju vara snäppet vassare kanske! Tack för tipset =)

Zizou
2013-02-21, 10:22
Dagens nummer blev 5, vilket alltså resulterar i Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter. Återkommer med recension efter jag har varit ute och sprungit!

GLC
2013-02-21, 10:53
The world ain't all sunshine and rainbows ;)

Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin

Top 30:

2. Fazer Salmiakki (5/8)
3. Ica Basic Mjölkchoklad (4/8)

Finns även att följas här där jag även kommer slänga in dagens vikt samt eventuella träningspass: http://chokladdieten.shapemeup.se/

På vilken affär hittade du denna godbit?

Kul tråd, i like!

Måsse
2013-02-21, 11:01
Riktigt kul tråd, följer trots diet, då måste den vara jävligt kul ;)

Zizou
2013-02-21, 13:38
På vilken affär hittade du denna godbit?

Kul tråd, i like!

Är 99% säker på att den fanns på ÖB.

Kul att höra! :) Gör det lite lättare att genomföra!

Riktigt kul tråd, följer trots diet, då måste den vara jävligt kul ;)

Haha måsen! :) Jag lider nästan med dig!! Tackar!

Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter

Mja, vet inte riktigt vars jag ska börja eller sluta. Detta är verkligen en mittemellan-choklad. Varken dålig eller jättebra. Man kan liksom inte hylla något i den, men heller inte säga att något i den är dåligt. En okej smak på chokladen och ganska rikligt med hasselnötter. En medelmåttig chokladkaka till ett bra pris, då den var relativt billig (8-10 kr om jag inte minns fel). Den enda kaka jag kan jämföra den med är väl Marabou's Schweizer nöt, som dock är något snäpp vassare. Så idag fick det bli en väldigt kort och enkel recension.

Betyg: Jag ger denna chokladkaka 4 utav 8 möjliga kakaobönor. Som sagt, mittemellan. Sätter den ändå ovanför Ica Basics Mjölkchoklad, då jag tycker att denna var aningen godare.

Top 30:

2. Fazer Salmiakki (5/8)
3. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
4. Ica Basic Mjölkchoklad (4/8)

Jode
2013-02-21, 18:32
Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin bara måååste provas. Romerska bågar är nog top 10 bland gottishyllorna.

Zizou
2013-02-21, 21:41
Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin bara måååste provas. Romerska bågar är nog top 10 bland gottishyllorna.

Det tycker jag att du ska göra! :)
Ja eller hur! Dom är sjukt goda, och denna lär nog inte göra dig besviken! (inte mig iallafall)

Måsse
2013-02-21, 21:49
Känner på mig att det blir den blå coop extra imorgon ;).

Zizou
2013-02-21, 21:57
Känner på mig att det blir den blå coop extra imorgon ;).

Haha, dom 3 jag ser minst fram emot! :D gissar du rätt blir jag nästan lite mörkrädd.

machine gun
2013-02-21, 22:17
Tog även machine_guns förslag och skapade en blogg till det hela;

http://chokladdieten.shapemeup.se/

Now we're talking! :D

Mickee
2013-02-22, 08:28
Tycker du ska utöka dieten 1 dag till och avsluta med denna:

http://www.tasteline.com/picprod/ImageGallery/Thumbnails/55/77155/70470_120152.jpg

Verkar sjukt god!

Hade nog konkurrerat om förstaplatsen tillsammans med premium french nougat :)

Zizou
2013-02-22, 10:12
Känner på mig att det blir den blå coop extra imorgon.

I don't know how you do it, but... Ja, du hade helt rätt. Haha, så sjukt! :D

Now we're talking! :D

:thumbup:

Tycker du ska utöka dieten 1 dag till och avsluta med denna:

[IMG]http://www.tasteline.com/picprod/ImageGallery/Thumbnails/55/77155/70470_120152.jpg[./IMG]

Verkar sjukt god!

Hade nog konkurrerat om förstaplatsen tillsammans med premium french nougat

Den ser onekligen riktigt god ut! Men då blir det ju tyvärr inte någon top 30 lista, då blir det fusk!

Ja, som sagt, dagens nummer blev 20 vilket resulterar i Coop X-tras Mjölkchoklad. Vet inte hur måsen lyckades gissa rätt!

Måsse
2013-02-22, 13:08
Hahahahahahahah, fy fan! Ska köpa mig en triss sen tror jag :D

Zizou
2013-02-22, 13:13
Coop X-tra Mjölkchoklad

Ja det var väl egentligen det här märket jag hade minst förhoppningar om. Hade verkligen räknat med ett bottennapp här, men jag blev helt klart överraskad. Otroligt lik Ica Basic i smaken, men inte riktigt lika söt. Vilket för mig bara var bättre, då Ica's var aningen sliskig. Även aningen bättre konsistens tycker jag, då Icas hade en tendens att falla isär lite för lätt. Så sötman var bra, men smaken liknar fortfarande chokladkalender för mycket för att jag ska kunna ge den något högre betyg. Hade det varit december så hade den kanske fått ett lite högre betyg pga det, men under resten av året vill jag inte ha choklad som smakar på det sättet.
Det billiga priset väger ju iallafall upp en del, då den låg kring 5-6 kronor.

Betyg: Även denna chokladkaka får 4 utav 8 möjliga kakaobönor, men jag lägger den ovanför Icas men under Barons. Den är och snuddar på 4,5 men den når inte riktigt ända fram.

Top 30:

2. Fazer Salmiakki (5/8)
3. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
4. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
5. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8) - Ändrar betyget här en liten aning.

Hahahahahahahah, fy fan! Ska köpa mig en triss sen tror jag :D

Haha, det tycker jag faktiskt att du kan unna dig!! :D

Jode
2013-02-22, 14:37
Hur är det med din hunger nu Zizou när stora delar av dina kalorier går åt i detta smakprov?

Marsa
2013-02-22, 16:02
Såg precis att du har Drömkrispen med! Är egentligen inte mycket för ljus choklad men den där.. Helt perfekt!

För i övrigt så kan det här vara den mest spännande tråden/bloggen på länge, kommer följas noga :)

Zizou
2013-02-22, 21:45
Hur är det med din hunger nu Zizou när stora delar av dina kalorier går åt i detta smakprov?

Den har hittills varit helt okej faktiskt. Kontrollerbar :) Men det har ju bara gått 5 dagar än. Försöker intala mig att allt sitter i huvudet, det verkar fungera än iallafall! Återkommer med det längre fram.

Såg precis att du har Drömkrispen med! Är egentligen inte mycket för ljus choklad men den där.. Helt perfekt!

För i övrigt så kan det här vara den mest spännande tråden/bloggen på länge, kommer följas noga :)

Åh, nu börjar jag ju längta till den. Alla verkar prata så gott om den!

Hehe kul att höra Marsa! :) Och roligt att du väljer att följa den!

Zizou
2013-02-23, 09:35
Idag föll lottningen på nummer 13, vilket resulterar i Marabou Mandelsplit. Äntligen kommer marabou in i bilden. Återkommer med recension osv senare idag.

Måsse
2013-02-23, 11:57
Finally :D

//vann inget på trissen..

Zizou
2013-02-23, 12:22
Finally :D

//vann inget på trissen..

Tråkigt! Hade du köpt den hos mig hade du nog vunnit en bra slant ;)

Marabou Mandelsplit

Äntligen kom marabou in i bilden. Man vet ju att deras smak på chokladen alltid levererar iallafall. Jag brukar i regel ha väldigt svårt att skilja på nötsmaken i chokladkakor, vare sig dom innehåller hasselnötter, mandel, paranötter osv. Hade förväntat mig att den skulle smaka ungefär som Schweizernöten. Men jag tycker att man faktiskt känner en större skillnad i denna gentemot andra smaker, jag tyckte att man kunde urskilja att det faktiskt var mandel i. Bara det ett stort plus. Sedan så är ju deras mjölkchoklad högklassig, det går ej att komma ifrån.
Lagom stora bitar/flarn av mandeln som gjorde sig utmärkt i chokladen och gav en härlig konsistens. Ingen av smakerna som tar över för mycket, utan man får njuta av en härlig blandning. Ser verkligen fram emot deras andra smaker!

Betyg: Denna härliga bit får 6 utav 8 möjliga kakaobönor. Ingen wow-känsla som slänger upp den till en 7a eller 8a, men helt klart en riktigt god chokladkaka som jag gärna äter igen om jag blir sugen på choklad och nötter! Rekommenderas om du gillar ovanstående rad.

Top 30:

2. Marabou Mandelsplit (6/8)
3. Fazer Salmiakki (5/8)
4. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
5. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
6. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)

mattilainen
2013-02-23, 18:14
Du skulle kunnat utöka dina tankar om själva chokladen och hela förpackningen så du ger olika saker olika poäng och sen plussar ihop dessa för att få en jämnare poäng. T.ex. 1-10 för förpackningen (överensstämmer med innehållet? design etc), sen 1-10 på konsistens, 1-10 på smak etc etc (allt du kommer på). Denna kan ju göra att en mindre god choklad kan komma högt pga att den overall är bättre :) Fast denna tråden kasnke bara är för hur god chokladen är och då spelar detta ju mindre roll :p Bara en tanke haha Jag följer dig!

Måsse
2013-02-23, 18:20
Får köpa hos dig nästa gång jag köper triss! ;) Marabou mandelsplit verkar goood *drool*

Rakanichy
2013-02-23, 19:05
själv så föredrar jag fazer över marabou ;) Fan va gott det är med fazers standard mjölkchoklad

Zizou
2013-02-23, 22:23
Du skulle kunnat utöka dina tankar om själva chokladen och hela förpackningen så du ger olika saker olika poäng och sen plussar ihop dessa för att få en jämnare poäng. T.ex. 1-10 för förpackningen (överensstämmer med innehållet? design etc), sen 1-10 på konsistens, 1-10 på smak etc etc (allt du kommer på). Denna kan ju göra att en mindre god choklad kan komma högt pga att den overall är bättre :) Fast denna tråden kasnke bara är för hur god chokladen är och då spelar detta ju mindre roll :p Bara en tanke haha Jag följer dig!

Mycket bra tanke, jag gillar idén skarpt :) men just nu så orkar jag väl inte lägga ner energin på just det. För tillfället får det räcka med att utvärdera smaken för min del. Försöker baka ihop smak och konsistens i ett.
Men mycket möjligt att göra så med något i framtiden!

Hade jag inte jobbat 6 dagar i veckan just nu så kanske!

Kul att du följer det iallafall! Det gör det mycket roligare och lättare för mig faktiskt! :)

Får köpa hos dig nästa gång jag köper triss! Marabou mandelsplit verkar goood *drool*

Haha det tycker jag att du ska!
Den var mycket fin, helt klart något du bör prova!

själv så föredrar jag fazer över marabou. Fan va gott det är med fazers standard mjölkchoklad

Ah, kul att höra rakanichy! Då ser jag verkligen fram emot min fazer mjölkchoklad. Då får det avgöras vilket märke jag tycker är bäst :)

Zizou
2013-02-24, 11:13
Idag blir det nummer 30, vilket resulterar i Sport lunch Power break. Återkommer med recension sent ikväll pga jobb + träning.

