handdator

Visa fullständig version : Laxfett förloras vid tillagning?

samsam
2013-02-11, 14:36
Hej

Vad som gör lax så extremt näringsrikt är bland annat fettsyrorna.
Det innehåller till exempel:
0,5g EPA
0,3g DPA
1,3g DHA
/per 100g. (ungefär, enligt SLV:s livsmedelsdatabas)

Men samtliga fettsyror är flytande i rumstemperatur; DHA har en smältpunkt på -44 grader, till exempel.

Vid tillagning så svettas min fina laxbit alltid av stora mängder fett.

Frågan är då:
Är detta mina superoptimala fleromättade fetter med låg smältpunkt som helt enkelt rinner av under tillagningen?

Det hade varit mindre trevligt. Laxen är självklart god, men att suga i sig de avrunna fetterna med sugrör är inte särskilt aptitligt.

- Är det bland annat fettsyrorna EPA, DPA och DHA som rinner av laxen vid tillagning?

Tacos
2013-02-11, 15:19
Hej

Vad som gör lax så extremt näringsrikt är bland annat fettsyrorna.
Det innehåller till exempel:
0,5g EPA
0,3g DPA
1,3g DHA
/per 100g. (ungefär, enligt SLV:s livsmedelsdatabas)

Men samtliga fettsyror är flytande i rumstemperatur; DHA har en smältpunkt på -44 grader, till exempel.

Vid tillagning så svettas min fina laxbit alltid av stora mängder fett.

Frågan är då:
Är detta mina superoptimala fleromättade fetter med låg smältpunkt som helt enkelt rinner av under tillagningen?

Det hade varit mindre trevligt. Laxen är självklart god, men att suga i sig de avrunna fetterna med sugrör är inte särskilt aptitligt.

- Är det bland annat fettsyrorna EPA, DPA och DHA som rinner av laxen vid tillagning?

Varför skall du suga upp det med sugrör? Häll det tillbaka över laxen, eller kanske över riset, pastan, potatisen, salladen du har till.

Sverker
2013-02-11, 17:54
Ja. Fiskfett är flytande hela vägen ned mot noll grader C. Annars hade fiskarna varit stela som fiskpinnar ute i ishavet:d.
Det är inte så mycket fett som släpper. Det är mest vatten. Jag skulle inte bry mig ifall det försvann lite fett. Det finns massor kvar i fisken.