Visa fullständig version : Konsten att ta viktiga beslut
Hur klarar folk av att ta viktiga beslut som val av utbildning, skaffa hund och att gifta sig medmera?
Jag personligen har stora problem med att ta beslut som jag vet sträcker sig över en längre tid. Detta gör det väldigt svårt att hamna i ett förhållande samt att kunna börja studera på högskola.
Just nu sitter jag i en position där jag har bestämt mig för att studera, men jag kan verkligen inte bestämma mig för en utbildning. Det finns så många att välja på som jag är intresserad av, och när jag tänker "detta kommer avgöra resten av min framtid" så blir jag så förbluffad att jag inte kan välja.
Hur gjorde ni när ni valde utbildning, och hur bestämde ni er? Hur kan ni gå in i långvariga förhållanden och sätta en ring på fingret?
När jag köper en dator som ändå är ett relativt stort köp, så studerar jag vad jag får för pengarna, hur mycket det kostar och vart det är billigast. Men majoriteten av mina beslut är inte baserade på mer än impuls och magkänsla, och det räcker inte för att välja en mångårig utbildning. Hur applicerar jag mina datorköpsmetoder för att ta ett viktigt beslut?
HUR tar man viktiga beslut? Berätta gärna hur ni gör och dela med er av era kunskaper och tips
Tack på förhand
Låt magkänslan och hjärtat bestämma inriktningen. Låt hjärnan syssla med detaljerna på vägen mot valda inriktning. Inte tvärtom. Enda jag har att tillföra.
Lästips kan vara The War of Art utav Steven Pressfield, samt uppföljarna till denna bok.
De stora och viktiga besluten (edit: där val av utbildning är ett) försöker jag ta på magkänsla. De gånger jag fått ångra mig i efterhand har i typ 100% av fallen varit gånger då förnuftet och magkänslan sagt olika saker och jag som en klok och vuxen person låtit förnuftet styra. Det är naturligtvis inte samma sak som att jag lever som en dagslända i allt.
Såhär ser det ut i stort sett. Ena vägen leder till en utbildning och arbete inom träning & hälsa där jag är genuint intresserad och ser fram emot att studera det.
Den i mitten säger sig självt. En trist utbildning och arbete fast med en betydligt högre lön.
Den till höger står för ett kreativt arbete inom bild/musik och animering/illustration. Jag har ett intresse för det, men jag är verkligen allätare och kan inte bestämma mig för ett specifikt område inom kultur. Jag älskar bilder och att måla, jag älskar musik och även film, vilket ger mig en dålig magkänsla.
http://s4.postimage.org/40hy627cd/vegskel.jpg
Vad är det du verkligen vill ha som är dyrt? När man får mer pengar vill man ha dyrare saker, det är meningslöst enligt mig att göra någonting för att det ger mer pengar, så länge du inte har ngt intresse som är jättedyrt.
Kreativ bild.. du kanske ska gå den vägen? ;)
Det finns för och nackdelar med att jobba med sitt intresse och vice versa, det blir gärna enspårigt.. Tränar man mycket och har det intresset kanske man inte vill hålla 4 st PT-pass innan sitt eget pass då det är skönt med miljöombyte:)
Själv pluggar jag till sjukgymnast (går termin 5 nu) men börjar nu bli tacksam att det inte behöver vara så nära kopplat till idrott då det är det jag sysslar med på fritiden (bland annat) :)
Men kan bara hålla med ovanstående, gå på magkänslan!
Såhär ser det ut i stort sett. Ena vägen leder till en utbildning och arbete inom träning & hälsa där jag är genuint intresserad och ser fram emot att studera det.
Den i mitten säger sig självt. En trist utbildning och arbete fast med en betydligt högre lön.
Den till höger står för ett kreativt arbete inom bild/musik och animering/illustration. Jag har ett intresse för det, men jag är verkligen allätare och kan inte bestämma mig för ett specifikt område inom kultur. Jag älskar bilder och att måla, jag älskar musik och även film, vilket ger mig en dålig magkänsla.
http://s4.postimage.org/40hy627cd/vegskel.jpg
Jag tog vänster. Om jag skulle ångra mig i framtiden har jag såvitt jag vet inte bränt några broar.