Måsse
2013-02-24, 17:41
Imo är marabou mycket bättre än fazer ;). Sportlunch är också fint :D

HMS Laestander
2013-02-24, 18:13
OMNOM Sportlunch *drool*

Zizou
2013-02-24, 22:29
Sportlunch Power Break

Då man vet hur god en vanlig sportlunch är, så hade man relativt stora förväntningar på denna. Skulle denna kunna mäta sig med det goda originalet?
Svaret blev; nästan!
Det var en väldigt god chokladbit. Blandningen av mjölkchoklad, rån, nötter och kolasås gjorde det väldigt gott och sliskigt. Tycker alla smaker träder fram bra, speciellt nötsmaken tycker jag stack ut ovanligt mycket för att vara hasselnöt.
Tycker nästan man kan likna det vid en fusion av vanlig Sportlunch och Geisha.
Enda nackdelen med kolasåsen var att den tar ut lite av "crunchet" från rånen, som den hederliga Sportlunchen har. Nu var den mer crunchy just vid kanterna med lite mjukare/segare i mitten. Det blir ett litet minus i kanten från mig, men kan säkerligen uppskattas av andra. Litet minus för att största varianten bara är 75 gram.
Gillar man sliskigt och en blandning av mycket gott, så kan detta verkligen vara något!

Betyg: Jag ger denna godbit 5.5 kakaobönor utav 8 möjliga. Den kan inte riktigt mäta sig med originalet, men den är inte långt borta. En bra variant av originalet helt enkelt, kul med lite variation och den sticker ut lite gentemot sina konkurrenter.

Top 30:

2. Marabou Mandelsplit (6/8)
3. Sportlunch Power Break (5.5/8)
4. Fazer Salmiakki (5/8)
5. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
6. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
7. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)

Måsse
2013-02-24, 22:53
Insåg just vilken power break är, och själv tycker jag den är underbar... tom bättre än originalet tror jag! Dock är ju originalet lite mer nostalgisk, så den hade lätt slagit power break om den avnjutits i en värmestuga mitt i en skidbacke i fjällen! :D

Fuark
2013-02-24, 23:04
Toms extra apelsin, den ska jag hålla ögonen öppna efter :thumbup:

Zizou
2013-02-25, 07:49
Insåg just vilken power break är, och själv tycker jag den är underbar... tom bättre än originalet tror jag! Dock är ju originalet lite mer nostalgisk, så den hade lätt slagit power break om den avnjutits i en värmestuga mitt i en skidbacke i fjällen! :D

Oj oj, ja se där! :) älskar själv originalet, och kan nästan hålla det som bland det godaste som finns faktiskt! Så därför hamnar denna snäppet efter enligt mig, men fortfarande riktigt god!
Låter som ett underbart tillfälle att avnjuta en! :)

Toms extra apelsin, den ska jag hålla ögonen öppna efter :thumbup:

Det tycker jag att du ska göra, Fuark! :)

Idag föll lotten på nummer 19, vilket alltså blir Fazers Mjölkchoklad.
Återkommer med recension om någon timma.

Mental
2013-02-25, 08:47
Ooh, Fazers Mjölkchoklad är fin.

Jeml
2013-02-25, 09:49
fan va kul läsning detta är :D

tkr fazers mjölkchoklad är god också!

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Zizou
2013-02-25, 14:11
Ooh, Fazers Mjölkchoklad är fin.

fan va kul läsning detta är :D

tkr fazers mjölkchoklad är god också!

Kan bara instämma i kören från och med nu!

Fazer Mjölkchoklad

Ja, nu får jag helt enkelt instämma i kören här och ställa mig på samma sida med dom som tycker att Fazer är godare än Marabou. Då jag däremot tycker det är väldigt svårt att ge en utförlig recension på just mjölkchoklad, då det inte är så mycket variation och smak i en så enkel kaka, så kommer jag nöja mig med en snabb och enkel rad.
Jag tycker helt enkelt att Fazers chokladsmak på kakan lyfts fram mycket bättre, starkare och klarare på något sätt, och den är inte lika söt som Marabous. Jag tycker dom har hittat en perfekt balans helt enkelt. Bra konsistens på kakan, lagom stora bitar så man får tugga lite och man känner att det är choklad man har i käften, medan marabous ibland bara kan kännas lite tråkig och sliskig.
Jag brukar tycka att vanlig mjölkchoklad brukar vara rätt så tråkiga, men den här överraskade mig stort. Jag vågar påstå att det är den godaste mjölkchokladen jag har ätit.

Betyg: För mig är det svårt att ge en mjölkchoklad högsta betyg, då jag är mer för blandningar och mixer. Men jag ger den trots allt 6 utav 8 möjliga kakaobönor då den slog mig med häpnad. Den lägger sig på en andra plats, precis före Mandelspliten.

Top 30:

2. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
3. Marabou Mandelsplit (6/8)
4. Sportlunch Power Break (5.5/8)
5. Fazer Salmiakki (5/8)
6. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
7. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
8. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)

Toppis
2013-02-25, 14:28
Jag vågar påstå att det är den godaste mjölkchokladen jag har ätit.

+1@Fazers mjölkchoklad!

Rekommenderar starkt att du testar även denna. http://www.salongk.se/shoppingtips/produktnyheter/2-19-2013-underbar-ny-choklad-fran-karl-fazer-till-sverige.html

Måsse
2013-02-25, 14:40
Jag är väl för svag för sötslisk... :em: dock håller jag med om att rutorna är bra mycket trevligare att tugga i! Godaste mjölkchokladerna är palle kuling och riga btw... sliiissskkkk!

Zizou
2013-02-25, 18:20
+1@Fazers mjölkchoklad!

Rekommenderar starkt att du testar även denna. http://www.salongk.se/shoppingtips/produktnyheter/2-19-2013-underbar-ny-choklad-fran-karl-fazer-till-sverige.html

Den har jag funderat på, men den smakar jag efter denna omgång av diet :) Längtar dock till det, tror den kan vara ruskigt god!

Jag är väl för svag för sötslisk... :em: dock håller jag med om att rutorna är bra mycket trevligare att tugga i! Godaste mjölkchokladerna är palle kuling och riga btw... sliiissskkkk!

Haha, palle kuling och fred flinta-choklad är riktiga gamla klassiker, dom går aldrig bort! ;)

Måsse
2013-02-25, 18:51
åhh, flintachoklad *cupid*

Zizou
2013-02-26, 07:38
Idag blev det nummer 9, Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter.

Återkommer med recension sent ikväll pga jobb.

Zizou
2013-02-26, 21:21
Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter

Jag äter hellre en tunna full med bajs än att jag spenderar pengar på den där en gång till.

Betyg: Jag ger den 2 utav 8 möjliga kakaobönor. Jag ger den inte en 1a helt enkelt eftersom det är så pass tidigt in, kanske finns det någon som är sämre...

Top 30:

2. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
3. Marabou Mandelsplit (6/8)
4. Sportlunch Power Break (5.5/8)
5. Fazer Salmiakki (5/8)
6. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
7. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
8. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
9. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

StretfordEnd
2013-02-26, 21:24
Men hela slank ner ändå, eller? ;)

Zizou
2013-02-26, 21:26
Men hela slank ner ändå, eller? ;)

Jadå, SÅ kräsen är man inte ;) Det var ju trots allt choklad!

Reaper123
2013-02-26, 21:40
Jadå, SÅ kräsen är man inte ;) Det var ju trots allt choklad!Haha, helt rätt. Ska mycket till att man slänger choklad, men nångång måste man ju få bottennapp och oavsett vilken det blir imorrn lär det ju knappast vara sämre om du inte har mest otur i världen :D

Zizou
2013-02-26, 22:18
Haha, helt rätt. Ska mycket till att man slänger choklad, men nångång måste man ju få bottennapp och oavsett vilken det blir imorrn lär det ju knappast vara sämre om du inte har mest otur i världen :D

Haha precis, du förstår mig broder :thumbup:
Eller hur! Det vore ju kanske om någon har bytt ut chokladen mot just bajs. Då blir det kanske en 1a, eller en 2,5a.. *jorgen* Men jag längtar till morgondagens! Hoppas innerligt på en marabou.

Måsse
2013-02-26, 22:29
http://www.marabou.se/marabou/downloads/sesv1//products/1kx1k%20download/produkter%201kx1k/kakor/sensation_caramelized_almonds_sea_salt_large.jpg

den tror jag är jävligt god *drool*

jagärensnnällman
2013-02-27, 00:14
Vad kosta alla kakor?

Zizou
2013-02-27, 09:51
[IMG]http://www.marabou.se/marabou/downloads/sesv1//products/1kx1k%20download/produkter%201kx1k/kakor/sensation_caramelized_almonds_sea_salt_large.jpg[./IMG]

den tror jag är jävligt god *drool*

Tror den kan slå in sig i toppen. Ska bli spännande!

Vad kosta alla kakor?

Jag vet faktiskt inte, men nån hundring hit och dit tror jag väl att det blev :)

Zizou
2013-02-27, 09:57
Spännande. Denna är en av dom jag också sett fram emot rätt så mycket.
Idag föll lotten på nummer 7, vilket alltså blir: Garant Mörk Choklad med Hallonchokladtryffel.
Återkommer med recension om ungefär 3 timmar!

Jeml
2013-02-27, 12:17
riktigt rolig läsning här zizou :D
kul att läsa recensioner om all choklad trots att jag inte äter choklad (inte pga att jag inte gillar det, tycker det är sjukt gott).

Zizou
2013-02-27, 12:28
riktigt rolig läsning här zizou :D
kul att läsa recensioner om all choklad trots att jag inte äter choklad (inte pga att jag inte gillar det, tycker det är sjukt gott).

Kul att höra Jeml! :D Att få sånna kommentarer gör ju det hela lättare för mig att fullfölja också!
Choklad är magiskt! Någon speciellt anledning till att det inte inmundigas?

Garant Mörk Choklad med Hallonchokladtryffel

En av dom kakorna jag har sett fram mest emot, och den gjorde mig verkligen inte besviken. Choklad och hallon brukar ju göra sig riktigt bra tillsammans, och detta var inget undantag. En ganska dominerande chokladsmak, men hallonsmaken lyfts ändå fram på ett bra sätt. Inte för mycket, men man känner att den finns där. Inte så söt som jag hade förväntat mig, vilket bara var ett plus i detta fallet. Efter att jag ätit två rutor (stora rutor, jag gillar när dom delar upp kakan i större bitar än flera små) så började jag känna en liten eftersmak som jag inte alls kunde likna vid hallon, men den var ändå mycket god. Fruktig. Nästan melon-aktig. Så jag var tvungen och kolla på baksidan i innehållet. Och mycket väl så innehöll denna kaka även lite äpple. En mycket trevlig överraskning! Oväntat, men genialt!
Kakan innehöll även små små bitar av något slags krisp som gjorde det till en trevlig upplevelse i munnen.
Själva chokladsmaken var god och inte för söt, men den saknar ändå det där lilla extra som Toms hade i sin.
Detta är en choklad som man kan äta 1 ruta om dagen, till kaffet/fikat osv, men även en som man kan sluka väldigt fort och bli besviken över att den är slut (mitt fall).
Priset är väl okej, tror den ligger mellan 20-25 kronor för 150 gram.

