Visa fullständig version : Godis, scones, bröd
Säg att jag tränar och sedan efter passet tillgodoser mitt proteinbehov för dygnet. Hur ser ni då på att resterande kcal består av godis, scones eller bröd. Raffinerade kolhydrater med andra ord.
Vad blir långsiktiga resultaten av denna kost? Kommer jag få bättre resultat muskelärt av att välja vettigare former av kolhydrater? Hur ser ni på denna diet under en deff?
Säg att jag tränar och sedan efter passet tillgodoser mitt proteinbehov för dygnet. Hur ser ni då på att resterande kcal består av godis, scones eller bröd. Raffinerade kolhydrater med andra ord.
Vad blir långsiktiga resultaten av denna kost? Kommer jag få bättre resultat muskelärt av att välja vettigare former av kolhydrater? Hur ser ni på denna diet under en deff?
Har du fått i dig tillräckligt med micronutrienter?
Figgeduni
2013-02-13, 20:53
Har också funderat på detta även fast jag redan frågat och fått svaret "kolhydrater som kolhydrater" i princip sålänge man fått i sig allt de andra. Låt oss säga att jag äter 2 riktiga mål mat om dagen samt att jag äter kvarg elr dricker proteinpulver så jag når mitt proteinbehov. Hur funkar de då om jag har 1000 kalorier som ska bestå av kolhydrater kvar att äta den dagen för att komma upp i mitt kaloribehov, blir det stor skillnad på om jag äter upp dom i form av godis elr i form av nånting nyttigare?
Under en deff så är risken obefintlig att lagra in bukfett p.ga. av socker (godis, läsk osv.) vid fel tidpunkt (dvs. efter ett stort mål mat).
Om du har täckt ditt näringsbehov så finns det ingen direkt anledning (vad gäller påverkan på kroppen) alls att inte äta lite "skräp" om man så vill.
Personligen undviker jag allt skräp och äter bara riktig mat under deff. Lättast att hålla dieten på så vis.
Sheogorath
2013-02-13, 20:59
TS: Sätt hemskt gärna inte godis och vitt bröd under samma tak, tack så mycket.
Godis består av stora mängder raffinerat SOCKER (glukos-fruktos) medan (osötat) bröd huvudsaklig utgörs av stärkelse precis som ris, pasta och potatis. Stärkelse bryts ner till enklare sockerarter: i slutändan ren glukos. Att socker bryts ner till fruktos+glukos medan stärkelse bryts ner till enbart glukos ger också den viktiga hälsomässiga skillnaden, bortsett från tandhälsan (tandbakterierna älskar socker). Stora mängder fruktos har hälsonackdelar som inte glukos har.
LarsLasr
2013-02-13, 21:08
Bättre att äta potatis, pasta, broccoli, morötter, spenat, sallad etc. än godis/bröd med avseende på vitaminer/antioxidanter/mineraler. Vill du ha leva hälsosamt så försök undvika genvägar :)
Sheogorath
2013-02-13, 21:10
Bättre att äta potatis, pasta, broccoli, morötter, spenat, sallad etc. än godis/bröd med avseende på vitaminer/antioxidanter/mineraler. Vill du ha leva hälsosamt så försök undvika genvägar :)
Man behöver inte äta bara näringsrika saker för att leva hälsosamt. Chips, vitt bröd, cornflakes, lite godis osv kan mycket väl ingå i en hälsosam diet, särskilt om man har många kalorier att spela med. Man måste se på helheten, inte enskilda intag.
Se till att få i dig tillräckligt med fiber Layne Norton rekomenderade minst 20-30 g per dag. https://www.youtube.com/watch?v=G6H2edyPLU8
LarsLasr
2013-02-13, 22:02
Man behöver inte äta bara näringsrika saker för att leva hälsosamt. Chips, vitt bröd, cornflakes, lite godis osv kan mycket väl ingå i en hälsosam diet, särskilt om man har många kalorier att spela med. Man måste se på helheten, inte enskilda intag.
Sant, fast farligt med lata ynglingar som undrar om det är okej att fuska lite med kosten och i slutändan fuskar mycket där grundpelarna är pulver och mackor istället för lagad mat och grönsaker :)
Men som du säger är det ofta det man mår bra av som är det bästa!
Nebuchadnezzar
2013-02-13, 22:36
Sant, fast farligt med lata ynglingar som undrar om det är okej att fuska lite med kosten och i slutändan fuskar mycket där grundpelarna är pulver och mackor istället för lagad mat och grönsaker :)
Pulver och mackor är asnice.
TS: "Resten av kcal" utöver ett tillfredsställt proteinbehov skulle ju innebära fantastiskt många kalorier, så det kanske inte är att rekommendera. Det viktiga är, som alltid, helheten. Sheo har redan täckt det bra. Bra kommentar om bröd vs. godis också.
Ett klassiskt upplägg kan vara att efter ett träningspass inleda mitt ätfönster (PF) framför en fredags film med kyckling, broccoli och vitkål, kvarg. För att sedan låta resten av kcal bestå av lösgodis.
Ibland en fredagsfilm med kvarg och scones.
Kanske löjligt att ställa frågan då det endast rör sig om max två dagar i veckan.
Men intressant att höra era tankar!
Tack för förtydligandet av bröd kontra godis.
Har börjat ha bröd som enda kolhydrat källa vissa dagar, ugnsbakad baguette är svårslaget!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.