Vad är det du verkligen vill ha som är dyrt? När man får mer pengar vill man ha dyrare saker, det är meningslöst enligt mig att göra någonting för att det ger mer pengar, så länge du inte har ngt intresse som är jättedyrt.
Både tolkia och exdiaq verkar enas om magkänsla. Det förbättrade mig magkänsla avsevärt.
Jag vill inte ha någonting som är dyrt egentligen. En schyst hemmabio, två katter och en stor lägenhet är väl det jag verkligen "vill" ha och behöver :). (Ta behöver med en nypa salt).
Inte dyrare än extra mat, gymkort och lite andra träningsrelaterade artiklar. Att välja pengar känns så kallt och trist, helt klart. Men det är ju alltid kul att ha mycket pengar.
Dåså, då är det ganska självklart att du inte ska välja den tråkiga vägen för lite extra pengar, eller hur =)
Ignatius72
2013-02-17, 19:38
Jag tog vänster. Om jag skulle ångra mig i framtiden har jag såvitt jag vet inte bränt några broar.
Tog (och tar) alltid vänster. Det har sedemera visat sig att det blev 3 överraskningar i en.
Beslut om tex förhållanden, barnanskaffning etc är ju svåra att tänka sig fram och ta ett helt rationellt beslut. Vare sig förhållandet eller familjen klarar sig utan input på vägen, det blir lite vad man gör det till.
Kreativ bild.. du kanske ska gå den vägen? ;)
Det finns för och nackdelar med att jobba med sitt intresse och vice versa, det blir gärna enspårigt.. Tränar man mycket och har det intresset kanske man inte vill hålla 4 st PT-pass innan sitt eget pass då det är skönt med miljöombyte:)
Själv pluggar jag till sjukgymnast (går termin 5 nu) men börjar nu bli tacksam att det inte behöver vara så nära kopplat till idrott då det är det jag sysslar med på fritiden (bland annat) :)
Men kan bara hålla med ovanstående, gå på magkänslan!
Jag är väldigt kreativ. Älskar allt som har med photoshop, flash och musik att göra. Min känslostyrda och kreativa del av hjärnan är absolut störst :) Men detta är ju iofs också ett fritidsintresse. Jag kan inte tänka mig att ett arbete inom det kommer innebär att jag får sitta och göra meme:s, photoshoppa hästhuvuden på polare och göra en kort flashfilm där två streckgubbar dödar varandra.
Den vänstra vägen leder faktiskt mot någonting tränings/hälsorelaterat. Det jag sneglat mycket på är faktiskt sjukgymnast, gick du på magkänsla?
Njaa, inte bränt. men man vill ju helst inte gå tillbaks och ta en ny väg helt plöstligt.
Njaa, inte bränt. men man vill ju helst inte gå tillbaks och ta en ny väg helt plöstligt.
Det kommer finnas sidospår. Det enda du kan vara nästan helt säker på att det inte blir som du har tänkt dig.
Hackenschmidt
2013-02-17, 19:44
Jag hade (och har själv) valt vänster.
Fast jag anser att det är orättvist att kalla det magkänsla. Om det är ett intressant fält och utbildningen leder till arbete med adekvat lön är det enligt mig det mest rationella valet.
Dåså, då är det ganska självklart att du inte ska välja den tråkiga vägen för lite extra pengar, eller hur =)
Du har nog rätt, det låter ju så förbaskat vettigt :)
Det kommer finnas sidospår. Det enda du kan vara nästan helt säker på att det inte blir som du har tänkt dig.
jag vet att det inte kommer bli som jag tänkt mig och det är nog mestadels positivt. hade jag varit 100% på hur mitt liv kommer se ut hädanefter hade jag inte njutit för fem öre
Du har nog rätt, det låter ju så förbaskat vettigt :)
jag vet att det inte kommer bli som jag tänkt mig och det är nog mestadels positivt. hade jag varit 100% på hur mitt liv kommer se ut hädanefter hade jag inte njutit för fem öre
Hade du haft en hobby som du höll på med 5 timmar varje dag som du verkligen levde för och var svindyr, då hade man kanske kanske kunnat fundera på den vägen, men aldrig annars. Man vill alltid ha det som man precis inte har råd med, tro mig. Man tjänar aldrig nog, hur mkt man än tjänar. Därför tycker jag att man kan göra ngt man verkligen trivs med istället.
