Visa fullständig version : Röd eller grön mjölk?
Ja ska man dricka röd eller grön mjölk om syftet är att få i sig så mycket kalorier som möjligt och fett, men dock så har norrmejeriernas gröna mjölk en fetthalt på 3% och den röda har 1,5%, vissa säger att den röda är mer fettrik?!
Följ det som står på förpackningen, står det 3% är det 3%. Arla har ju omvänt, där den röda har mest fett.
Jaha tack så då är det alltså den gröna man ska köra på, kör på den just nu och har alltid gjort men blev förvirrad när vissa säger tvärtom fast då syftar dom på Arla alltså! :)
Kvicksilver
2013-02-16, 12:40
Hört att mini, lätt & mellanmjölk har mer d-vitamin än standard (röd)?
Kan någon bekräfta detta och i så fall förklara varför.
Extra d-vitamin är ju positivt för oss på norra halvklotet då vi ju har så få soltimmar halva året.
e väl snarare att standardmjölken innehåller desto MER viktiga näringsämnen, då den inte e lika behandlad så att säga. Nyttigare.
Köp den brune.
http://www.belowtheclouds.com/uploads/2008/05/skane01.jpg
Kör gammaldags mjölk, det är så satans gott
Näringsinnehållet står på paketet.
e väl snarare att standardmjölken innehåller desto MER viktiga näringsämnen, då den inte e lika behandlad så att säga. Nyttigare.
All svensk mjölk behandlas på samma sätt. Det som skiljer är hur mycket grädde som blandas tillbaka i skummjölken.
Frågar ni mig är inte grädde speciellt näringsrikt. Energirikt men fattigt på vitaminer och mineraler.
thebandit
2013-02-16, 22:11
Jag har alltid druckit vit mjölk. Skulle nog bli äcklad om mjölken var grön... eller röd.
3% och uppåt i fetthalt på mjölk berikas inte på d-vitamin då slv inte vill uppmuntra till att dricka fetare mjölk.
Ondskapelsen
2013-02-18, 16:50
All svensk mjölk behandlas på samma sätt. Det som skiljer är hur mycket grädde som blandas tillbaka i skummjölken.
Frågar ni mig är inte grädde speciellt näringsrikt. Energirikt men fattigt på vitaminer och mineraler.
Så det finns egentligen ingen anledning att bry sig vilken av dom man dricker förutom kalorierna då?
Jag har alltid druckit vit mjölk. Skulle nog bli äcklad om mjölken var grön... eller röd.
Mjölk+ Fun Light Strawberry = rosa/röd mjölk (beroende på mängd saft ofc), gott som fan!
jagärensnnällman
2013-02-18, 17:16
''haha''
3% och uppåt i fetthalt på mjölk berikas inte på d-vitamin då slv inte vill uppmuntra till att dricka fetare mjölk.
Det där var din egna tolkning.
I de magrare varianterna tillsätts vitaminerna för att ersätta det som förloras i fettet.
Det där var din egna tolkning.
I de magrare varianterna tillsätts vitaminerna för att ersätta det som förloras i fettet.
Det används dock flitigt som argument av dietisterna som skäl för att dricka lätt- eller mellanmjölk. I Finland är även den 3%-iga mjölken D-vitaminberikad, så tydligen har de tagit ett annat beslut där.
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Vitamin-D-och-mjolk/
http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Vitamin-D-och-mjolk/
Jo fast det svarar ju inte på frågan varför 3%-mjölken inte är berikad. Det verkar helt enkelt handla om medveten styrning från SLV:s sida.
Tillsats av vitaminer görs för att ersätta de vitaminer som förloras när fettet separeras bort. Finns ingen anledning att tillföra extra vitaminer i standardmjölken.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.