handdator

Visa fullständig version : Öka muskelmassa trots kaloriunderskott?

capcom
2013-02-09, 13:18
Man ser ofta trådar där nybörjare (jag själv inräknad) lägger upp bilder och frågar om de ska deffa till sommaren eller bulka och satsa på nästa sommar i stället.

Majoriteten av svaren blir nästan alltid: BULK!

Betyder det att man inte kan lägga på sig muskler när man lever på kaloriunderskott? Eller tar det bara onödigt mycket längre tid?

Jag känner mina magrutor ligga och gro under någon cm bukfett och vill gärna se hur de ser ut då jag aldrig haft det tidigare. Men man vill ju inte se tanig ut i övrigt. Då är frågan om det räcker med proteinerna man får i sig för att ändå kunna öka muskelmassa eller om även kaloriöverskottet är väsentligt för ändamålet.
Någon kunnig som har lust att reda ut detta?

begt
2013-02-09, 13:20
Som nybörjare är det möjligt att öka i muskelmassa på underskott. Men du kan inte räkna med några större muskelökningar. Däremot kan du bli starkare för att din kropp (CNS) vänjer sig vid att styrketräna. Om du nyss börjat träna lär du inte behöva bulka förrns om ca ett år eller då du börjar stagnera.

Tänk också på att vid bulk så ska man försöka gå upp så långsamt som möjligt. Inte ett kg i veckan precis, utan bara något hekto för att undvika att man lägger på sig onödigt med fett.