Slartibartfast
2013-02-17, 20:04
De stora och viktiga besluten (edit: där val av utbildning är ett) försöker jag ta på magkänsla. De gånger jag fått ångra mig i efterhand har i typ 100% av fallen varit gånger då förnuftet och magkänslan sagt olika saker och jag som en klok och vuxen person låtit förnuftet styra. Det är naturligtvis inte samma sak som att jag lever som en dagslända i allt.
Mitt problem är att jag inte kan avgöra av dom är magkänsla, vad som är förnuft och vad som är hjärta. Dom säger ofta olika saker, och det är väldigt svårt att avgöra vilket som säger vad. Så jag vet inte vilken känsla jag ska lita på.
En läskig sak är även att magkänslan kan förändras. Ena stunden ska man bli brandman och den andra astronaut (grovt exempel). Ska man gå på magkänslan för stunden?
En läskig sak är även att magkänslan kan förändras. Ena stunden ska man bli brandman och den andra astronaut (grovt exempel). Ska man gå på magkänslan för stunden?
Bli en brandmansastronaut *popcorn*
Tricklew
2013-02-17, 20:21
Släcka solen?
Släcka solen?
aa men bara på natten annars bränner man sig
In ya face global warming!
stahlberg
2013-02-17, 20:27
När man gör stora och viktiga beslut ska man utgå från sitt nuläge, inte alltför mycket tänka på att man binder sig för en lång tid framåt.
Dels kan jag idag inte veta hur jag kommer att tycka om 10 år. Om jag idag väljer en utbildning med tanke på att den är kreativ kan det mycket väl hända att jag har en annan inställning om 10 år. Jag måste utgå ifrån hur jag känner det just idag, hur jag länner det i framtiden är ovisst.
Om jag gifter mig idag kan det hända att äktenskapet är i kraft ännu om 10 år. Det kan också hända att jag skiljt mig och kanske t.om gift om mig. Jag måste utgå ifrån dagsläget. Känner jag idag att jag vill leva tillsammns med en kvinna "resten av livet" eller för en lång tid framåt så kan det vara dags att gifta mig med henne. Om 10 år kanske läget är annorlunda, det kan jag inte veta idag.
Om jag idag tycker att jag vill skaffa mig en katt, och anser mig ha möjlighet till det, så kan det vara dags att skaffa en katt. Om besutet visar sig vara felaktigt kan det senare rättas till.
Många av våra vägval senare i livet kommer att dikteras av förhållanden som vi på inga villkor kan känna till idag. Men besluten vi gör idag kan och bör fattas just med tanke på de omständigheter vi känner till idag.
Ondskapelsen
2013-02-17, 20:28
Jag har samma problem. Men sortera alla intressanta utbildningar efter medellön efter fullförd examen så ska du se att åtminstone hälften blir ointressanta direkt.
Hemma Gymmaren
2013-02-17, 20:35
Yolo
busfrö, det finns ju inte :Virro
När man gör stora och viktiga beslut ska man utgå från sitt nuläge, inte alltför mycket tänka på att man binder sig för en lång tid framåt.
Dels kan jag idag inte veta hur jag kommer att tycka om 10 år. Om jag idag väljer en utbildning med tanke på att den är kreativ kan det mycket väl hända att jag har en annan inställning om 10 år. Jag måste utgå ifrån hur jag känner det just idag, hur jag länner det i framtiden är ovisst.
Om jag gifter mig idag kan det hända att äktenskapet är i kraft ännu om 10 år. Det kan också hända att jag skiljt mig och kanske t.om gift om mig. Jag måste utgå ifrån dagsläget. Känner jag idag att jag vill leva tillsammns med en kvinna "resten av livet" eller för en lång tid framåt så kan det vara dags att gifta mig med henne. Om 10 år kanske läget är annorlunda, det kan jag inte veta idag.
