Visa fullständig version : Deff, Beach 2013 App?
claes_84
2013-02-16, 14:25
Tjena!
Har varit aktiv tränande tidigare, men det lades på is p.g.a axelskada och har gått upp en hel del i vikt sen jag slutade träna förra våren.
Behöver nu tappa runt 10kg till sommarn för att kunna baxa ner mig i skinnstället till hojen :) det är en stor motivation för min del!
Jag har tänkt att byta ut en del måltider mot måltidsersättningar och stoppa i mig käk när det blir för tungt med pulverdiet.
Har bra koll på kost, men portionerna har blivit lite större sedan jag slutade träna och är medveten om hur viktminskning fungerar. Lyckades gå ner ca 20 kg med hjälp av VLCD som kickstart och sedan omläggning av kosten.
På jobbet finns det ett sprillans löpband tillgängligt och mitt första mål är att greja 5km på en halvtimme.
I mitt fall är det mer av en bantning än en deff, men känner att magen börjar hamna i vägen i vardagen, men nu kanske jag väckt ert intresse när jag skrev deff :)
Har använt apparna från dumbell tidigare (matdagbok och träingsdagbok) samt Shapeup appen.
Något nytt måste väl ha utvecklats?
finns det någon Beach 2013 eller deffapp tillgänglig idag?
Vill kunna göra dagliga vägningar, gärna morgon och kväll för att kunna föra statistik.
Vill gärna kunna göra dagliga mätningar oxå, vader, lår, midja, bröst, rumpa, armar och nacke för att kunna föra även mer statistik.
Finns något sådant tillgängligt i dagsläget?
Flika gärna in med andra tips och motivation!
Med vänlig hälsning, Claes
Allt det där finns i ShapeUp-appen.
Allt det där finns i ShapeUp-appen.
+1 , använder den dagligen.
claes_84
2013-02-16, 15:01
Ser att det finns ett guldmedlemskap i ShapeUp, någon som kör det och tycker det är värt det? Vad mer får man ut av appen?
Ja nu har även jag börjat använda den här roliga lilla appen.
Fläskkött gillar jag men ser att det var lite svårt att välja där eftersom det var engelska namn på det mesta. Käkade just en fläskkarré-bit, gick in på "fläsk", sedan fick jag googla upp vad "karré" är på engelska, vilket tydligen är "tenderloin". Då gick jag in på "loin", därinne är det blandat engelska och svenska. Hittar i listan "pork tenderloin, no fat", vadå "no fat"? Jag käkar alltid upp allt så den kunde jag ju inte ta så jag tog "fläskkotlett, med fett" istället.
Hur som helst så visste jag att varje bit innan tillagning vägde ungefär 220 gram eftersom paketet med 4 bitar vägde 884 gram. Käkar upp allt utom benbiten vilken jag väger till 26 gram. Drar av 20 gram från 220 och landar på jämna fina 200 gram (för enkelhetens skull). Trycker in 200 gram fläskkotlett med fett i appen, kalorierna blir 514 kcal. Det konstiga är att på 100gram.se anger de fläskkarré till 171 kcal/100 gram och fläskkotlett med 5 mm fettkant till 185 kcal/100 gram. De siffrorna ger mig lågt 342 kcal, högt 370 kcal på det jag just åt. Appen ger mig 514 kcal på samma mängd....det är en ganska stor skillnad.
Det kan ju inte vara så bara tar hänsyn till tillagad vara eftersom fläsk då borde få väldigt skiftande vikt beroende på vilket sätt den är tillagad.
Hur skulle ni göra eller hur gör ni idag?
Det kan verka trivialt men för en fläskätare som jag är det viktig information!
Fläskkött gillar jag men ser att det var lite svårt att välja där eftersom det var engelska namn på det mesta. Käkade just en fläskkarré-bit, gick in på "fläsk", sedan fick jag googla upp vad "karré" är på engelska, vilket tydligen är "tenderloin". Då gick jag in på "loin", därinne är det blandat engelska och svenska. Hittar i listan "pork tenderloin, no fat", vadå "no fat"? Jag käkar alltid upp allt så den kunde jag ju inte ta så jag tog "fläskkotlett, med fett" istället.
Hur som helst så visste jag att varje bit innan tillagning vägde ungefär 220 gram eftersom paketet med 4 bitar vägde 884 gram. Käkar upp allt utom benbiten vilken jag väger till 26 gram. Drar av 20 gram från 220 och landar på jämna fina 200 gram (för enkelhetens skull). Trycker in 200 gram fläskkotlett med fett i appen, kalorierna blir 514 kcal. Det konstiga är att på 100gram.se anger de fläskkarré till 171 kcal/100 gram och fläskkotlett med 5 mm fettkant till 185 kcal/100 gram. De siffrorna ger mig lågt 342 kcal, högt 370 kcal på det jag just åt. Appen ger mig 514 kcal på samma mängd....det är en ganska stor skillnad.
Det kan ju inte vara så bara tar hänsyn till tillagad vara eftersom fläsk då borde få väldigt skiftande vikt beroende på vilket sätt den är tillagad.
Du har även en sökfunktion på shapeup :d;)
Samt finns det inte det du vill ha, så lägger du in kcal, protein etc och skapar "fläskfilé"
I sökfunktionen så skriv tillexempel "ica nötfärs 5%" så får du upp det du behöver :)
vicarious
2013-02-17, 12:47
Det kan vara lite förvirrande hur grisens styckdetaljer översätts, det är lite olika från land till land.
Tenderloin (pork) är fläskfilé, och den innehåller bara 2-3g fett per 100g medan karré innehåller ~10g fett per 100g.
Kotlettrad/ytterfile (benfri) brukar benämnas som pork loin, då det till skillnad från filén inte är lika mört (tender).
Fläskkotlett = pork chops.
Karré kan översättas som pork collar, pork butt eller butt steak, men kallas även ibland (lite missvisande) bara för pork loin det också.
I Sverige är det tyvärr inte specificerat lika noggrant varifrån på djuret en styckedetalj kommer. "Karré" tas från det som kallas shoulder på grisen och kan skilja sig väldigt mycket beroende på varifrån på shouldern den är tagen. Främre, bakre, övre och undre delen. Så bli inte förvånad om två bitar karré du köpt skiljer sig väldigt mycket.
Tack för hjälpen!
Sökfunktionen fixade karrén:).
OneManArmy
2013-02-18, 22:24
Prova även streckkodsläsaren när du lagar maten. Kanoners.
Guldmedlemskap är värt det, att kunna skapa måltider och planera maten långt i förväg är riktigt användbart.
Prova även streckkodsläsaren när du lagar maten. Kanoners.
Jajamensan det är också bra.
De jag har haft problem med än så länge är Paradiso - Bläckfisk i eget bläck och Rökt renhjärta. På dessa två produkter fungerar det inte med streckkoden och det finns inget energiinnehåll angivet på paketen...jag har höftat lite och det är nog i närheten av korrekt.
OneManArmy
2013-02-19, 06:45
Du kan skapa egen mat också.. Iofs vette fan om man kan det i gratisversionen
Fasen finns inte vanlig 3%-ig mjölk med som alternativ och inget kom upp när jag skannade EAN-koden :(. Det verkar inte gå att skapa egen "profil" på matvaror om man inte är guld-användare utan endast namn på matvaran och energiinnehåll.
Ska bli intressant att se hur appen stämmer efter ett tag.
jag använder en app som kommer från Fatsecret
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.