Betyg: Jag ger denna chokladkaka 6.5 utav 8 möjliga kakaobönor. Den räcker inte riktigt hela vägen fram till en delad förstaplats, men den är inte långt borta. Men den kliver in på en hedersam andraplats för tillfället!

Top 30:

2. Garant Mörk choklad med Hallonchokladtryffel (6.5/8)
3. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
4. Marabou Mandelsplit (6/8)
5. Sportlunch Power Break (5.5/8)
6. Fazer Salmiakki (5/8)
7. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
8. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
9. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
10. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Det har nu alltså gått 10 dagar, en tredjedel, av dieten. Vikten går neråt iallafall. Liten uppdatering hur man känner sig:

Psykisk status: Bra än så länge. Humöret blir lite sämre ju närmare läggdags man kommer (mot kvällen efter jobbet är man relativt bitter, men så brukar det ju kunna bli då man går på underskott. Stay away, people.). Annars som normalt tycker jag.

Hunger: Självklart är jag lite hungrigare än vid en normal diet. Går nog inte att komma ifrån. Men det är inte något som gör att man vill sluta dieten (än iallafall). Helt klart hanterbart. Dom tyngsta dagarna är väl när man går 8 timmar (pga jobbet) utan någon riktig mat och man får livnära sig på 2 proteindrinkar. Men det går an om man ger sig fan på det :)

Fysisk status: Hittills har träningen gått bra. Både styrketräning och kondition. Lyckats behålla styrkan i bröst, rygg och armar, lyckats persa lite i knäböj, marklyft, militärpress och stångcurl (viktigast ay). Har inga problem att orka konditionen, nästan gått lättare hittills. Så än så länge ser det ljust ut. Tror att nästa vecka kommer visa lite bättre hur man ligger till.

Jeml
2013-02-27, 12:44
Choklad är magiskt! Någon speciellt anledning till att det inte inmundigas?

det är inte så nyttigt och när jag väl äter så vill jag gärna sluka uppåt 500g för det är så jävla gott.. vilket inte känns så hälsosamt :)

bra recension och utvärdering! :thumbup:

Crumlin
2013-02-27, 12:46
Som en skräpchokladsjunkie kan jag intyga att Ica Basics choklad smakar betydligt bättre än Eldorados dito. Tycker Ica Basics hasselnötschoklad är vassast, faktiskt, av 5-kronorskakorna. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Definitivt en fyra för mig.

Går inte att jämföra smaken med de dyrare märkena, men inte heller priset.

Zizou
2013-02-27, 13:22
det är inte så nyttigt och när jag väl äter så vill jag gärna sluka uppåt 500g för det är så jävla gott.. vilket inte känns så hälsosamt :)

bra recension och utvärdering! :thumbup:

Haha ja, det är ju sant. 100-200g choklad går åt så snabbt. Då tar det längre tid att käka 500g glass eller 200g chips+dip istället :)

Tusen tack Jemlarn, kul att höra!

Som en skräpchokladsjunkie kan jag intyga att Ica Basics choklad smakar betydligt bättre än Eldorados dito. Tycker Ica Basics hasselnötschoklad är vassast, faktiskt, av 5-kronorskakorna. Ska bli intressant att höra vad du tycker om den. Definitivt en fyra för mig.

Går inte att jämföra smaken med de dyrare märkena, men inte heller priset.

Puh, det var bra att få höra iallafall Crumlin! :thumbup: Eldorados var ju verkligen usel..
Nu längtar man ju lite till den bara för att få känna vilken skillnad det kan vara. Tror faktiskt den är bättre, speciellt eftersom mjölkchokladen var helt OK.

Det har du rätt i. Oftast så får man ju vad man betalar för. Även så när det gäller choklad, tydligen.

Måsse
2013-02-27, 13:48
Tur man hann klämma några merci på ätardagen, så man kan gå in här med lite mindre cravings än vanligt :D

Lärlingen
2013-02-27, 19:16
Zizou, jag gillar inte dig. jag är så satans sjukt sugen på chocklad nu!!!!. Men fan vad jag diggar ditt upplägg ändå!. Hat kärleken till denna tråden är enorm :D

Wzup2u
2013-02-27, 20:01
Zizou, jag gillar inte dig. jag är så satans sjukt sugen på chocklad nu!!!!. Men fan vad jag diggar ditt upplägg ändå!. Hat kärleken till denna tråden är enorm :D

va glad för det jag mår mer illa efter 200g vit choklad just nu =p

Zizou
2013-02-28, 10:03
Tur man hann klämma några merci på ätardagen, så man kan gå in här med lite mindre cravings än vanligt :D

Haha. Smart tänkt Måsen! :thumbup:

"I don't care what other people think" :D Skämtåsido.
Förlåt! Men kul att höra att du gillar idén iallafall!

va glad för det jag mår mer illa efter 200g vit choklad just nu =p

Mmh.. Vit choklad e nice. Har en sådan i lagret.

Dagens nummer blev 22. Alltså föll lotten på Dumle. Spännande! Otroligt hur högen med marabou kakorna klarar sig undan hela tiden. Börjar vara redigt högre än alla andra.

Fuark
2013-02-28, 10:08
Salt och lakrits i choklad?! någon måste stoppa sånt här vansinne

F.W.Y.H
2013-02-28, 14:03
Salt och lakrits i choklad?! någon måste stoppa sånt här vansinne

Salt och choklad är väldigt klassiskt tbh!

Jeml
2013-02-28, 14:09
Salt och choklad är väldigt klassiskt tbh!

jo men lakrits?? finns goda mörka choklader med havssalts flingor i :)

Wzup2u
2013-02-28, 18:49
jo men lakrits?? finns goda mörka choklader med havssalts flingor i :)

havssalt i mörk choklad är kärlek...
säger som dig fifann för lakrits hatar det generellt...

Jeml
2013-02-28, 19:04
havssalt i mörk choklad är kärlek...
säger som dig fifann för lakrits hatar det generellt...

marabou har en fin 70% choklad, pecan nöt och havssalt *drool*

gillar inte heller lakrits överhuvudtaget. .

Måsse
2013-02-28, 19:04
Lakrits<33

Zizou
2013-02-28, 19:10
Salt lyfter fram det absolut bästa ur en fin choklad *drool*
Lakrits gör sig bra om man gillar lakrits helt enkelt ^^

Fazer Dumle

Då jag älskar dumle och dom klassiska lösvikts-bitarna alltid kommer med i påsen, så hade jag ganska stora förväntningar på denna. Men jag måste säga att jag blev rätt så besviken.
För det första så tyckte jag inte att fyllningen var lika god som i en vanlig dumle, just den där karaktäristiska dumle-smaken var nästan helt borta. Det smakade kort och gott nästan exakt som alla andra varianter, där Plopp/Center är dom ledande chokladerna enligt mig.
Och för det andra så saknar man den vanliga konsistensen som Dumle har. Det känns bara fel när man biter i denna.
Däremot var själva chokladen god, inga konstigheter med den. Den lyfter kakan en aning. Annars känns det mest som ännu en sämre variant av dessa chokladkakor fylld med kolasås. Där är, som jag skrev tidigare, Plopp eller Center vassast av dom alla.
Jag säger inte att den är dålig, den är självklart god och något jag självklart kan äta igen. Men besvikelserna var större än förväntningarna. En medelmåttig chokladkaka, tyvärr.

Betyg: Förhoppningarna var att kunna ge denna kaka en eventuell topp 3 plats med ett högt betyg. Men tyvärr kan jag inte ge den mer än 4.5 utav 8 möjliga kakaobönor.

Top 30:

6. Fazer Salmiakki (5/8)
7. Fazer Dumle (4.5/8)
8. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
9. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
10. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
11. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Måsse
2013-02-28, 20:54
Trodde nog med bättre om den (inte smakat den själv). Vilken hoppas herrn på imorgon då? ;)

Zizou
2013-02-28, 23:15
Trodde nog med bättre om den (inte smakat den själv). Vilken hoppas herrn på imorgon då? ;)

Mja jag hoppas nog bara på någon av marabous smaker :D måste ju bara vara dags för någon av dom!

Fuark
2013-02-28, 23:26
när kommer marabou digestive? väntar på 8 poängaren :D

Akada
2013-02-28, 23:29
Hur går lottningen till, ziz? :d

Jeml
2013-02-28, 23:35

aahhh den är sjuukt god!

baguette
2013-03-01, 07:50
Geisha Dark och Marabou Crunchy Corn är dom klart godaste i din hög, ska bli kul att höra vad du tycker om dom!

Zizou
2013-03-01, 09:47

Time will show!

Hur går lottningen till, ziz? :d

Kör helt enkelt med en generator som slumpar fram ett nummer mellan 1-30. Sen använder jag mig av bilden, där jag har numrerat dom för mig själv :)

Geisha Dark och Marabou Crunchy Corn är dom klart godaste i din hög, ska bli kul att höra vad du tycker om dom!

Dom längtar jag till :)

Zizou
2013-03-01, 09:55
Haha jadu Fuark, kanske var det för att du skrev så, men lotten föll idag på nummer 15, vilket alltså resulterar i just Marabou Digestive :D

Återkommer med recension senare idag, alternativt ikväll pga jobb.

Måsse
2013-03-01, 10:44
Haha jadu Fuark, kanske var det för att du skrev så, men lotten föll idag på nummer 15, vilket alltså resulterar i just Marabou Digestive :D

Damn, förmodligen min favoritmarabou! *drool*

Fuark
2013-03-01, 10:59

Nice :d 8 av 8! Få se nu

Zizou
2013-03-01, 13:51
Marabou Digestive

Skyhöga förväntningar efter alla kommentarer om denna chokladkaka som ska vara så god.
Tyvärr så förstår jag inte vad dom menar. När man målet upp en bild av att kakan ska föreställa chokladkakans version av Mona Lisa, men den i själva verket är en exakt kopia av en Streckgubbe man målade så graciöst i tredje klass, så blir man besviken.
Vars är Digestive-smaken?! Aldrig i min själ att det är äkta digestive i den här chokladen. Smaken, sältan. Allt saknas från det som en äkta bit digestive har. Allt förutom konsistensen. Där får kakan ett plus istället. Den var mycket trevlig att tugga på, ger bra med crunch och lite tuggmotstånd. Det lyfter alltid en choklad enligt mig.
Kakan är självklart god, inget snack om det. Men hade förväntat mig lite mer efter alla hyllningar! Chokladen är som vanligt bra från Marabou, inga invändningar där. En bra chokladkaka, men tyvärr inte en av mina favoriter hittills.

Betyg: Jag vet inte riktigt vars jag ska sätta denna kakan. Någonstans i mitten får det bli. Jag ger den 4.5 utav 8 möjliga kakaobönor och placerar den snäppet bättre än Dumlen.