Om jag idag tycker att jag vill skaffa mig en katt, och anser mig ha möjlighet till det, så kan det vara dags att skaffa en katt. Om besutet visar sig vara felaktigt kan det senare rättas till.
Många av våra vägval senare i livet kommer att dikteras av förhållanden som vi på inga villkor kan känna till idag. Men besluten vi gör idag kan och bör fattas just med tanke på de omständigheter vi känner till idag.
Precis vad jag behövde höra. Du är en mycket vis man, tack för att du skrev :)
Det får bli det jag känner för nu, kan inte gå och älta i all evighet. Du har så rätt
Jag har samma problem. Men sortera alla intressanta utbildningar efter medellön efter fullförd examen så ska du se att åtminstone hälften blir ointressanta direkt.
Alla jag kollat på har relativt jämnlik lön. Bortsett ifrån just pengar-inriktningen och den känns för trist :(
Yolo
*high five*
Börja älska ta beslut. Ju fler beslut du tar, desto bättre kommer du bli på att ta beslut.
Jag har lätt för att fatta beslut. Det kan kännas läskigt precis innan men när jag sen sätter ner foten och bestämmer Vad Jag Ska Göra så känns det otroligt befriande att jag liksom kan bara bestämma nåt sådär och sen genomföra det. Så jag råder dig att fokusera på det positiva i beslutsfattande, att ha en känsla av att styra sin egen skuta, istället för att oroa dig över att hamna fel.
Jag har tidigare gått nästan helt och hållet på känsla och "intuition", vilket jag idag kan tycka har lett mig till platser jag inte trivs på. Men om jag hade gjort det som verkade förnuftigt då och det hade gått snett så lär jag ha ångrat mig hundra ggr mer. Nu när jag märker att min känsla inte alltid är så vettig blandar jag in mer förnuft än förr men det säger ju inget om hur du ska fatta dina beslut. Din känsla kanske har bättre koll än min. Alla måste välja sin bana och ingen vet var de kommer att hamna. Man kan inte undgå att chansa lite. Men jag ser inte saker som så definitiva, det går alltid att förändra sitt liv på olika sätt även i framtiden.
Sen när det gäller att tex välja utbildning så kan du ju föreställa dig hur din idealmänniska beter sig. Vad har hen för värderingar? Är hög lön viktigare än att brinna för något? Är hen äventyrlig, väldigt rationell eller ett mellanting? Vem vill du vara?
Börja älska ta beslut. Ju fler beslut du tar, desto bättre kommer du bli på att ta beslut.
ska tänka på det :thumbup:
Jag har lätt för att fatta beslut. Det kan kännas läskigt precis innan men när jag sen sätter ner foten och bestämmer Vad Jag Ska Göra så känns det otroligt befriande att jag liksom kan bara bestämma nåt sådär och sen genomföra det. Så jag råder dig att fokusera på det positiva i beslutsfattande, att ha en känsla av att styra sin egen skuta, istället för att oroa dig över att hamna fel.
Jag har tidigare gått nästan helt och hållet på känsla och "intuition", vilket jag idag kan tycka har lett mig till platser jag inte trivs på. Men om jag hade gjort det som verkade förnuftigt då och det hade gått snett så lär jag ha ångrat mig hundra ggr mer. Nu när jag märker att min känsla inte alltid är så vettig blandar jag in mer förnuft än förr men det säger ju inget om hur du ska fatta dina beslut. Din känsla kanske har bättre koll än min. Alla måste välja sin bana och ingen vet var de kommer att hamna. Man kan inte undgå att chansa lite. Men jag ser inte saker som så definitiva, det går alltid att förändra sitt liv på olika sätt även i framtiden.
Sen när det gäller att tex välja utbildning så kan du ju föreställa dig hur din idealmänniska beter sig. Vad har hen för värderingar? Är hög lön viktigare än att brinna för något? Är hen äventyrlig, väldigt rationell eller ett mellanting? Vem vill du vara?
Jag är så pass känslofylld att det nästan känns förvirrande att gå på magkänsla. Men det har skrivits mycket vettiga inlägg som har övertalat mig till att gå på magkänsla och det verkar ju vara det tveklöst bästa alternativet, om jag vill trivas med mitt arbete dvs.
