handdator

Visa fullständig version : Personlig tränare i framtiden?

Andersen25
2013-02-12, 19:56
Hejsan!

Jag är en kille på 17 år (född 1996) och går första året på gymnasiet på programmet El & Energi. Som många på detta forumet så älskar jag att träna och allt som har med träning att göra (styrketräning främst). Min dröm är ju att leva på träning osv när jag blir äldre och inte arbeta som elektriker men det är ju bara en dröm än så länge.

Min plan är att gå klart El & Energi och arbeta som elektriker tills jag är fullbetald osv, tycker ju att det är roligt osv och kommer att jobba som det i framtiden också!

Men när jag är runt 20-22 år gammal hade jag tänkt läsa till personlig tränare, så behöver lite information osv hur det är nuförtiden osv? Behövs det några speciella utbildningar eller något? Kommer att fortsätta läsa på om träning osv hemifrån via internet osv och lära mig allt mer under dessa åren fram tills jag ska plugga till personlig tränare.

Så hur är branschen, hur länge är kurserna, tips på bra kurser, pris osv? Vilka utbildningar osv är det som behövs för att klara av att arbeta som personlig tränare? :)

Ronn
2013-02-12, 20:09
Elektriker verkar ju mycket roligare. :)

Andersen25
2013-02-12, 20:15
Elektriker verkar ju mycket roligare. :)

Jo det är kul osv nu, men det är vad jag tror jag kommer att vela göra just nu. Kanske ändrar mig helt när jag blivit elektriker och jobbar med det, man vet aldrig vad som kommer att hända i framtiden :)

Men kommer förmodligen som det ser ut just nu att skaffa mig en PT utbildning. Vem vill inte leva som Mikael Hollsten och alla andra, fast det är ju väldigt, väldigt långsökt :D

Man kanske kan ha det som ett jobb sidan om sitt vanliga jobb som elektriker och utvecklas på det sättet och om man tycker att det är skoj och det går bra osv gå över till det helt om det är värt det.

Behöver i stort sett all information om det, vet inte så mycket hur det fungerar osv med allt. Hittar inte så mycket helt och vill att informationen ska stämma osv :)

Sparven från Minsk
2013-02-12, 20:15
Du kommer lätt tjäna merkr som elektriker men kanske du förstår redan.

Det finns diverse PT utbildningar med varierande längd. Hur marknaden kommer se ut om 4-6 år är ju svårt att sia om. Min uppfattning är att det är svårt att leva som det om man inte jobbar på en större kedja i sthlm, utomlands eller är extremt duktig och kompetent.

Andersen25
2013-02-12, 20:24
Du kommer lätt tjäna merkr som elektriker men kanske du förstår redan.

Det finns diverse PT utbildningar med varierande längd. Hur marknaden kommer se ut om 4-6 år är ju svårt att sia om. Min uppfattning är att det är svårt att leva som det om man inte jobbar på en större kedja i sthlm, utomlands eller är extremt duktig och kompetent.

Aa, räknade också med att man tjänar mer som elektriker. Men tänkte mer om man verkligen skulle får en bra utbildning och satsa på det mer, hur det ser ut då. Vad kan löner ligga runt osv?

Annars hade jag tänkt börja med att ha det vid sidan om, någon som har erfarenhet utav det?

rooz
2013-02-12, 20:27
Att jobba med sin hobby kan bli förödande i längden. Har elektriker som vanligt jobb och hobbyjobba med PT'andet i början, testa att träna polare osv.

Trouble
2013-02-12, 20:51
Att jobba med sin hobby kan bli förödande i längden. Har elektriker som vanligt jobb och hobbyjobba med PT'andet i början, testa att träna polare osv.

Fundera över detta.

Andersen25
2013-02-12, 20:55
Fundera över detta.

Aa har funderat över det. Men någon som har någon erfarenhet av att jobba vid sidan om. Hur mycket tjänar man osv som personlig tränare och allt sådant. Finns det någon som är personlig tränare här? =)

Philley
2013-02-12, 21:05
Du behöver ju vara licerad PT för att få jobba som det.
Lönen har jag för mig ligger runt 20 K enligt lönestatiskt.
Någon som förövrigt vet varför de inte tjänar mer? Med tanke på att en PT-timme kostar 500 kronor borde det bli en hel del. Eller så har de inte kunder hela tiden.

Andersen25
2013-02-12, 21:10
Du behöver ju vara licerad PT för att få jobba som det.
Lönen har jag för mig ligger runt 20 K enligt lönestatiskt.
Någon som förövrigt vet varför de inte tjänar mer? Med tanke på att en PT-timme kostar 500 kronor borde det bli en hel del. Eller så har de inte kunder hela tiden.