Top 30:

6. Fazer Salmiakki (5/8)
7. Marabou Digestive (4.5/8)
8. Fazer Dumle (4.5/8)
9. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
10. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
11. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
12. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

StretfordEnd
2013-03-01, 13:58
Du har nog rätt i att det inte är "äkta" digestive i den, men den är ju så jääävla god ändå!
Den och apelsinkrokant är mina favoriter i Marabou-kollektionen :)

Fuark
2013-03-01, 14:00
:(

jag köpte en nyss, jag ger den 8 av 8!. Om nu denna var 4.5 för dig så lär ju toms extra vara en riktigt giftig jäkel :D

Måsse
2013-03-01, 14:00
Klassikern! Hade bara sagt att den var god, så hade du mycket möjligt placerat den högre ;). Psykologi som fan! Precis som när någon säger att man ska se världens bästa film, och så är den endast medioker, mycket pga för höga förhoppningar.

Tycker denna och mintkrokant är marabous bästa av de jag smakat, iaf av de i samma tema (dvs inte temptation osv).

Zizou
2013-03-01, 14:33
Hehe vi har ju alla olika smak som tur är :D
Sen skriver jag ju alltid med lite extra krydd i det hela, så det ska bli roligare att läsa.
Själv tycker jag liksom att den bara smakade vanlig marabou fast med en annan textur. Ingen smak som sticker ut och ger det där extra. Inte äkta digestive-smak :) Så den var ingenting för mig, jag väljer hellre andra smaker uppenbarligen :)

Måsse
2013-03-02, 01:00
Hehe vi har ju alla olika smak som tur är :D
Sen skriver jag ju alltid med lite extra krydd i det hela, så det ska bli roligare att läsa.
Själv tycker jag liksom att den bara smakade vanlig marabou fast med en annan textur. Ingen smak som sticker ut och ger det där extra. Inte äkta digestive-smak :) Så den var ingenting för mig, jag väljer hellre andra smaker uppenbarligen :)

Vilken "vanlig" marabou är bäst enligt dig? Har inte smakat så många, jag :).

Zizou
2013-03-02, 11:00
Vilken "vanlig" marabou är bäst enligt dig? Har inte smakat så många, jag :).

Har inte heller smakat så många, har ju många i min hylla däremot :D
Men just nu är väl favoriterna Apelsin krokant och Mint krokant. Dom är fina tycker jag!

Idag för lotten på nummer 27, vilket alltså blir Ica Basic Mjölkchoklad med Hasselnötter

Zizou
2013-03-02, 12:27
Ica Basic Mjölkchoklad med Hasselnötter

Trött idag, så det får bli en kort recension. Finns inte så mycket att skriva egentligen heller.
En helt okej chokladkaka, speciellt till det fina priset. Betydligt bättre än Eldorados variant. Bättre smak på både nötter och chokladen. Lite vassare än deras vanliga mjölkchoklad tycker jag, kanske bara för att jag gillar blandningar mer än ren choklad. Därför hamnar den på en plats precis ovanför mjölkchokladen.

Betyg: Denna får 4 utav 8 möjliga kakaobönor. Lägger sig precis ovanför Coops choklad men strax under Barons, som jag tyckte var lite godare.

Top 30:

6. Fazer Salmiakki (5/8)
7. Marabou Digestive (4.5/8)
8. Fazer Dumle (4.5/8)
9. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
10. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
11. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
12. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
13. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Faran
2013-03-02, 12:44
Ica Basic Mjölkchoklad med Hasselnötter
En helt okej chokladkaka, speciellt till det fina priset. Betydligt bättre än Eldorados variant. Bättre smak på både nötter och chokladen.

Är det inte exakt samma kaka? Jag märker då ingen skillnad på dem.

Zizou
2013-03-02, 12:48
Är det inte exakt samma kaka? Jag märker då ingen skillnad på dem.

Ingen aning. Men jag bryr mig inte heller. Den smakade helt enkelt bättre.

Faran
2013-03-02, 13:09
Ingen aning. Men jag bryr mig inte heller. Den smakade helt enkelt bättre.

Det kan vara humöret som avgjorde då.

Zizou
2013-03-02, 13:12
Det kan vara humöret som avgjorde då.

Eller så att eldorados just smakade riktigt dåligt? Tror inte humöret får en chokladkaka att smaka riktigt skitigt. Kan ha varit en dålig "batch" helt enkelt.

Reaper123
2013-03-02, 13:18
helvete, fick helt sjuka chokladkakecravings, men har redan dagens kost inplanerad och fettkontot är redan övertrasserat..

Frågan är om man ska våga sig på konststycket att köpa en chokladkaka och bara ta "ett par bitar", något jag aldrig lyckats med under mina 29 år på denna jord *gah!*

Note to self: Läs inte denna i slutet på fastan på helger!!

On Topic:
Nu när du provat lite mer än 1/3, känner du det inte väldigt svårt att jämföra så många olika kakor mot "dagens"? Vet själv att trots att jag gjort ganska utförliga recensioner av B&J-glassar på min blogg *smygreklam* bara får det svårare och svårare att minnas hur x smakade.

Zizou
2013-03-02, 13:28
helvete, fick helt sjuka chokladkakecravings, men har redan dagens kost inplanerad och fettkontot är redan övertrasserat..

Frågan är om man ska våga sig på konststycket att köpa en chokladkaka och bara ta "ett par bitar", något jag aldrig lyckats med under mina 29 år på denna jord *gah!*

Note to self: Läs inte denna i slutet på fastan på helger!!

On Topic:
Nu när du provat lite mer än 1/3, känner du det inte väldigt svårt att jämföra så många olika kakor mot "dagens"? Vet själv att trots att jag gjort ganska utförliga recensioner av B&J-glassar på min blogg *smygreklam* bara får det svårare och svårare att minnas hur x smakade.

Haha! Det dära med att bara ta en bit eller två om dagen har jag heller aldrig lyckats med! :D Det är nog ett konststycke som tar en halv livstid att lära sig!

Hm, intressant fråga. Men just nu känner jag faktiskt att jag har rätt så bra koll på hur alla "smakade" och kan på så sätt sätta dom på rätt plats med ganska stor säkerhet. Men, det är ju trots allt många kakor kvar. Det är nog lätt hänt att man börjar tappa bort sig ju längre tiden går. Speciellt med tanke på att skallen säkert kommer börja hänga lite längre fram :)

bubbe
2013-03-02, 13:50
Fazer mjölkchoklad toppar min lista. Marabou har jag övergett för länge sen.

Mörk choklad händer det ibland att man blir sugen på, dock fanns det ett par sorter med typ körsbärslikör och chili. Jävlars det var goda grejer, fattar inte att de tog bort de smakerna. Fanns flera liknande med blandning av marmeladaktigafyllningar och chili/cayenne.

Reaper123
2013-03-02, 13:59
Haha! Det dära med att bara ta en bit eller två om dagen har jag heller aldrig lyckats med! :D Det är nog ett konststycke som tar en halv livstid att lära sig!

Hm, intressant fråga. Men just nu känner jag faktiskt att jag har rätt så bra koll på hur alla "smakade" och kan på så sätt sätta dom på rätt plats med ganska stor säkerhet. Men, det är ju trots allt många kakor kvar. Det är nog lätt hänt att man börjar tappa bort sig ju längre tiden går. Speciellt med tanke på att skallen säkert kommer börja hänga lite längre fram :)Hehe, känner jag mig själv rätt så är jag inte mogen för detta (trots bulk) så lika bra att låta bli... för blir "mycket vill ha mer"! :em:

Okej, fördelen i ditt fall är ju att du äter en ny chokladkaka varje dag och minnet är väl ganska färskt. Sen kanske du är lite av en gourmand med välutvecklad smaklökar ;)

Läste för övrigt din "fysiska & psykiska status" på bloggen och måste säga att det är intressant läsning, trodde du skulle få lida mer av att äta ~100g choklad varje dag taget från din kcalbudget! Klarar du dessa 30 dagar kommer du nog tycka att deffa är enkelt med vanlig mat ;)

Fuark
2013-03-02, 14:10
jag kan inte sova om nätterna eftersom salmiakki ligger över marabou digestive :D

menmen, kul läsning hur som helst :thumbup:

Zizou
2013-03-02, 14:32
Fazer mjölkchoklad toppar min lista. Marabou har jag övergett för länge sen.

Mörk choklad händer det ibland att man blir sugen på, dock fanns det ett par sorter med typ körsbärslikör och chili. Jävlars det var goda grejer, fattar inte att de tog bort de smakerna. Fanns flera liknande med blandning av marmeladaktigafyllningar och chili/cayenne.

Kul att höra!

Lindt har ju fortfarande en mörk choklad (70% tror jag) med chili-smak. Har några kompisar som säger att den ska vara helt utomordentligt god. Blir nog att smaka den efter denna dieten.

Hehe, känner jag mig själv rätt så är jag inte mogen för detta (trots bulk) så lika bra att låta bli... för blir "mycket vill ha mer"!

Okej, fördelen i ditt fall är ju att du äter en ny chokladkaka varje dag och minnet är väl ganska färskt. Sen kanske du är lite av en gourmand med välutvecklad smaklökar

Läste för övrigt din "fysiska & psykiska status" på bloggen och måste säga att det är intressant läsning, trodde du skulle få lida mer av att äta ~100g choklad varje dag taget från din kcalbudget! Klarar du dessa 30 dagar kommer du nog tycka att deffa är enkelt med vanlig mat ;)

Haha precis! Då är det bättre man köper något annat gott som man vet man "får" äta hela av! *popcorn*

Det har du nog rätt i. Hade nog varit sämre om jag ätit en chokladkaka var tredje dag eller så. Just för testets skull.
Haha ja, man kanske har fina smaklökar! (man får ju hoppas det iallafall!)

Jag med faktiskt! Har gått helt okej hittills. Kommer dra ner ytterligare 150 kcal från maten nu kommande 2 veckor. Så nu blir det ännu större utmaning!
Haha jo. Har haft den tanken! "Tänk om jag ersatt chokladkakan med vanlig mat. Då hade jag ju inte ens varit hungrig..." :D

jag kan inte sova om nätterna eftersom salmiakki ligger över marabou digestive

menmen, kul läsning hur som helst :thumbup:

Haha fö'låt Fuark!! *hug*

Kul att du tycker det! Ska fortsätta försöka skriva på ett bra sätt!

Zizou
2013-03-03, 10:19
Idag blev det nummer 29, Fazer Kina Mjölkchoklad. Recension dyker upp ikväll!

Zizou
2013-03-03, 22:28
Fazer Kina Mjölkchoklad

Här har vi en chokladkaka som lever upp till originalet, jämfört med Dumlen. Den lever inte bara upp till originalet, den är till och med snäppet vassare. Fazers lena goda mjölkchoklad möts av denna härliga smak från puffarna och ett grymt crunch som gör det till en fantastisk upplevelse. Konsistensen är den hittills bästa i hela listan. Stora, mycket tjocka bitar med mycket choklad och mycket puffar. Som jag gillar det. Den är ju samtidigt så enkel, men ändå så god. Mycket positivt överraskad!
Och som sagt, bara det att dom får den att smaka som originalet är ju guld värt. Och chokladen är ju som tidigare sagt extremt god.
Men det är just konsistensen, texturen, det grymma "crunchet" som ger den det där lilla extra och tar den till en topplacering. Den här rekommenderar jag till alla som tycker om vanliga kina puffar men även till er som kanske inte har smakat dom. Ni lär inte bli besvikna! Här har vi en kaka som kommer köpas om och om igen.