Min idealmänniska har jag ingen, det är verkligen inget jag kan föreställa mig. Ett mellanting skulle jag vilja påstå, men mer åt det äventyrliga hållet. Vet som sagt inte vem jag vill vara, tiden får forma mig (väldigt nöjd med det uttrycket)
tiden får forma mig
:thumbup:
När det kommer till jobb så är mitt råd att man inte ska ta ett jobb som ger pengar men är tråkigt. Jag tog ett jobb som genererade pengar och var kul, nu är det inte kul längre. Skulle kunna tänka mig att sänka lönen med 1/3 för att jobba med något kul.
Under kortare perioder kan det dock vara värt med ett jobb som ger pengar men i det långa loppet krävs det mer.
shadowfire
2013-02-18, 13:40
Min livserfarenhet har gett mig insikten att man kan sällan få allt på en och samma gång. Istället får man göra val och prioriteringar och ställa saker mot varandra.
Exempel; Bosätta sig utomlands och jobba på barer i 5 år istället för att studera. Roligare med utlandsjobb, passa på medan man är ung, men å andra sidan hur lätt är det att börja studera på ny kula 5 år senare istället för att ta det direkt efter gymnasiet. Vänd på steken då, vi tar studierna först. Råkar träffa kärleken och skaffa barn. Vips rök chansen till att jobba på barer utomlands. Dessutom kanske det inte alls lockar när man studerat några år och blivit äldre. Vad är viktigast och vad säger magkänslan och förnuftet?
Sedan kan jag absolut tycka att man kan ha jobb som är tråkiga men genererar en bra intäkt om det samtidigt är bra för ens CV och ens framtid. Allt i livet är inte roligt jämt, ibland får man bita ihop och härda ut ett tag också, bara nöta. Belöningen kan komma i steget efter.
Återigen så är det val man får göra. Söker man enbart roliga jobb primärt kanske karriär, utveckling, löneutveckling osv får lida.
shadowfire
2013-02-18, 13:48
Mitt problem är att jag inte kan avgöra av dom är magkänsla, vad som är förnuft och vad som är hjärta. Dom säger ofta olika saker, och det är väldigt svårt att avgöra vilket som säger vad. Så jag vet inte vilken känsla jag ska lita på.
Min akilleshäl är nog centrat i hjärnan som hittar på "ha roligt".
Frågeställning; Köpa ny sportbil i år?
Skuggans "Förnuftet": Eru helt jävla galen? Du har ett hus som ska renoveras akut i år.
Skuggans "Magkänslan": Nja, känns obra
Skuggans "Ha roligt": Ja för helvete, skit i hus, skit i pengar, fatta vad SKOJ!! V10 +500 hk, du hör väl redan vrålet, du ser väl redan framför dig hur du garvar när trafiklljusen slår om till grönt! Do it do it do it!
tossefar
2013-02-18, 13:50
Jag tycker verkligen inte att utbildning är ett viktigt val. Du kan ändra dig hundra gånger om du vill, utan att ha slösat mycket annat än lite tid... Jämfört med att skaffa barn är det verkligen ingenting.
Jag är 28 år gammal och har egentligen aldrig behövt fatta ett stort beslut. Krångla inte till livet i onödan om du inte är redo för det.
Vänstra med magkänsla. Kunde tänka mig ett jobb som lärare och kom inte på något annat eller om man skulle välja att fortsätta i militären efter lumpen. Kastade mer eller mindre iväg en ansökan och fick ta en allvarlig funderare när det var dags att tacka ja eller nej. Knepigt också när mina polare inte pluggade vidare.
"Äh, vi testar." tänkte jag.
Det blev bra och jag trivs hur bra som helst, även om det är mycket jobb.
Tanken har aldrig slagit mig att jobba med mitt största intresse, datorer.
Varning för klyschor och allmänt hippietalk :D
Jag tycker generellt att folk tar beslut på alldeles för stort allvar. Liksom, vi kommer leva upp till 80-100 år, du har gott om tid att ändra dig under tiden, byta bana, utbilda om dig etc. Hade jag tyckt det jag gör är tråkigt hade jag bytt bana direkt, jag tänker inte lägga ner ens ett år på att må dåligt och ha ångest över någonting som är så lätt att ändra på. Man kanske måste flytta och börja om på ny kula men vem bryr sig? Det är ditt liv vi snackar om, byt om du inte gillar vad du ser.
