Visa fullständig version : Snebänk i smith. Vart på bröstet ska jag lägga stången ?
Karl_alfred
2004-02-18, 11:41
nära halsgropen kör jag i allafall. Sen kör jag fri stång. Varför kör alla snedbänken i smithen?
negative
2004-02-18, 11:45
Hej.
Vart på bröstet ska stången nudda när man kör snebänk i smith. Vill att den ska ta bra långt upp på bröstet (Så klart)
Markus
Metal_boy_
2004-02-18, 11:56
Originally posted by negative
Hej.
Vart på bröstet ska stången nudda när man kör snebänk i smith. Vill att den ska ta bra långt upp på bröstet (Så klart)
Markus
det beror ju lite på vad som e bäst från person till person ..så även lutningen på ryggstödet..men testa att sänka den till övre bröst..Själv tycker jag att det är bra med inte för mycke upplutning på stödet sedan att inte gå för långt ner med stången då jag tycker att spänningen går över på axlarna..med hantlar e det annorlunda då man kan styra lite själv...där kan jag gå längre
negative
2004-02-18, 11:57
Originally posted by Karl_alfred
nära halsgropen kör jag i allafall. Sen kör jag fri stång. Varför kör alla snedbänken i smithen?
Jag har inte någon passare så i smithen kan jag köra till failure.
Tack för svaret !
Markus
Arne Persson
2004-02-18, 20:18
Detta kan kanske vara till nytta? Det är ett utdrag av mitt kurskompendium angående rörelselära.
Lutande bänkpress med skivstång: Denna övning tränar främst den stora bröstmuskelns övre och mellersta delar (M. pectoralis major pars clavicularis et sternocostalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis) och armens sträckarmuskler (M. triceps brachii). Att rörelsen främst aktiverar den övre och mellersta delen på stora bröstmuskeln beror på att man utför en flexion/adduktionsrörelse i axelleden. Den bygger, liksom vanlig bänkpress, även upp en mycket god stabilitet, koordination och smidighet i överkroppen. Utförande: Se bänkpressen men med följande skillnader: Bänkens ryggstöd skall vara uppåtlutad i normalt c:a 30-35°. (Högre lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället för bröstmusklerna). Fattningen skall vara betydligt smalare jmf med vanlig bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna skall sträckas ut effektivare. Stången skall dessutom placeras betydligt högre upp på brösten än plan bänkpress. Lämligast omedelbart under nyckelbenet clavicula. Armbågarna skall självfallet vara parallella med stången. Denna övning kan naturligtvis även tränas i en smithmaskin, men då erhålls inte samma koordinationseffekter som med fri stång.
Originally posted by Arne Persson
Detta kan kanske vara till nytta? Det är ett utdrag av mitt kurskompendium angående rörelselära.
Lutande bänkpress med skivstång: Denna övning tränar främst den stora bröstmuskelns övre och mellersta delar (M. pectoralis major pars clavicularis et sternocostalis), deltamuskelns främre delar samt dess främre mellersta del (M. deltoideus pars clavicularis et acromialis) och armens sträckarmuskler (M. triceps brachii). Att rörelsen främst aktiverar den övre och mellersta delen på stora bröstmuskeln beror på att man utför en flexion/adduktionsrörelse i axelleden. Den bygger, liksom vanlig bänkpress, även upp en mycket god stabilitet, koordination och smidighet i överkroppen. Utförande: Se bänkpressen men med följande skillnader: Bänkens ryggstöd skall vara uppåtlutad i normalt c:a 30-35°. (Högre lutning kan hos vissa ge för mycket effekt på axlarnas framsida istället för bröstmusklerna). Fattningen skall vara betydligt smalare jmf med vanlig bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna skall sträckas ut effektivare. Stången skall dessutom placeras betydligt högre upp på brösten än plan bänkpress. Lämligast omedelbart under nyckelbenet clavicula. Armbågarna skall självfallet vara parallella med stången. Denna övning kan naturligtvis även tränas i en smithmaskin, men då erhålls inte samma koordinationseffekter som med fri stång.
Bra info där:thumbup:
Arne Persson
2004-02-18, 20:22
Originally posted by Jon2
Bra info där:thumbup:
Vill man ha mer info är det bara att anmäla sig på min kurs.;)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18775
Karl_alfred
2004-02-18, 20:42
Originally posted by Arne Persson
Fattningen skall vara betydligt smalare jmf med vanlig bänkpress. Anledningen till detta är att bröstmusklerna skall sträckas ut effektivare.
hur brett är det på ett ungefär då?
Iaf på mitt gym har bänkställningen en fast bänk som är icke justerbar, lutande får man alltså köra i smith eller med hantlar.
Arne Persson
2004-02-18, 20:45
hur brett är det på ett ungefär då?
På en vanlig Eleikostång så måttar jag med en tumlängd + någon centimeter på det räfflade området utanför de båda släta fälten nära mitten på stången.
Karl_alfred
2004-02-18, 21:00
okej tack för. svaret, har alltid haft samma bredd i båda två. Är det sträcket i botten du menar med att de ska sträckas ut bättre eller att det blir en längre rörelse?
Karl_alfred
2004-02-18, 21:01
Originally posted by hum
Iaf på mitt gym har bänkställningen en fast bänk som är icke justerbar, lutande får man alltså köra i smith eller med hantlar.
ok men på de flesta gym finns ju det möjlighet till den fria ändå körs den alltid i smithen.
Sparrisen
2004-02-18, 21:47
Originally posted by hum
Flytta smith-bänken till den fria skivstången... enkelt!!! :thumbup:
Originally posted by SwedeForce
Flytta smith-bänken till den fria skivstången... enkelt!!! :thumbup:
Finns ju även bänkar där stöden sitter fast, vi har en bunt såna på gymet i alla fall.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.