Visa fullständig version : Matvågen som visar näringsinnehåll!
Osäker på om tråden ligger rätt placerad, om inte annat så får någon ta och flytta den :)
Kom och tänkte på en väldigt bra uppfinning tidigare idag när tankarna flödade i huvudet... En helt vanlig gram/matvåg som har en liten display där du kan lägga in olika tabeller med livsmedel som visar vad näringinnehållet för exakt det du har placerat på vågen innehåller och ändra/lägga till livsmedel som specifika proteinpulver osv osv. Precis som sidor på internet som visar vad tex kyckling har för näringsinnehåll per 100g fast du får det specifika för just det som är på vågen visat på displayen och inte bara näringsvärdet per 100g.
Är trots allt bara en liten pojke på 18 år men hoppas ni förstår vad jag menar. Så vad tror ni? Hade inte detta varit grymt?
:eating:
Hur skiljer det sig gentemot att läsa, väga och anteckna? Jämfört med att anteckna, mata in, väga, läsa, anteckna? :)
Hur skiljer det sig gentemot att läsa, väga och anteckna? Jämfört med att anteckna, mata in, väga, läsa, anteckna? :)
Istället för att först väga maten och sedan räkna ut hur mycket kalorier/protein osv det innehåller så står det direkt på vågen, allt i ett liksom :)
Månge anser säkert att det är idioti men jag hade velat ha en sådan våg! :)
Dock måste man ju knappa fram vad det är för ngt man väger.
Möjligen kan man ha ett antal snabbknappar som man själv programmerar in valfria produkter på för att underlätta lite.
Det finns dessutom möjligheter att kunna göra den röststyrd för snabbare hantering.
Bara att trycka på en knapp & säga "kycklinglårfilé" eller "potatis" så plockar den fram näringsuppgifter som man redan har lagrat.
Kan man bygga små smartphones med extra allt i funktionerna så är det nog en smalsak med en smart köksvåg.
En sådan våg skulle även synskadade kunna använda.
Frågan är dock hur mkt man är beredd att slanta för en sådan.
Det skulle btw inte förvåna mig om det finns Smart köksvåg nogonstans.
Isf så är den säkerligen Japansk.:)
Dock måste man ju knappa fram vad det är för ngt man väger.
Möjligen kan man ha ett antal snabbknappar som man själv programmerar in valfria produkter på för att underlätta lite.
Det finns dessutom möjligheter att kunna göra den röststyrd för snabbare hantering.
Bara att trycka på en knapp & säga "kycklinglårfilé" eller "potatis" så plockar den fram näringsuppgifter som man redan har lagrat.
Kan man bygga små smartphones med extra allt i funktionerna så är det nog en smalsak med en smart köksvåg.
En sådan våg skulle även synskadade kunna använda.
Frågan är dock hur mkt man är beredd att slanta för en sådan.
Det skulle btw inte förvåna mig om det finns Smart köksvåg nogonstans.
Isf så är den säkerligen Japansk.:)
Du är precis med på vad jag menar, kul ide med röststyrning! Tror inte att en sådan våg skulle vara speciellt svår att utveckla och därmed precis inte så högt heller :)
En våg tillverkad för att vara kompatibel med en app. Då kan man knappa på sin smartphone och sen lägga moroten på vågen och få upp näringsinnehåll på displayen. Sen kan man göra lite allt möjligt med appen sen.
Jag hissar definitivt. Inte för att jag personligen känner något "must have". Men jag tror att många hade varit intresserade.
Vågen behöver ju inte vara avancerad då. Det räcker ju med usb-kontakt eller liknande som enbart skickar information om vikten. Resten sköter mjukvaran i smartphonen. Sen kan man förstås marknadsföra allt som ett koncept förstås. Våg + app dvs.
http://www.bestbuy.com/site/Perfect+Portions+-+Food+Scale+with+Nutritional+Calculator+-+Silver/9902407.p;jsessionid=C1299BAE03F5D71A4C6B6F7588B49 4D5.bbolsp-app03-75?id=1218192431054&skuId=9902407
Nu verkar det ju om man ser länken ovan som om det redan finns något dylikt.
Men hur som helst, i dagens "datorsamhälle" så tror jag att de allra flesta dokumenterar sina intag digitalt. Och det finns en uppsjö programvaror (både gratis och icke gratis) som gör allt detta rätt enkelt redan. Tror därför inte att det skulle bli en storsäljare. Kul ide dock, uppfinningsrikedom är alltid trevligt.
Fishtank
2013-02-14, 15:38
Det har ju funnits länge.
Ser inte hur det är smidigare än en vanlig våg och knappa in i telefonen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.