Jag ser det alltid som att alla val jag gjort har varit rätt, eftersom de lett mig dit jag är idag och jag är jävligt nöjd och lycklig. Det är kanske lätt för mig att säga så eftersom det slutat väldigt bra. Men oavsett vad man väljer kommer det komma både bra och dåliga saker ut besluten
Det är däremot viktigt att inte falla i den vanligaste fällan, att man blir rädd för att försöka, för att man inte vill misslyckas med sin dröm. När man väl tagit steget och befinner sig på den krokiga vägen känns allting jävligt bra.
http://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/s480x480/156417_400891956650702_1629452433_n.jpg
LoveMachine
2013-02-18, 14:07
Vad det gäller pengarna så finns det en snabbkalkyl man kan göra. Kan jag leva ett drägligt liv på lönen jag får? Om svaret är ja så tycker jag inte man behöver gräma sig allt för mycket över den fråga i fortsättningen. För vad ska du göra med alla extra pengar? Man kan ju resa, köpa sig saker och så vidare. Men hur mycket hur mycket resor, bilar med mera ska man bli tvungen att köpa för att kompensera för att åtta timmar och dagen, fem dagar i veckan, 47 veckor om året är pest och pina? Jag valde jobb och utbildning baserat på mina intressen. Men då har jag också tur som gillar forskning och vetenskap.
Den andra fråga är om du verkligen sabbar för dig själv genom att ta den vänstra vägen, hindrar den dig från att vara kreativ? Kräver den kreativa livsvägen en utbildning som du inte kan ta senare i livet parallellt med något annat? Kreativa människor har en tendens att uttrycka sin kreativitet oavsett vad man jobbar med. Det kan räcka för att kunna spinna vidare på den sidan och rätt vad det är göra ett karriärbyte.
Det är aldrig för sent att ändra sig. Har man bara huvudet med sig så kan man alltid ta med sig någon erfarenhet som gynnar en i längden.
Jag valde ett yrke som ger mig pengar, stolthet och glädje. Med andra ord behöver man inte alltid kompromissa.
Ironwoman
2013-02-18, 14:14
När jag skulle välja efter gymnasiet började jag med att komma fram till att det var en utbildning (efter att ha pratat med pappa också som ju har mer livserfarenhet). Sedan tänkte jag:
1. Vad är jag intresserad av?
2. Av mina (blev 3) intressen, vilket är det lättast att få ett vettigt jobb inom? Eftersom jag vill ha ett vanligt jobb.
3. Gick igenom katalogen med alla program i sverige, eftersom jag ville vara i sverige och läsa ett program. Tittade på städer, inriktningar osv tills jag fick en lista som jag skickade in. Körde oftast uteslutningsmetoden.
4. Ändrade mig efter jag skickade in listan...
5. Gick min utbildning.
6. Fick ett jobb som gränsar till min utbildning, men som jag är något överkvalificerad för och därmed underbetald, men eftersom jag hinner surfa kollo och jobba just under 40 timmar utan att slita ut mig trivs jag bra. Hellre det än jobba med press 50 timmar/vecka. Jag gillar att ha en fritid.
Väldigt överraskad över kvalitén på inläggen här inne :) vissa är helt fantastiskt klockrena och har t.o.m hjälpt mig att ta ett beslut. Stort tack
Jag kommer att söka sjukgymnastprogrammet och fortsätta med med allt mitt kreativa vid sidan om. Kanske i framtiden så kan jag hitta något extra-arbete i form av musik/konst, men för stunden ska jag hålla det som en fritidssyssla.
edit: herregud vad glad jag blev nu, känns som 12 ton av axlarna :D. men för all del fortsätt och dela med er. kanske kan hjälpa någon mer som har svårt att fatta beslut
Min akilleshäl är nog centrat i hjärnan som hittar på "ha roligt".
Frågeställning; Köpa ny sportbil i år?
Skuggans "Förnuftet": Eru helt jävla galen? Du har ett hus som ska renoveras akut i år.