Betyg: Jag ger denna choklad 7 utav 8 möjliga kakaobönor. Jag är helt såld på den. Men jag ger den inte en ensam första plats, den går inte om Toms Ekstra. För tillfället får dom dela på förstaplatsen, då båda är i en klass för sig hittills. Om det står mellan dessa två i slutet så kommer jag köpa båda igen och låta dom göra upp chokladkaka mot chokladkaka.

Top 30:

1. Fazer Kina Mjölkchoklad (7/8)
3. Garant Mörk choklad med Hallonchokladtryffel (6.5/8)
4. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
5. Marabou Mandelsplit (6/8)
6. Sportlunch Power Break (5.5/8)
7. Fazer Salmiakki (5/8)
8. Marabou Digestive (4.5/8)
9. Fazer Dumle (4.5/8)
10. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
11. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
12. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
13. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
14. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Fuark
2013-03-03, 22:37
Fazer alltså! intredasting :)

Zizou
2013-03-03, 22:51
Fazer alltså! intredasting :)

Dom överraskar stort :)

Terminatorgunde
2013-03-03, 23:40
Längtar tills du skriver om marabou daim =) klart min favorit tätt efter marabou mjölkchoklad.

Fuark
2013-03-03, 23:50
Längtar tills du skriver om marabou daim =) klart min favorit tätt efter marabou mjölkchoklad.

höj inte hans förhoppningar, då sjunker betyget :naughty:

Terminatorgunde
2013-03-03, 23:55
höj inte hans förhoppningar, då sjunker betyget :naughty:

Hehe jasså =) är bra sugen på att testa något sånt jag med,men jag har så tråkigt smak säger alla^^

Fuark
2013-03-03, 23:58
Hehe jasså =) är bra sugen på att testa något sånt jag med,men jag har så tråkigt smak säger alla^^

kör på! starta en egen med typ "30 bakverk på 30 dagar" *drool* Zizou styr chokladen

Måsse
2013-03-04, 09:09
Vill också göra någon variant av detta... Men skulle aldrig få in så mycket som 100-150g choklad :D

Fredrik_S
2013-03-04, 09:17
Är lite orolig att de billigare chokladerna diskrimineras mot de dyrare genom att det inte är en blindstudie.

Alla choklader borde öppnats och lagts i 30 identiska förpackningar och med en övertäckt lapp på varje som visade vilken som var vilken efter du ätit den :)

Zizou
2013-03-04, 10:42
Dåliga nyheter, drabbats av magsjuka.. får inte ner någonting alls i magen just nu. Allt kommer upp.
Så jag hoppas vara tillbaka på hästen om någon dag. Svårt att ge en rättvis recension när man inte ens får ner skiten i magen *spy*

Alelale
2013-03-04, 18:02
En sak jag märkt när jag hållit på och ätit olika chokladkakor så måste jag säga att COOPs egna är riktigt god! I varje fall mjölkchokladen. Väldigt söt och god att suga på. Fazer är väldigt god också, men dyr så att COOPs även är billig är ett stort plus!

Mickee
2013-03-04, 20:37
http://www.tasteline.com/picprod/ImageGallery/Thumbnails/55/77155/70470_120152.jpg

Verkar sjukt god!

Hade nog konkurrerat om förstaplatsen tillsammans med premium french nougat :)

Provade denna idag. Var som förväntat sjukt god!

Rekommenderas starkt till alla choklad-älskare :)

Reaper123
2013-03-04, 22:20
Ajdå, magsjuka är inte kul! Lite komiskt att när jag åkte på det i Egypten för drygt en månad sen åt jag inget annat än glass och choklad/godis... så våra magar funkar omvänt vid magsjuka tydligen! :cool:

Krya och hoppas du är på fötterna snart, för att läsa här är ju dagens höjdpunkt rentav!

Rakanichy
2013-03-04, 22:37
Är lite orolig att de billigare chokladerna diskrimineras mot de dyrare genom att det inte är en blindstudie.

Alla choklader borde öppnats och lagts i 30 identiska förpackningar och med en övertäckt lapp på varje som visade vilken som var vilken efter du ätit den :)

Helt rätt tänkt!

Börjar också bli rätt sugen på ett liknande projekt. Nu blir det till att grubbla ett bra tag.

Zizou
2013-03-05, 09:59
Ajdå, magsjuka är inte kul! Lite komiskt att när jag åkte på det i Egypten för drygt en månad sen åt jag inget annat än glass och choklad/godis... så våra magar funkar omvänt vid magsjuka tydligen! :cool:

Krya och hoppas du är på fötterna snart, för att läsa här är ju dagens höjdpunkt rentav!

Haha! :) Glass brukar fungera bra, men ingen av mina glassar i frysen går ner just nu :/

Tackar! Hehe så kul att höra! :) Hoppas vara tillbaka på torsdag eller fredag iallafall!

Zizou
2013-03-07, 12:45
Sådär, vi kör igång imorgon igen! Idag blir det en refeed-dag på bara protein och kolhydrater i princip, så ingen chokladkaka passar in idag :)

Måsse
2013-03-07, 19:41
Sådär, vi kör igång imorgon igen! Idag blir det en refeed-dag på bara protein och kolhydrater i princip, så ingen chokladkaka passar in idag :)

:thumbup: Ska ha en miniätardag på lördag tror jag... står mellan en bit kladdkaka eller en chokladkaka, hmmm!

Zizou
2013-03-07, 22:05
:thumbup: Ska ha en miniätardag på lördag tror jag... står mellan en bit kladdkaka eller en chokladkaka, hmmm!

Hmmm! Svårt val! Men jag tror att man får längre njutning av t.ex 500 kcal av en chokladkaka än en kladdkaka.
Chokladkakan kan du äta lite långsammare. En kladdkaka går inte att äta långsamt ju! :D

Zizou
2013-03-08, 09:47
Idag blev det nummer 16, vilket alltså blir Marabou Crunchy Corn. Spännande!

Zizou
2013-03-08, 19:39
Marabou Crunchy Corn

Den här var god! Väldigt ovanlig smak med dom rostade majsen (nästan popcorn, men inte riktigt), men jag gillar den och den gör sig mycket bra med chokladen. Ger ett riktigt bra crunch som namnet intyder, vilket är en succé. Majsen hade dock gärna fått vara aningen mer salt i mitt tycke, men det är ju självklart en smakfråga. Men då deras choklad är riktigt söt, så tror jag att det hade lyft kakan en aning till.
Konsistensen får den full pott på, mycket härlig!
Något jag har märkt är att jag tycker Marabous kakor smakar bättre om dom har varit i kylen och blir hårda. Ett tips att testa för er som inte har gjort/gör det redan!

Betyg: Jag ger denna choklad 5.5 utav 8 möjliga kakaobönor. Snäppet under mandelspliten i mitt tycke. Lite saltare majs så tror jag nästan att den hade varit precis ovanför istället. Den är och nosar på en 6a.

Top 30:

6. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
7. Sportlunch Power Break (5.5/8)
8. Fazer Salmiakki (5/8)
9. Marabou Digestive (4.5/8)
10. Fazer Dumle (4.5/8)
11. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
12. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
13. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
14. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
15. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Måsse
2013-03-09, 12:00
Den ser så jäävla god ut.. Men det är det ju iof många kakor som gör :D bidde ingen choklad idag :( får bli nästa ätardag istället!

Fuark
2013-03-09, 12:05
Choklad *cupid*

det var allt

Zizou
2013-03-09, 14:01
Den ser så jäävla god ut.. Men det är det ju iof många kakor som gör bidde ingen choklad idag :( får bli nästa ätardag istället!

All choklad ser god ut! *popcorn* det kommer fler dagar måsen!

Choklad *cupid*

det var allt

Mer behöver inte sägas, Fuark :)

Idag blev det nummer 23, vilket alltså blir Geisha Dark.

Zizou
2013-03-09, 22:26
Höll på att glömma att skriva recensionen.

Fazer Geisha Dark

Hur skulle denna nya kandidat mäta sig med originalet, som är så gudomligt god och alltid finns med i lösviktspåsen. En lösviktspåse utan geisha är som att köra en bil utan koppling, det kopplar helt enkelt inte.
Faktiskt en liten rolig historia först. När jag jobbade i butiken för ett par veckor sedan, så köpte ett stammis-fyllo denna chokladkaka. Snäll som han är så bjöd han mig på en bit. Jag tog emot den, men när han lämnat butiken slängde jag den. Vill ogärna ha något från hans hand i min mun, tyvärr ;) Men tanken hans var god!
Till saken. Det visade sig att även Fazers mörka choklad är riktigt god. Jag tycker kombinationen var väldigt god. Den blir inte riktigt lika söt och sliskig som en vanlig geisha. Tyvärr så var det väl snäppet sämre för just den sortens fyllning tycker jag. Den gör sig aningen bättre med söt ljus choklad. Just geisha vill iallafall jag ha väldigt söt.
Men inget ont om denna kaka, den var fortfarande en riktig hit. Fyllningen som vanligt otroligt god, tror det kan vara den bästa fyllningen en chokladkaka har.
Jag gillar att stoppa denna i kylen också, sedan suga på den långsamt. Riktigt gott och man får njuta av den lite längre :)

Betyg: Jag ger denna kaka 6 utav 8 möjliga kakaobönor. En vanlig geisha är lätt en 7a. Snäppet "sämre", men fortfarande otroligt god. En bra kaka om du vill ha en lagom söt geisha. Jag sätter den för tillfället under Mandelspliten.

Top 30:

6. Fazer Geisha Dark (6/8)
7. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
8. Sportlunch Power Break (5.5/8)
9. Fazer Salmiakki (5/8)
10. Marabou Digestive (4.5/8)
11. Fazer Dumle (4.5/8)
12. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
13. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
14. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
15. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
16. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

OBS! - Imorgon kommer jag stå över chokladkakan pga olika anledningar. Kör på måndag igen!

Måsse
2013-03-10, 22:09
???

eiri
2013-03-10, 22:17
släng in Lidl's JD gross i testet tror de kommer imponera :), deras caramel är superb.

PowerSlize
2013-03-10, 22:21
nån borde göra samma sak med proteinbars och glass :)

Jeml
2013-03-10, 22:24

+1 på proteinbars!

Zizou
2013-03-11, 05:56
släng in Lidl's JD gross i testet tror de kommer imponera :), deras caramel är superb.

Inget Lidl i närheten tyvärr :( men bra förslag!

+1 på proteinbars!

