Visa fullständig version : vart tar allt protein vägen?
Hej!
Jag tänkte ställa en fråga ang.protein.
Jag väger 83kg och jag brukar få i mig runt 170gram protein varje dag(ja nästan i allafall)
Om inte allt protein man stoppar i sig under dagen går till muskleuppbyggnad&
underhåll för att minska nedbrytningen kan man säga då att kroppen har ett slags"förråd av protein"att tillgå när man inte kan uppta allt och att detta används när intaget blir mindre under en period om man blir sjuk mm.?
Kanske luddig fråga men jag hoppas ni förstår:)
King Grub
2013-02-09, 13:09
Det oxiderar till energi och används som energi eller lagras som kroppsfett (att själva proteinenergin lagras som kroppsfett är osannolikt, men proteinet bidrar till energiintaget, och ett överskott av energi innebär fettökningar även om inte just proteinet omvandlas till kroppsfett (full möjligt, men en flerstegsprocess som oftast inte blir aktuell då det alltid finns mer enkelt inlagrade energikällor tillgängliga, så proteinet används då som energi i stället)).
Protein lagras inte som protein i kroppen för att använda som uppbyggnad vid ett senare tillfälle, utan det blir energi.
Det oxiderar till energi och används som energi eller lagras som kroppsfett (att själva proteinenergin lagras som kroppsfett är osannolikt, men proteinet bidrar till energiintaget, och ett överskott av energi innebär fettökningar även om inte just proteinet omvandlas till kroppsfett (full möjligt, men en flerstegsprocess som oftast inte blir aktuell då det alltid finns mer enkelt inlagrade energikällor tillgängliga, så proteinet används då som energi i stället)).
Protein lagras inte som protein i kroppen för att använda som uppbyggnad vid ett senare tillfälle, utan det blir energi.
Tack för det King Grub:)
Visserligen men tarmarna håller på protein som används mellan måltider och nattens fasta. Därför är det inte särskilt relevant att äta långsamt protein innan läggdags för att ha "aminosyror" i omlopp. Det har man ändå om man inte äter jättelite protein.
Men jag förstår vad du menar.
Annars som King Grub säger så oxiderar en stor del och drar upp energiförbrukningen. Beroende på hur mycket protein man äter i en sittning så oxiderar en större del vid stora samtida intag.
Visserligen men tarmarna håller på protein som används mellan måltider och nattens fasta. Därför är det inte särskilt relevant att äta långsamt protein innan läggdags för att ha "aminosyror" i omlopp. Det har man ändå om man inte äter jättelite protein.
Men jag förstår vad du menar.
Annars som King Grub säger så oxiderar en stor del och drar upp energiförbrukningen. Beroende på hur mycket protein man äter i en sittning så oxiderar en större del vid stora samtida intag.
Hej!
Hmmm...jag som trodde det var"bättre" att äta ex.kasein protein innan läggdags just för att det tas upp långsammare.Trodde det var en fördel...
Jo men poängen att du inte behöver det, förutsatt att ditt totala proteinintag över dygnet är tillräckligt. Det där med kasein innan läggdags hos folk som redan äter en högproteinkost är för övrigt inte studerat, men jag har svårt att tänka mig någon vidare skillnad faktiskt.
Men ät kasein innan läggdags om du vill. Min poäng är att det med all sannolikhet är helt onödigt om du äter vanlig mat på kvällen.
Jo men poängen att du inte behöver det, förutsatt att ditt totala proteinintag över dygnet är tillräckligt. Det där med kasein innan läggdags hos folk som redan äter en högproteinkost är för övrigt inte studerat, men jag har svårt att tänka mig någon vidare skillnad faktiskt.
Men ät kasein innan läggdags om du vill. Min poäng är att det med all sannolikhet är helt onödigt om du äter vanlig mat på kvällen.
Ok,så du menar ändå att om mitt vanliga proteinintag är tillräckligt räcker det med detta och behöver inte kaseinet.Det är alltså det totala proteinintaget per dag som är avgörande och inte kaseinets vara eller vara om jag tolkar dig rätt?:)
Absolut.
Tack för att du redde ut det för mig:)
Men det beror väl på när man äter sitt första mål dagen efter? Själv äter jag "frukost" kl 13, och då är det vanlig mat som gäller. Men jag brukar trycka 50 - 60 g kasein kvällen innan runt kl 20-21 för säkerhets skull.
Men det beror väl på när man äter sitt första mål dagen efter? Själv äter jag "frukost" kl 13, och då är det vanlig mat som gäller. Men jag brukar trycka 50 - 60 g kasein kvällen innan runt kl 20-21 för säkerhets skull.
Att äta mellan 13-21 och äta en högproteinkost kommer att ge dig aminosyror i blodet större delen/hela dygnet redan som det är. Om kasein på det skulle göra någon skillnad vet jag inte för det är som sagt inte undersökt men inget talar för det hos tränande personer som redan äter långt mer protein än vad som anses vara optimalt i forskningen.
Men du fastar ju dock inte i egentlig mening vilket jag misstänker är tanken med ditt upplägg. Förmodligen är "proteinfasta" (där kasein sakta sipprar ut från magen under "fastan") och egentlig fasta väldigt snarlikt (läs närmast identiskt) då blodsocker i mångt och mycket reglerar fasteadaptioner (det är ingen av/på-knapp), men effekter som autofagi etc är jag inte säker på blir identiska. Däremot säkert insulinkänslighet och lite annat.
Men det går säkerligen jättebra på alla sätt och vis att göra som du gör.
Kroppen är inte antingen/eller när det gäller träning och många specifika förhållanden är inte utredda; d v s vilket är bäst av det här och det här.
Men man blir inte katabol över dygnet bara för att man inte äter kasein till natten. Om något kanske det till och med minskar aminosyrakänsligheten att ständigt ha höga mängder aminosyror i omlopp. Kaka på kaka med andra ord.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.