Beemel
2013-02-13, 07:17
Tjaba
Vägde och räknade på min mat för första gången sedan jag lade om min kost igår.
Jag kom fram till att jag fått i mig 1844 kcal
790 kcal av dessa gick till frukost, lunch och mellanmål
och 1054 kcal stoppade jag i mig direkt efter träning (gympass)
Vad sägs om den fördelningen, finns det några för/nackdelar med att äta på detta sätt om man ser över tid?
Med andra ord att äta väldigt lite under dagen och sedan äta en rätt rejäl måltid direkt efter träningen (det känns spontant som om maten gör mest nytta då).
Jag kan tillägga att jag inte gick hungrig under dagen (det lilla jag äter tuggar jag mycket noga och dricker rätt stora mängder vatten till) och att jag inte kände någon direkt brist på energi under träningen.
Frukosten bestod av kvarg/kesella
Lunchen kycklingfile, oliver och sallad
Maten efter träning var hamburgerkött, ost, sallad och ägg.
Ja det är lite kolhydrater, det vet jag men om vi för en stund bortser från detta faktum,
Är det "smart" att äta 50-60% av dagsransonen direkt efter träning, eller vinner man mer på att fördela jämnare?
Vägde och räknade på min mat för första gången sedan jag lade om min kost igår.
Jag kom fram till att jag fått i mig 1844 kcal
790 kcal av dessa gick till frukost, lunch och mellanmål
och 1054 kcal stoppade jag i mig direkt efter träning (gympass)
Vad sägs om den fördelningen, finns det några för/nackdelar med att äta på detta sätt om man ser över tid?
Med andra ord att äta väldigt lite under dagen och sedan äta en rätt rejäl måltid direkt efter träningen (det känns spontant som om maten gör mest nytta då).
Jag kan tillägga att jag inte gick hungrig under dagen (det lilla jag äter tuggar jag mycket noga och dricker rätt stora mängder vatten till) och att jag inte kände någon direkt brist på energi under träningen.
Frukosten bestod av kvarg/kesella
Lunchen kycklingfile, oliver och sallad
Maten efter träning var hamburgerkött, ost, sallad och ägg.
Ja det är lite kolhydrater, det vet jag men om vi för en stund bortser från detta faktum,
Är det "smart" att äta 50-60% av dagsransonen direkt efter träning, eller vinner man mer på att fördela jämnare?