Logga in

Visa fullständig version : Fixa airplay hemma

Määng
2013-02-17, 11:44
Har kollat runt lite bland olika alternativ för att streama internetradio och spotify trådlöst hemma. Tillslut stod det mellan sonos och airplay, men jag har nog i princip bestämt mig för airplay pga det lägre priset.
Jag blir dock lite smått förvirrad av att läsa runt. Vad jag tror att jag kommit fram till är att det jag behöver är en airport express ocn en t-amp per zon. Stämmer detta?
En annan fundering jag har är ifall man kan styra så det spelar olika musik i olika zoner ifall jag använder mig utav en iphone till att styra med per zon?

Edit; behöver högtalare också givetvis, glömde nämna det. Men där kan man ju själv styra priset efter önskemål.

hahavaffan
2013-02-17, 11:51
Med en iPhone kan du endast skicka ljudet till max en AirPlay-"zon" samtidigt, vilket är helt värdelöst. Då kan du alltså ej heller välja olika låtar i olika rum, eller ens justera volymen individuellt i de olika rummen. Om du vill kunna detta så kan jag varmt rekommendera Sonos, som i slutänden brukar bli bara hundralappar dyrare än AirPlay-lösningar, men oändligt mycket smidigare och mer välfungerande.

Kanske ska tillägga att man kan skicka ljudet till flera AP-zoner med en dator, men att det då krävs att man använder iTunes för att få full funktionalitet. Och det vill ju inte alla göra :) Det finns i vanlig ordning work-arounds, men jag vet inga bra.

Edit: Läste igenom ditt sista stycke igen. Har du tänkt använda en iPhone PER AP-zon? I så fall går det utmärkt. Dock krävs ju flera Spotify-konton om det är tänkt att spelas det.

Määng
2013-02-17, 11:55
Med en iPhone kan du endast skicka ljudet till max en AirPlay-"zon" samtidigt, vilket är helt värdelöst. Då kan du alltså ej heller välja olika låtar i olika rum, eller ens justera volymen individuellt i de olika rummen. Om du vill kunna detta så kan jag varmt rekommendera Sonos, som i slutänden brukar bli bara hundralappar dyrare än AirPlay-lösningar, men oändligt mycket smidigare och mer välfungerande.

Jo, men jag har tre iphones så jag borde väl kunna styra de olika zonerna med olika telefoner? Tex zon ett + iphone 1, zon 2 och 3 + iphone 2, zon 4 + iphone 4?

Du får gärna visa mig var man får tag i sonos så billigt. De ställen jag sett har varit betydligt dyrare än airplay.

Edit; haha, vi talar förbi varandra lite grann med edit funktionen. Men då har du ju svarat redan. :D

hahavaffan
2013-02-17, 11:58
Jo, men jag har tre iphones så jag borde väl kunna styra de olika zonerna med olika telefoner? Tex zon ett + iphone 1, zon 2 och 3 + iphone 2, zon 4 + iphone 4?

Du får gärna visa mig var man får tag i sonos så billigt. De ställen jag sett har varit betydligt dyrare än airplay.Jepp, precis! Såg det lite sent :)

Billigare än Hi-Fi Klubben blir det ju inte om du inte importerar det själv från USA eller nåt. Men det jag menade var att ska man ha AirPort Express, förstärkare, och då någon lösning för att justera volym individuellt och val av zon som musiken ska spelas upp i, så brukar priset för AirPlay-lösningen springa iväg och nästan nå Sonos-nivåer. Och då föredrar jag Sonos alla dagar i veckan.

Määng
2013-02-17, 11:59
Undrar fortfarande ifall de saker jag nämnde i första inlägget är allt jag behöver. Har du någon koll på det?

Edit; suck, svarade försent igen. :) Jag trodde ju att man kunde justera volym individuellt och välja spelzon endast med hjälp av airport express + iphone. Det stämmer alltså inte?

hahavaffan
2013-02-17, 12:02
[Zon 1] AirPort Express <-3,5mm till RCA-> T-Amp <-högtalarkabel-> Högtalare.

