Visa fullständig version : fundering gällande räkningen.
Hej jag undrade nu hur jag räknar ut 100g kokt ris när jag bara har alla värden från okokt? hade räknat fel på alla matlåder såg ja så skulle vilja ha lite snabb hjälp tack :)
mvh
Om du har kokat det på vanligt sätt är det ca 120 kcal per 100 g.
Du kan aldrig få det 100% säkert då det beror på hur mycket vatten riset absorberat men här har du ett närmevärde för jasminris: http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=2514
Okey för ja körde ica basics långkorniga ris = 355kcal per 100gram kokade det sen tänkte jag fel o vägde 100g kokt ris o la i matlådan. Tog 2 dar utav små hunger att upptäcka att det såg väldigt lite ut.
Hur bli kcal skillnaden på tillex olagat o tillagat kött eller pasta o ris?
Magnus N
2013-02-13, 21:27
Hur bli kcal skillnaden på tillex olagat o tillagat kött eller pasta o ris?
Kolla Livsmedelsverkets databas
jo kollade nu kött verkar det ej bli skillnad på men pastan går från okokt 360 till kokt 139.
när ska man väga då?
Du väger ottillagat. Oftast även tinat.
jo kött o sånt förstår ja men om man tittar på pastan där tillex då tillagar jag ju för att få i mig 360 kcal men får sen bara 139 kcal.
Nebuchadnezzar
2013-02-13, 22:49
Väg pastan innan du kokar den..?
smartast blir o väga efter hörde jag nu eftersom pastan blir tyngre efter att den är kokad.
smartast blir o väga efter hörde jag nu eftersom pastan blir tyngre efter att den är kokad.
"smartast"? Inte "rättast"?
Nebuchadnezzar
2013-02-13, 22:52
Det viktiga är att du använder näringsvärdet för motsvarande tillstånd - kokt eller okokt. Av dom brukar det vara smidigast att använda det som står på paketet, i detta fall okokt. Då väger du pastan innan du kokar den.
Jag väljer att ignorera inlägg #11.
edasvangen
2013-02-14, 10:23
Som sagt, väger du okokt får du alltid rätt kcal värde då näringsinnehåll på förpackningarna i stort sett alltid visar näringsvärde för okokt vara när det gäller pasta/ris.(gäller annat så står det)
Tar du och kokar tex. 100g okokt ris och sen delar det på två när det är kokt då blir det helt enkelt att räkna ut hur mycket 50g okokt ris innehåller = näringsvärde för varje portion, osv..
Dåligt förklarat men du förstår hoppas jag? :)
Okey tack nu har jag fått det rätt :) tack
En annan fråga om jag ska göra en gryta ska då plusa allt?
tillex (inga exakta siffror :D)
kött 300kcal
lök 50kcal
creme fraiche 69 kcal
totalt 419kcal per 100 gram?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.