Skuggans "Magkänslan": Nja, känns obra
Skuggans "Ha roligt": Ja för helvete, skit i hus, skit i pengar, fatta vad SKOJ!! V10 +500 hk, du hör väl redan vrålet, du ser väl redan framför dig hur du garvar när trafiklljusen slår om till grönt! Do it do it do it!
Betalar mer i månaden för min mc än mitt boende... nu på vintern när man inte kan köra. Men det är ju faktiskt rätt skoj.
Jag gjorde inga avancerade tankesnurror, jag valde det jag ville bli för stunden och körde på det. Jag tror helt på att man skapar sin egen lycka, att resultatet beror på hur bra jag presterar, och mitt huvudmål i livet har alltid varit att aldrig vara beroende av någon annan, att äga min egen tid. I det här fallet passar arbetsgivare in bra som 'annan'. Är du smart, brinner för det du gör och framförallt kan visa att du är grym på det du gör behöver du inte se dig själv i ett 8-17 jobb resten av livet, det funkar på i stort sett alla yrken.
Nu behöver inte alla har samma tankesätt som jag, de flesta är glada över en stabil inkomst varje månad och att inte behöva ta alla beslut själv.
eternallord
2013-02-18, 14:33
DcHKOC64KnE
shadowfire
2013-02-18, 14:45
Betalar mer i månaden för min mc än mitt boende... nu på vintern när man inte kan köra. Men det är ju faktiskt rätt skoj.
Been there, done that :D
Gick emot förnuft och magkänsla och gick bara på att "ha roligt". Var det klokt? Ekonomiskt försvarbart? Nja. Hade jag skoj? Så in åt h-e. Man behöver sådana faser i livet också tror jag, eller åtminstone hade jag uppfattat mitt eget liv som väldigt torrt, tråkigt och inrutat om jag hela tiden gått efter förnuft och magkänsla enbart.
Kruxet om man blandar in "ha roligt" lite för ofta är att risken att man åker på en o annan nit ökar ju såklart.
Ironwoman
2013-02-18, 15:07
Väldigt överraskad över kvalitén på inläggen här inne :) vissa är helt fantastiskt klockrena och har t.o.m hjälpt mig att ta ett beslut. Stort tack
Jag kommer att söka sjukgymnastprogrammet och fortsätta med med allt mitt kreativa vid sidan om. Kanske i framtiden så kan jag hitta något extra-arbete i form av musik/konst, men för stunden ska jag hålla det som en fritidssyssla.
edit: herregud vad glad jag blev nu, känns som 12 ton av axlarna :D. men för all del fortsätt och dela med er. kanske kan hjälpa någon mer som har svårt att fatta beslut
Låter som ett bra val.
Slartibartfast
2013-02-18, 15:46
Ibland måste man även konstatera att man helt enkelt inte kan klura ut vad som är "rätt" val. Man måste helt enkelt acceptera att man inte vet. Sen fattar man ett beslut, oavsett vad det blir, och försöker göra det bästa av det.
mycketbrännvin
2013-02-18, 15:55
Finns ganska få alternativt som är bindande. Barn och äktenskap med allt det innebär är två saker jag funderar två gånger på innan jag fattar beslut meni övrigt funderar jag inte alls. Sen att alltid fundera på vad som är ekonomiskt försvarbart leder ju till ett tråkigt liv. jag förståt mig ej på folk satsar förmögenhet på att inreda sitt hus och många förstår ej hur folk satsar massvis med pengar på kosttillskott.
Slartibartfast
2013-02-18, 16:12
Finns ganska få alternativt som är bindande. Barn och äktenskap med allt det innebär är två saker jag funderar två gånger på innan jag fattar beslut meni övrigt funderar jag inte alls.
+1
Dom allra flesta beslut är ju inte definitiva. Jag bytte t.ex. studieinriktning två gånger innan jag hamnade in på "rätt" bana och tog examen. Ekonomiska beslut känns som världsliga saker, och jag brukar inte stressa för dem. Allt har en egenskap att ordna upp sig.
Relationsfrågor stressar jag dock sönder för, och kommer att grubbla över dom beslut jag gjort tills jag dör.
