handdator

Visa fullständig version : [Erik vs. Ivar] Höftning vs ett noga konstant överskott!

Illuminatus
2013-02-17, 02:12
Något jag grubblat över under hela kvällen men inte kommit fram till något bra svar på, bara svaga teorier baserade på min bristande kunskap.

Vet inte hur jag skall börja men ett exempel är alltid ett bra sätt att förklara eller förtydliga något man vill få fram.

Exempel Erik: Erik ligger i bulk, dvs han strävar efter att ligga på ett kcal-överskott men Erik är relativt ny inom kroppsbyggning och räknar således inte dagens totala energi han stoppar i sig, utan höftar att han troligtvis ligger på överskott. Efter 8 månader har Erik gått upp 10kg & lagt på sig en del fett vilket i det LÅNGA loppet tyder på energiöverskott, dock vet Erik med sig att han vissa dagar gjort av med mer energi än vad han fått i sig vilket resulterat i kcal-underskott. Trots det här har Erik gått upp i vikt, vilket förtydligar att Erik legat på många fler "överskottsdagar" än underskott fördelat under de 8 månader bulken pågått.

Exempel Ivar: Ivar ligger även han i bulk men har många års erfarenhet av kroppsbyggning. Han räknar således ALLT han stoppar i sig och har som mål att VARJE DAG ligga på ett överskott på 200kcal om dagen. Ivar är mycket noga och är bergsäker på att hans överskott alltid tangerar 200kcal och är mycket noga att under inga omständigheter ligga på ett kcal-underskott.
Efter 8 månader har Ivar gått upp 6kg. Ivar är mycket nöjd med resultatet.

OK! Här var två exempel som jag vill att ni ska använda er utav eftersom det är utifrån dem mina frågor baseras på.

1. Hur påverkar Eriks okunskap och halvseriösa satsning på att bygga optimalt med muskler?

2. Hur påverkar Eriks "underskottsdagar" hans progression och muskeltillväxt gentemot Ivars konstanta och mycket exakta kcal-överskott?

3. Kan Eriks "grisbulkdagar" på 1000kcal överskott gynna honom mer sett till muskeltillväxt gentemot Ivars kontanta och kontrollerade överskott?

4. Kan Eriks underskottsdagar ett par gånger i månaden hämma hans muskeltillväxt?

5. Erik har under bulken inte velat gå upp för mycket i vikt, så han har medvetet efter en dag med stort kcalöverskott (1500kcal) planerat ett underskott för dagen därpå för att "hålla vikten". Erik tränar som vanligt men gör som han bad sig själv att ligga på ett underskott den dagen. Hämmar detta Erik från att bygga muskler den dagen helt och hållet eller minns kroppen att Erik låg på ett stort kcalöverskott dagen innan och använder sig således av den energin vilket gör att Erik hamnar på energibalans?

Mycket text, massa svammel. Finns så mycket mer som jag vill få förklarat men känner att det här får räcka för stunden.

Den primära frågan i det hela är egentligen:

Genererar ett konstant överskott (Ivar) på 200kcal om dagen mer muskler än ett icke konstant överskott (Erik) med ätardagar med stort kcalöverskott ibland men även en del dagar underskott?

Shoot! *slap*

Får ursäkta min möjligen "o-kreativa" rubrik :d

tjing
2013-02-17, 10:44
Det finns inga generella svar.

Det beror på så mycket mer än bara absoluta siffror i form av kalorier.

frekar3
2013-02-17, 10:53
1. Troligtvis mindre än vad man tror.
2. I det stora hela så handlar det om att man ligger på ett kaloriplus i det stora hela.
Kanske inte ska dra det till extrema nivåer såsom 8000kcal+ en dag följt av en vecka med 1000 kcal minus per dag; Men ex. 3-4 dagar + följt av 1 dag - 500 kcal gör nog ingenting i det stora hela
3. Såvida man timar dom efter träning så ser jag absolut inga nackdelar med det hela + att man får mer energi till den efterkommande dagen.
4. Just det scenariot är troligtvis inte optimalt. Men om nu "Erik" skulle ligga på underskott under vilodagar istället så är nog det bättre. :)

exevision
2013-02-17, 16:45
Ivar ligger även han i bulk men har många års erfarenhet av kroppsbyggning. Han räknar således ALLT han stoppar i sig och har som mål att VARJE DAG ligga på ett överskott på 200kcal om dagen.

Så, efarna byggare räknar allt?
Själv tycker jag träningen går MYCKET bättre sen jag slutade räkna allt. Det enda jag räknar är proteinet på en höft och endast vid deff. Sen kan man inte träffa ett överskott på 200kcal. Märkningen på livsmedel är långt ifrån så exakt. För att inte tala om ens egen förmåga att gissa/veta sin egna energiförbrukning varje dag. Vågen varje morgon är bäst imo.

Amfksp
2013-02-17, 16:59
200 är för liten marginal skulle jag vilja påstå så länge man inte har EXAKTA rutiner varje dag, varje vecka.

apfel
2013-02-17, 17:15
Jag är otrevlig och vägrar svara på dina frågor. Min tanke är följande: Ivar kommer vara trött psykiskt av att räkna varenda lilla grej han stoppar i sig, speciellt med tanke på att överskottet är så extremt litet.
Ett annat bidrag är att exemplet är korkat för att de går upp olika mycket. Dock realistiskt eftersom det är svårt att hamna på ett sånt litet överskott en längre period.

Illuminatus
2013-02-17, 22:19
Tack för era synpunkter kring ämnet. Exemplen var bara tänkt som hjälp för att förklara vad jag ville få reda på, exemplen skall tas med en nypa salt om det nu inte framgick.