Sen kopplar du ihop alla Expresser med ditt befintliga nätverk (trådlöst), och iPhonesen kommunicerar via routern med varje Express. Typ. Så ja, det borde vara allt du behöver. Självklart driver ju inte en liten T-amp vilka högtalare som helst, men mindre krävande inbyggnadshögtalare borde gå fint om du inte tänkt ha fest varje dag :)

Määng
2013-02-17, 12:05
Så med andra ord borde ett sånt här paket och tre extra expresser fixa det jag behöver. (Gjorde bara en snabb googling, har ingen koll på om paketet är prisvärt eller inte)

http://www.brl.se/sv/artiklar/tradlostpaket-infallnadshogtalare-2par-hogtalarvaxel-och-forstarkare.html

Määng
2013-02-17, 12:07
Eller förresten behöver jag kanske fyra mindre t-amp istället för att det ska bli praktiskt utan kablar genom hela huset.

hahavaffan
2013-02-17, 12:09
Så med andra ord borde ett sånt här paket och tre extra expresser fixa det jag behöver. (Gjorde bara en snabb googling, har ingen koll på om paketet är prisvärt eller inte)

http://www.brl.se/sv/artiklar/tradlostpaket-infallnadshogtalare-2par-hogtalarvaxel-och-forstarkare.htmlJa, men köp inte det paketet. Du har ju ingen användning för högtalarväxeln om du tänkt använda en AP Express per "zon". Och sen behöver du en förstärkare per AP Express, och paketet innehåller väl bara en?

Adama
2013-02-17, 12:09
Värt att nämna som fördel för sonosen är ju också att musiken inte streamas från din mobil/dator, allt går ju från sonos-bridgen.

Jag tycker det är stor fördel att kunna helt stänga av grejerna efter att musik/radion startats. Inget batteri som ligger och drar eller telefon som blir varm.

hahavaffan
2013-02-17, 12:10
Värt att nämna som fördel för sonosen är ju också att musiken inte streamas från din mobil/dator, allt går ju från sonos-bridgen.

Jag tycker det är stor fördel att kunna helt stänga av grejerna efter att musik/radion startats. Inget batteri som ligger och drar eller telefon som blir varm.Jupp, +1!

Määng
2013-02-17, 12:16
Verkar ju som att alla gillar sonos bättre. Vad behöver jag för sonospaket för att spela i två zoner till och börja med ni som har koll? :)

Adama
2013-02-17, 12:23
Verkar ju som att alla gillar sonos bättre. Vad behöver jag för sonospaket för att spela i två zoner till och börja med ni som har koll? :)

Jag köpte ett paket som bestod utav Sonos Bridge + Sonos Play:5.

Hade först tänkt nöja mig med billigare Play:3 högtalaren men efter provlyssning på Play:5 så var det inget snack, jag vill ha det extra basljudet.

Hade tänkt ha den i vardagsrummet men den har hamnat i köket eftersom jag mest spelar där. Går nu dock och spanar på ytterligare en Play:5 till vardagsrummet eller kanske den nya Playbaren av hänga under teven som kommer snart.

hahavaffan
2013-02-17, 12:23
Två Sonos Connect:Amp, och eventuellt en Sonos Bridge om du inte kan dra nätverkskabel till en av dom. Om du ska bygga in högtalare dvs.

Annars är det som Adama säger Play:3 eller Play:5 som gäller. Det kommer även en ny enhet i mars kallad Playbar som man kör som högtalare till TVn och Sonos-zon.

Määng
2013-02-17, 12:43
När jag kolla play 5 på pixmania så verkar det bara följa med en högtalare och de verkar inte heller ha högtalare som man kan köpa till?

Edit; kanske var lite snabb. Kollade ljudlällaren och där stod det att det var fem stycken högtalare.

hahavaffan
2013-02-17, 13:41
Ja, alltså det är ju en högtalare, men i den sitter fem högtalarelement. Så du går ju inte miste om något register, förutom djupbas. Har man bara en ensam Play:5 så kommer den spela stereo, dvs både höger och vänster kanal i musiken. Köper man två stycken och placerar dem i stereo, så kan man göra en inställning så att de spelar vänster respektive höger kanal, och därför ger lyssnaren en bättre stereobild då höger och vänster kanal kommer en bit ifrån varandra. Man kan alltså klara sig med en Play:3 eller Play:5 per rum, beroende av hur mycket ljud man vill ha.