Quickfix:
Välj en utbildning som är kul, ger bra arbetsmarknad+lön, och låter dig få utlopp för din kreativa ådra.
Vad det gäller beslut generellt så tror jag inte så mycket på att fundera. Bara gå på det som verkar roligaste alternativet. och
du kan ju alltid byta karriär sen om det blev trist. Samma med giftermål och dylikt.
+1
Fast jag har inte riktigt samma uppfattning som Tolkia :D
Jag gick på magkänsla och på tok för lite på förnuft. Å andra sidan hade jag inte så mycket att basera mitt förnuft på vid mitt första val (för lite livserfarenhet, naiv).
I vilket fall. Du verkar ha många intressen. Du får lära dig att sålla för du kan inte specialisera dig på allt. Om du har flera val som låter intressanta så fundera på vilket som är mest intressant eller vilket som är säkrast när det kommer till att få en stabil inkomst. Sen måste du acceptera att du har gjort ett val. Om du tror att du kommer ångra dig oavsett vad du väljer så måste du bearbeta hjärnan så att du kan vara nöjd med det val du gör och blicka framåt.
edit: Ah såg att du verkar gjort ett val nu. Vad trevligt :)
Quotar Slartis inlägg för det var bra:
Ibland måste man även konstatera att man helt enkelt inte kan klura ut vad som är "rätt" val. Man måste helt enkelt acceptera att man inte vet. Sen fattar man ett beslut, oavsett vad det blir, och försöker göra det bästa av det.
KalleTeodor
2013-02-18, 18:01
kul :)
mitt problem är att jag inte är så bra på något och har medelmåttiga betyg. har gått och grubblat i 5 år på vad man ska bli. Och jag vet fortfarande inte. Kommer nog aldrig komma på det. Skulle vilja jobba med att hjälpa människor då jag får en kick av det. men vet inte med vad exakt plus att anhöriga klagar på min sociala kapacitet så vet ej hur jag ska göra *gah!* måste ta ett beslut snart.
narcissisten
2013-02-18, 21:03
?v=2L_cGjQSR80
Ska inte påstå att jag lever exakt så som Alan Watts föreslå. Men intressant ändå.
Och jag brukar gå på magkänsla. Ibland försöker förnuftet blanda sig i. Men till exempel vad gäller utbildning; jag har bytt inriktining tre gånger. Jag har inte ångrat att jag påbörjade någon av utbildningarna. Jag har lärt mig väldigt mycket på vägen. Ibland om vad jag vill, ibland om vad jag inte vill. Lika lärorikt det.
Om det råder konflikt mellan förnuft och känsla gör man bäst i att reda ut den konflikten först. För mindre viktiga val hade jag föreslagit att gå efter förnuftet. När det däremot talas om vilken väg man ska gå i livet, där man binder upp sig på hårt arbete i flera år framöver, är det viktigt att det också finns passion. Om det inte går att hitta den passionen just nu, prova olika saker under tiden tills du hittat den.
?v=2L_cGjQSR80
Ska inte påstå att jag lever exakt så som Alan Watts föreslå. Men intressant ändå.
Och jag brukar gå på magkänsla. Ibland försöker förnuftet blanda sig i. Men till exempel vad gäller utbildning; jag har bytt inriktining tre gånger. Jag har inte ångrat att jag påbörjade någon av utbildningarna. Jag har lärt mig väldigt mycket på vägen. Ibland om vad jag vill, ibland om vad jag inte vill. Lika lärorikt det.
Sett den tidigare, man blir ju alldeles blödig
Om det råder konflikt mellan förnuft och känsla gör man bäst i att reda ut den konflikten först. För mindre viktiga val hade jag föreslagit att gå efter förnuftet. När det däremot talas om vilken väg man ska gå i livet, där man binder upp sig på hårt arbete i flera år framöver, är det viktigt att det också finns passion. Om det inte går att hitta den passionen just nu, prova olika saker under tiden tills du hittat den.
Mindre viktiga val såsom vilket märke på havregryn jag ska ha går jag mest på impuls. Håller med om passionsdelen, jag är säker på att det är den viktigaste delen i ett livsviktigt beslut
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.