Har testat väga allt jag ätit både igår och idag och jag måste säga att jag hela tiden underskattat hur mycket mat jag stoppar i mig. Jag förstår att det blir jobbigt i längden att räkna allt man äter, om inte omöjligt med en "normal" livsstil men jag kan helt ärligt säga att det är det bästa jag gjort på länge.

Tex. låg mitt proteinintag på 240g om dagen vilket är långt över vad min kropp behöver och vad jag trodde att jag fick i mig. Likaså andelen fett smet iväg rätt fort över (rekommenderat) intag.

Jag kommer troligtvis inte räkna allt jag får i mig nu när deffen träder i kraft men kommer fortsätta använda mig av ShapeUp som verkar vara en väldans trevlig app.

Sniggel
2013-02-18, 05:53
Att ha räknat på sitt intag är helt klart positivt. Som du själv märkt så kan man få insikt om hur mycket/lite man äter och därför justera om man äter onödigt mycket/lite av något. Sen är det ju inte nödvändigt att räkna varje dag men jag tycker det är rekommenderat att man någon period har gjort det om man vill styra vikten.

Illuminatus
2013-02-18, 07:32
Att ha räknat på sitt intag är helt klart positivt. Som du själv märkt så kan man få insikt om hur mycket/lite man äter och därför justera om man äter onödigt mycket/lite av något. Sen är det ju inte nödvändigt att räkna varje dag men jag tycker det är rekommenderat att man någon period har gjort det om man vill styra vikten.

Då är det alltså inte lika viktigt att räkna vid tex. en viktuppgång? Men om man vill ha en kontrollerad viktuppgång kanske man ska se till kroppsvågen snarare än till matvågen.

Jag är dock fortfarande fundersam kring underskottsdagarnas effekt på resultaten i längden. Vet med mig själv att jag haft en del sådana och självklart har jag fått resultat nu i slutändan ändå. Om jag fått bättre resultat utan dessa kommer jag nog aldrig få reda på visserligen.

Hur som helst tycker jag ShapeUp tex. var ett mycket trevligt & enkelt sätt att bokföra sitt intag. Inte mycket svårare än att uppdatera Twitter, Facebook och dyligt några gånger om dagen om jag jämför. Kul var det också.

Om det blir jobbigt i längden vet jag inte riktigt. Är väll en av anledningarna att käka enformigt och mycket enkel mat, blir ju så mycket enklare att räkna (kyckling med broccoli, ris) istället för en klassisk bolognese med 20-talet ingredienser...

Sunt förnuft är nog ordet, jag kommer räkna allt som inte kräver en Einstein.

Loka
2013-02-18, 09:31
Har själv börjat räkna nu i samband med deff och när man väl kommit igång är det ju inga problems, tar mig inte många minuter extra eftersom jag gör det samtidigt som jag lagar maten med laptop bredvid mig.

En fråga dock, är 200 bra riktvärde för kaloriöverskott i samband med bulk?

AronP
2013-02-18, 11:23
Jag vill påstå att Erik lider av alla dom felen du rabblar upp. Hur mycket är beroende av flera parametrar men att det kommer påverka negativt tror jag.

Apfels teori om att det är psykiskt utmattande tror jag bara gäller för folk som inte gillar att ha den kollen. Har vänner som är enormt insnöade i byggandet och mäter och väger i princip allt (tänk er sheldon från big bang theory).

Illuminatus
2013-02-18, 13:57
Jag vill påstå att Erik lider av alla dom felen du rabblar upp. Hur mycket är beroende av flera parametrar men att det kommer påverka negativt tror jag.

Apfels teori om att det är psykiskt utmattande tror jag bara gäller för folk som inte gillar att ha den kollen. Har vänner som är enormt insnöade i byggandet och mäter och väger i princip allt (tänk er sheldon från big bang theory).

Jag tycker man kan jämföra det med träning. Jag tror en ganska stor del av de som tränar regelbundet inte tränar av fullhjärtat intresse för träningen utan ser det mer som ett "måste" och då pratar jag ur egen erfarenhet sen något år tillbaka då jag inte hade överdrivet intresse för träning men jag tränade ändå 5ggr/veckan men när väl passen var över la jag ingen ytterligare energi på träningen och eventuellt hur jag kunde göra den bättre utan den gick per automatik.

Idag har jag ett helt annat intresse för träningen, det är så mycket mer än förut. Träningen har blivit mer som en livsstil jag lever nu snarare än en hobby vid sidan om allt, jag gillar det och trivs med det.

Vad jag menar är att har man intresse för något så blir det ingen ytterligare belastning vare sig det är att optimera sin träning, väga vartenda lilla riskorn etc så länge det är något man gör för att man tycker det är kul eller intressant. I slutändan handlar det väll också om disciplin, vissa har det, andra inte osv.

AronP: Vilka övriga parametrar tror du påverkar?

AronP
2013-02-18, 14:07
Vad jag menar är att har man intresse för något så blir det ingen ytterligare belastning vare sig det är att optimera sin träning, väga vartenda lilla riskorn etc så länge det är något man gör för att man tycker det är kul eller intressant. I slutändan handlar det väll också om disciplin, vissa har det, andra inte osv.
Jo intresse spelar in men även personlighet, vissa trivs med ordning medan andra inte klarar av det. Jag är väldigt anal på deff men annars rätt så väldigt slö emedan andra alltid är noggranna och inte skulle må bra av att släppa kontrollen.
AronP: Vilka övriga parametrar tror du påverkar?
Vad han över-/underäter på, när han gör det, hur perioderna faller ihop, hur träning är vid dessa tillfällen är exempel på parametrar. Jag förutsätter i mitt fall att Ivar överäter vid "rätt" tillfälle.