Ingen dum idé. Någon får axla den rollen! :)

Idag blev det nummer 6. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel

abstract
2013-03-11, 08:09

Ännu ett plus härifrån. Kan bli lite svårt att välja "bara" mellan 30 dock. Varje märke har ju typ 10 smaker. Kanske 30 olika märken, alla av choklad? Ja, hursom. Hoppas någon tar tag i detta:)

Jeml
2013-03-11, 08:17
Ännu ett plus härifrån. Kan bli lite svårt att välja "bara" mellan 30 dock. Varje märke har ju typ 10 smaker. Kanske 30 olika märken, alla av choklad? Ja, hursom. Hoppas någon tar tag i detta:)

typ alla smaker är ju någon variant av choklad också i stort sätt? :p det är ju inte lika jobbigt att få in en bar i budgeten som en chokladkaka heller :)

Reaper123
2013-03-11, 08:18
nån borde göra samma sak med proteinbars och glass :)låter lockande men pallar nog inte 100 dagar med dagligt intag av glass & proteinbar för tänkte försöka mig på en "opti" deff denna omgång :D

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

Jeml
2013-03-11, 08:23
låter lockande men pallar nog inte 100 dagar med dagligt intag av glass & proteinbar för tänkte försöka mig på en "opti" deff denna omgång :D

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

1 proteinbar om dagen går lätt att få in i en opti deff? :)

Reaper123
2013-03-11, 09:10
1 proteinbar om dagen går lätt att få in i en opti deff? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Ja nu var väl inte proteinbaren det största problemet, utan tänkte mer på glassen. För jag såg typ ett "testa alla glassar i gb's glassbox" framför mig om jag skulle göra detta i 100 dagar. Att under deff ta 20E% (räknar på tot 500 kcal) från glass & proteinbar känns inte opti om det är mättnad man är ute efter :em:

Nu lever jag dock efter IIFYM, så inget problem med makros ;)

abstract
2013-03-11, 09:13
typ alla smaker är ju någon variant av choklad också i stort sätt? :p det är ju inte lika jobbigt att få in en bar i budgeten som en chokladkaka heller :)

True true, även om de två senaste jag käkade var cocos och blåbär. Men I get your point!

Mental
2013-03-11, 09:24
Marabou Crunchy Corn

Den här var god! Väldigt ovanlig smak med dom rostade majsen (nästan popcorn, men inte riktigt), men jag gillar den och den gör sig mycket bra med chokladen. Ger ett riktigt bra crunch som namnet intyder, vilket är en succé. Majsen hade dock gärna fått vara aningen mer salt i mitt tycke, men det är ju självklart en smakfråga. Men då deras choklad är riktigt söt, så tror jag att det hade lyft kakan en aning till.
Konsistensen får den full pott på, mycket härlig!
Något jag har märkt är att jag tycker Marabous kakor smakar bättre om dom har varit i kylen och blir hårda. Ett tips att testa för er som inte har gjort/gör det redan!

Betyg: Jag ger denna choklad 5.5 utav 8 möjliga kakaobönor. Snäppet under mandelspliten i mitt tycke. Lite saltare majs så tror jag nästan att den hade varit precis ovanför istället. Den är och nosar på en 6a.

Top 30:

6. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
7. Sportlunch Power Break (5.5/8)
8. Fazer Salmiakki (5/8)
9. Marabou Digestive (4.5/8)
10. Fazer Dumle (4.5/8)
11. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
12. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
13. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
14. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
15. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Ditt betygssystem käns snävt, på en 8stegsskala är alltså crunshy corn bara 1.5pt bättre än Coop X-tra Mjölkchoklad.

Måsse
2013-03-11, 09:33
Ditt betygssystem käns snävt, på en 8stegsskala är alltså crunshy corn bara 1.5pt bättre än Coop X-tra Mjölkchoklad.
Va?
1. Det är vad Zizou tycker, inte vad du tycker.
2. Det låga priset kanske höjde coops choklad?

baguette
2013-03-11, 09:59
Är riktigt sugen på att testa Kina-chokladen om den var så pass mycket godare än mina favoriter Crunchy Corn och Geisha Dark! *drool* Hur chokladsugen är du egentligen nu när du avverkat en del, börjar du tröttna?

Zizou
2013-03-11, 17:44

Japp.

Är riktigt sugen på att testa Kina-chokladen om den var så pass mycket godare än mina favoriter Crunchy Corn och Geisha Dark! *drool* Hur chokladsugen är du egentligen nu när du avverkat en del, börjar du tröttna?

Är inte alls trött på choklad :) njuter fortfarande av varje tugga!

Lellan
2013-03-11, 21:56
Tänkte bara outa mig som lurker både här och på bloggen! Love em bars. *cupid*

Zizou
2013-03-11, 22:23
Tänkte bara outa mig som lurker både här och på bloggen! Love em bars. *cupid*

Riktigt kul att läsa Lellan! *hug* Hoppas någon av dina favoriter finns med i listan :)

Ja, jag har ätit chokladen idag. Men recensioner kommer dyka upp imorgon på morgonen. Har haft fullt upp ända sedan 05.30 imorse till nu, så har inte haft tid att skriva den. Nu ska jag äta vanlig mat och sova, 2 recensioner väntar imorgon!

Zizou
2013-03-12, 08:27
Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel

Mmh. Chokladigt! Choklad på ännu lite mera choklad kan ju aldrig gå fel! En väldigt god kaka. Bra kvalité på deras mörka choklad tycker jag, precis som den andra kakan med hallontryffel. Lagom söt och inte för besk heller. Dom har som sagt lyckats med det.
Chokladtryffeln var bra. Ingen Wow-känsla på den, men en ganska kraftig chokladsmak med bra konsistens. Även lite små bitar av något slags crunch i dom, vilket gör det hela lite roligare att bita i. Stora fina bitar att äta, och detta är en choklad man skulle kunna nöja sig med 2 bitar av för dagen (om man nu kan hålla händerna i styr, vilket är svårt!).
Det är lätt hänt att man blir lite less kakan efter ett tag, då det blir så pass mycket mörk choklad i det hela. Priset är som sagt sådär, ganska högt trots ett "lågvaru-märke".

Betyg: Jag ger denna chokladkaka 5.5 kakaobönor utav 8 möjliga. Saknar lite av det extra som sin kompis Hallontryffeln. Men mycket och bra chokladsmak för alla mörkchoklad-junkies.

Top 30:

8. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
9. Sportlunch Power Break (5.5/8)
10. Fazer Salmiakki (5/8)
11. Marabou Digestive (4.5/8)
12. Fazer Dumle (4.5/8)
13. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
14. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
15. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
16. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
17. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Mental
2013-03-12, 09:18
Va?
1. Det är vad Zizou tycker, inte vad du tycker.
2. Det låga priset kanske höjde coops choklad?

Jag har inte testat någon av de två, och har inga åsikter om deras smaker.
Men om jag läser recentionen av de båda, så låter det som att crunchyn är mycket bättre än coop extras choklad. Tittar man på poängsättningen är den 18.75% bättre. Så det käns som ett lite snävt betygsystem.

Om man tex tycker att en choklad är dubbelt så bra som coop extra så blir det 8/8. Om den är mer än dubbelt så god så räcker inte betygsramen till.

Jeml
2013-03-12, 09:20
Jag har inte testat någon av de två, och har inga åsikter om deras smaker.
Men om jag läser recentionen av de båda, så låter det som att crunchyn är mycket bättre än coop extras choklad. Tittar man på poängsättningen är den 18.75% bättre. Så det käns som ett lite snävt betygsystem.

Om man tex tycker att en choklad är dubbelt så bra som coop extra så blir det 8/8. Om den är mer än dubbelt så god så räcker inte betygsramen till.

då måste man alltså ha en oändlig betygsram? tänk om man ger en choklad 12p på en 20p skala, sedan smakar man en chokladkaka som är 3ggr så bra. då räcker inte 20p till heller..

Fetbulle
2013-03-12, 09:34
då måste man alltså ha en oändlig betygsram? tänk om man ger en choklad 12p på en 20p skala, sedan smakar man en chokladkaka som är 3ggr så bra. då räcker inte 20p till heller..

:d

Oseriöst OnT:
Man kan ju annars använda sig utav en positiv 10-logaritm, då får du ökningar som passar bra i hela skalan.

Zizou
2013-03-12, 18:02
Idag blev det nummer 8, alltså Eldorado Mjölkchoklad. Hoppas på bättre smak än den med hasselnötter!

Fuark
2013-03-12, 18:10
Marabou digestive for president! Zizou är korrupt :D

Zizou
2013-03-12, 22:47
Marabou digestive for president! Zizou är korrupt :D

Haha :) ett visst märke har köpt mig för pengar!

Eldorado Mjölkchoklad

Är på dåligt humör just nu, så jag orkar inte skriva någon längre recension.
Betydligt bättre än hasselnöten. Man känner däremot fortfarande att det är en väldigt billig choklad. Den går att äta, inte alls dålig så att man avstår. Rätt så sliskig. I klass med ICA Basic. Bra pris iallafall.
Men ingenting som tar en plats på övre halvan.

Betyg: Den får 3.5 kakaobönor utav 8 möjliga.

Top 30:

8. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
9. Sportlunch Power Break (5.5/8)
10. Fazer Salmiakki (5/8)
11. Marabou Digestive (4.5/8)
12. Fazer Dumle (4.5/8)
13. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
14. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
15. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
16. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
17. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
18. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Fuark
2013-03-12, 22:48
Toms ekstra? Hur mycket betalade gamle Tom dig egentligen? :naughty:

Zizou
2013-03-12, 22:52
Toms ekstra? Hur mycket betalade gamle Tom dig egentligen? :naughty:

Haha, nämner inga summor. Men jag kan väl säga att den gode herrn tvekade inte med att slänga fram ett par extra nollor på checken ;)
Då har jag ändå kvar en smak från dom, med lakrits. Den längtar jag till!

Zizou
2013-03-13, 09:09
Nummer 12 idag. Alltså Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt. Nu kommer en av förhandsfavoriterna in i bilden!

Mental
2013-03-13, 13:53
Nummer 12 idag. Alltså Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt. Nu kommer en av förhandsfavoriterna in i bilden!

En av mina favoriter. Ät långsamt!

Hade käkat halva kakan innan jag ens kände saltet, man måste nästan sugsmälta sjokladen i munnen för att få ut max av den. Inget för mitt hetsätande alltså :P

Zizou
2013-03-13, 22:06
En av mina favoriter. Ät långsamt!

Hade käkat halva kakan innan jag ens kände saltet, man måste nästan sugsmälta sjokladen i munnen för att få ut max av den. Inget för mitt hetsätande alltså :P

Haha! :) Jag gjorde både och, åt några bitar snabbt och några sög jag på. Brukar alltid göra så! :)

Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt

Fan va långt namn.
Men jävlar i mig så god kaka! Snacka om smakexplosion i munnen. Vet inte riktigt vars jag ska börja..
Man möts direkt av ett härligt crunch från mandlarna, som sedan sprutar ut massor av god smak som blandar sig gudomligt med chokladen. Det smakar som en blandning av daim, nötter och mjölkchoklad. Svårt att beskriva, men otroligt gott. Sedan möts det med en härlig touch av lite havssalt, som tar fram det absolut bästa ur hela kakan (och speciellt mandlarna). Chokladen som vanligt bra.
Rejäla, robusta bitar av chokladen, precis som jag vill ha den. Utmärkt att både tugga och suga på. En bit räcker länge.
Kan just nu inte hitta något negativt med kakan. Kanske att den hade varit ÄNNU godare med lite mörkare choklad? Man vet aldrig.

