Visa fullständig version : Deff/diet 7veckor, 1kg/vecka ?
enjuliette
2013-02-12, 09:54
Hej!
Jag skulle gärna ta emot lite tips och råd gällande min diet.
Jag jobbar som värdinna/modell och har om 7veckor första uppdraget för i år.
Kommer därför att deffa fram tills dess och tänkte ligga på 1200kcal/dag.
Jag styrketränar 3dagar/vecka och kör kardio 2dagar/vecka. Har även häst och rider 2dagar i veckan.
Har 3måltider per dag samt försöker klämma in 2st mellanmål.
Ett exempel på hur en dag kan se ut kostmässigt:
Frukost:
Gröt på fiberberikade havregryn, några hallon, en liten skvätt lättmjölk.
Mellanmål:
2dl lättkvarg blandat med lite funlight och lättmjölk.
Lunch:
Sötpotatis, kyckling, broccoli, lättkvarg/minikeso
Mellanmål:
Proteinshake
Middag(efter träning):
Fullkornspasta, köttfärsbiff, sås på lättkvarg & kryddor.
28mars är mitt första uppdrag och jag skulle gärna tappa 1kg/vecka fram tills dess.
Nuv. längd: 170cm
Nuv. vikt: 67kg
Målvikt: 60kg
Mosa på med respons, men var snälla, jag är inget proffs på detta, än :d
Mvh
Jennifer Juliette
Redefine
2013-02-12, 10:24
Hej!
Jag skulle gärna ta emot lite tips och råd gällande min diet.
Jag jobbar som värdinna/modell och har om 7veckor första uppdraget för i år.
Kommer därför att deffa fram tills dess och tänkte ligga på 1200kcal/dag.
Jag styrketränar 3dagar/vecka och kör kardio 2dagar/vecka. Har även häst och rider 2dagar i veckan.
Har 3måltider per dag samt försöker klämma in 2st mellanmål.
Ett exempel på hur en dag kan se ut kostmässigt:
Frukost:
Gröt på fiberberikade havregryn, några hallon, en liten skvätt lättmjölk.
Mellanmål:
2dl lättkvarg blandat med lite funlight och lättmjölk.
Lunch:
Sötpotatis, kyckling, broccoli, lättkvarg/minikeso
Mellanmål:
Proteinshake
Middag(efter träning):
Fullkornspasta, köttfärsbiff, sås på lättkvarg & kryddor.
28mars är mitt första uppdrag och jag skulle gärna tappa 1kg/vecka fram tills dess.
Nuv. längd: 170cm
Nuv. vikt: 67kg
Målvikt: 60kg
Mosa på med respons, men var snälla, jag är inget proffs på detta, än :d
Mvh
Jennifer Juliette
Du kan räkna lite själv på hur ditt ungefärliga kaloriintag per dag borde se ut för att gå ner i vikt i önskad takt.
Först borde du ta reda på din Basala Ämnesomsättning (BMR), dvs hur många kalorier din kropp behöver för att stå still i vikt vid en given aktivitetsfaktor (träningsintensitet).
Länk till uträkning: http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp
Vanligtvis så lägger man sig på ca 2-500 kaloriers underskott (BMR minus 2-500kcal) för att inte gå ner i vikt för snabbt.
Ett kilo fett är lika med ungefär 7000 kalorier. Då kan man börja räkna på hur stort underskott du bör ligga på beroende på hur snabbt du vill gå ner.
Om du vill gå ner 7 kilo på 7 veckor. så kan man räkna såhär:
7kg=49000kcal
7v=49dagar
49000 / 49 = 1000kcal underskott per dag (detta är ett väldigt stort underskott, rekommenderar att inte köra på större än ca 5-600)
Så tar du ditt BMR och drar bort det du fick som resultat i uträkningen.
Tänk även på att göra om denna uträkning när du gått ner några kilo eftersom en lättare kropp förbrukar i regel mindre kalorier.
Jag gissar att underskottet är ganska satt i sten eftersom du har första uppdraget då?
Har du tränat den mängden på det underskottet förr och tyckt att det har fungerat bra för dig?
StretfordEnd
2013-02-12, 10:25
Ser ingen fråga.
Upplägget ser vettigt ut tycker jag. Svårt att säga något om kosten, då du knappt anger några mängder. 1200kcal in kommer förstås resultera i en viktminskning, om den blir lagom får du utvärdera efter kanske två veckor.
Redefine
2013-02-12, 10:31
Det som även bör tilläggas är att man aldrig ska stirra sig blind på ett fast kaloriintag. 1200 kalorier för en person kan va lagomt medan 1200 kalorier för en annan kan va waaaaay way för lite. Därför är det viktigt att utgå från sin egen kropp, sina egna förutsättningar och räkna på det själv. Man ska inte läsa en fitnesstidning och följa en diet till punkt och pricka bara för att det står att 1200 kalorier är det man ska äta för att gå ner i vikt.
Redefine
2013-02-12, 10:33
glömde lägga in länken till uträkningen för BMR: http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp
enjuliette
2013-02-12, 11:06
Du kan räkna lite själv på hur ditt ungefärliga kaloriintag per dag borde se ut för att gå ner i vikt i önskad takt.
Först borde du ta reda på din Basala Ämnesomsättning (BMR), dvs hur många kalorier din kropp behöver för att stå still i vikt vid en given aktivitetsfaktor (träningsintensitet).
Länk till uträkning: http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp
Vanligtvis så lägger man sig på ca 2-500 kaloriers underskott (BMR minus 2-500kcal) för att inte gå ner i vikt för snabbt.
Ett kilo fett är lika med ungefär 7000 kalorier. Då kan man börja räkna på hur stort underskott du bör ligga på beroende på hur snabbt du vill gå ner.
Om du vill gå ner 7 kilo på 7 veckor. så kan man räkna såhär:
7kg=49000kcal
7v=49dagar
49000 / 49 = 1000kcal underskott per dag (detta är ett väldigt stort underskott, rekommenderar att inte köra på större än ca 5-600)
Så tar du ditt BMR och drar bort det du fick som resultat i uträkningen.
Tänk även på att göra om denna uträkning när du gått ner några kilo eftersom en lättare kropp förbrukar i regel mindre kalorier.
Resultat av uträkningen:
Ditt dagliga kaloribehov beräknas vara:
2261 kcal enligt Harris Benedict.
2194 kcal enligt MD Mifflin and ST Jeor.
1200kcal låter lite väl lite och med maten du skrev upp så går du nog iof förbi 1200kcal om du nu inte har extremt små portioner! Finns många duktiga personer här som nog kan hjälpa dig men själv hade jag inte lagt mig lägre än -500kcal per dag.
Redefine
2013-02-12, 11:35
Såsom PatJack säger så skulle inte jag heller lägga mig på ett större underskott än -500.
Enligt din önskan om att gå ner 7 kg på 7 veckor så ligger då 1200 kcal i enhetlighet med det målet. Men jag tycker det är alldeles för lågt. Lägg dig istället på ca 1700 kcal (vilket motsvarar ett underskott på 500kcal). Det kommer ge dig en viktnedgång på ca 0,5kg per vecka. Sköter du träningen och håller dig till bra mat så tror jag inte det gör så mycket att du inte gått ner lika mycket som du vill i slutändan. Du kommer se fit ut ändå då du "tajtat till dig" samtidigt som du gått ner if that makes any sense..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.