Lär väl bero på hur duktig man är, hur bra man kan reklamera sig själv eller vad man kallar det eftersom arbetsmarknaden är ganska stor (finns många pts).

Så vad ligger ungefär varje PT jobb på, om man får en kund så att säga eftersom jag lär börja med att arbeta som PT vid sidan av mitt andra jobb (elektriker).

Alfers
2013-02-12, 21:20
Jag tror att ca 95% av pt-jobben handlar om att få halvfeta fotbollsmorsor att göra hantellyft tills dom får mjölksyra och svettas och att vara överdrivet social och trevlig så att dom kommer tillbaka.

Känns som att det är ungefär samma personlighetstyp som behövs för att bli frisör som pt.

Att tycka om att träna och att vilja lära andra träna är inte samma sak i min värld iaf.

Fordon
2013-02-12, 21:21
Att skaffa pt-licens är som att skaffa körkort. Du blir godkänd för minimikraven för att klara av det. Så det krävs mer än bara ett diplom för att komma någonstans.

Är man inte egen företagare så kommer man inte i närheten av några 500kr/h. 75% försvinner till gymkedjan. Är du egen kommer du ändå få skatta bort halva summan.
Utöver det så kommer och går kunderna hela tiden. För varje pt-timme kan man räkna med en extra gratistimme som man får ge kunden i form av schemaskrivande, upplägg, förberedelser osv.

Man orkar heller inte ligga på 100% fokus i 4-5h i sträck hela tiden. Det är troligtvis mer krävande mentalt än vad många tror. Ska du ha 30 min paus mellan varje kund blir det oerhört långa dagar om du försöker (och lyckas) hålla 8 kunder om dagen. Det troliga scenariot är att man jobbar när alla andra är lediga.

Loke
2013-02-12, 21:31

+1

Jag tror PT kan vara en jättekul och inkomstgivande hobby, men jag tycker det är rent ut sagt dumt att försöka ha det som jobb. Skulle det visa sig att man gillar det år ut och år in så kan man kanske fasa bort sitt gamla jobb och gå in för PT-grejen mer.

Andersen25
2013-02-12, 21:36
Jag tror att ca 95% av pt-jobben handlar om att få halvfeta fotbollsmorsor att göra hantellyft tills dom får mjölksyra och svettas och att vara överdrivet social och trevlig så att dom kommer tillbaka.

Känns som att det är ungefär samma personlighetstyp som behövs för att bli frisör som pt.

Att tycka om att träna och att vilja lära andra träna är inte samma sak i min värld iaf.

Okej, finns ju den delen också men det är absolut inte det jag vill bli. Jag vill bli PT eftersom jag brinner för träning och tycker att det är skoj som fan, tycker även att det är kul att hjälpa andra med träning osv så det är därför jag vill bli det.

Att skaffa pt-licens är som att skaffa körkort. Du blir godkänd för minimikraven för att klara av det. Så det krävs mer än bara ett diplom för att komma någonstans.

Är man inte egen företagare så kommer man inte i närheten av några 500kr/h. 75% försvinner till gymkedjan. Är du egen kommer du ändå få skatta bort halva summan.
Utöver det så kommer och går kunderna hela tiden. För varje pt-timme kan man räkna med en extra gratistimme som man får ge kunden i form av schemaskrivande, upplägg, förberedelser osv.

Man orkar heller inte ligga på 100% fokus i 4-5h i sträck hela tiden. Det är troligtvis mer krävande mentalt än vad många tror. Ska du ha 30 min paus mellan varje kund blir det oerhört långa dagar om du försöker (och lyckas) hålla 8 kunder om dagen. Det troliga scenariot är att man jobbar när alla andra är lediga.

Okej. Min tanke var att det skulle vara som ett svart jobb, att man liksom jobbar under helger osv men det kanske inte är så lätt. Vet inte direkt hur hela arbetsmarknaden osv fungerar eftersom jag är ganska okunnig där och bara 17 år ;)

Min tanke var ju att jobba som elektriker och ha PT arbetet som sidan om och försöka tjäna extra cash på något man tycker är kul och kanske eventuellt fokusera på det mer om det skulle gå bra.

Fordon
2013-02-12, 22:03
Går man inte in i pt-yrket med en jäkla massa tid så kommer man inte få kunder. Ska du köra eget (oavsett om du gör det svart) så måste du synas och visa varför en kund ska lägga pengar på dig. Vad kan du erbjuda dem? Ska du jobba extra på en gymkedja (Som ändå, oftast, bara vill ha heltidsanställda) så kommer du få slita röven av dig (aka vara engagerad) för att bygga upp en kundkrets asap.
Det är skitkul att jobba som PT. Men det är mycket runtomkring som inte handlar om att säga "heja heja, ingenting är omöjligt".