Betyg: Denna får 7.5 utav 8 möjliga kakaobönor, där jag även höjer Toms till en 7.5a, men den petar ner Kina till en tredjeplats. Har svårt att bestämma vilken som är bäst hittills, Toms eller denna. Otroligt svårt val. Båda är helt fantastiska.
Om det står mellan dessa 2 i slutet, så kommer jag att köpa 1 kaka till av dessa två och då ta ett avgörande beslut. Just nu är det dött lopp! Jag har svårt att tro att någon ska kunna matcha dessa två. Kanske den franska nougaten kan replikera med en fullpottare (8/8)?

Top 30:

1. Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin (7.5/8)
1. Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt (7.5/8)
3. Fazer Kina Mjölkchoklad (7/8)
4. Garant Mörk choklad med Hallonchokladtryffel (6.5/8)
5. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
6. Marabou Mandelsplit (6/8)
7. Fazer Geisha Dark (6/8)
8. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
9. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
10. Sportlunch Power Break (5.5/8)
11. Fazer Salmiakki (5/8)
12. Marabou Digestive (4.5/8)
13. Fazer Dumle (4.5/8)
14. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
15. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
16. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
17. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
18. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
19. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Måsse
2013-03-14, 08:33
Fyfan.. Blev ju inte lite sugen på att testa den där nu *drool*

Zizou
2013-03-14, 08:45
Fyfan.. Blev ju inte lite sugen på att testa den där nu *drool*

Du MÅSS(T)E göra det! ;)

Idag blev det nummer 17, Marabou Daim. Nu börjar marabous komma in i leken.

Terminatorgunde
2013-03-14, 10:27
Du MÅSS(T)E göra det! ;)

Idag blev det nummer 17, Marabou Daim. Nu börjar marabous komma in i leken.

Väntar med spänning på din recension :D

Fuark
2013-03-14, 10:30
Du kommer tycka att den är för söt, tror jag :D

salt och lakrits verkar du gilla i choklad, jag tar därför dina betyg på just dom med.. en nypa salt *ba-dum-tsscchh*

Reaper123
2013-03-14, 11:50
Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea SaltMed tanke på att jag nyligen åt en Herrey's-kaka med mandel i och rent ut sagt älskade den så känns detta som ett måste att prova, bäst att ta den i helgen för sen rullar min "choklad-fria" deff igång :D

Zizou
2013-03-14, 15:13
Med tanke på att jag nyligen åt en Herrey's-kaka med mandel i och rent ut sagt älskade den så känns detta som ett måste att prova, bäst att ta den i helgen för sen rullar min "choklad-fria" deff igång :D

Det tycker jag att du ska göra!! :) Du lär nog inte bli besviken!

Marabou Daim

En bra chokladkaka. Den smakar helt enkelt daim, precis som det utlovas. Inget spektakulärt tycker jag. Bra choklad, bra daim-smak och en bra konsistens.
Just till daimen så är det bara ett plus att chokladen är ganska söt. Jag håller dock originalet Daim snäppet högre. Lite godare då det är mer "daim" och mindre choklad i den ;) Men helt klart positivt överraskad!
Sen har jag ju inte daim som favoriten bland godisarna. Där har jag flera favoriter framför, som t.ex Fransk Nougat, Brejk, Yankie etc. Så jag tvivlar inte på att folk som tycker daim är godare än dessa även håller denna chokladkaka högre än vad jag gör.

Betyg: Jag ger denna chokladkaka 5 utav 8 möjliga kakaobönor. En bra choklad helt enkelt, som smakar daim. Inga konstigheter.

Top 30:

5. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
6. Marabou Mandelsplit (6/8)
7. Fazer Geisha Dark (6/8)
8. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
9. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
10. Sportlunch Power Break (5.5/8)
11. Fazer Salmiakki (5/8)
12. Marabou Daim (5/8)
13. Marabou Digestive (4.5/8)
14. Fazer Dumle (4.5/8)
15. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
16. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
17. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
18. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
19. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
20. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Jode
2013-03-14, 15:59
Med alla olika smaker som Marabou pumpar ut så borde väll snart Marabou Vitlök komma ut, DET ser jag fram emot att du tar med i nästa omgång chokladprovning!

944RS
2013-03-14, 16:10
Det skulle vara kul att jämföra din lista med ett blind-test. Tror nämligen att vetskapen om vad det är för smak och framför allt märke gör stor skillnad.

Reaper123
2013-03-16, 11:43
Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea SaltKunde inte låta bli så åt denna chokladkaka igår och var minst lika god som jag föreställde mig den, har dock inte ätit speicellt många chokladkakor senaste halvåret så har inte likt dig några vettiga referenser!

Tusen tack för detta tips och rekommnderas varmt till er som ej testat denna! :thumbup:

Zizou
2013-03-17, 09:44
Kunde inte låta bli så åt denna chokladkaka igår och var minst lika god som jag föreställde mig den, har dock inte ätit speicellt många chokladkakor senaste halvåret så har inte likt dig några vettiga referenser!

Tusen tack för detta tips och rekommnderas varmt till er som ej testat denna! :thumbup:

Kul att höra! :) Visst är den härlig! Definitivt värt pengarna.

Ingen fara, bara glad att man kan hjälpa till! :)

I helgen har det inte blivit någon alls (fullt upp och bara ätit massvis med god mat och sprit). Men vi kör på på måndag igen.
Jag lägger upp fredagens recension senare ikväll! Det blev Toms Ekstra Lakrids.

Måsse
2013-03-17, 20:56
Jag lägger upp fredagens recension senare ikväll! Det blev Toms Ekstra Lakrids.

*popcorn*

Fuark
2013-03-17, 21:02
hoppas på nåt i stil med "Njaa, lakrits och choklad fungerar inte ihop. 1/8, chokladen smakade trots allt okej innan man nådde till lakritsen" :naughty:

Zizou
2013-03-17, 21:56
Toms Ekstra Lakrids

Smaken på den mörka chokladen är, liksom i apelsin-varianten, bland det bästa jag har smakat i mörk choklad-väg. Varken för söt eller för besk. Perfekt balans.
Tyvärr så ligger lakritssmaken lite i lä där. Det var en ganska försiktig och svag smak av lakrits, som dyker upp som en eftersmak när man har tuggat klart biten. I början var jag lite skeptisk till det, men efter första rutan så tyckte jag att det var ett bra sätt att få fram det bästa ur två smaker. Först en grym choklad följt av en bra lakrits. Aningen starkare lakritssmak hade nog höjt den lite till enligt mig. Annars bra sälta på lakritsen.
Bra konsistens, gillar att dom även i denna har små bitar av "cornflakes" för att få in lite krisp i kakan.

Betyg: Jag ger denna kaka 6.5 utav 8 möjliga kakaobönor. Med lite starkare lakritssmak så hade den nog varit uppe på en 7a. Chokladen och sättet lakritsen kommer fram i slutet gör att den hamnar väldigt högt upp ändå. "Toms Ekstra" är utan tvekan det märke som har överraskat mest hittills.

Top 30:

5. Toms Ekstra Mörk choklad Lakrids (6.5/8)
6. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
7. Marabou Mandelsplit (6/8)
8. Fazer Geisha Dark (6/8)
9. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
10. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
11. Sportlunch Power Break (5.5/8)
12. Fazer Salmiakki (5/8)
13. Marabou Daim (5/8)
14. Marabou Digestive (4.5/8)
15. Fazer Dumle (4.5/8)
16. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
17. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
18. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
19. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
20. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
21. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Zizou
2013-03-18, 07:52
Idag blev det nummer 1. Återkommer senare idag!

Måsse
2013-03-18, 08:27
Åhh, nallen?? :D

Zizou
2013-03-18, 11:23
Åhh, nallen?? :D

Japp, den sötaste! *cupid* den har ju stilpoäng redan där :)

Tomas W
2013-03-18, 11:50
Typiskt att hitta denna tråden sådär 10 minuter innan lunch, fick plötsligt ett fruktansvärt chokladsug. Kanske ska ner till ICA på lunchrasten o köpa lite :D

Måsse
2013-03-18, 12:12
Japp, den sötaste! *cupid* den har ju stilpoäng redan där :)

Lätt min förhandsfavorit ;)! Spanat in den på maxi dessutom!

Mickee
2013-03-18, 13:01
Var bara tvungen att prova Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt efter att ha sett den här. Satan vad god! Älskar kombinationen! Gick till och med om Marabou premium filled caramel i min bedömning. :)

Zizou
2013-03-19, 09:34
Lätt min förhandsfavorit ;)! Spanat in den på maxi dessutom!

Du borde smaka den! Väldigt god! :)

Var bara tvungen att prova Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt efter att ha sett den här. Satan vad god! Älskar kombinationen! Gick till och med om Marabou premium filled caramel i min bedömning. :)

Haha härligt! Eller hur, den är extremt god!!
Ska prova filled caramel när jag är klar med detta!

Återkommer senare idag med 2 betyg (från igår + idag).
Just nu har jag ganska ont om tid, så det är mycket möjligt att jag bara kommer skriva in betyg och plats på dom resterande chokladkakorna. Har helt enkelt inte tid just nu att sitta och filosofera lika mycket :) Men jag hoppas att det duger ändå!

Dagens blev nummer 25, alltså Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter

Zizou
2013-03-19, 21:38
Orkar inte skriva några recensioner på dom två senaste iallafall. Jag fetmarkerar dom istället i listan.
Kan iallafall tillägga att den vita chokladen var den godaste vita chokladen jag har ätit hittills. Men då har jag inte smakat alltför många sorter (några billiga märken, marabous och massa vit blockchoklad).

Top 30:

12. Me to You - Belgian White Chocolate (5/8)
13. Fazer Salmiakki (5/8)
14. Marabou Daim (5/8)
15. Marabou Digestive (4.5/8)
16. Fazer Dumle (4.5/8)
17. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
18. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
19. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
20. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
21. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
22. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
23. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Tsubodai
2013-03-19, 22:10
Orkar inte skriva några recensioner på dom två senaste iallafall. Jag fetmarkerar dom istället i listan.

Hoppas orken repar sig framöver:)

Denna tråd är ruskigt bra

Måsse
2013-03-19, 22:51
Hoppas orken repar sig framöver:)

Denna tråd är ruskigt bra

+1 Damn, visste inte att det tom var vit choklad... Jag ÄLSKAR vit choklad!!

Fuark
2013-03-19, 22:51
+1 Damn, visste inte att det tom var vit choklad... Jag ÄLSKAR vit choklad!!

+1 måssegosse. Vit choklad förtjänade en review :/ men fanns det fler?

Zizou
2013-03-20, 15:14
Det var enda vita chokladen i högen, tyvärr.
Blev Ica basic Mörk choklad idag. Helt klart den choklad som överraskade mest av deras sortiment.

Top 30:

12. Me to You - Belgian White Chocolate (5/8)
13. Fazer Salmiakki (5/8)
14. Marabou Daim (5/8)
15. Marabou Digestive (4.5/8)
16. Fazer Dumle (4.5/8)
17. Ica Basic Mörk choklad (4.5/8)
18. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
19. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
20. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
21. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
22. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
23. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
24. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Mickee
2013-03-20, 22:42
Provade din förhand-favorit idag. Måste säga att jag blev rätt besviken. Smaka inte illa alls men var inte alls som jag hade tänkt mig. :(

Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt ligger fortfarande först på min "lista" ;)

Zizou
2013-03-21, 08:50
Provade din förhand-favorit idag. Måste säga att jag blev rätt besviken. Smaka inte illa alls men var inte alls som jag hade tänkt mig. :(

Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt ligger fortfarande först på min "lista" ;)

Menar du French Nougat? :)

Alright, intressant! Den var ju sjukt god iallafall :D

Zizou
2013-03-21, 17:56
Blev Marabou Drömkrisp idag. Mycket god! Helt klart deras godaste hittills efter Sensation.

Top 30:

5. Marabou Drömkrisp (6.5/8)
6. Toms Ekstra Mörk choklad Lakrids (6.5/8)
7. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
8. Marabou Mandelsplit (6/8)
9. Fazer Geisha Dark (6/8)
10. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
11. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
12. Sportlunch Power Break (5.5/8)
13. Me to You - Belgian White Chocolate (5/8)
14. Fazer Salmiakki (5/8)
15. Marabou Daim (5/8)
16. Marabou Digestive (4.5/8)
17. Fazer Dumle (4.5/8)
18. Ica Basic Mörk choklad (4.5/8)
19. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
20. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
21. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
22. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
23. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
24. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
25. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Måsse
2013-03-23, 16:10
Kan tänka mig att den var fin! :-)

Zizou
2013-03-23, 21:08
Kan tänka mig att den var fin! :-)

Det vet du, Måsen! :)

Blev uppehåll även denna helgen. Måndag-Fredag så kör jag igenom dom sista 6 kakorna på listan!

Vinter
2013-03-23, 22:17
15000 kcal. Respekt!

Måsse
2013-03-25, 12:40
Vilken blir det idag? :D

Zizou
2013-03-25, 20:32
Det blev Marabou Sensation Blueberry Milk :)

Top 30:

5. Marabou Sensation Blueberry Milk (6.5/8)
6. Marabou Drömkrisp (6.5/8)
7. Toms Ekstra Mörk choklad Lakrids (6.5/8)
8. Fazer Mjölkchoklad (6/8)
9. Marabou Mandelsplit (6/8)
10. Fazer Geisha Dark (6/8)
11. Marabou Cruncy Corn (5.5/8)
12. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (5.5/8)
13. Sportlunch Power Break (5.5/8)
14. Me to You - Belgian White Chocolate (5/8)
15. Fazer Salmiakki (5/8)
16. Marabou Daim (5/8)
17. Marabou Digestive (4.5/8)
18. Fazer Dumle (4.5/8)
19. Ica Basic Mörk choklad (4.5/8)
20. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
21. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
22. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
23. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
24. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
25. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
26. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Fuark
2013-03-25, 20:34
den låter som en smaskig rackare, det hör jag på namnet. Men zizou, börjar du tappa stinget, ingen recension? :(

abstract
2013-03-26, 08:09
"recensera 30 chokladkakor på 30 dagar"
Buhu, det är ju recensionerna som är det mest intressanta:(

Zizou
2013-03-26, 15:28
Sorry boys, orkar tyvärr inte sitta och filosofera ihop recensioner nu. Har för mycket annat att tänka på och göra för tillfället.

Zizou
2013-03-26, 18:18
Sorry boys, orkar tyvärr inte sitta och filosofera ihop recensioner nu. Har för mycket annat att tänka på och göra för tillfället.

Men jag lovar att återkomma med en bra slutsummering när det är klart! (Alltså typ fredag eller lördag).

Top 30:

16. Marabou Daim (5/8)
18. Fazer Dumle (4.5/8)
19. Ica Basic Mörk choklad (4.5/8)
20. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
21. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
22. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
23. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
24. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
25. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
26. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Extra: Marabou Apelsinkrokant (7/8)

Det känns inte rätt att sätta in min egna personliga favorit i listan, så jag lämnar den utanför. Dom i listan ska bara tillhöra nya smaker som jag aldrig testat. Men den har fått sina övermän (Toms, Caramelized Almonds & Fazer Kina).

Nu återstår alltså 3 smaker:

- Marabou Premium French Nougat (Min förhandsfavorit)
- Barons Mjölkchoklad
- Coop X-tra Mörk choklad

Ska bli kul att se vars dessa kan slå sig in.

Kommer eventuellt att göra listan till 1-10 i betyg när jag är klar, för att kunna skilja lite extra på dom.

Lellan
2013-03-26, 18:45
Jag menar inte att göra reklam, och det finns säkert liknande, men jag är med i http://www.smakachoklad.se/. Får en lådda var 3:e månad. Egentligen tycker jag att det är på tok för dyrt (nästan 400 spänn har jag för mig), och det är stört stora förpackningar (340 kr) men det är så jävulskt god choklad med jämt så kan inte gå ur.. *gah!*

Den vikten som kommer från den chokladen kan jag lätt leva med, senast var det en ölchoklad och en nötcrunch som var det godaste jag ätit någonsin. Låter som något för dig kanske? :)

Uppskattar ditt testande iaf, även om det ökar suget helt klart! :D

Zizou
2013-03-28, 13:09
Jag menar inte att göra reklam, och det finns säkert liknande, men jag är med i http://www.smakachoklad.se/. Får en lådda var 3:e månad. Egentligen tycker jag att det är på tok för dyrt (nästan 400 spänn har jag för mig), och det är stört stora förpackningar (340 kr) men det är så jävulskt god choklad med jämt så kan inte gå ur..

Den vikten som kommer från den chokladen kan jag lätt leva med, senast var det en ölchoklad och en nötcrunch som var det godaste jag ätit någonsin. Låter som något för dig kanske?

Uppskattar ditt testande iaf, även om det ökar suget helt klart! :D

Åh fy tusan, det där verkade inte dumt! :D Vilken låda kör du på? Classic, Dark eller All milk?
Funderar på att testa en prova på-låda för 98 kr! Tack för förslaget! :)

Haha tackar! Ja choklad är man ju nästan sugen på dygnet runt! ;)

Top 30:

16. Marabou Daim (5/8)
18. Fazer Dumle (4.5/8)
19. Baron Mjölkchoklad (4.5/8)
20. Coop X-tra Mörk Choklad (4.5/8)
21. Ica Basic Mörk choklad (4.5/8)
22. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/8)
23. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (4/8)
24. Coop X-tra Mjölkchoklad (4/8)
25. Ica Basic Mjölkchoklad (3.5/8)
26. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3.5/8)
27. Eldorado Mjölkchoklad (3.5/8)
28. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (2/8)

Extra: Marabou Apelsinkrokant (7/8)

En dag kvar. Imorgon blir det alltså Marabou Premier French Nougat. Ska den kunna slå alla med häpnad och ta en 8a poängare? Återstår att se.

vicarious
2013-03-28, 13:28
De som kommer på delad förstaplats borde du ha en utslagningstävling om. Köpa båda två och testa samtidigt för att avgöra vilken som är godast!

Zizou
2013-03-28, 13:32
De som kommer på delad förstaplats borde du ha en utslagningstävling om. Köpa båda två och testa samtidigt för att avgöra vilken som är godast!

Redan tänkt på det! :)
Om det står mellan dessa 2 i slutet, så kommer jag att köpa 1 kaka till av dessa två och då ta ett avgörande beslut. Just nu är det dött lopp! Jag har svårt att tro att någon ska kunna matcha dessa två. Kanske den franska nougaten kan replikera med en fullpottare (8/8)?

Zizou
2013-03-30, 17:55
Top 30:

1. Marabou Premium French Nougah (10/10)
2. Toms Ekstra Mörk choklad Apelsin (9/10)
3. Marabou Sensation Caramelized Almonds & Sea Salt (9/10)
4. Fazer Kina Mjölkchoklad (8.5/10)
5. Garant Mörk choklad med Hallonchokladtryffel (8/10)
6. Marabou Sensation Blueberry Milk (7.5/10)
7. Fazer Mjölkchoklad (7.5/10)
8. Marabou Drömkrisp (7/10)
9. Toms Ekstra Mörk choklad Lakrids (7/10)
10. Marabou Mandelsplit (7/10)
11. Fazer Geisha Dark (6.5/10)
12. Marabou Cruncy Corn (6.5/10)
13. Garant Mörk Choklad med Chokladtryffel (6.5/10)
14. Sportlunch Power Break (6/10)
15. Me to You - Belgian White Chocolate (6/10)
16. Fazer Salmiakki (6/10)
17. Marabou Daim (5.5/10)
18. Marabou Digestive (5/10)
19. Fazer Dumle (5/10)
20. Baron Mjölkchoklad (4.5/10)
21. Coop X-tra Mörk Choklad (4/10)
22. Ica Basic Mörk choklad (4/10)
23. Baron Mjölkchoklad med Hasselnötter (4/10)
24. Ica Basic Mjölkchoklad Med Hasselnötter (3.5/10)
25. Coop X-tra Mjölkchoklad (3.5/10)
26. Ica Basic Mjölkchoklad (3/10)
27. Coop X-tra Mjölkchoklad med Hasselnötter (3/10)
28. Eldorado Mjölkchoklad (3/10)
29. Eldorado Mjölkchoklad med Hasselnötter (1.5/10)

Extra: Marabou Apelsinkrokant (7.5/10)

Kommer med en utvärdering om någon dag när jag har mer tid. Men jag kan bara säga att French Nougat levde upp till alla förväntningar, plus lite till. Magisk, om man tycker om fransk nougat.

Måsse
2013-03-30, 18:08
Satan, nu blev man ju sugen på att testa den... :D Fransk nougat är väldigt gott!

Wzup2u
2013-03-30, 19:01
oo trodde min favorit seasalt almond skulle vinna men icke....
aldrig testat den premium frech nougat kanske skulle göra det??
dock ej glad i nougat hmmm.
men nu e det snart dags för en seasalt almond som ja fick i påskägg till en film att käka.
är enformig ovh köper den ofta måste snart hitta någon ny.

smakade french nougat som fdenna?
http://www.swedishfoodshop.com/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/r/fransk_nougat_dubbel_46g_2.jpg

Fuark
2013-03-30, 19:03
är inte fransk nougat som mitten av Polly typ? Segt och tråkigt?

abstract
2013-03-31, 09:07

Did you do this. Ser fram emot en mörk hasselnötsmjölkchoklad med salta belgiska bitar av dumledigestivetryffel samt crunch av apelsinhallonlakris.

Fonziie
2013-04-01, 10:47
Synd att inte nya marabou black fanns med i listan, hade vart intressant att se hur den skulle stått sig gentemot de andra. ^^